Circuit impedantie meting

Ik kreeg zo juist een verontrustend telefoontje van mijn collega!

Tijdens een oplevering van een gedeeltelijke installatie waar bij er een uitbreiding heeft plaatst gevonden dmv een nieuwe onderverdeel kast te plaatsen.
Is er uit zijn cirquitimpedantie meting gebleken dat hij 420 ohm meten (veelste hoog natuurlijk) maar na nog een keer proberen was hij in eens 0,23 ohm en daar na bij de andere groepjes precies hetzelfde.
Deze meting heeft hij verschillende keren herhaald maar telkens komt de waarde 420 ohm terug.
Het lijkt mij hier dat de aarding van de energiemaatschappij niet in orde is.
Het is een TN-stelsel namelijk en de hoofdverdeler is uitgevoerd met een hulpelektrode.

Of hebben jullie andere gedachtens hier over

Een paar vragen:

1. Wat is er gemeten? De aardcircuitimpedantie Zs of de circuitimpedantie Zi?

2. Bedoelt u dat u bij exact dezelfde meting (zelfde meet punt) de ene keer 0,23 en de andere keer 420Ω meet?

3. Levert het E.B. een TN-S of een TN-C?

4. Zijn deze meetwaarden alleen in de eindgroepen gemeten of ook in de onderverdeler? Is er ook in de hoofdverdeler gemeten?
De metingen zijn me niet helemaal duidelijk.
Kunt u evt. de meetwaarden voor de hoofdverdeler, onderverdeler, en als voorbeeld een paar eindgroepen geven?

[Bericht gewijzigd door avdl op 8 december 2015 18:43:10 (17%)

Beste avdl!
De netimpedantie ( L - N)is gemeten en dat waren mooie waardes.
De cirquitimpedantie ( PÉ - L) geeft deze problemen.
En er is alleen gemeten va uit de nieuw geplaatste onderverdeler.
En ze hebben alleen de eindgroepen gemeten van de besbetreffemde onderverdeler.
De hoofdverdeler is niet gecontroleerd en gemeten omdat het niet bij dit project behoorde.
E.B levert een TN-C die op gesplitst word naar TN-S bij binnenkomst

Op 8 december 2015 17:24:25 schreef Kanerniksvan:
Het lijkt mij hier dat de aarding van de energiemaatschappij niet in orde is.

Op 8 december 2015 18:54:51 schreef Kanerniksvan:
....
De netimpedantie ( L - N)is gemeten en dat waren mooie waardes.
De cirquitimpedantie ( PÉ - L) geeft deze problemen.
En er is alleen gemeten va uit de nieuw geplaatste onderverdeler.
...
E.B levert een TN-C die op gesplitst word naar TN-S bij binnenkomst

Uit wat u zegt kan ik concluderen dat de aarding/PEN van het energiebedrijf prima in orde is.
Dit omdat u zegt dat het E.B. een TN-C (PEN) levert, en de Zi prima in orde is. Begrijpt u?

Tenminste, prima in orde, ik neem aan dat u de waardes Zs/Zi vergeleken hebt met de toegepaste beveiligingen enz.

Wacht ik nog even het antwoord op vraag 2 in mijn eerste post af.

Beste avdl

De onderverdeel kast bestaat uit 5 c10 installatie automaten en bij alle vijf hebben ze hetzelfde probleem.
Bij alle vijf de automaten komt de 420 ohm terug.
En als ze lage waardes hadden dan verschillen ze wel iets van elkaar
Zs = 0,23 ohm - 0,26 ohm - 0,30 ohm - 0,33 ohms en 0,36 ohm ( zijn prima waardes )

Het lijkt mij een fout in de meter een slecht contact oid.

Heeft u gemeten op wandcontactdozen in de installatie? Afwijkingen bij lage waardes is niet vreemd. Veel fabrikanten van meetapparatuur geven aan dat de afwijking bij meetwaardes onder de 0,20Ω erg groot word.
Deels door de meetapparatuur zelf, deels door de gebruiker.

(Als verwacht word dat de waardes ver daaronder zitten dan is daar speciale meetapparatuur voor, deze meten met een zeer hoge meetstroom, en volgens een 4 punts meet methode.)

Het maakt al uit of u veel druk uitoefend op de meetpennen of niet, dat kan als snel meerdere 0,01ohms schelen.
Van belang is dat u bij de metingen met meetpennen altijd evenveel druk uitoefend op de pennen.
Maar niet ineens 420Ω. Dus dat blijft vreemd. Tenminste, ik neem aan dat u nu bedoelt dat op hetzelfde punt de ene keer +-0,20Ω gemeten word, en de andere keer 420Ω (L-PE).
In dat geval krijg ik de neiging de meter verdacht te vinden.

Overigens is een eenmalige hoge uitschieter van een meetwaarde ook niet vreemd, maar in dat geval zou het vreemd zijn dat de meetwaarde telkens op 420Ω terugkomt.
Met wat voor een meter meet u? Een Profitest valt al af, ik denk een Fluke of een Metrel.

Toeternietoe

Dubbelge´soleerd

Dat je regelmatig dezelfde rare waarden meet doet mij denken aan een defekte meter.
Bij zulke metingen heb je zelden 2x exact dezelfde meetwaarde.
bIjna lege batterij?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 8 december 2015 19:56:28 schreef Toeternietoe:
Dat je regelmatig dezelfde rare waarden meet doet mij denken aan een defekte meter.
Bij zulke metingen heb je zelden 2x exact dezelfde meetwaarde.
bIjna lege batterij?

Hmm... Zou dat kunnen?
Zelf nog nooit meegemaakt. Bekend is inderdaad dat vooral goedkopere multimeters bij het meten van spanning bij een bijna lege batterij afwijkende waardes kunnen geven.
Een meter die de circuitimpedantie meet, meet ook de spanning tijdens de meting, als die afwijkt zou het inderdaad kunnen.
Nog nooit bij stil gestaan eigenlijk.. Goeie:-)

Ik heb wel mindere ervaringen met meters van Metrel en Fluke (andere meetapparatuur ben ik niet mee bekend, behalve de Profitest), daarmee doel ik op de meetsnoeren. Meetsnoeren die na verloop van tijd (of na bewegen van de snoeren) hogere weerstanden hebben (soms wel 0,20Ω hoger, en standaard al een weerstand van 0,10Ω hebben). Vervelend, mijn collega heeft een installatie daarmee afgekeurd, toen hij argwaan kreeg zijn we later met een andere meter terug geweest. Installatie bleek wel te voldoen.
Daarna hebben we diverse meters en diverse meetsnoeren uitgebreid naast elkaar gehad en getest en kwamen we tot deze conclusie. Daarmee ook nog naar de fabrikant geweest trouwens.

Bij Metrel kan je de meetsnoeren wel "kalibreren", je steekt de meetsnoeren bij elkaar en selecteerd "Rlo", en dan help/info meen ik. Hij onthoud de waarde en trekt dit in het vervolg van de meetwaardes af. Dit doet ie echter niet bij de meting van de circuitimpedantie. Iets om rekening mee te houden.
De Profitest van Gossen Metrawatt heeft dit euvel niet, die gebruikt een soorts vierpunts meting (tot aan de meetpennen) voor de circuitimpedantie meting. Hou je alleen de overgangsweerstand van de meetpennen op de te meten installatie nog over. Hoe mooi de meters van o.a. Metrel en Fluke er ook uitzien, ik hoef niet anders als Profitest.

De jongens in het veld meten met een CMB-S van nieaff Smith en ik heb zelf een metra grossawat.
Ik ga morgen sowieso daar langs om alles nog eens te meten met me eigen meter.

Ik ben benieuwd.
Zon hoge overgangsweerstand lijkt me sterk, als je eventueel elke keer 420Ω meet zou je door aangesloten apparatuur heen kunnen meten, maar dan klopt er iets niet in de installatie.

Wel eens meegemaakt, de PE was als schakeldraad gebruikt. Ergens daarna zat nog een vergeten WCD. Bij een geopende schakelaar mat ik (op de WCD) hoge waardes door de apparatuur heen, bij gesloten schakelaar stond er spanning op de beschermingscontacten...

Dat zal in dit geval niet zo zijn lijkt me.

Toeternietoe

Dubbelge´soleerd

Op 8 december 2015 20:08:14 schreef Kanerniksvan:
De jongens in het veld meten met een CMB-S van nieaff Smith en ik heb zelf een metra grossawat.
Ik ga morgen sowieso daar langs om alles nog eens te meten met me eigen meter.

Sowieso handig om zelf ook eens te meten. Dan krijg je ook wat ervaring, en misschien wel het belangrijkste, inzicht in de meetmethoden.

Ben wel benieuwd wat er aan de hand is.
Wil je het ons laten weten als je het ontdekt hebt?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

zo heren!

Ben net op het project geweest om met me eigen meter te meten en ik meet ook een veelste hoge waardes namelijk ZS 498 ohm op alle eindgroepen van de desbetreffende onderverdeler
Ben toen gaan kijken bij de hoofd aansluiting van het energie bedrijf en zag tot mijn verbazing dat de pen leiding bij binnenkomst niet gesplitst is naar een separate NUL en PE
deze installatie draait alleen op een hulp elektrode.

linke boel.
Bij een sluiting gaat er dus geen beveiliging uit.
Ik ben nu aan het werk, als ik vanavond tijd heb zal ik even verder reageren.

mvdk

Golden Member

Is toch mooi dat men door te meten ( ook al was er wat verwarring ) een fout op het spoor komt ? Ik had ook kunnen roepen dat je de hele installatie goed visueel moet inspecteren, maar uiteindelijk lukt het langs deze weg toch ook.
Die aardelectrode verdient trouwens nog wel enige aandacht.

Aha, dus de installatie is dus nu eigenlijk een TT stelsel?
En geen PEN maar een N.
Dat verklaart de meetwaarden..
Wel behoorlijk hoog. Bij ons in de omgeving is het over het algemeen goed te doen een redelijk lage aardverspreidingsweerstand te halen. Maar dat zal in andere delen van het land anders zijn.

Hier zal wel wat aan moeten gebeuren.
Bij een fout zal er nu niet afgeschakeld worden, en blijft er een hoge (gevaarlijke) aanraakspanning op de installatie staan.
Scheelt voor u dat dat ligt in de installatie van de klant (hoofdverdeler) die jullie niet aangepast hebben. Tenminste, daar ga ik van uit.
Wil je dat zeker weten zou je ook in de hoofdverdeler moeten meten, hoewel het wel met 90% zekerheid te zeggen is dat dit aan een te hoge aardverspreidingsweerstand ligt.

Wat zijn de hoofdbeveiligingen van het E.B. ? Zijn deze groter dan 80A is het E.B. verplicht (volgens de netcode, zie hfdst. 2.2.1) aarding te leveren (Dat geld alleen voor nieuwe installaties, voor bestaande weet ik niet precies hoe dit zit).
Bij een aansluitwaarde kleiner dan 80A is de kans groot dat ze dit niet willen. Je mag namelijk niet zomaar een PEN koppeling maken, lees datzelfde hoofdstuk van de Netcode maar eens. Het E.B. moet daar toestemming voor geven.
Heeft niets met veiligheid o.i.d. te maken, maar het E.B. is dan verantwoordelijk voor de aarding, en dat willen ze liever niet.
Netcode is hier te downloaden:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/14381/Netcode-Elektricite…

Anders zal er toch een aardelectrode bij moeten worden geslagen.
Een optie is de installatie door 300mA aardlekbeveiliging(en) te beveiligen, maar dan zal de aardverspreidingsweerstand nog steeds lager als 166Ω moeten zijn.

De E.B levert een drie fasen met pen aansluiting met 250 A beveiligingen.
Dat is een TN-C stelsel.
De vorige installateur die het pand heeft geïnstalleerd is sowieso vergeten om de pen leiding ot te delen in een separate NUL en PE leiding en zijn verplichten metingen te verrichten voor oplevering van zijn installatie.
Er was vanaf de PEN alleen de NUL draad door gezet naar de railenkast.
Deze NUL werd ook afgeschakeld dmv een vierpolige hoofdschakelaar.(kortom deze NUL was dus eigenlijk gewoon de PEN leiding,PEN leiding mag nooit en te nimmer geschakeld worden)
Vanaf de PEN werd de PE leiding niet door gelegt naar de PE rail van de railen kast,de hulpelektrode was het enige wat er op aangesloten zat.
Kortom het hele pand draaide al jaren op een hulp elektrode.
Dit hebben mijn jongens in het veld aangepast (vanaf de PEN een separate PE leiding aansluiten op de PE van de railenkast)
Daarna op nieuw de cirquit en net impedantie gemeten en zeer mooie waardes gemeten rond de 1,23 ohm op alle eindgroepen.
.