Slimme meter geweigerd

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Behalve als hij op 'standje dom' staat, mag ik toch hopen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 29 januari 2016 12:50:43 schreef evdweele:
De meters worden door de netbeheerder gemonitord. Als een meter niet meer wordt ontvangen wordt hij als defect aangemerkt en komt er iemand op de deur bonzen om hem te vervangen.

Op 29 januari 2016 12:54:38 schreef maartenbakker:
Behalve als hij op 'standje dom' staat, mag ik toch hopen.

Op een ander forum hebben verschillende mensen aangegeven dat ze niet wilden dat de meter uitgelezen werd (kun je blijkbaar een verzoek voor indienen) maar die mogelijkheid om dat te kunnen doen is niks waard. Na het blokkeren van communicatie stond de netbeheerder vrij snel voor de deur...

joopv

Golden Member

Op 29 januari 2016 12:28:14 schreef Nightwalker:
Nu begon ik zelf dan wel over het plaatsen van een alu-hoedje over de slimme meter. Maar ik denk dat dat helemaal geen effect heeft. De meter zou volledig ingepakt moeten zijn om alle zendstraling tegen te houden. Het is GSM dus een hele korte golflengte. Een kleine opening is al voldoende voor een stralingslek. Maar volgens mij kun je niet achter de (plastic) behuizing van de meter komen, waardoor je een heel groot open gat hebt aan de achterkant.
Tenzij iemand iets weet wat ik over het hoofd zie of fout heb, lijkt mij dit dus hoogstwaarschijnlijk niet te werken.

Volledig rondom inpakken, zeker geen kiertjes open laten want een spleet werkt ook als antenne. (google even op "slotted line" antenne)

Tevens alle inkomende en uitgaande voedingslijnen voorzien van RF filtering met ferrietclamps, doorvoer condensatoren. Kortom, een kast er om heen bouwen zoals je die voor een UHF power versterker zou moeten bouwen. Met fingerstock, schroefjes op maximaal 2 cm afstand van elkaar enzovoorts.

En dat moet je dan zoveel jaar continu laten zitten. Afhankelijk van de buffer ruimte van het modem.

Als ik mijn telefoontje in de (uitgeschakelde :) ) magnetron doe heeft het ding nog gewoon bereik.. Die 30dB demping van de magnetron ruimte zet weinig zoden aan de dijk.

[Bericht gewijzigd door joopv op vrijdag 29 januari 2016 13:11:16 (32%)

Op 29 januari 2016 12:54:38 schreef maartenbakker:
Behalve als hij op 'standje dom' staat, mag ik toch hopen.

Je mag hopen, maar het is ijdele hoop. :(

Het uitschakelen van de uitlezing is alleen "administratief uitschakelen". De netbeheerder geeft de standen dan niet meer door aan de leverancier. Maar de netbeheerder blijft de meter uitlezen "om te zien of die niet in storing is".

De slimme meter heeft helemaal geen "standje dom". Als je niet wilt dat er uitgelezen wordt en kan worden, moet je een meter zonder communicatiemodule eisen. Die bestaan.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
High met Henk

Special Member

Op 29 januari 2016 12:28:14 schreef Nightwalker:
Nu begon ik zelf dan wel over het plaatsen van een alu-hoedje over de slimme meter. Maar ik denk dat dat helemaal geen effect heeft. De meter zou volledig ingepakt moeten zijn om alle zendstraling tegen te houden. Het is GSM dus een hele korte golflengte. Een kleine opening is al voldoende voor een stralingslek. Maar volgens mij kun je niet achter de (plastic) behuizing van de meter komen, waardoor je een heel groot open gat hebt aan de achterkant.
Tenzij iemand iets weet wat ik over het hoofd zie of fout heb, lijkt mij dit dus hoogstwaarschijnlijk niet te werken.

dat is te testen. beton heeft niet zo? geweldig GSM doordringend vermogen...

Op 29 januari 2016 12:50:43 schreef evdweele:
De meters worden door de netbeheerder gemonitord. Als een meter niet meer wordt ontvangen wordt hij als defect aangemerkt en komt er iemand op de deur bonzen om hem te vervangen.

MOOI, dan weet je dus meteen dat het slimme deel NIET uitstaat wat wel beloofd is.... Laat maar bonken! lekker blijven bonken! ik doe niet open!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 29 januari 2016 13:31:15 schreef High met Henk:
[...]

dat is te testen. beton heeft niet zo? geweldig GSM doordringend vermogen...

En hoe zit het met muren van gemetselde rode bakstenen? Bij mijn huis zijn alle muren zo opgebouwd. Alleen de vloeren zijn van beton.
Mijn slimme meter is op de oude bakelieten/plastic behuizing geplaatst waar eerst de draaischijfmeter op zat.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Ik ben geen bouwvakker, maar je muren zijn alleen aan de buitenkant van bakstenen neem ik aan. (Voor mijn gevoel is een betonnen vloer die rust op een bakstenen muur nou niet echt een solide geheel. :P)

Mijn muren zijn aan de buitenkant halfsteens baksteen, dan een spouw, en dan 13 cm beton. Vloeren zijn ook van beton (22cm) en geen draagmuren in huis. Ontvangst in het midden van de woonkamer is beroerd. Beste wat ik ooit gezien heb is -92dB, maar meestal is het nog een 10 dB slechter.

Al zal een 'slimme' meter daar geen last hebben, die zit hemelsbreed nog geen 80cm van de voordeur.

Edit: Voor de fun even gekeken, op dit moment schommelt hij tussen de -98 en -100dB (KPN netwerk)

Mijn huis is van rond 1960 en ook alle binnen (draag) muren zijn van gemetselde bakstenen. Daaroverheen een stücklaag met in de hal boven en beneden nog die irritante keiharde laag betonemaille tot op ongeveer 1,30m hoogte. Overal waar je in de muren boort komt er rode steengruis of grijze losse voeggruis naar buiten. Bij een voeg schiet je ook zo door de muur heen met de klopboor.

Op sommige plaatsen (keldergat en zolder) missen wat stückwerk. Daar kijk je zo tegen de rode stenen aan.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op vrijdag 29 januari 2016 15:39:41 (12%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Dan zal het wel meevallen, volgens mij heb je bij beton meer last van de wapening dan van het beton ansich.

Blue Sky

Cableguy

Op 29 januari 2016 13:31:15 schreef High met Henk:

MOOI, dan weet je dus meteen dat het slimme deel NIET uitstaat wat wel beloofd is.... Laat maar bonken! lekker blijven bonken! ik doe niet open!

Dan wordt je afgesloten :) Roetzen heeft gelijk, die dingen worden continu "gemonitord" het signaal embleem staat altijd in het scherm ten teken dat ie verbonden is. Hang er maar een loodflap overheen, dan staan ze zo op je stoep.

Niet uitleesbaar betekent dat de standen niet worden doorgegeven aan jouw energie leverancier. Maar de meter blijft slim richting de netbeheerder.

Waar rook is, is stroom
maartenbakker

Golden Member

Das dan mooi dom...

Ik heb een Landis&Gyr uit 1967, nog niet gecheckt in de lijst maar vast binnenkort wel aan de beurt. Ben benieuwd wat ze dan willen plaatsen. De huizen hier aan het plein die de slimme meter niet geweigerd hebben, hebben hem vorige week gekregen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Ik heb expliciet om een niet slimme meter gevraagd enmoest bijbetalen als ik een slimme meter later zou willen.. Dus ben benieuwd waarmee ze afkomen.

Afsluiten kan nooit, want ik betaal ze indirect gewoon.
Dus das wettelijk onzin. Ik ga namelijk niet akkoord met andere voorwaarden

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 29 januari 2016 19:15:33 (10%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

Op 29 januari 2016 12:50:43 schreef evdweele:
De meters worden door de netbeheerder gemonitord. Als een meter niet meer wordt ontvangen wordt hij als defect aangemerkt en komt er iemand op de deur bonzen om hem te vervangen.

Bonzen? niet gewoon netjes aanbellen ? :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 29 januari 2016 19:08:52 schreef High met Henk:
Ik heb expliciet om een niet slimme meter gevraagd enmoest bijbetalen als ik een slimme meter later zou willen.. Dus ben benieuwd waarmee ze afkomen.

En dus krijg je ook een "domme" meter. Niet een "slimme" meter waarvan de communicatie "administratief" wordt uitgeschakeld, maar één die geen communicatie hééft.

Dat er als je de slimme meter nu weigert, er later betaald moet worden als je hem alsnog wilt, hebben ze mij ook mee gedreigd. Ik lig daar niet wakker van. :)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Blue Sky

Cableguy

De meters in je eigen huis zijn de enige dingen in je huis die niet van je zelf zijn (of de bank ;) ) Dus als ze dat ding willen vervangen is dat hun goed recht omdat de meter hun eigendom is. Dan mag je blij zijn dat je niet in Amerika woont want daar hangen de meters buiten en trekken ze hem er zo af.

[Bericht gewijzigd door Blue Sky op vrijdag 29 januari 2016 20:41:42 (23%)

Waar rook is, is stroom

Ik lig daar wel wakker van.

Ik blijf maar tobben wat ik in de verre toekomst mijn vrouw dan moet laten zeggen over de Ferraris... Maakt ie af en toe een pokkeherrie? Ruikt ze een nare chemische brandlucht? Blijft er af en toe een cijfer een paar dagen half versprongen zitten?

Of stoot ik gewoon ergens mee keihard tegen de doorzichtige beschermkap?

Vragen, vragen, vragen...

Op 29 januari 2016 20:39:25 schreef Blue Sky:
De meters in je eigen huis zijn de enige dingen in je huis die niet van je zelf zijn (of de bank ;) ) Dus als ze dat ding willen vervangen is dat hun goed recht omdat de meter hun eigendom is. Dan mag je blij zijn dat je niet in Amerika woont want daar hangen de meters buiten en trekken ze hem er zo af.

Nou dan heeft iedereen in een huurhuis behoorlijk mazzel dat er nog geen verhuurders zijn die alle deuren met bewegingssensoren uitrusten (en die data realtime doorzenden, het zijn immers hun deuren...) om te kijken hoe vaak ze worden geopend teneinde beter te kunnen inschatten wanneer ze moeten worden vervangen. Toch?

Onzin natuurlijk, allemaal overbodig. Een 'slimme' meter moet ook gewoon doen wat hij moet doen, en dat is gewoon domweg het verbruik meten. En er is geen enkele reden om dat realtime bij te houden. Net als een deur alleen gewoon open en dicht moet gaan. Voor de rest moeten zowel de deur als de meter hun mu*l houden.

Op 29 januari 2016 20:55:21 schreef BVZ:
[...]
Een 'slimme' meter moet ook gewoon doen wat hij moet doen, en dat is gewoon domweg het verbruik meten. En er is geen enkele reden om dat realtime bij te houden. Net als een deur alleen gewoon open en dicht moet gaan. Voor de rest moeten zowel de deur als de meter hun mu*l houden.

Er is wel een goede reden voor: grote bedrijven hebben ontzettend veel geld over voor die gegevens. De energiemaatschappijen hebben allang geregeld dat ze die op de duur toch mogen verkopen.

dat is precies het punt, individuele gebruikers data vinden ze veel belangrijker. waar zoals het de afgelopen 100 jaar nog massa reclame was. aanbiedingen toegespitst op deze klant apart. die weg is microsoft ook ingeslagen, vandaar dat win10 zo goedkoop wordt aangeboden. je hebt een stuk of 20 privacy instellingen uit te zetten die in win7 niet eens aanwezig waren.

een product kan goedkoper als het "gesponsored" wordt door de gebruiker zelf.. ofwel, een kWH blijft toch duurder worden, ook al is je adres met diens gebruik deel van het product aan het worden.

feit blijft, dat de echte reden "voor de klant beter" flauwe kul is. al zou het maar 10 euro per geplaatste kosten, doen ze dat nog niet.. de bedrijven worden er zelf beter van..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 29 januari 2016 13:01:24 schreef joopv:
Als ik mijn telefoontje in de (uitgeschakelde :) ) magnetron doe heeft het ding nog gewoon bereik.. Die 30dB demping van de magnetron ruimte zet weinig zoden aan de dijk.

Om de 700 of 1000 W in de magnetron te dempen tot 0,7 à 1 W erbuiten is het prima. Zulke vermogens zijn minder dan wat een telefoon zelf geregeld neerzet en zullen weinig problemen geven. Ik denk trouwens dat er in de praktijk nog minder naar buiten komt.

Maar waarschijnlijk haal je op 900 of 1800 MHz die 30 dB helemaal niet. De deur van de magnetronoven heeft rondom een 'ril', die op 2450 MHz gelijk staat aan een goede afscherming, maar op andere frequenties gewoon een spleet is. Op de telefoonfrequenties is de magnetronoven dus erg lek.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Dok

Golden Member

Een magnetron is behoorlijk lek, mijn nokia 1600 er eens een keer ingedaan en dan mezelf bellen en het ding gaat over.
Met de 1600 mezelf gebeld naar mijn vaste nummer, het ding in de junkfooprocessor gedaan en mijn vaste foon ging over.
Dus ja, heel dicht is zo'n ding niet..

Wie niet horen wil moet TV kijken.

het zal ook wel schelen waar je zit, op een flat met uitzicht op de gsm zendmast aan de magnetron deurzijde zal het ding idd wel blijven werken. echter zal het met amper bereik zonder de magnetron kast, in het ding wel helemaal geen ontvangt meer zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ben op het moment op m'n werk, de enige plaats waar ik naar de radio luister. Bij het nieuws hebben ze gezegt dat ze nu een nieuwe manier hebben om wietplantages op te sporen op softwarematige wijze. Een betrouwbaardere methode dan de hittecamera's die ze nu gebruiken. Zodra er een grootverbruiker opduikt kunnen ze die dus wss meteen traceren per regio via die slimme meters.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Blue Sky

Cableguy

Wietplantages zal je er niet mee opsporen, die gaan meestal buiten de meter om (en daar betalen we allemaal 3 € per jaar aan mee) Wat wel kan is, als iedereen een slimme meter heeft, het verbuik per trafo meten. Als dat verbruik ineens enorm toeneemt weet je dat er iets niet in de haak is maar dan moet je dat nog wel kunnen vinden.

Waar rook is, is stroom

Dit topic is gesloten