75-ohm RG58/U ...

ga nooit voort op het label
en zeker niet op de dikte van de coax
zelfs Belden heeft verschillende RG58 kabels en dikten
idem RG213 van verschillende fabrieken geven soms +1 mm dikteverschil

I never have bought via alibaba.com, but if you want to see what is coming out of China, it's a good place to look. The problem isn't with the coax on the test leads that I have (which were made in China) because it has a label that contradicts itself. The real problem is that cable with only a RG58 label, but is not 50 ohms, can be bought in bulk by western importers and distributed widely within their countries. Many of these importers won't test it, but it will be distributed as antenna cable or used for further manufacturing into test leads and other gear. So if you go on eBay or Amazon or elsewhere and buy RG58 cable or gear that contains it, it might not be 50 ohms. The only semi-safeguard is to buy cable that also has the stamp of a US or European manufacturer. It's only "semi-safe" because the manufacturer label may be fake. The ultimate safeguard is to test every bit of coax we buy, but how many of us do it or have the capability of doing it?

Dat kan ik beamen.
Van de week nieuw coax moeten trekken voor de tv van mijn buren (oud pand, iets met ratten en kabels op en verlaagd plafond.
Inderdaad ook belden kabel, passen die schroefbare f-connectoren net niet op zonder modificatie aan de kabel.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

idd en als ik testkabels bestel gaan die altijd op de analyzer
nog nooit problemen gehad met de Chinese constructeur maar ge moet er wel zeker bij vermelden dat het 50 ohm moet zijn
die maken ze in verschillende impedanties en soms krijg ik testkabels zonder label maar die zijn wel 50 ohm
een amateur hoeft zich héél weinig zorgen te maken als hij RG213 of zo besteld in de EU want de fabrikant/invoeder staat daar borg voor

@Gadget_inc : ik heb ook al veel van die zaken meegemaakt en dan is het van : los het maar op ....zo goed als het kan

f connectoren heb je in veel verschillende kabel diameters, ja duh :P . past het niet op locatie, heb ik weleens een extra stuk van de coax mantel om de kabel gedraaid zodat de kabel beter klemt in de f connector..

als je zo hard moet draaien dat de knappende koperharen van de mantel hoorbaar zijn is het niet goed, f stekker te klein.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 21 december 2015 20:20:49 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 december 2015 19:02:34 schreef testman:
f connectoren heb je in veel verschillende kabel diameters.

Serieus ? :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Henry S.

Moderator

Idd markant ;)

Op 21 december 2015 16:19:10 schreef Frederick E. Terman:
Een wonderlijke kabel. Hij is trouwens echt (ongeveer) 75 Ω, en geen 50; en de BNC-connector is ook voor 75 Ω: de pin is dunner dan bij 50 Ω.
Aan de andere kant is deze kabel dan weer wel 5,0 mm dik, net als RG58. Een 'echte' RG59-kabel is 6,1 mm dik.

Van koper- of staaldraad?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

schuifmaat eens genomen voor RG58 : ik heb er hier liggen van 5 en 5,1 en 4,7 mm alles 50 ohm gemeten op de analyzer
de dikte van de kabel zegt niks (veel) over de impedantie
en onderschat een tiende van een mm niet om een standaard connector er op te krijgen -- dunner is op te lossen met de soldeerbout, dikker is ...s**t

enne : bij teflon coax is het nog erger

Als je alleen de buitenkant kan meten en niet de samenstelling van de kabel weet kunnen er kleine verschillen zijn.

Een en ander is afhankelijk van de kern of deze massief is of getwist.
Het dielectricum de samenstelling hiervan heeft invloed.
Tenslotte of de buitenmantel 1 of meerdere lagen heeft.

Vreemd is het wel dat deze kabel een op druk heeft welke verwijst naar RG deze verwijzing is obsolete en kan dus heden ten dage alles inhouden zeker in het Chinees ;)

@ testman,

Een F(ast) connector is komen over waaien uit Japan eind jaren 70 en werd voornamelijk op de radio met FM tuner gebruikt.

In Europa werden geen connectoren gebruikt op de apparatuur en werd de coax kabel direct op de apparatuur gemonteerd.
Midden jaren 70 waren diverse connectoren in omloop eigenlijk had elke fabrikant zijn eigen connector Siemens de sicaset Bosch de GEC en Philips gebruikte heel veel B&C.

Pas begin jaren 80 werd het messing gebundeld en ontstond de 3,5/12 connector van de fabrikant Spinner en tevens ontstond een kleiner model 3/8 deze is nu onder de naam IEC plug bekend en wordt nog steeds gebruikt.

Voor het simpele werk is de F-connector door de firma Tratec in Nederland geïntroduceerd en op eigen apparatuur toegepast.
Door het success zijn later ook andere fabrikanten in Europa de F-connector gaan omarmen.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 21 december 2015 20:04:36 schreef Henry S.:
Idd markant ;)
[...]
Van koper- of staaldraad?

De maten die ik noemde zijn voor de 'bekende merken' die we hier normaal verbruiken; meestal Suhner. Daarin vind je koper.

Wat er in dit rare coaxje zit weet ik nog niet. Misschien offer ik hem morgen wel even op voor de wetenschap. Bewaren moeten we hem maar niet, dat geeft maar verwarring als je pech hebt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Tidak Ada

Golden Member

Gewoon een neodymium magneetje er bij houden. Daar test ik USB kabeltjes mee. Ze vallen direct door de mand :)

Maar houdt er rekening mee dat sommige coax-en al meer dan >30 jaar een stalen kerngeleider hebben, althans volgens de Amphenol catalogus

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@ Tidak Ada,

Ja dat is inderdaad zo al van af de invoering van het RG ststeem in de USA is er al kabel met een kern van staal al dan niet verkoperd.

Vandaag de dag is dit de trend koper raakt op en staal verkoperen is net zo goed voor algemeen gebruik den aan je hoofdtelefoon microfoon UTP enz.

De coax kabels van grote diameter zijn van aluminium voor het gewicht.

@ Frederick E. Terman,

Ook Suhner gebruikt in sommige type kabel staal draad voor de buiten mantel.

Gr Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op maandag 21 december 2015 22:27:16 (12%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

een merk zegt mij allang niks meer
de hedendaagse techniek is niet te vergelijken met ouden brol
vroeger hadden ze isolatie met van die oude bruine zaken, geen plastiek of zo maar ....?? nu is het allemaal teflon en zeker voor meetkabels
vergeet niet dat die grote merken ook hun coax etc halen in de lage loon landen -- en labels ? no problem ze zetten er op wat je wilt
ik heb hier ook minibend testsnoeren liggen en ik zie geen verschil tot 500 mc tov de nieuwe teflon meetsnoeren/connectors
integendeel, connectors uit China zijn op de testbank gelegd en ze waren na de testen in de veronderstelling dat ze van een groot merk waren -- niks van -- gewoon voor een redelijke prijs gekocht op de Chinese markt
redelijk = prijs is 1/10 van die dure merken

Hi tune,

Daar heb een goede het fabriceren van connectors hangt in grote mate af van de nauwkeurigheid van het maschine park de keuze en zuiverheid van het diëlektricum dit is ook voor een onbekende fabrikant te doen.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Tidak Ada

Golden Member

Op 21 december 2015 22:33:39 schreef tune:
een merk zegt mij allang niks meer
de hedendaagse techniek is niet te vergelijken met ouden brol

Beste tune, Amphenol is/was de meest toonaangevende fabrikant van connectors en coax. zij maakten van alles op dat gebied, BEHALVE brol !!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Tidak Ada : ik spreek hier niet over bepaalde merken
ik spreek enkel over metingen van SMA connectors tot 3 ghz waar "zogenaamde" brol zonder merk uit China even goed waren als grote merken -- testen werden gedaan bij een groot bedrijf die op dat vlak alle meettoestellen heeft om die testen te doen
ook Chinese UHF connectors getest met 4 kw en die kwamen glansrijk uit de test
dit bewijst dat de hedendaagse techniek ook eigen is bij andere fabrikanten
veel van die fabrikanten leveren aan grote merken en de naam die er moet op staan is peanuts -- ge laat er op zetten wat ge wilt

@ electron920, coax stekkers heb ik al heeel veel gezien en mee gewerkt gehad. op m'n vorige werk zat een 350 aansluitingen tellend eigen cai netwerk wat ik mede onderhield. daar zat menig kilo's aan f-connectoren in verwerkt. ook de standaard antenne stekker met schroefring welke de professionele versterkers hebben zaten er genoeg. merendeel philips producten aldaar.

de echte f-connectoren zijn geknepen stekkers. daar werken de cai boeren ook standaard mee.

dat tv's en receivers uit de jaren 70 nog vaste aansluitingen hadden weet ik, daar zat een u beugeltje achterop met schroef aansluitingen. vaak was 1 klem van de 75ohm aansluiting gedeeld met de 300ohm antenne voor radio ontvangst.

hier had men niets soeps op stekkergebied indertijd, philips voerde din stekkers wat ook niet veel was. dat werd eind 70's al naar tulp omgezet omdat japans spul dat ook zo had. er waren te veel soorten din stekkers toen, koppelkabels tussen tuner en versterker waren weer anders als de koptelefoon uitgangen bij philips.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

@ tune:
ik spreek over een tijd dat er nog geen Chinese kabels WAREN. Bovendien was het op het hoogtepunt van de koude oorlog. Men dacht er niet aan om iets uit het land van Mao te kopen voor technische doeleinden en zeker niet als het ook voor defensie gebruikt moest worden. Laat staan dat een producent haar specificaties en productiegeheimen aan dat land zou prijsgeven. De wetten daarvoor waren bovendien zeer streng, zeker in de VS !

Sorry, ik ben niet gewend aan een iPad ? (of is het nu eipet?)

edit: even de iPad fouten er uit gehaald...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 22 december 2015 22:15:56 (13%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Tidak : OK
ik was efkens niet mee
idd in die tijd was het onmogelijk om als particulier daar iets aan te schaffen
ze maken alles na en met succes !! en maar goed ook voor ons
bij mij zegt een 2hands verkoop van "dit merk is super" niks meer
ik noem hier geen merken -- ik heb er hier genoeg liggen die niet beter zijn dan de Chinese

mijne smartphone S6 zelfde probleem, bij mij zijn mijn vingers te dik waarschijnlijk en klop ik er nu en dan serieus naast
ofwel is het scherm te klein ...

@ testman,

Die met de moer is de IEC (3/8 dat zijn de maten) voor wat de coax connectors betreft maak je een vergissing er komen goede connectors uit Europa zowel op de meetapparatuur R&S dezifix A en de B maar veel te duur dus later de N connector geworden.

En voor de kabel tv de 3,5/12 van Spinner een betere is er niet maar ook te duur dit is later de 3/8 geworden.
De F connectors die je kan draaien heb ik nog nooit gebruikt is speelgoed.

Mijn laatste project was 12000 aansluitingen.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

om verder te gaan over coax en koper etc
Ecoflex 10 gebruikt nu ook (en andere ook) aluminium/koper als legering
niet zo goed voor een antenne die draaibaar is want de levensduur is beperkter (breken interne geleider)
blijkbaar iets minder verliezen maar voor 25 meter of zo kan je toch best de gewone koper materie kopen

@electron920 : 12000 aansluitingen ? pfff... niet te doen !

Frederick E. Terman

Honourable Member

This just in:
De coax uit de startpost blijft aan een magneet hangen. :)
De connectors die eraan zitten trouwens ook.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

van die connectors kan het
soms maakt men daar een legering van (zeker op de schroefdraad bevestiging) om die sterker te maken
er is ook inox die magnetisch is
van coax weet ik dat ze nu ook legeringen maken met koper/.... dit omdat koper te duur komt

probeer maar eens een magneet te hangen aan iets recent gekocht wat je in huis hebt van RVS. amper van dat spul is echt rvs, daarvoor zit je in het pro segment tegenwoordig..

ik denk niet dat het te maken heeft met de recykeling later.. als je een doos AA rvs boutjes haalt, dan blijven die niet hangen aan een magneet. is in een zwembad ook wel nodig, anders rotten ze weg.

het is voor de prijs gedaan, koop een goedkope wc borstel van rvs, de houder scheurt gewoon open na een jaar, roest zit er al snel in..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 24 december 2015 12:35:54 (50%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dat kan zijn maar in de industrie wordt inox magnetisch gemaakt voor bepaalde doeleinden
als ge niet magnetische inox in de recyclage er uit wil halen heb je speciale toestellen nodig, en ook daarom worden ze veel magnetisch gemaakt
dat wil daarom niet zeggen dat ze roesten !!

Tidak Ada

Golden Member

@Testman:
Er zijn verschillende soorten RVS. Sommige daarvan zijn min of meer magnetisch Heeft buiten de toepassing ook te maken met andere materiaal eigenschappen, zoals bewerkbaarheid (draaien frezen), temperatuur eigenschappen (uitzetting), breek-en treksterkte en ga zo maar door...

Er is zijn coaxen, waar voor een stalen kern is gekozen vanwege treksterkte, bijvoorbeeld bij grote vrije overspanningen of hoge masten. Daar speelt het gewicht van de kabel een rol.
Maar natuurlijk is ook de koperprijs van belang.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †