Afstandsbesturing DIY Quadcopter

Lambiek

Special Member

Maar goed, van mij mag hij een quad copter maken. Maar laat hem dan wel een gekochte bediening gebruiken, ik denk dat je trouwens niet eens zelf een zender mag maken. Of zie ik dat verkeert.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

Op 24 december 2015 19:35:22 schreef Lambiek:
Maar goed, van mij mag hij een quad copter maken. Maar laat hem dan wel een gekochte bediening gebruiken, ik denk dat je trouwens niet eens zelf een zender mag maken. Of zie ik dat verkeert.

Zender bouwen mag...als je gelicenceerd zendamateur bent.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Goeiemorgen zeg, wordt ik nu aangesproken op mijn correcte nederlands? Ik weet niet waar jij je precies aan ergert, maar ik zal jou reactie dan ook niet serieus nemen. Maar oke,

Het was zomaar een idee om zelf een ontvanger te bouwen, en het spijt mij dat niemand hier een serieuze reactie op geeft, ondanks het feit dat het voor mij onmogelijk is. In plaats van vertellen hoe het niet moet, kan iemand mij vertellen hoe het wel moet? Ik heb toevallig 2 oscillators, wat moet ik ermee, ik heb er voorheen een PWM spanning op gezet, dit blijkt niet te horen. Ik probeer hobbyiest te worden, maar zonder enige backup valt dat toch vies tegen op HF niveau. Ik heb een bruikbare site gekregen, van Arco, maar daar bleef het bij. Wat een oscillator doet, en hoe ie is opgebouwd is mij wel duidelijk, maar hoe pas is deze toe in een circuit & hoe laat ik hem functioneren zoals ie hoort te doen.

Ik snap dat jullie geen docenten zijn, en niet per se zin hebben om zulke dingen aan mij uit te leggen, maar in zekere zin zijn jullie dat ook wel, omdat jullie het leuk vinden (net als ik) om de kennis die je beheerst door te geven.

Maar als jullie vinden dat ik weinig te zoeken heb op dit forum, zal ik mijzelf per direct afmelden.

Op 24 december 2015 17:52:56 schreef evdweele:
Misschien omdat men tegenwoordig gewend is dat schrijfsels beginnen met Hoi en iedereen met JIJ wordt aangesproken?
De beleefdheidsvormen zijn flink gedegradeerd, want ik kijk er vanop als in een brief van een energieleverancier of een andere bedrijf "Geachte heer" en "U" worden gebruikt.

In dat geval mag uw energieleverancier zichzelf even gaan focussen op het uitbreiden van hun vocabulair & haar normen & waarden haha!

En natuurlijk waren de reacties van "verdiep jezelf eerst in HF techniek" ook niet geheel onbruikbaar. Wellicht zijn tips hiervoor niet geschikt voor deze topic, maar toch vindt ik alle tips om een begin te maken in HF techniek meer dan welkom!

Ik weet niet of je een eigen gebouwde zender/ontvanger mag gebruiken Lambiek, maar ik denk dat je daar wel een punt hebt.
Zelf heb ik een tijdje met een heli gevlogen, deze heeft ook een keer een crash gehad door een storing/defect in de zender. De heli ging zijn eigen weg en dan zit je maar te hopen van dat er niemand gewond raakt (450 size). Nu zitten er op een quadcopter wel kleinere rotors, maar ze draaien wel een stukje harder.
Voor het uitproberen van zoiets zou ik toch doen wat al eerder geopperd is, iets wat niet de grond verlaat en op een afgesloten terrein zodat er geen ongewenste schade kan ontstaan.

@mel,
Ja maar mag je deze ook op die band gebruiken? Volgens mij mag je alleen zenden op de banden waarvoor de licentie is afgegeven. De 2,4GHz band is dan wel vrij te gebruiken maar toch.

mel

Golden Member

Op 24 december 2015 20:05:25 schreef Christiaan371:
Goeiemorgen zeg, wordt ik nu aangesproken op mijn correcte nederlands? Ik weet niet waar jij je precies aan ergert, maar ik zal jou reactie dan ook niet serieus nemen. Maar oke,

Het was zomaar een idee om zelf een ontvanger te bouwen, en het spijt mij dat niemand hier een serieuze reactie op geeft, ondanks het feit dat het voor mij onmogelijk is. In plaats van vertellen hoe het niet moet, kan iemand mij vertellen hoe het wel moet? Ik heb toevallig 2 oscillators, wat moet ik ermee, ik heb er voorheen een PWM spanning op gezet, dit blijkt niet te horen. Ik probeer hobbyiest te worden, maar zonder enige backup valt dat toch vies tegen op HF niveau. Ik heb een bruikbare site gekregen, van Arco, maar daar bleef het bij. Wat een oscillator doet, en hoe ie is opgebouwd is mij wel duidelijk, maar hoe pas is deze toe in een circuit & hoe laat ik hem functioneren zoals ie hoort te doen.

Ik snap dat jullie geen docenten zijn, en niet per se zin hebben om zulke dingen aan mij uit te leggen, maar in zekere zin zijn jullie dat ook wel, omdat jullie het leuk vinden (net als ik) om de kennis die je beheerst door te geven.

Maar als jullie vinden dat ik weinig te zoeken heb op dit forum, zal ik mijzelf per direct afmelden.

Als je interesse hebt in HF, dan raad ik aan om boeken te lezen...ik heb er ook ettelijke jaren over gedaan om hf te snappen....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Op 24 december 2015 20:08:36 schreef MdBruin:
Ik weet niet of je een eigen gebouwde zender/ontvanger mag gebruiken Lambiek, maar ik denk dat je daar wel een punt hebt.
Zelf heb ik een tijdje met een heli gevlogen, deze heeft ook een keer een crash gehad door een storing/defect in de zender. De heli ging zijn eigen weg en dan zit je maar te hopen van dat er niemand gewond raakt (450 size). Nu zitten er op een quadcopter wel kleinere rotors, maar ze draaien wel een stukje harder.
Voor het uitproberen van zoiets zou ik toch doen wat al eerder geopperd is, iets wat niet de grond verlaat en op een afgesloten terrein zodat er geen ongewenste schade kan ontstaan.

@mel,
Ja maar mag je deze ook op die band gebruiken? Volgens mij mag je alleen zenden op de banden waarvoor de licentie is afgegeven. De 2,4GHz band is dan wel vrij te gebruiken maar toch.

het is toch afwachten of een model reageert op de zender..Als je een zender hebt op 430 MHz, en ik zend op 430 MHZ, met 100 watt, wat legaal is, is het de vraag of jou ontvanger dat signaal kan ontvangen...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 24 december 2015 20:08:26 schreef Christiaan371:
En natuurlijk waren de reacties van "verdiep jezelf eerst in HF techniek" ook niet geheel onbruikbaar. Wellicht zijn tips hiervoor niet geschikt voor deze topic, maar toch vindt ik alle tips om een begin te maken in HF techniek meer dan welkom!

Het is in weze een niet al te moeilijke techniek die hiervoor gebruikt wordt, de grote maar is alleen dat je al wel wat kennis van HF moet hebben (heb ik op dit moment ook nog niet voldoende).
Zover ik altijd begrepen heb heb je een basis frequentie welke door modulatie technieken zoals AM en FM een data stroom hebben waarbij elk kanaal achter elkaar word verzonden (met of zonder wijzigingen)

Ter info gelijk, voor vliegende objecten mag je niet de 27MHz en 40MHz frequenties gebruiken. Daarvoor bestond altijd de 35MHz frequentie en nu ook de 2,4GHz frequenties.

Op 24 december 2015 20:13:13 schreef mel:
[...]het is toch afwachten of een model reageert op de zender..Als je een zender hebt op 430 MHz, en ik zend op 430 MHZ, met 100 watt, wat legaal is, is het de vraag of jou ontvanger dat signaal kan ontvangen...

Ja maar dan krijg je van daarvoor mag je de frequentie niet gebruiken. Tevens is het grootste gevaar als er nog 1 de mic bijvoorbeeld in knijpt en net iets beter binnenkomt op de ontvanger.

pa3gws

Golden Member

En met alleen HF ben je er nog niet.
Om het een en ander te kunnen besturen komt er ook nog een stukje digitale techniek bij kijken.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 24 december 2015 20:24:06 schreef pa3gws:
En met alleen HF ben je er nog niet.
Om het een en ander te kunnen besturen komt er ook nog een stukje digitale techniek bij kijken.

Digitale techniek? Heb je een toelichting?

Arco

Special Member

Hoe denk je dat de motoren gaan draaien?... ;)
Die moeten aan de hand van de positie constant in toerental bijgeregeld worden om enige kans van slagen te hebben.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Digitale techniek? Heb je een toelichting?

Dit gaat een heel moeilijke discussie worden vrees ik.
Niet alleen ben je onbekend met de werking van hoogfrequent zenders en ontvangers, maar je weet ook nog niet hoe de besturing van een model voer-, vaar- of vliegtuig werkt.

Vertel eerst eens wat je kennis en ervaring op het gebied van elektronica is, dan krijg je ook betere antwoorden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

je bedoelt iets in de richting van een gyroscoop achtig iets, misschien een accelerometer of een ehh, kan even niet op de naam komen. De gemiddelde drone werkt toch op een AC motor, die wordt geregeld door een esc, die geregeld kan worden door een microcontoller of een flightcontroller? En wat wil je weten op gebied van electronica, ik voel me niet geroepen om alles wat ik weet, en alles wat ik niet weet te gaan vertellen. Vragen stellen werkt in dit geval beter.

In tegenstelling tot een RC auto, die worden meestal toch gewoon met PWM geregeld?

Ik bedoelde meer, wat is de definitie van digitale techniek? Als ik aan gyroscoop denk ik niet perse aan digitale techniek. Valt dit onder digitale techniek?

pa3gws

Golden Member

Een servo heeft iets nodig om op een bepaalde positie te komen.
Daarvoor wordt er een pulstreintje aangeboden.
Dat pulstreintje is even simpel gezegd een blokgolfje dat is dus digitaal.
Maar die blokgolf moet door de zender worden uitgezonden en dan kan de ontvanger hem weer naar de servo sturen.
Maar om die blokgolf te kunnen uitzenden zal je hem eerst moeten maken.
De digitale techniek is dus het maken van de pulstrein.
Of in geval van een drone moeten de vier motoren afzonderlijk geregeld kunnen worden.
Let wel dit is wel heel simpel gezegd. ;-)
Zoiets dus.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
evdweele

Overleden

ik voel me niet geroepen om alles wat ik weet, en alles wat ik niet weet te gaan vertellen

En daar gaat het mis.
Het is ondoenlijk om op een forum een cursus te gaan geven aan iemand die helemaal bij nul moet beginnen - en daar ziet het gezien je antwoorden naar uit - die bij de meesten van ons een jaar of 4 heeft geduurd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 23 december 2015 17:41:30 schreef Zonnepaneeltje:
Die 2 kristallen zijn niet gelijk, ook al staat er op beide 26.690.
Begin eerst dat maar eens uit te zoeken.

Het ontvangerkristal werkt niet op de werkelijke frequentie, maar het bedrag van de middenfrequent (hier 455 kHz) eronder. De gebruikte frequentie komt daarmee op 27.145 MHz, wat inderdaad een modelbesturingsfrequentie is.

Op 24 december 2015 20:20:01 schreef MdBruin:
Ter info gelijk, voor vliegende objecten mag je niet de 27MHz en 40MHz frequenties gebruiken. Daarvoor bestond altijd de 35MHz frequentie en nu ook de 2,4GHz frequenties.

27 en 40 MHz mogen wèl voor vliegende modellen gebruikt worden. Het is alleen niet slim.
De regeling is andersom: besturingen voor andere modellen mogen niet op 35 MHz werken. Alleen voor vliegende modellen mag 35 MHz gebruikt worden.
Op deze manier genieten de vliegers enige bescherming.

@TS: het is volstrekt onmogelijk een quadcopter in de lucht te houden door zelf de motoren te besturen. Het ding kan alleen vliegen als het computertje aan boord de motoren bestuurt en zo aan de hand van de sensoren de stand ervan in de lucht goed houdt.
Alles wat jij met je afstandbediening doet, is aan de computer vertellen wat je wilt dat hij nog meer doet (hoger, lager, draaien, opzij, etc.). Maar zelf doen lukt je niet!
Daarom bestaan quadcopters pas enkele jaren.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 24 december 2015 21:57:36 schreef Frederick E. Terman:
[...]Het ontvangerkristal werkt niet op de werkelijke frequentie, maar het bedrag van de middenfrequent (hier 455 kHz) eronder. De gebruikte frequentie komt daarmee op 27.145 MHz, wat inderdaad een modelbesturingsfrequentie is.

[...]27 en 40 MHz mogen wèl voor vliegende modellen gebruikt worden. Het is alleen niet slim.
De regeling is andersom: besturingen voor andere modellen mogen niet op 35 MHz werken. Alleen voor vliegende modellen mag 35 MHz gebruikt worden.
Op deze manier genieten de vliegers enige bescherming.

Dan hebben ze het me verkeerd aangeleerd, bedankt voor de verbetering ;)

mel

Golden Member

433 MHz schijnt ook een modelbesturingsfrequentie te zijn.Maar het is niet slim om die te gebruiken >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 24 december 2015 21:17:32 schreef pa3gws:
Zoiets dus.

Ik dacht dat de truuk /voor/ het ECHTE digitale tijdperk iets was van dat er op de "lijn" iets gebeurt als: puls1, 0.5ms rust, puls2, 0.5ms rust etc.

De ontvanger heeft dan een demultiplexer: het ontvangen signaal wordt naar 1 van de 8 uitgangen van bijvoorbeeld een 74138 gestuurd. Tevens wordt het ontvangen signaal als klok van een 3-bit counter gebruikt. En als het signaal langer dan 2ms laag is, wordt de reset van de counter bediend!

Kleine optimalisatie: ipv 0.5ms laag, doe je steeds 2.5-pulslengte laag. Dan verschuift het begin van de pulsen van niet-de-eerste-servo niet afhankelijk van de eerdere servo signalen.

Verder moet je het niet "de motor signalen" noemen. Een quadcopter heeft als input: voorwaarts (negatief voor achteruit), en linksaf (negatief voor rechts), rechtsom draaien (negatief voor linksom) en gas. (waar ik "negatief" bij zeg, is de nulpositie 1500ms, daaronder is negatief.)

Op de quad moet dat omgerekend worden naar de signalen voor de motoren. Daar heb je dan ook de uitgang van een gyroscoop sensor voor nodig. Als je dat niet doet, is de boel niet te vliegen zo onstabiel.

[update:]
Kwam net deze tegen:
http://diydrones.com/profiles/blogs/why-frsky-cppm-signal-is-so-disapp…

Kennelijk doen ze het dus niet zoals mijn "verbetering". De lol van mijn verbetering is dat je dit soort problemen VOOR bent: de synctijd hangt niet af van de data van de kanalen. Maak de periode-per-kanaal 2.1ms en je zit op 16.8ms voor het totaal. Dan moet je dus een pauze van 3.2ms als "reset"/start-of-frame herkennen terwijl de andere pauzes maximaal 1.1ms zijn. Zat marge!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 24 december 2015 20:57:37 schreef Christiaan371:
En wat wil je weten op gebied van electronica, ik voel me niet geroepen om alles wat ik weet, en alles wat ik niet weet te gaan vertellen.

Als wij niet weten wat voor ervaring je hebt met elektronica en aanverwante zaken, hoe kunnen we dan een goed antwoord geven.

Vragen stellen werkt in dit geval beter.

Ja je kan vragen stellen, maar als je dan een antwoord krijgt waar je de ballen van snapt, wat schiet je er dan mee op.

En ik snap best dat je zo snel mogelijk veel te weten wil komen over elektronica, maar dat gaat nu eenmaal niet. De meeste hier zijn "schat ik" al rond hun +/- 12 de jaar begonnen, dus die zijn al heel lang bezig. Ik zelf ook, en ik leer nog iedere dag bij. Dus als je wat wil leren, heb geduld en begin met simpele dingen.

Maar goed, hier heb je wat leesvoer.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=…

Hier nog een artikel over servo's.
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/48

[Bericht gewijzigd door Lambiek op vrijdag 25 december 2015 12:26:24 (15%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 25 december 2015 12:16:40 schreef Lambiek:
Als wij niet weten wat voor ervaring je hebt met elektronica en aanverwante zaken, hoe kunnen we dan een goed antwoord geven.

Naar aanleding van een paar van de geplaatste opmerkingen en vragen kunnen diverse mensen hier heel redelijk inschatten wat voor niveau je zit. En dat is niet het niveau waarbij het zelf bouwen van de afstandbediening van je quadcopter een goede uitdaging is. Dus dat wordt je afgeraden. Goed advies op basis van waarnemingen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/