gezocht zeer eenvoudig circuit om buzzer te laten gaan adhv LDR op 1,5 V DC

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

Ik ben een blinde persoon die het aankan om op het gevoel componenten uit te zetten op een breadboard maar ben echt beginnend hierin. Ik weet dat er zeer eenvoudige schema's bestaan met slechts een 10-tal componenten. wie kan mij hieraan helpen en wie heeft er een goede manier om een schema leesbaar om te zetten in een tabel of tekst want visueel is het niet leesbaar voor mij. Ik heb al eens een schema uitgezet van 10 componenten en dat lukte me aardig en het werkte ook bovendien. Helaas kan ik het schema en de componenten niet meer achterhalen. Op die manier zou ik een lichtdetector willen maken. Ik weet dat deze zaken kant en klaar te koop zijn maar mij gaat het om de hobby zoals velen hier. De meeste componenten zijn goed herkenbaar adhv hun vorm/lengte symetrie of a-symetrie etc.. Schema's in reliëf zijn bijna niet haalbaar, heb ik al getest. Andere zeer eenvoudige schema's zijn ook welkom zolang ik het resultaat kan waarnemen via trillenen of audio (buzzertje ofzo). Dankjewel voor alle tips bij voorbaat!

Het uit elkaar houden van verschillende componenten met gelijke afmetingen en vorm, maar verschillende waardes of types (weerstanden, condensators, transistors, etc.) lijkt me erg lastig. Voor componenten waarbij de polariteit belangrijk is, zoals diodes en elco's, zul je ook een handigheidje moeten bedenken, lijkt me. Misschien een klein stukje krimpkous om een van de pootjes, zodat je kunt voelen welke het is?

Een gewone multimeter en zeker een scope zijn natuurlijk volstrekt waardeloos als je niets ziet. Er is een project "Mooshimeter", wat neerkomt op een multimeter die via bluetooth met een smartphone communiceert, waarbij iemand ook bezig was om de meetwaarde te laten uitspreken, maar ik kan niet direct vinden of ooit gemaakt is.

Ik kan me zo voorstellen dat een breadboard erg gammel is als je alles op de tast moet doen; een componentje of draadje is zomaar los als je het aantikt, en als je dat dan niet kunt zien, lijkt me dat toch bijzonder frustrerend.

Zijn er ook echt goede kwaliteit breadboards te koop waarmee dit beter gaat? Van die flexibele breadboard draadjes met aangekrompen pinnen lijken me wel handig, dat zit steviger en stoot je minder snel los.

Bij de schakelingen hier staat een lichtgevoelige toongenerator; die maakt dus een geluid met een speaker waarvan de toonhoogte veranderd met de lichtinval. lichtgevoelige toongenerator
Het is geen ingewikkeld schema, met 8 onderdelen inclusief de speaker en LDR, maar ik zou toch niet direct weten hoe ik dat op een begrijpelijke manier moet uitleggen, als jij het schema zelf niet kunt zien. Misschien dat iemand anders daar een goed idee voor heeft?

EDIT: ik vind het eigenlijk een hele rare schakeling, en niet echt handig als je net begint, omdat het weinig inzichtelijk is hoe het werkt. Misschien is een schakeling rondom een NE555 een beter idee.

Ik ga maar gewoon een poging doen:
Een NE555 is een universele timer, in een 8-pins IC behuizing. Als je het IC met de pootjes omlaag voor je hebt, zit er bij pin 1 een putje in de bovenkant van de behuizing, of een inkeping aan de korte kant bij pin 1. Vanaf daar zijn de pinnen van links naar rechts 1 tot en met 4, de pin rechtsboven is 5, en dan terug naar links, waarbij de pin linksboven dus nummer 8 is. Deze nummers is altijd hetzelfde bij IC's; linksonder beginnen, aan de rechterkant oversteken naar boven, en naar links weer terug.

Pin 1 en 8 zijn de voeding; pin 1 moet aan ground (de - van de batterij), en pin 8 moet aan de +. Pin 4 is de reset, en omdat we die niet nodig hebben voor deze schakeling, moet deze ook aan de + van de batterij.

Pin 5 heet "control", en hoewel deze soms helemaal niet wordt aangesloten, is het verstandig om deze met een condensator van 100nF of zo aan de ground te maken.

In de simpelste schakelingen zitten pin 2 en 6 aan elkaar, en dat doen we nu dus ook. Vanaf dit knooppunt zet je een condensator van ongeveer 10nF naar de ground. De LDR komt ook aan dat knooppunt van 2 en 6, met de andere kant aan pin 7. Vanaf pin 7 komt een weerstand van ongeveer 1k naar de + van de batterij.

Dan blijft alleen pin 3 nog over: dit is de uitgang. Om hier een luidsprekertje aan te kunnen hangen, moet er een condensatortje in serie; een elektrolytische condensator van 1uF volstaat, met de + naar het IC. Als je niet al te veel herrie wilt maken, kun je vervolgens een weerstand in serie zetten, laten we zeggen 100 ohm of zo, en vanaf daar de luidspreker, die met de andere kant aan de ground komt.

Deze schakeling kun je voeden met een 9V batterij, of iets anders tussen de 5V en 15V, en zou een toon moeten produceren die afhankelijk is van de lichtinval. Je kunt een beetje spelen met de condensator die tussen pin 2 en 6 zit om het bereik te veranderen.

Sorry voor het lange verhaal, dat is vast niet handig met voorlees software of een braille leesregel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik ben hier terug met de melding dat het schema rond die 555 gelukt is en ik ook ondertussen het examen gepasseerd ben met succes voor de HAREC-vergunning, nu nog wachten op mijn nieuwe callsign en dito vergunning.
Ik heb dus die schakeling gemaakt op een breadbord en dankzij de prima omschrijving lukte dat wel tenslotte.
Ik heb wel enkele malen moet opnieuw beginnen om zeker te zijn dat alle connecties juist waren want toegegeven, het is echt niet simpel om die juiste gaatjes aan te prikken met de componenten en draadjes. Ik ben heel gelukkig hiermee! Jullie zijn allemaal supermensen om me zo te willen helpen hier.
Ik probeer ook nog de andere suggesties eens uit natuurlijk.
Ook daarvan leest u welicht eens maar ik plak daar ook geen tijd op.
Dankbare groeten van een voldane beginner.

Op 24 december 2015 13:56:15 schreef SparkyGSX:
Het uit elkaar houden van verschillende componenten met gelijke afmetingen en vorm, maar verschillende waardes of types (weerstanden, condensators, transistors, etc.) lijkt me erg lastig. Voor componenten waarbij de polariteit belangrijk is, zoals diodes en elco's, zul je ook een handigheidje moeten bedenken, lijkt me. Misschien een klein stukje krimpkous om een van de pootjes, zodat je kunt voelen welke het is?

Een gewone multimeter en zeker een scope zijn natuurlijk volstrekt waardeloos als je niets ziet. Er is een project "Mooshimeter", wat neerkomt op een multimeter die via bluetooth met een smartphone communiceert, waarbij iemand ook bezig was om de meetwaarde te laten uitspreken, maar ik kan niet direct vinden of ooit gemaakt is.

Ik kan me zo voorstellen dat een breadboard erg gammel is als je alles op de tast moet doen; een componentje of draadje is zomaar los als je het aantikt, en als je dat dan niet kunt zien, lijkt me dat toch bijzonder frustrerend.

Zijn er ook echt goede kwaliteit breadboards te koop waarmee dit beter gaat? Van die flexibele breadboard draadjes met aangekrompen pinnen lijken me wel handig, dat zit steviger en stoot je minder snel los.

Bij de schakelingen hier staat een lichtgevoelige toongenerator; die maakt dus een geluid met een speaker waarvan de toonhoogte veranderd met de lichtinval. lichtgevoelige toongenerator
Het is geen ingewikkeld schema, met 8 onderdelen inclusief de speaker en LDR, maar ik zou toch niet direct weten hoe ik dat op een begrijpelijke manier moet uitleggen, als jij het schema zelf niet kunt zien. Misschien dat iemand anders daar een goed idee voor heeft?

EDIT: ik vind het eigenlijk een hele rare schakeling, en niet echt handig als je net begint, omdat het weinig inzichtelijk is hoe het werkt. Misschien is een schakeling rondom een NE555 een beter idee.

Ik ga maar gewoon een poging doen:
Een NE555 is een universele timer, in een 8-pins IC behuizing. Als je het IC met de pootjes omlaag voor je hebt, zit er bij pin 1 een putje in de bovenkant van de behuizing, of een inkeping aan de korte kant bij pin 1. Vanaf daar zijn de pinnen van links naar rechts 1 tot en met 4, de pin rechtsboven is 5, en dan terug naar links, waarbij de pin linksboven dus nummer 8 is. Deze nummers is altijd hetzelfde bij IC's; linksonder beginnen, aan de rechterkant oversteken naar boven, en naar links weer terug.

Pin 1 en 8 zijn de voeding; pin 1 moet aan ground (de - van de batterij), en pin 8 moet aan de +. Pin 4 is de reset, en omdat we die niet nodig hebben voor deze schakeling, moet deze ook aan de + van de batterij.

Pin 5 heet "control", en hoewel deze soms helemaal niet wordt aangesloten, is het verstandig om deze met een condensator van 100nF of zo aan de ground te maken.

In de simpelste schakelingen zitten pin 2 en 6 aan elkaar, en dat doen we nu dus ook. Vanaf dit knooppunt zet je een condensator van ongeveer 10nF naar de ground. De LDR komt ook aan dat knooppunt van 2 en 6, met de andere kant aan pin 7. Vanaf pin 7 komt een weerstand van ongeveer 1k naar de + van de batterij.

Dan blijft alleen pin 3 nog over: dit is de uitgang. Om hier een luidsprekertje aan te kunnen hangen, moet er een condensatortje in serie; een elektrolytische condensator van 1uF volstaat, met de + naar het IC. Als je niet al te veel herrie wilt maken, kun je vervolgens een weerstand in serie zetten, laten we zeggen 100 ohm of zo, en vanaf daar de luidspreker, die met de andere kant aan de ground komt.

Deze schakeling kun je voeden met een 9V batterij, of iets anders tussen de 5V en 15V, en zou een toon moeten produceren die afhankelijk is van de lichtinval. Je kunt een beetje spelen met de condensator die tussen pin 2 en 6 zit om het bereik te veranderen.

Sorry voor het lange verhaal, dat is vast niet handig met voorlees software of een braille leesregel.

fred101

Golden Member

De link hierna is een Youtube fimpje van applied science over 3D papier en hij noemt daar oa als toepassing het leesbaar maken van een schema voor blinden. De link: https://youtu.be/Hvudn0skIuI

Ik heb een paar jaar terug voor een vriend die blind is en ook zendamateur, een AVO-8 multimeter voor blinden nagekeken. Dat was, voor zover ik kon achterhalen, een officiële fabrieksversie. De wijzer van de meter was naar buiten gebracht en er was een braille frontpaneel voor de schaalverdeling maar ook rondom de functie en range knoppen. Echt heel gaaf gedaan. Een andere zendamateur vond hem voor iets van 10 euro. Hij deed het nog maar het leek ons beter om hem even goed na te kijken, vooral ivm veiligheid. Hij gebruikt hem voornamelijk om te kijken of er spanning op een wandcontactdoos staat (zodat hij weet of zijn radio kapot is of er een stop uit ligt) maar ook om te meten of een batterij leeg is.

Wel heel gaaf dat je zelf dingen bouwt.

Je zou een speciaal breadboard kunnen maken in het idee van de experimenteerdozen die er vroeger oa van Philips waren. Je maakt kleine printplaatjes waar je onderdelen op soldeert. ipv de veertjes maak je er female pcb headers op, of pcb-schroef connectors. Zoals bij een Arduino. Die leg je dan op tafel of je plakt er klitteband onder en maakt een klitteband breadboard. Dan maak je de verbindingen met breadboard draadjes. Je vergroot zo het component en je kunt dan ook braille labels toevoegen. Dan kun je eenvoudig controleren hoe het zit. Je kunt ook plaatjes maken met een paar montage punten voor een onderdeel. Zo kan je dingen als weerstanden makkelijk wisselen.
Iemand die goed is in pcb's tekenen en etsen heeft dat zo gemaakt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs