Het uit elkaar houden van verschillende componenten met gelijke afmetingen en vorm, maar verschillende waardes of types (weerstanden, condensators, transistors, etc.) lijkt me erg lastig. Voor componenten waarbij de polariteit belangrijk is, zoals diodes en elco's, zul je ook een handigheidje moeten bedenken, lijkt me. Misschien een klein stukje krimpkous om een van de pootjes, zodat je kunt voelen welke het is?
Een gewone multimeter en zeker een scope zijn natuurlijk volstrekt waardeloos als je niets ziet. Er is een project "Mooshimeter", wat neerkomt op een multimeter die via bluetooth met een smartphone communiceert, waarbij iemand ook bezig was om de meetwaarde te laten uitspreken, maar ik kan niet direct vinden of ooit gemaakt is.
Ik kan me zo voorstellen dat een breadboard erg gammel is als je alles op de tast moet doen; een componentje of draadje is zomaar los als je het aantikt, en als je dat dan niet kunt zien, lijkt me dat toch bijzonder frustrerend.
Zijn er ook echt goede kwaliteit breadboards te koop waarmee dit beter gaat? Van die flexibele breadboard draadjes met aangekrompen pinnen lijken me wel handig, dat zit steviger en stoot je minder snel los.
Bij de schakelingen hier staat een lichtgevoelige toongenerator; die maakt dus een geluid met een speaker waarvan de toonhoogte veranderd met de lichtinval. lichtgevoelige toongenerator
Het is geen ingewikkeld schema, met 8 onderdelen inclusief de speaker en LDR, maar ik zou toch niet direct weten hoe ik dat op een begrijpelijke manier moet uitleggen, als jij het schema zelf niet kunt zien. Misschien dat iemand anders daar een goed idee voor heeft?
EDIT: ik vind het eigenlijk een hele rare schakeling, en niet echt handig als je net begint, omdat het weinig inzichtelijk is hoe het werkt. Misschien is een schakeling rondom een NE555 een beter idee.
Ik ga maar gewoon een poging doen:
Een NE555 is een universele timer, in een 8-pins IC behuizing. Als je het IC met de pootjes omlaag voor je hebt, zit er bij pin 1 een putje in de bovenkant van de behuizing, of een inkeping aan de korte kant bij pin 1. Vanaf daar zijn de pinnen van links naar rechts 1 tot en met 4, de pin rechtsboven is 5, en dan terug naar links, waarbij de pin linksboven dus nummer 8 is. Deze nummers is altijd hetzelfde bij IC's; linksonder beginnen, aan de rechterkant oversteken naar boven, en naar links weer terug.
Pin 1 en 8 zijn de voeding; pin 1 moet aan ground (de - van de batterij), en pin 8 moet aan de +. Pin 4 is de reset, en omdat we die niet nodig hebben voor deze schakeling, moet deze ook aan de + van de batterij.
Pin 5 heet "control", en hoewel deze soms helemaal niet wordt aangesloten, is het verstandig om deze met een condensator van 100nF of zo aan de ground te maken.
In de simpelste schakelingen zitten pin 2 en 6 aan elkaar, en dat doen we nu dus ook. Vanaf dit knooppunt zet je een condensator van ongeveer 10nF naar de ground. De LDR komt ook aan dat knooppunt van 2 en 6, met de andere kant aan pin 7. Vanaf pin 7 komt een weerstand van ongeveer 1k naar de + van de batterij.
Dan blijft alleen pin 3 nog over: dit is de uitgang. Om hier een luidsprekertje aan te kunnen hangen, moet er een condensatortje in serie; een elektrolytische condensator van 1uF volstaat, met de + naar het IC. Als je niet al te veel herrie wilt maken, kun je vervolgens een weerstand in serie zetten, laten we zeggen 100 ohm of zo, en vanaf daar de luidspreker, die met de andere kant aan de ground komt.
Deze schakeling kun je voeden met een 9V batterij, of iets anders tussen de 5V en 15V, en zou een toon moeten produceren die afhankelijk is van de lichtinval. Je kunt een beetje spelen met de condensator die tussen pin 2 en 6 zit om het bereik te veranderen.
Sorry voor het lange verhaal, dat is vast niet handig met voorlees software of een braille leesregel.