Zonnepanelen meten DC zijde

Ik heb hier een zonnestroom installatie waarvan ik weinig info krijg. Er zit een kwh metertje in de ac uitgang met S0 uitgang.

Ik wil graag de DC zijde de spanning en stroom meten, en dit in mijn PLC stoppen. Dit moet uiteraard galvanisch gescheiden gebeuren.

Nu is zo'n stroom sensor op basis van ACS712ELC-05 een mooi ding om dit te doen.
Maar voor de DC spanning heb ik wel een LEM LV25-P geconden, maar die dingen zijn nogal aan de prijs. Iemand hier een beter idee voor ? Of ik gebruik de verkeerde zoekterm bij Google natuurlijk.

rbeckers

Overleden

Hoe nauwkeurig en welke waardes?

Eventueel een V-f IC, dan optocoupler en f-V IC.

Op 27 december 2015 16:33:38 schreef Peter112:
Maar voor de DC spanning heb ik wel een LEM LV25-P gevonden

Dat is een stroomsensor, geen voltmeter.

@rew hieronder: idd daar had ik over gekeken, is wel een voltmeter die via stroom meet.

[Bericht gewijzigd door MGP op zondag 27 december 2015 19:15:51 (19%)

LDmicro user.

Dat klopt. Maar hij is bedoeld om (galvanisch gescheiden) spanningsmetingen te doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

http://www.ebay.com/itm/Blue-DC0-500V-LCD-Digital-Volt-Panel-Meter-Vol…

Hoe zou deze werken vraag ik me af.
Zou hier een galvanische scheider inzitten ?, dan kan ik daar natuurlijk van mee snoepen.

Ik heb eens allerlei opto's bekeken.
Er zijn types die in bepaalde gebieden 5-40 mA engizins lineair zijn.
met 200Volt- 40mA ratio 1:8 zou ik dan 25Volt als minumum hebben.
In de software zou ik nog een en andere verder recht kunnen trekken.

Voor de stroom heb ik inmiddels wat gevonden om te testen
1 x TELCON HTP50M is 0-50A dc
2 x ABB EL 55 P2 ook 0-50A

De ABB hebben een gat, zou de draad er een keer of 4 doorheen kunnen rijgen.

Eerst nog een symmetrische voeding basteln voor die dingen.

Arco

Special Member

Iets als de INA220 is ook handig, kan stroom en spanning meten. Kun je een ISO1541 o.i.d. achter zetten voor isolatie. Uitgang is wel I2C...

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 4 januari 2016 14:19:36 (26%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers

Overleden

Er zijn van Avsgo lineare optocouplers 0-1MHz en 4kV isolatie.
De HCNR200 en 201

Zie:

5989-0802EN.pdf
AV02-0886EN.pdf

[Bericht gewijzigd door rbeckers op maandag 4 januari 2016 14:21:10 (27%)

En I2C is weer erg lastig om door een galvanische scheiding te doen, omdat de datalijn bidirectioneel is (de clock ook, als je clock stretching wilt ondersteunen).

Ik heb het ooit gedaan met een LM339 voltage-to-frequency converter met een standaard optocoupler erachter; dat bleek een stuk nauwkeuriger dan ik had verwacht, over 600V altijd binnen 1V of zo (t.o.v. een multimeter)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

De ISO1541 is daar speciaal voor: een bidirectional i2c isolator...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers

Overleden

@SparkyGSX
Met een betere V-f kun je op die manier 0,1% halen.
Maar nauwkeurig moet het zijn?

Dat kan best, als je verder ook geschikte onderdelen gebruikt. Ik wilde destijds alleen een indicatie om te zien of de precharge van een flinke condensatorbank al klaar was.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken