Actieve KRK Rokit 5 speaker geen geluid

Speaker gaat aan en lampje brandt in het KRK logo maar doet verder niks. Heb de TRS en RCA ingang geprobeerd maar doet verder niks. Ik heb niet echt veel ervaring in reparatie van dit soort dingen dus het is voor mij ook een puzzel.

Dus als iemand suggesties heeft heel graag!

http://www.efextek.com/cakewalk/IMG_4105A.jpg
Op de versterker PCB (zijn twee PCB's in de speaker) zit een soort ranzige epoxy wat alle kanten is opgelopen. Ik ben nooit anti KRK geweest, ik had vroeger KRK VXT8's waar ik super blij mee was. Maar deze speakers zijn echt in elkaar geflanst door een chinees met haast. Ik zou iig nooit meer KRK speakers 2e hands kopen zonder de PCB's te bekijken.

Ik heb de grote condensatoren eruit gehaald en gemeten en deze hadden allemaal een te grote afwijking(rond de 15% minder), dus die heb ik vervangen. Ze stonden niet echt bol maar volgens het internet zijn dit bij KRK meerstal de boosdoeners. Dit lostte het probleem helaas niet op, maar de uitgedroogde condensatoren gaan sowieso in de toekomst een probleem zijn (vermoedelijk is de werkende speaker ook niet meer zo tof). De fuse knalt verder ook verder niet... dus vermoed dat het daar wel goed zit.
Ik moet die rotzooi van de PCB afkrijgen, dat kan niet goed zijn:
http://s18.postimg.org/rv00e5asp/IMG_20160102_121920.jpg

Ik heb nog even de onderkant van de connectors aan de linkerkant allemaal opnieuw gesoldeerd omdat die er alleen heel dof uitzagen, hielp helaas ook niet maar ja...
Ik vermoed dat het probleem in de PCB zit hieronder waar ik de input connectors op uitkomen. Misschien de IC's...
http://s18.postimg.org/mib600mw9/IMG_20160102_120725.jpg

Ik ga morgen weet verder en dan ga ik die zwarte rotzooi verwijderen. Ik had op het internet gevonden dat die meuk langzaam je PCB gaat oplossen zoals hier, het is een soort "Black Goop of Death"
(Niet mijn pic)
http://www.efextek.com/cakewalk/IMG_6943.JPG

Hugo Welther

Moderator

Die "epoxy" lijkt op de lijm waarmee de elco's vastzaten. Niet iets bijzonders.
15% tolerantie voor elco's is normaal, meestal is die tolerantie zelfs veel groter.

Begin eens met voedingsspanningen meten en te zoeken naar een service manual.
Misschien alleen een zekering stuk?

Je bent aan het stuk repareren lijkt het.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik was al op zoek naar een service manual maar die heb ik nog niet gevonden.
Die zwarte troep is niet normale lijm om de componenten bij elkaar te houden, deze rommel tast echt de pcb aan...

Condensatoren heb ik ook even meegenomen naar de electronica winkel waar ik andere heb gekocht deze meneer zei dat 15 - 20% teveel was...?

Zekering heb ik al eerst bekeken en gemeten en daar is niks mis mee. De speaker gaat ook gewoon aan, en lampje brandt op de speaker alleen geen geluid.

[Bericht gewijzigd door FreeMason op zaterdag 2 januari 2016 20:34:12 (17%)

In een actieve speaker is het normaal dat de onderdelen worden vastgelijmd op de print. Lekker laten zitten, anders trilt het los. Het is een enkelzijdig print zo te zien, dus extra gevoelig.

Er is geen sprake van een SMPS, dus zijn de elco's in principe niet verdacht.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ook ik heb een Rokit 5 hier staan. Echte ondingen! Ding is ook al een paar keer terug geweest, telkens met een nieuw gebrek. Niet alleen de PCB's zijn van echt slechte kwaliteit, ook de gebruikte componenten (weerstanden welke spontaan hoog- of laagohmig worden, opamps welke spontaan stuk gaan etc.

In jouw geval zou ik eens kijken naar de volumepotmeter, deze heb ik ook al een aantal maal stuk gehad. Anders de eerste opamp eens bekijken.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Op 3 januari 2016 09:59:35 schreef DJohnny:
Ook ik heb een Rokit 5 hier staan. Echte ondingen! Ding is ook al een paar keer terug geweest, telkens met een nieuw gebrek. Niet alleen de PCB's zijn van echt slechte kwaliteit, ook de gebruikte componenten (weerstanden welke spontaan hoog- of laagohmig worden, opamps welke spontaan stuk gaan etc.

In jouw geval zou ik eens kijken naar de volumepotmeter, deze heb ik ook al een aantal maal stuk gehad. Anders de eerste opamp eens bekijken.

Bedankt voor je reaktie (en die van de anderen ook natuurlijk), normaal wordt er niet echt aan de potmeter van de volume gedraaid, maar ik ga hem even controleren. Ik neem hem van de week even mee naar vriend van mij met een scope, dat is misschien wat handiger.

Lijm zou idd niet de componenten mogen aantasten. maar ook ik heb al rare fouten uit deze dingen gehaald, meestal weestanden of bruggetjes die door zijn geroest.

Dus wel ff onder de lijm checken..

Je hebt werkpaarden en je hebt luxepaarden, maar ik ben een luipaard
Sine

Moderator

Jep, die zwarte zooi is dodelijk, die zut wordt op de (lange?) termijn geleidend, met alle ellende van dien. Prik er maar eens met een ohm meter in.

Buiten mechanisch verwijderen heb ik er nog geen goede oplossing voor gezien.

Sine, ik vind het een beetje voorbarig om te zeggen dat dat bij deze zwarte lijm ook het geval is. De ene zut is de andere niet. Als men de moeite neemt om de componenten vast te lijmen, dan zou het heel onlogisch zijn om daarvoor een koolstof- op metaalgevulde lijm te nemen. Aan de andere kant, als het neopreen is.......

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Je zou al eens kunnen beginnen met het probleem lokaliseren tot de eindversterker (PCB met koelvin) of voorversterker/filter (andere PCB).

Komt er na het aanzetten iets uit de luidsprekers? Een beetje ruis, een inschakelplop?

Ik zie een soort flatcable tussen beide PCB's. Waarschijnlijk loopt hierover voeding van de eindversterker-PCB naar de voorversterker, en audiosignaal van de voorversterker naar de eindversterker. Dit zou je makkelijk moeten kunnen uitvissen. Check eens of je hier een audiosignaal meet als je een ingangssignaal aanbiedt.

Mij is ook een beetje onduidelijk, over het waarom en hoe dat die zwarte zooi roet in het eten gooit.

Ik heb veel klanten die er hebben staan, waarbij er vele zonder problemen draaien.

Bij de reparaties die ik heb gehad, ben ik vanuit de eindtrap terug het apparaat in gaan tracen, totdat ik weer audio tegenkwam.

Bijna elke keer kwam er blauw groenige geoxideerde draad brug of pootjes van weestanden onder de zwarte zooi vandaan. (doorgerot)

Het lijkt me een beetje gekkewerk om al die zooi eraf te halen, dus ik zou hem als een gewone reparatie beschouwen. ipv naar de fout van de zwarte zooi te zoeken.

bekijk het datasheet van de eindtrappen op en controleer of alle spanningen kloppen. rond het eind IC

(en vooral de mute line)

Volgensmij zat er deze in:

http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/25048/STMICROELECTRONI…

Mijn ervarings is dat in 90% van de gevallen de eindmodules niet stuk zijn als de voeding nog heel is. (en daadwerkelijk op het ic aankomt)
En zeker omdat je geen geluid heb in zowel de hoog als in de laag trap, lijkt het mij dat de eindmodules of in standby staan, of gemute en anders geen audio binnen krijgen.

Als dit laatste het geval is heb je een audio generator nodig en een scope.

Even heel kort door de bocht:

/ hoog trap
input----crossover
\ laag trap

Als je geen schema hebt:

Begin maar met alle opamps de input met de output te vergelijken...

Je hebt werkpaarden en je hebt luxepaarden, maar ik ben een luipaard