PIC16F1828 met flowcode Pickit3 en MPLAB

Ik probeer om mijn PIC16F1828 te programmeren met een pickit 3 via MPlab maar er komt steeds devolgende error: Target Device ID (00000000) does not match expected Device
ID (000027c0).

De voedinspanning op de controller is correct evenals de aansluitingen van de pickit 3.

In flowcode heb ik alle configs gedisabled, Normaal gezien zou dit moeten zerken.

weet er toevallig iemand wat het probleem kan zijn?

Misschien kun je een foto van je opstelling plaatsen.
Dit wil wel eens duidelijkheid scheppen.

Het klinkt als een verkeerd aangesloten PIC (voeding, of data/clock), of een kapotte PIC (komt niet snel voor).

If you want to succeed, double your failure rate.

De verste pin op de pickit is de MCLR pin die op pin 4 van de controller zit, dan de VDD en de VSS daarna de ICSPDAT op pin 19 en de ICSPCLK op pin 18.

Dan heb ik uit de datasheet van de pickit3 gehaald dat er een pull-up weerstand moet tussen de VDD en de MCLR van 10k.

En het geheel wordt gevoed op 5V

Op 5 januari 2016 11:08:19 schreef Jochem:
Het klinkt als een verkeerd aangesloten PIC (voeding, of data/clock), of een kapotte PIC (komt niet snel voor).

Een kapotte PIC is het niet, heb het al met 3 PICs geprobeerd

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 5 januari 2016 18:02:26 (31%)

Ik heb niet alle draden gevolgd, maar zorg sowieso dat je de voeding dichtbij de PIC ontkoppelt. Ik zie nu in z'n geheel geen C'tje. Proberen om de kabels wat korter te maken kan ook nog helpen.

Andere optie: breadboard maakt niet goed contact op de IC-pinnen.

If you want to succeed, double your failure rate.

ik heb zojuist de verbindingen tussen de pinnen en de draden gecontroleerd en alle draden ingekort, zonder resultaat

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 5 januari 2016 18:02:46 (61%)

Heb je nu ook zoals ik zei een C'tje (pakweg 100nF) kort over de voedingspennen van de PIC toegepast?

edit: wat je voor de zekerheid ook nog kunt proberen is PGM aan ground hangen. En controleer of die draadjes ook aan de kant van de Pickit3 goed contact maken.

Verder zie ik dus dat je voeding aansluit naar de PicKit3, maar ik zie ook voedingslijnen vanaf je breadboard weglopen. Zijn die aangesloten of hangen die los? Hoe is de instelling voor VDD van de programmer (vinkje "Power target circuit from PICkit 3" wel of niet gezet?)

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 5 januari 2016 11:47:47 (18%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik ben nu overgeschakelt van de gewone MPlab IDE ( waarin je ook je programma schrijft) naar MPLAB IDE die puur bedoelt is voor het programma te schrijven naar de PIC en dit lijkt wel te werken.

Maar m'n suggesties en vragen beantwoorden doe je niet.

Ik snap je verhaal over de verschillende MPLAB IDEs niet, maar het kan dus goed zijn dat er iets in je settings niet klopt.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 5 januari 2016 11:38:33 schreef Jochem:
Heb je nu ook zoals ik zei een C'tje (pakweg 100nF) kort over de voedingspennen van de PIC toegepast?

edit: wat je voor de zekerheid ook nog kunt proberen is PGM aan ground hangen. En controleer of die draadjes ook aan de kant van de Pickit3 goed contact maken.

Verder zie ik dus dat je voeding aansluit naar de PicKit3, maar ik zie ook voedingslijnen vanaf je breadboard weglopen. Zijn die aangesloten of hangen die los? Hoe is de instelling voor VDD van de programmer (vinkje "Power target circuit from PICkit 3" wel of niet gezet?)

De voedingsdraden gaan naar een regelbare voeding die ingesteld is op 5V.
Het is ingesteld om die regelbare voeding te gebruiken.

Op 5 januari 2016 12:07:46 schreef Jochem:
Maar m'n suggesties en vragen beantwoorden doe je niet.

Ik snap je verhaal over de verschillende MPLAB IDEs niet, maar het kan dus goed zijn dat er iets in je settings niet klopt.

Ik heb een versie van MPLAB met een tekstverwerker en een compiler om zo in MPLAB een C programma te schrijven en die kan normaal gezien ook een programma sturen naar de PIC met behulp van de pickit.

Dan heb ik ook nog een andere versie die geen tekstverwerker heeft en dus alleen bedoelt is om hex files naar de controller te sturen.

Die laatste blijkt wel te werken. Dus het zal inderdaad waarschijnlijk een fout zijn in de settings of de compiler. (het is een compiler waar we nog redelijk vaak een probleem mee hebben)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 5 januari 2016 18:03:12 (34%)

De MPLAB IDE is gewoon 1 ding. Gebruik je de laatste versie?
De compiler heeft niks te maken met het uitlezen van 00000000 als Target ID, dat is puur de aansturing van, en de verbinding met de Pickit3.

Je hebt "Power target circuit from PICkit 3" dus niet aangevinkt?

If you want to succeed, double your failure rate.