Lampen random laten branden

Goedendag iedereen,

Dit is mijn eerste post, dus excuses voor eventuele fouten in het bericht.

Ik zit met een vraag.

Ik wil graag doormiddel van een schakelaar twee lampen laten branden voor een bepaalde tijd, echter mogen beide lampen niet tegelijk branden. Tevens moeten de lampen random branden bij het indrukken van de schakelaar. De lamp moet ongeveer 1 minuut aanstaan, hierna moet de cyclus weer opnieuw starten.

Ik zat zelf te denken aan een ic en deze op een printplaat te solderen, echter houdt kennis dan hier ook op.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan simuleren, liefst op de simpelste manier.

Met vriendelijke groet,

Twan Huijbers

Op 6 januari 2016 10:33:18 schreef twanh20:
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan simuleren, liefst op de simpelste manier.

Simuleren? Of echt bouwen?

En in geval je het echt wilt bouwen: zijn het lampen op netspanning?

De simpelste oplossing is iets van een Siemens LOGO pakken, de schakelaar en lampen erop en een klein programma'tje maken.

Zelfbouw kan ook, afhankelijk van je skills en wensen kan dat met een microcontroller, of op de manier waarop ook veel elektronische dobbelstenen werken (gebaseerd op tijdsduur dat je de schakelaar indrukt). Relais er achter, en gaan met de banaan. Wel netjes werken en veilig inbouwen in geval van 230V.

If you want to succeed, double your failure rate.

Vertel eens wat meer, hoe snel moeten ze wisselen als ze random moeten wisselen of moet er de ene keer 1 een minuut branden en de volgende keer de andere een minuut?

Met een microcontroller (bv Arduino) kan je alle kanten op en later alles nog wat bijstellen.

Als het echt zo simpel is als het lijkt dan kan je het (iets) goedkoper bouwen met een elektronische dobbelsteen bijvoorbeeld zie schakelingen in het menu hier.

Simuleren doe je makkelijk met een Arduino setje van een paar tientjes met ledjes. De ledjes kan je dan later relatief eenvoudig vervangen door relais.

edit: dobbelsteenschakelingen hier zijn ook met microcontroller. Je kan een knipperlichtschakeling nemen, aanpassen zodat hij heel snel knippert. Druk je op de knop en het knipperlicht staat aan dan gaat lamp A aan, als het knipperlicht uit staat dan gaat lamp B aan.

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/15/lichteffecten/astabiele-…

Bedankt voor de reacties

Nee het is geen schoolvraag, maar een vraag voor een huisgenoot van mij.

Ik zal het nog even een keer duidelijk toelichten.

Er moet een schakeling gebouwd.

Als de schakelaar wordt ingedrukt, dan moet er een signaal naar een microcontroller of iets anders worden gestuurd. Vervolgens moet uit de microteller een signaal naar lamp 1 of naar lamp 2 gaan (random), deze lamp moet aanblijven totdat de drukschakelaar weer wordt ingedrukt (dan moet het circuit weer opnieuw beginnen). Dus er hoeft niet perse een tijdsconstante ingesteld worden zat ik me te bedenken.

De lampen hoeven niet perse op netspanning te werken, lijkt me dat het dan weer ingewikkelder wordt (aangezien ik de schakeling zelf niet hoef te maken).

Ik hoop dat de opdracht nu iets duidelijker is.

Alvast bedankt.

Met een microcontroller kan je natuurlijk alles programmeren. Dus dan ben je snel klaar, 1 schakelaar op een ingang en twee lampjes op elk een uitgang. Dat is niet moeilijk, neem bijvoorbeeld een Arduino(kloon).
.

Willie W

Golden Member

Dit lijkt mij een heel nuttige schakeling..
Zou je misschien aan kunnen geven waar de schakeling voor bedoeld is?

Als ik je 2e post lees schrijf je dat na het indrukken van de knop het licht nooit meer uitgaat,
alleen soms wisselt van lamp bij het opnieuw indrukken van de knop.

fred101

Golden Member

lampen, schakelaars en fittingen van Lucas gebruiken. Meer heb je niet nodig :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lucky Luke

Golden Member

Nou, ik zou inderdaad iets dergelijks kunnen bouwen, maar ik neem aan dat je het auto-elektronicamerk bedoeld waarbij dergelijke functionaliteit ongewenst wordt meegeleverd...

Anyway.

Moet het een 230V lamp zijn, of mag laagspanning ook? (En uit powerled's kun je een aardige bak licht halen dus daar hoef je het niet om te doen).

Koop een arduino, een schakelaar en 2 led's / weerstanden en ga prutsen :)
(Daarna kun je uitbreiden met FET's en powerled's, of fets, relais, een nette print en behuizing en 230VAC lampen)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Op 7 januari 2016 10:11:30 schreef twanh20:
Nee het is geen schoolvraag, maar een vraag voor een huisgenoot van mij.
[...]
Er moet een schakeling gebouwd.

Zijn schoolvraag?

Wat is het doel?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.