Diodestroom

Beste

Voor het van Elektronica bestaan er voor ons als voorbereiding voor het examen een aantal vragen. Aangezien ik dit vak ervoor nog nooit heb gehad en over de meeste zaken nog nooit heb gehoord zou ik hier graag een vraag stellen, aangezien ik compleet vast zit:

-Bron 3v in serie met weerstand(1000ohm) met daarachter een diode.
Hierbij moet ik de diodestroom berekenen?
Sommige bronnen vertellen dat ik gewoon wet van ohm moet gebruiken en andere gebruiken dan weer complexe formules....

- Welke R moet worden geschakeld om 1mA door de diode te vloeien?

U zou mij gigantisch op weg helpen

Alvast bedankt

[Bericht gewijzigd door jan1997 op maandag 11 januari 2016 20:08:56 (54%)

Bronnen?
Formules?

Is er nog iets opgegeven van die diode? Of moet het een ideale diode voorstellen?

Wat weet je over diodes?

Je zegt niet in welke richting de diode staat. Als je dat zelf mag bepalen, is dat heel simpel; zet hem in sperrichting, dan is de stroom (zo goed als) 0mA.

In geleidingsrichting kan er natuurlijk wel stroom lopen. Over een diode die in geleiding is, valt altijd een spanning. Hoeveel is afhankelijk van het type diode en de stroom, maar dat laatste mag je hier waarschijnlijk verwaarlozen. Hoeveel het is mag je zelf opzoeken.

Vervolgens kun je die spanning aftrekken van de voedingsspanning, waarmee je de spanning over de weerstand overhoud, en kun je het oplossen met de wet van ohm.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
rbeckers

Overleden

Wat voor spanning staat over de diode?

Arco

Special Member

We weten niet eens of het AC of DC is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het gaat over AC de kathode staat aan de - kant en anode + kant

dijkmane

Golden Member

dat is meestal zo..

KNAP
Kathode Negatief Anode Positief

In no Sense, Nonsense

Je moet examen doen in een vak waar je geen les in hebt gehad?
Heb je geen leerboeken of dictaat?
Waarom vraag je de leraar niet om een toelichting of uitleg?
Vreemd.

Je ziet, je krijgt hier de meest vreemde antwoorden.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 11 januari 2016 20:50:21 (36%)

Arco

Special Member

Het maakt ook nog uit of je de gemiddelde stroom of de piekstroom moet weten bij AC...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Tip: je mag waarschijnlijk aannemen dat er een constante spanning over de diode valt.

Diode in doorlaat staat er 0,6v over de diode
3-0,6=2,4V R=U/I

Lucky Luke

Golden Member

Op 11 januari 2016 20:48:18 schreef ohm pi:
Je moet examen doen in een vak waar je geen les in hebt gehad?
Heb je geen leerboeken of dictaat?
Waarom vraag je de leraar niet om een toelichting of uitleg?
Vreemd.

Ik heb meegemaakt dat de docent vaak ziek, een boek niet verplicht, een dictaat afwezig, en de toets "lastig" was. (Tussen aanhalingstekens, want de hobby-isten onder ons haalden 'm in 1x en met 8 of hoger. Was een eerstejaarsvak.)

Alsnog is het vaak handig tóch een boek te pakken te krijgen, en eventueel de docent te mailen voor aanbevelingen wélk boek.

Anway.

Je vraag is niet compleet, want je zou ook nog de golfvorm van de stroom door de diode kunnen schetsen bij 1000 Ohm.

Post anders een foto van je blad met oefenopgaven, en je eigen berekeningen&antwoorden.

Anders: pak een functiegenerator, een scope, een diode en een weerstand... (Al dan niet in een simulatieprogramma)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Totale beginner

Golden Member

Wellicht wordt bij deze vraag de diode als LED bedoelt en zal je dus de formules om de voorschakelweerstand van een LED te berekenen moeten gebruiken.

Daarbij heb je nodig:

  • De spanningsval over de diode: bij een LED is dit tussen 1 en 3 volt, bij een standaard diode rond de 0.7V en bij een schottky is dat nog lager.
  • De gewenste stroom door de diode

Je kan dan gewoon de wet van Ohm gebruiken om de gewenste weerstand te berekenen.

Leest nou niemand wat er staat?

"Het gaat over AC de kathode staat aan de - kant en anode + kant"

Ben ik dan de enige die niet begrijpt wat de plus en min zijn bij AC? Iedereen leutert maar door in zijn eigen verhaal, maar niks wordt opgelost.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Arco

Special Member

Zolang TS niet wat duidelijker is, valt er ook weinig op te lossen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco; Vage vragen, puur amusement.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com