LED werkverlichting

wij moeten voor school een project maken.

dit houdt in dat we een systeem van led verlichting moeten maken op een landbouwtrekker. en dat er zowel links als rechts een lamp op het dak komt met in elke lamp een aantal led segmenten.
nu is het plan dat we de verschillende segmenten led laten aanschakelen aan de hand van hoe ver en naar welke kan het stuurwiel gedraaid wordt.

aangezien ik in de elektronica nog een redelijke beginner ben zou ik graag advies willen weten van wat er mogelijk is om deze schakeling mogelijk te maken.

stuurhoeksensor in aanwezig die we waarschijnlijk nodig zullen hebben.
ook heb ik zelf al over het een en ander na zitten denken over een of andere schakeling te maken mbt transistoren of dioden.
alleen is mijn vraag kun je de schakelspanning van een transistor zodanig veranderen zodat ze elk bij een ander voltage aan de basis kunnen schakelen.

dan is mijn volgende vraag of de transistoren maar tot een bepaald aantal ampere begrensd zijn en dat dus wel goed kan gaan met een aantal LED high power lampen.

graag zou ik een voorstel krijgen of eventueel tips van hoe ik deze schakeling werkelijkheid kan maken.

en als je denkt dat het onbegonnen werk is moet je het ook zeggen. maar ik ben wel in voor een kleine uitdaging.

gr. Niels vd A
(ps vermogens van lampen en waarden van stuurhoeksensoren zijn nog niet bekend aangezien we eerst willen weten of dit systeem überhaupt zou kunnen werken)

Klinkt als een heel leuk en goed haalbaar projekt.

Het eerste wat je kunt uitzoeken is hoe de stuurhoeksensor werkt. En dan met name wat voor signaal komt daar uit? Is dat analoog (waar ligt het nulpunt, is de sensor actief of passief) of digitaal (quadratuur of greycode, of iets anders). Het signaal van deze sensor gaat bepalen hoe je de LED groepen moet aansturen.

Transistoren zijn er in alle maten en soorten, en exemplaren die een flinke LED kunnne in- en uitschakelen bestaan er in overvloed. Ik raad een logic-level MOSFET aan.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Hey Niels,

als je wist over welke trekker het ging dan was het een stuk makkelijker. Inzake de sensor zijn er wat mogelijkheden. Je zou kunnen het signaal uit de can bus pakken bij een moderne trekker. Dan moet je wel overweg kunnen met microcontrollers, geen idee of je zoiets al gezien hebt.
Andere situatie welke vaak wordt toegepast om de 4x4 uit te schakelen bij het draaien zijn reed-relais of reed-sensors. Deze kennen enkel een aan of uit toestand en zijn dus makkelijk bruikbaar.
Nog een andere optie is de analoge versie, hierbij gebruiken ze een potentiometer waarbij je in de rechtdoor positie de halve boordspanning op de loper hebt staan. Met schmitt triggers kan je dan een schakelpunt vastleggen.

De drie het meest gebruikte opties. Hiermee kan je al wat volgens mij.

Willie W

Golden Member

Hoeveel led segmenten ga je gebruiken per kant?
Op welke spanning gaat het werken? 12 of 24 volt?

hallo,

sorry voor de late reactie maar ben beetje druk deze tijd.

het merk van de trekker is een deutz fahr, alleen dat doet er niet echt toe want we moeten het systeem constructief zo maken dat we het als een soort aftermarket kit kunnen plaatsen op elke soort trekker van elk bouwjaar.

en dat we als toevoeging bij de nieuwere modellen de ingebouwde stuurhoeksensor gebruiken.(met uiteraard wel hetzelfde signaal)

voor zover ik weet is het signaal vanaf de stuurhoeksensor een analoog signaal maar dat zou ik nog even moeten nagaan. het nulpunt is dat ook niet zo moeilijk te vinden.

bij vragen of opmerking stel ze gerust want denk ook niet elke keer aan alle details.

groet niels. alvast bedankt!

sorry willy niet gezien.

het zal waarschijnlijk gaan om ongeveer 4 a 5 led segmenten per kant. indien dit mogeljk is natuurlijk

de spanning waar we momenteel in trekkers mee werken is 12 Volt.

groet niels

ik heb tot nu toe wat nieuwe informatie:

signaal vanaf de stuurhoeksensor: 0.2-2.0 V (middenstand op de helft) en mogen er dus geen lampen branden
voltage waar we mee werken: 12V
gemiddeld amperage lampen: ±2A
aantal lampen per zijde: 3
extra mogelijkheid: fadend in en uitschakelen

graag hoor ik wat hierbij de mogelijkheden zijn.
onze voorkeur gaat naar analoge aansturing maar als ik een helder digitaal aanstuurschema heb kan ik daar ook wel iets mee.

Mvg. Niels

Hugo Welther

Moderator

Move naar schoolvragen.

Wat had je tot nu toe zelf bedacht? Als je vastloopt in de uitwerking van je project kan je hier gericht vragen stellen over het onderwerp waar je op vastloopt. Je wordt dan op weg geholpen.
Je moet het echter wel zelf doen. Wij gaan jouw "huiswerk" niet maken.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.