Leds in parallel

Hallo, ik weet dat dit eigenlijk het simpelste schema is dat bestaat, maar toch zit ik even met een klein probleempje. ik moet een gemeenschappelijk voorschakelweerstand berekenen, van twee leds(met verschillende Ud) parallel over elkaar. Nu zit ik even te denken dat je eigenlijk twee redeneringen kan maken. 1)Je kan zeggen de ene led krijgt een te hoge spanning.Dit mag dus niet.Te veel is te veel. 2) het gaat maar om 0,2v ,dit zal dus niet zo erg zijn. Ik zorg ervoor dat de hoogste spanning over de leds komt te staan. Welke is theoretisch gezien de beste redenering? Alvast bedankt

Arco

Special Member

Gemeenschappelijke weerstand kan alleen als de leds in serie staan, en beide evenveel stroom nodig hebben. Bij parallel hebben ze beide een aparte weerstand nodig.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja maar het is gewoon een oefeningetje in cursus. Zou ik dan best voor de tweede manier gaan en zeggen dat de led met lagere Uf anders vroegtijdig kapot gaat?

Probeer het eens te tekenen, en bedenk (terwijl je weet wat de Ud is van de led's) hoe je het voor het elkaar zou kunnen krijgen om, terwijl die Led's parallel staan, toch een hogere Ud te forceren....
Is het niet zo dat Ud een vast gegeven is?
Zou je dan niet kiezen voor een stroom waar beide led's blij mee zijn. En nee, dat hoeft echt niet de Imax (20mA of zo..) te zijn die je vaak door "starters" berekent ziet.
En inderdaad.. in serie is echt beter.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Grafiekje erbij pakken of maken van stroom versus spanning over de LED. Je kunt dan zien dat het zodanig stijl is dat er bij een klein spanningsverschil al een groot verschil in stroom ontstaat.

Vandaar dus dat er doorgaans voor wordt gekozen om een LED op een vast ingestelde stroom te laten branden inplaats van op een vast ingestelde spanning. Door LED's parallell te zetten forceer je de een om op de door de andere ingestelde spanning te branden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 14 januari 2016 17:27:20 (40%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Zou ik dan best voor de tweede manier gaan en zeggen dat de led met lagere Uf anders vroegtijdig kapot gaat?

De led met de hoogste Vf brandt helemaal nooit dan...
Vreemd dat ze dit soort oefeningen geven zonder eerst uit te leggen wat een led is en hoe hij werkt...

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 14 januari 2016 17:33:44 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er gaat inderdaad maar 1 LED aan, als de Vf meer dan pakweg 0,2 volt verschilt.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Inderdaad, de led met de laagste Ud gaat branden, daardoor komt de andere niet aan zijn spanning.
Je kan het oplossen door de leds antiparallel te zetten en ze te voeden met wisselspanning. Dan lijkt het voor het oog of ze tegelijk branden.

Op 14 januari 2016 17:25:40 schreef maartenbakker:
Grafiekje erbij pakken of maken van stroom versus spanning over de LED. Je kunt dan zien dat het zodanig stijl is dat er bij een klein spanningsverschil al een groot verschil in stroom ontstaat.

Inderdaad. Parallel schakelen van LEDs gaat alleen goed als je LEDs hebt die qua eigenschappen goed gematched zijn aan elkaar. Lees: zelfde type / kleur / koeling, en dan liefst nog individueel geteste/geselecteerde exemplaren.

Maar dan nog is het niet zo'n goede methode. En dus reden om liever een voorschakel-weerstand, stroombron of dergelijke te gebruiken.

In principe kún je LEDs wel met een spanningsbron aansturen, als die stabiel is & voldoende nauwkeurig af te regelen.

Neem je "LEDs parallel, 1 gemeenschappelijke voorschakel-weerstand" als gegeven, heb je volgens mij 2 mogelijkheden:
a) LEDs parallel, en weerstand daarmee in serie. Linksom of rechtsom heb je dan dezelfde spanning over de LEDs. Maar misschien is er wel een weerstandswaarde te vinden waarbij de (verschillende!) stroom door beide LEDs acceptabel is.
b) Ehm... de andere mogelijkheid ;) (anders dan LED1 + LED2 + weerstand allemaal in serie). Werk dat eens nader uit?

Edit: idee van KlaasZ is nóg een optie. Tip: DC met instelbare polariteit kan daarbij ook...

Op 14 januari 2016 19:39:32 schreef RetroTechie:
In principe kún je LEDs wel met een spanningsbron aansturen, als die stabiel is & voldoende nauwkeurig af te regelen.

D'r is NOG een voorwaarde: "Mits je de temperatuur (op de plek waar de leds zitten) nauwkeurig kan meten en daar precies voor kan compenseren".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Inderdaad. Ik heb eens een step-up converter met stroom-terugkoppeling gebouwd voor een aantal LED strengen, 10 LEDs in serie per streng. Bij koude LEDs was de uitgangsspanning zo'n 2 volt hoger dan wanneer de LEDs een kwartiertje warmgelopen hadden. De step-up verlaagde zijn uitgangsspanning om de stroom constant te houden, en ging dus minder stroom trekken op zijn ingang.

De moraal van het verhaal: sluit LEDs niet aan op een vaste spanning. Dat gaat niet goed.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 14 januari 2016 17:07:21 schreef watsu:
2) het gaat maar om 0,2v ,dit zal dus niet zo erg zijn. Ik zorg ervoor dat de hoogste spanning over de leds komt te staan. Welke is theoretisch gezien de beste redenering? Alvast bedankt

ok, 2 tekeningen voor u
figuur 1, een spanning/stroom curve van een led. kijk eens goed tussen 2 waarden hoeveel de stroom stijgt als de spanning 0,2V hoger uitkomt.
bv een led van 3,3V die 20mA aankan. wat gebeurt er als die 3,4-3,5V krijgt?
http://linear1.org/i/led-curve.gifµ

figuur 2, diezelfde curve van verschillende leds. stel bv dat je een gele en een rode parallel zet (nog leuker als je bv een blauwe en een rode samen zet om paars licht te maken).
http://www.electronics-tutorials.ws/diode/diode12.gif
stel dat ik 20mA door de rode stuur op 1.8V, wat gebeurd er met de gele?
stel dat ik 12mA door de gele stuur bij 2V, wat gebeurt er met de rode?

met welke stroom ga je de weerstand berekenen voor beide leds? bv je neemt 30mA, hoe weet je nu of de stroom zich verdeelt als 15mA/15mA, of 20mA/10mA of erger 23mA/7mA???
en dan : welke stroom/spannin kan je kiezen dat absoluut veilig is?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken