Soort van Impulsschakeling

Beste,

Ik ben momenteel bezig met een schema voor een sturingsysteem van 2 dompelpompen. Dus er zijn 2 sensoren die waterniveaus detecteren. Wanneer het water niveau 1 bereikt, gaat de 1ste pomp in werking. Indien het water nog blijft stijgen en tot sensor 2/niveau 2 komt, gaat er een 2de pomp in werking. Wanneer het water weer het laagste niveau bereikt gaan beide pompen uit.

Daar heb ik geen probleem mee. Maar... Telkens wanneer de cyclus zich herhaalt, moet er een andere pomp als eerst aangaan, dit is om slijtage te voorkomen. Dus voorbeeld: Water stijgt, Pomp1 gaat in werking, daarna pomp2. Wanneer het water weer daalt gaat de pompen weer uit, wanneer het dan weer stijgt moet pomp2 gaan werken. Dus eigenlijk afwisselend.

Het staat zo in de opgave

Om een gelijkmatige slijtage van beide pompen te garanderen zullen beide pompen afwisselend
als eerste ingeschakeld worden en indien nodig door de andere bijgestaan worden.

Ik moet dit eerst in een simpel contactorschakeling schema hebben en dan zet ik het zelf om in een STEP7/Eplan Schema.

Ik heb echt geen idee hoe ik dit kan doen.

Alvast bedankt!

Edit; de opdracht moet uiteindelijk kunnen worden uitgevoerd met een PLC.

Willie W

Golden Member

Of zoek op pulsrelais, die zijn er gewoon op 230volt.

Edit, als het met een plc moet hoef je nergens op te zoeken. Gewoon je prog schrijven.

[Bericht gewijzigd door Willie W op maandag 18 januari 2016 22:35:44 (46%)

Op 18 januari 2016 22:18:41 schreef rbeckers:
Zoek op Flipflop.

Zo'n kort en nuttig antwoord!

Had uiteindelijk dit gevonden en uitgewerkt op fluidsim. Simpele Impulsschakeling.

Ik zal men volledig schema posten wanneer ik klaar ben met alles :D

Bedankt!

Sine

Moderator

@bos,

Dat is een ERG smerige schakeling, met wat snellere relais gaat dit ding NIET werken.

Er bestaat een betere constructie in ongeveer de zelfde strekking (met drie relais) maar die heeft wat overnamecontacten erbij

Sterker nog, dat is nog eens een prijsvraag geweest voor de Rosmalen beurs.

Het is een PLC. Ik denk niet dat het een probleem zou zijn.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 januari 2016 21:07:07 (77%)