Aansturen van twee DC-motoren met een L298

Beste

Ik heb het schema in de bijlage opgebouwd met één gelijkstroom motor, L298 en vier diodes. Ik heb ook een condensator van 100nF er bij geplaatst.
Maar het wil niet werken?

Ik begrijp het nut van de diodes ook niet zo goed, misschien ligt het daar aan?

Alvast bedankt :)

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom.

Heb je de datasheet van de L298 al door genomen, daar staat toch een voorbeeld in?

De diode's zijn zogenaamde vrijloop diode's, die heb je nodig om de transistoren te beschermen.

Je zegt dat dit voor één motor is, maar je hebt alle twee de bruggen gebruikt nu.

En wat werkt er niet, en wat wel?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fatbeard

Honourable Member

Uit mijn blote hoofd: de sense-pennen dienen aan (motor)GND te liggen.
Als je er een kleine weerstand tussen zet kun je de motorstroom meten, daar zijn ze voor bedoeld.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 21 januari 2016 13:00:45 schreef Lambiek:
Je zegt dat dit voor één motor is, maar je hebt alle twee de bruggen gebruikt nu.

Op 21 januari 2016 12:51:56 schreef Elektronica_meester:
Ik heb het schema in de bijlage opgebouwd met één gelijkstroom motor, L298 en vier diodes.

Vier diodes... In het schema staan er acht.

Je hebt dus iets gebouwd, wat ONGEVEER dat schema is, maar je hebt ondertussen al dingen zitten veranderen (en vertelt er niet duidelijk bij wat), terwijl je zelf niet goed begrijpt waar alles voor dient.....

In het begin moet je ERG zorgvuldig zijn. Enerzijds in het nabouwen van een schema, anderzijds in het rapporteren van wat je nu precies gedaan hebt als je om hulp vraagt.

Voor de technische dingen: Fatbeard en Lambiek waren me voor.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Nou vooruit dan maar, een klein beetje hulp.

Hier heb je een klein schema, de rest moet je zelf uit zoeken. Als het niet lukt horen we het wel weer.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/voorbeeld%20-%20elektronica%20-%20meester.jpg

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb beide sense-pennen aan de massa gelegd en het werkt.

Bedankt voor jullie hulp.

Lambiek

Special Member

Je kan de sens pinnen ook via een weerstand van bijv. 0.1E aan de gnd leggen, dan kan je de stroom meten die er door de brug gaat. Over de weerstand krijg je dan een spanningsval, die kan je dan bijv. terug koppelen naar je besturing.

Wat ga je er precies mee doen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.