x10 probe detectie

fred101

Golden Member

Weet iemand of er adapters zijn die je tussen probe en scoop kunt zetten zodat de read-out denkt dat er een 10x probe aanhangt ? Of daar iets DIY voor heeft bedacht. Dus voor een probe zonder het bekende pinnetje achterop.

Ik heb daarvoor nu een tek 7A26 plugin omgebouwd (10k smd 1206 weerstand tussen de ring en chassis gesoldeerd) Die heb ik meerdere dus als ik een keer geen 10x probe gebruik dan kan ik een andere pakken. (ik gebruik hooguit 1x per jaar een 1x probe).

Maar een adapter-achtig iets lijkt me handiger want dan hoef ik er maar 2 te maken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hallo fred101,

Zelf heb ik een verloop adapter in een koper pijpje maar dat is nogal werk deze site http://www.jmargolin.com/projects/TekReadout.htmis veel simpeler.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

Bedankt, at is een heel handige manier. Ik ben dus niet de enige die zoiets wil waar ik wist niet waar ik op moest zoeken. Als ik nu op spoofing scope read out probes zoek vind ik wel info.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Houd er rekening mee, dat de inputcapaciteit van de scope hierdoor wordt beïnvloed.
Test met een blokgolf of de de bandbreedte nog vlak verloopt.
Eventueel met 1KHz en 100Khz.

Ha fred1, daar ben ik ook al eens mee bezig geweest.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/125488

Ik vond toen op het eevforum iemand die er een 3d print ontwerpje voor gemaakt had. Deze past om een bnc met een buitendiameter van 14 mm. Mijn hp probes hebben bijv een buiten diameter van 16 mm, even controleren dus. Het werkt redelijk, maar er is ruimte voor verbetering. Het contact is afhankelijk van de veerkracht van het weerstandje en die gaat er redelijk snel vanaf. Iets met een pogopin zou beter zijn. Ik heb nu permanent een m/m en f/f adapter aan de scoopzitten met dit ontwerp erover en dat gaat al heel lang goed.

Directe link naar eevthread:
http://www.eevblog.com/forum/testgear/automatic-probe-attenuation-sett…

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Als je meerdere merken scopes hebt volsta je niet met 1 adapter of aanpassing.
LeCroy heeft een probe aansluiting met een soort mini-dil pennen en ook Agillent ziet er anders uit, hoewel ik niet weet of die wel of niet compatible zijn met Tek.
Zelfs de nieuwe modellen van Tektronix hebben weer een incompatibele TekVPI aansluiting merkte ik toen ik vorige week mijn nieuwe MDO3024 binnen kreeg.
Daar hoef je de connector niet meer te draaien om te vergrendelen maar steek je die gewoon op zijn plaats.
Wel jammer dat mijn oude differential en current probes nu niet meer herkend worden
Er past wel een gewone BNC op overigens.
De nieuwe (TPP0250) probes hebben een intelligentie calibratie waardoor ik tevergeefs een kwartier heb lopen zoeken naar het calibratie schroefje |:(
Na het inladen van de CD met gebruiksaanwijzing bleek dit nu softwarematig te moeten gebeuren.

fred101

Golden Member

Ik heb een hoop probes en ze hebben bijna allemaal andere connector buitenmaten. En dan nog probes die via een versterker aangesloten worden. Maar daarbij heb je weinig aan de readout. Anders zou dat 3D ontwerpje niet gek zijn. Ik heb zo'n ding staan. Dat is een lange termijn project. Hij werkte maar niet geweldig. Ik heb de afgelopen 1,5 jaar een hoop er aan verbouwd (mechanisch), de hele electronica verbeterd en als hij print is het resultaat een verbetering maar hij versprong soms ineens stukjes. En dat doet het ¥£$-ding nog steeds. Zo'n adaptertje lukt wel. Het gebeurd bij grotere objecten.
Maar een wat grotere tussen adapter 3 D printen en dan iets met een pogopin is wel een mooi idee. Volgens mij is een klein veertje wat uit de adapter steekt en aan de weerstand is gesoldeerd al voldoende.

Het gaat om twee Tek 7000 scoops ( 7603 en 7704) en dan alleen voor de 7A26 plugins. Mijn Hameg MSO heeft ook probe herkenning maar voor de enkele keer dat ik een HV 100X of 1000x aansluit kan ik dat ook in de scoop gewoon instellen.

Zo doen mijn currentprobes 1mA tot 1A/div maar de scoop moet op 50/mV div en de diff probe versterker moet op 10mV /div. Daar gebruik ik soms de math functie van mijn scoop voor.
Dat is een voordeel van moderne actieve probes. Daar gaat het vanzelf.

Xpietx, dat moet je eens uitleggen, ik denk iets met klok en klepel ;-) die probeherkenning zit niet in de signaalweg. Er zit een geisoleerde ring tussen de scoop bnc en scoop gnd. Door die via een weerstand te verbinden weet de scoop dat er een 10x probe aanzit. (of bv 100x, er zwerven wel lijstjes rond met de weerstand waarden.
Voor wat betreft bandbreedte testen denk ik dat je de RF compensatie bedoeld ipv bandbreedte. Een 280 MHz scoop op 100kHz met een blokgolf testen zegt niet veel over de bandbreedte. Dat test je met een puls met heel steile flanken voor wat betreft de rise time puls response. Dat doe ik met een 500ps stijgtijd puls. De frequentie daarvan hoeft niet hoog te zijn. Ik gebruik een bv 40 MHz puls voor 1GHz of meer scoops te testen en voor afregelen gebruik ik wat het service manual voorschrijft.

en met een sinus meet je de 3dB bandbreedte
Brainbox, dat is een heel mooie scoop. Ik heb laatst er een uit de 3000 reeks voor een klant gerepareerd. Die had een heel prettige bediening.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Brainbox, dat is een heel mooie scoop. Ik heb laatst er een uit de 3000 reeks voor een klant gerepareerd. Die had een heel prettige bediening.

Tja, ik had aan mijn budgetbeheerder aangegeven dat ik een MBO3014 wilde, maar die had begrepen dat het een 3024 was en die besteld :D
Maar over die 3000 serie:
Het verschil tussen een goedkopere Owon of Siglent wordt naar mijn mening steeds kleiner.
Ten eerste lijken ze voor wat betreft uiterlijke vormgeving steeds meer op elkaar.
Er zitten heel veel, zoals ik het zie, "kermisattractie" op om het model maar wat op te leuken.
Functies die ik nooit zal gebruiken, of, zoals de SA, meer een halfbakken gadget zijn dan een serieuze spectrum analyser.
Voor het geval dat je b.v. een de extra functiegenerator wil gaan gebruiken moet je eerst flink in de buidel tasten.
Daarnaast vind ik de schermkwaliteit van deze scopes nog steeds ver beneden die van de ouderwetse analoge scopes.
Als A merk hadden ze zich beter kunnen onderscheiden met een betere schermkwaliteit dan het toevoegen van allerlei gadgets die ik nu net niet nodig heb.
Zolang mijn baas het betaalt blijft het voorlopig Tektronix, maar privé voldoet mijn Siglent net zo goed voor een fractie van de prijs

Betreft de ingangscapaciteit van een scoop en het afregelen voor een vlakke frequentiekarakteristiek.
Om te controleren of de frequentie wel vlak verloopt moet de probe worden afgeregeld op de ingang van de scope.
Dit doe je normaal met de ingebouwde calibrator van de scope.
Deze is meestal 1KHz en ongeveer 0,5Vpp.
Maar bij het invoegen van een extra bakje wordt de capaciteit aan de ingang anders en misschien ook nog complex.
Hierbij kan het frequentie verloop bv. ergens gaan pieken.
Dit kan worden gecontroleerd met een vlakke blokgolf van bv 100KHz of meer met een wat snelle stijgtijd; <100nsec. .
Voor nog betere afstelling kan een tunnelpulser worden gebruikt.
Stijgtijd <100psec; ook nu weer aangestuurd door een snelle blokgolf

Tidak Ada

Golden Member

Sigilent, is dat een nep-Agilent of een tikfout?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Als ik mijn intuïtie gebruik dan wordt hier waarschijnlijk Siglent bedoeld.

Siglent ?? Daar zou ik geen adapter voor maken, Andere scoop dan maar...

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence