Keuze van ferrietkern

Ik heb een aantal eenvoudige VLF ontvangertjes gebouwd, werken allemaal voor zover je daarvan kunt spreken, binnenshuis, op de werktafel, vlak naast PC en andere stoorbronnen. Buiten is het -20 dus dat is geen optie.

Maar ik zie dat in 2 specifieke gevallen de ingang gefilterd wordt door een smoorspoel zoals getoond in het eerste plaatje hier onder. Dit type heb ik niet.

Ik heb het type gebruikt met 2 gaatjes zoals te zien is in het midden van de tweede foto.

De inductie heb ik gemeten en die is ruimschoots voldoende.

Is er een principieel verschil tussen deze twee types ferrietkern dat van invloed kan zijn op de werking van de schakeling?

Mvg

Ron
Noorwegen

Ja,

Er kan verschil in de bandbreedte en verliesfactor van het kernmateriaal zitten. Zo kan het geoptimaliseerd zijn voor verlies wat handig is tegen EMC. Of het kan juist gemaakt zijn voor een spoel met hoge Q, maar dat lijkt me sterk. Of het kan juist bij lage of hoge frequenties goed werken.

Verder kan er een verschil in verzadigingspunt zijn. Meet de zelfinductie bij de nominale stroom om dit te testen.

Bedankt voor je reactie!

Begrijp ik hieruit dat de "vorm" van de ferrietkern als zodanig geen wezenlijke factor is, uitsluitend de magnetische eigenschappen van het ferrietmateriaal!?

maartenbakker

Golden Member

Kijk eens op http://www.ferroxcube.com/FerroxcubeCorporateReception/index.jsp die hebben vast meer databladen en whitepapers dan een willekeurige Chinees met een mooie foto.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

@Ronw:http://people.zeelandnet.nl/wgeeraert/ferrietNL.htm
Het complete ferriet info boek is gratis te downloaden (de link hierboven is een spin of )
Het type wat je nu gebruikt is een z.g. varkensneusje.Deze zijn meestal zeer breedbandig 100 kHz- 30 mHz Dat hangt natuurlijk van het ferriet af.
De beste tip die ik je kan geven is:Pak de stoorbronnen aan die bij je in huis staan,PC,monitor,geschakelde voedingen,dimmers etc.etc, b.v met ferriet clamps.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 23 januari 2016 04:35:50 (21%)

Wauw, hubie, dat is een machtig stuk leeswerk!

Ik ben er mee begonnen, maar het duurt wel even voordat ik dat allemaal in mij opgenomen heb.

Ik ben ondertussen wel doordrongen van het belang van wat je hier beschrijft!

Voor het hier genoemde project gaat het puur om een smoorspoel die alles boven een frequentie van ca. 100-200 kHz onderdrukt. Dus bv. ook Wifi en mobielfrequenties.

Normaliter zal er wel geen sprake zijn van erg hoge signaalniveau's. VLF ontvangst doe je sowieso bij voorkeur zo ver mogelijk weg van alles wat kan storen. Als je binnenshuis wilt ontvangen,dan toch het liefst met antenne buiten het huis.

Misschien kun je mij een leverancier van een specifiek voor dit doel geschikte ferriet aanbevelen!?

Hubie

Special Member

Voor filters zou je eens kunnen kijken naar de ingang van een VLF converter,deze b.v.http://circuitsbook.com/vlfconverter.html
Van de antenne tot het IC zie je hier een filter voor 10-150 kHz.
Hier hoef je zelf geen spoelen voor te wikkelen,dit zijn gewoon standaard waarden b.v. Toko RB ferriet spoeltjes.

Edit\ Welke VLF ontvanger heb je gemaakt.?

Arco

Special Member

De EMIFIL spoeltjes (BLM18K e.d.) van muRata zijn ook heel goed (en klein).

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 januari 2016 19:39:41 schreef Hubie:Welk VLF ontvanger heb je gemaakt.?

Ik ben begonnen met:

Vervolgens deze:

Maar ik heb het LPF direct achter de eerste opamp geplaats, aangezien ik er geen scheidingstrafos tussen heb zitten.

Die had ik toen ook nog niet. Deze kreeg ik vrijdag met de post.

En daarna deze gebouwd:

En op de foto zie je duidelijk het varkensneusje, de ferriet waar ik naar vroeg.

Nu bezig met:

Ik heb er nog een gebouwd, maar daarvan vind ik het schema niet meer. Ook niet zo belangrijk. Thuis ligt dat wel ergens.

Alle 4 als eerste gebouwde ontvangers werkten op zich. Maar er is zoveel storing binnenshuis dat ik niets zinnigs op SpectrumLab kon zien. Ik gebruikte ook geen goede aarding en geen galvansiche scheiding met de PC. En de galvanische scheiding is volgens wat ik lees wel erg belangrijk.

Zo gauw hier in Noorwegen de lente begint, neem ik de ogenschijnlijk best gelukte exemplaren mee naar een plaats hier in de buurt waar ik eerder met succes whistlers heb ontvangen, en dan maar afwachten wat ik via SpectrumLab te zien krijg.

Mijn allereerste ontvanger heb ik nooit op SpectrumLab aangesloten, dus ik heb enkel maar geluisterd naar de sferics en whistlers.

De ontvanger die ik eigenlijk wil bouwen is deze van Ewer:

http://www.vlf.it/ewer3/spectrum1.html

Maar daar begin ik niet eerder aan dan wanneer ik een fatsoenlijke pcb ontworpen heb. Ik doe nu bijna alles uitsluitend op gaatjesprint, hetgeen voor kleine schakelingen m.i. ok is, maar voor meer permanente schakelingen vind ik dat zonde.

En ook de Explorer werkt schijnbaar naar behoren. Ik heb enkel de TLE vervangen door een TL081 om de halve voedingsspanning op te wekken.

En de eerste 4 ontvangers:

P.S. de 4-e schakeling waarnaar ik refereerde staat op:
http://www.iup.uni-heidelberg.de/schaefer_vlf/8,97kHz%20active%20E%20f…

Hubie

Special Member

@ronw: Ziet er netjes uit.
Deze:http://www.vlf.it/ewer3/spectrum1.html
heeft schakelbare filters zag ik,dat is helemaal ideaal natuurlijk.
Als je daar nog een keer een PCB voor maakt zou ik graag een copy willen hebben.

Ja, dat is ok. Ik heb alle componenten liggen.

Het ontbrak mij de laatste maanden aan focus.

Ik heb de indruk dat Ewer uiterst serieus bezig is geweest. Lijkt mij de moeite van het proberen waard!

TinusTech

Golden Member

Dag Ron,

Je experimenteert nu vooral met e-field convertors. En ontvangt veel storing.
Denk eens aan een andere richting. Een aperiodische (onafgestemde) loop. Dat ging bij mij verbazend goed.
Indertijd wilde ik Grimeton (17 Khz) ontvangen met een opsteliing gebaseerd op gewone gangbare audioapparatuur. Ik ontving naast Grimeton ook whistlers! Op een binnenstadslocatie. Recept:
Antenne: raamantenne, 18 meter lang tweelingsnoer, niet afgeschermd, los opgehangen in vierkant op dak, oriëntatie (voorkeursrichting) n-z.
Invoer: gebalanceerde microfoonkabel 10 meter direkt aan de antenne.
versterking: Microfooningang (gebalanceerd laagohmig) Behringer mixer.
Let op dat de microfooningang van de mixer niet overstuurd wordt door de signalen (ook omroep e.d.) die van de antenne komen. (een lowpass filter kan welkom zijn). Ook netbrom en tv-storingen kunnen heel hard zijn.
"Ontvanger": computer geluidskaart. Let ook hier op dat deze kaarten vaak een ingebouwde limiter hebben om oversturing te voorkomen. Het ingangsniveau van de geluidskaart moet zó laag zijn dat deze beveiliging niet aanspreekt.

Hallo Tinus,

Ja, een loop antenne is de moeite van het proberen waard. Maar aan de andere kant loopt er een 20kV leiding op 12 meter van mijn huis.

Ik heb al een mooie rol kabel liggen, maar nog geen tijd gehad een frame te maken.

Hoe dan ook, ik zie er naar vooruit om plekken ver van 50Hz en andere emf bronnen op te zoeken.

Ik heb ook een aardig schema voor ELF ontvangst gevonden, inclusief een pcb ontwerp:

http://subroutine.jimdo.com/6/projects-2-6

Kurt Diedrich is bereidwillig gebleken bij te staan met adviezen.

Meer later...

TinusTech

Golden Member

Op 26 januari 2016 09:58:19 schreef ronw:
Hallo Tinus,

Ja, een loop antenne is de moeite van het proberen waard. Maar aan de andere kant loopt er een 20kV leiding op 12 meter van mijn huis.

Ik heb al een mooie rol kabel liggen, maar nog geen tijd gehad een frame te maken.

Ja die 20Kv leiding is wel een lastig probleem. Maar toch... zonder frame kan het ook. Gewoon een grote lus in driehoekvorm los in een boom hangen of iets dergelijks. Mijn loop was ook maar één winding van een paar meter doorsnede. Ik heb indertijd geïnproviseerd met aanwezige audiospullen. Een gebalanceerde kabel en (microfoonversterker) ingang, dat nam veel storing weg. Ik wilde persé Grimeton horen op de dag dat ze uitzonden. De whistlers kreeg ik er gratis bij... Ze waren met Spectrum Lab heel mooi te zien.

Ik denk dat ik nog een extra probleem heb...vergat ik eerder te vermelden. Ik woon precies aan de rand van een bos, en de bomen naast mijn huis zijn ERG hoog. Ik denk dat deze veel of eigenlijk eerder alles van interessante signalen wegnemen.

Ik heb een mooie loop gemaakt met 100 meter stroomdraad (3 mH) en een versterker met de OP27.

Verder een metalen staaf de grond in gestampt.

Maar afgezien van een hoop storing neem ik geen spoortje waar van sferics etc.

Dus wordt het zaak dat die witte troep heel snel verdwijnt, dan kan ik de schakelingen boven op de heuvel gaan testen.

Hubie

Special Member

@ronw: Mss is dit wat ? http://www.amateur-radio-antenna.com/ferrite-antenna/ferrite-antenna-1…

Ik heb er zelf ook een gemaakt een aantal jaren geleden.
Weer zo'n ijskastproject van mij (m.a.w. ik leg het "even" opzij en ga er later mee door)
De PVC pijp is 42 cm lang,daarin zit een houten ronde stok van X cm
met daarom heen 5 ferrietstaven van 40 cm lang ( 4 x 100 mm x 12 mm philips aan elkaar gelijmd,dus totaal 20 staven.(naar een idee van Elektuur HF special) alleen mijn spoel is veel groter.
Gezien het feit dat je last van storingen hebt zou dit een oplossing kunnen zijn (storing uit nullen)
Mss dat ik het geval een keer ga afstoffen en er mee verder ga ;-)

Edit\ Die ferrietstaven kocht ik voor 75 cent per stuk in Rosmalen een jaartje of 8 geleden denk ik.
Geen hond wou ze hebben ;-)
Ben al 4 jaar niet op een radiobeurs geweest maar ik krijg de indruk dat ferrietstaven onderhand ook 'obsolete 'aan het worden zijn.??

@iedereen\ De ferrietstaven van Philips 100 mm x 12 mm met 2 platte kantjes had je met een rode laktip en met een blauwe laktip aan de kopse kant.Dit geeft ongetwijfeld de ferriet samenstelling (frequentietoepassing) aan.
Heeft iemand daar doc. van ? Dit zou van harte welkom zijn.
Bij voorbaat dank.
Hubie.

Mooie spoel Hubie! Ik weet dat er op eBay voldoende aanbod is van chineze ferrietstaven, maar of die kwalitatief in orde zijn...?
Ook uit Oost Europa/Ukraine komt nog veel NOS ferriet.

Heb je een kern van hout gebruikt om de kosten te drukken, of zijn er ook nog technische voordelen?

Ron

Hubie

Special Member

@ronw,
Hallo Ron,het rondhout is alleen gebruikt om de staven mooi te verdelen in een cirkel en om de staven vast te lijmen.
Het hele geval heeft rondom 5 mm speling in de pvc buis.