Antenne keuze.

Op 22 januari 2016 17:55:52 schreef mel:
als je een voortuin hebt, zou ik een : inverted V " antenne gebruiken, met een klein mastje aan de schoorsteen, en de rest op een klein paaltje in voor en achtertuin.En als je slim bent, dan is dat "kleine mastje" een combi antenne voor 2 en 70 :)

Het grootste nadeel aan een inverted V antenne opstelling is toch dat deze behoorlijk richtings gevoelig is. Natuurlijk zal de antenne nog wel afstralen/ontvangen op de zijkant maar niet zo effectief meer.
Dan moet je echt het voordeel hebben dat je tuin de juiste kant op ligt.

ben deze morgen langs geweest bij de verkoper en er bestaan ook masten van 6 m, is dat voldoende hoog genoeg?
er kan een kleinere buis bijbesteld worden waar de mast over kan schuiven, dan kan de opstelling makkelijk weg bij stormweer.
het antenne dosier komt er zeker.

evdweele

Overleden

Op 22 januari 2016 20:10:21 schreef mel:
een tuin is ondergeschikt aan de antenne :)

Dat sowieso want de constructie neemt een flink deel van de tuin in beslag.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

@TS:Voor HF zou ik gaan voor een simpele langdraad en dan niet van koper maar van 1 mm RVS draad dat voor MIG/TIG lassen gebruikt wordt.
1.weegt bijna niets.
2.windvang is verwaarloosbaar.
3.Rekt (bijna) niet.
4.HF geleiding is prima.
5.Bijna onzichtbaar (als de zon er niet op staat)
Edit\
@Mod:Vergeet je antennedossier niet als het ON is.

Hebben we in NL ook hoor !

Met een buurman die nu al boos is zou ik toch uitkijken met zo'n grote constructie. Waarom moet het gelijk zo ingewikkeld? Begin met iets eenvoudigs. Wat wil je, VHF, UHF, HF... Voor de 1e 2 heb je aan een klein mastje aan het huis al iets leuks, wellicht alleen een rondstraler. Voor HF, misschien een end-fed met ringkern, zoals hier al eens besproken? Dat is nauwelijks zichtbaar en geeft toch al leuke resultaten.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hubie

Special Member

Voor 2m en 70 cm http://r10.dares.nl/popovic.htm
2 stukjes draad,1 grote kroonsteen,isolatieplaatje+1 N connector.
Ik heb zo'n ding gemaakt,hangt gewoon binnen op zolder,werkt als een speer en kost niets.

ik wil graag op hf. 2m ga ik wel portable

aan de woning kan ik niets vastmaken is een huurwoning en ik maak liever geen schade. (een coax binnen brengen mag nog wel)
wat de buurman betreft.... ik zou alles graag volgens de geldende regels willen dus ook met een antennedosier dat er geen problemen van komen en ik ongestoord van min hobby kan genieten.
daarmee dacht ik gewoon om twee palen in de tuin te zetten, deze kunnen zelf gedeeltelijk uit het zicht geplaatst worden met daartussen een draad of een wire uit de handel.

mag ik alvast iedereen danken voor de vele tips

evdweele

Overleden

Met twee 'palen' in de tuin is het afhankelijk van de constructie van de 'palen' hoeveel ruimte dat gaat innemen.
Een dunne buismast zal met tuien rechtop gehouden moeten worden. Als een ongetuide buismast de krachten moet opvangen van de horizontaal gespannen antenne en de feeder buigt hij door.

Voor de tuien is een hoek van 30° ten opzichte van de mast een goede maat.
Voor een mast van 8 meter heb ik er even de stelling van Pythagoras op losgelaten en in een schetsje gezet.
Je kan dan zien of je daar wel ruimte genoeg voor hebt in de tuin.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

is dit geen oplossing?
deze kan makkelijk weggenomen worden..

evdweele

Overleden

Dat is een verticale rondstraler. Links naast de voet is de koppeling van de coaxconnector aan de spriet te zien.
Daarvan zal de voet moeten worden verankerd, bij het kleinste zuchtje wind waait de antenne om.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

deze zijn wel wat duurder maar kan ze wegnemen na gebruik.
een buis in de grond die een meter of drie hoog is, wat beton er rond en klaar toch?
ga der mss best een kantelsysteem van maken ?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hubie

Special Member

idd flipflop,een vertical lijkt mij ihg van de TS geen goed (storing, boze buurman )idee.Ik zou gewoon een langdraad gebruiken zoals eerder opgemerkt.Maar dat moet de TS uiteraard zelf beslissen.

niet aan gedacht...
jah.. sorry ik moet nog veel leren...

ik heb eens een professionele schets gemaakt.....

wat ik kan doen is achter de schuur een paal (max8m) of telescoop (10m) zetten met daaraan een draad die tot de gevel van de woning komt en daar naar binnen kan.
Nu is het probleem denk ik dat de plaats waar de coax binnen kan in de woning maar een 2m hoog is en dat de draad niet horizontaal gespannen zal zijn.

Mss kan ik toch best de magnetic loop overwegen....

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 25 januari 2016 21:43:56 (7%)

evdweele

Overleden

Een vraag aan de heren (en dames ook!) zendamateurs:

Voor satellietschotels zijn er flexibele platte vensterdoorvoeren zodat een coaxkabel zonder een een gat in het kozijn of de muur te boren naar binnen kan worden gevoerd. Ik heb er twee van in gebruik en deze dingen geven nauwelijks verlies op 2 GHz.
Stevig zijn ze overigens ook; het raam gaat dagelijks open en dicht en na 3 jaar zijn ze nog steeds in orde. Wat ik niet had verwacht toen ik ze kocht.

http://www.allekabels.nl/antenne-kabel-f-connector/75/1049615/flexible…
Lengte van de "kabel" 174 mm, breedte 18 mm, dikte 0.23 mm

Voor een zender zullen ze waarschijnlijk niet geschikt zijn, maar bestaat er niet iets soortgelijks voor HF en wat vermogen?
Dat zou voor de TS, die niet in de gevel wil boren, misschien een oplossing zijn.
=========

@Dieter8569:
Staat er misschien een flinke boom in de tuin die je als mast zou kunnen gebruiken?
Een katrol aan de boom bevestigen, daar een 'touw' door laten lopen met onderaan een gewicht om de antennedraad op (mechanische) spanning te houden. Dan kan de boom bewegen zonder dat de antennedraad knapt of slap gaat hangen.

Edit:
Geen boom dus.
Een antennemast die aan een muur wordt bevestigd moet met 2 muurbeugels worden gemonteerd. Niet met 3 of 4 zoals ik wel heb gezien, want de mast moet kunnen buigen anders knapt hij bij een storm.
Muurbeugels altijd in de volle steen monteren (niet in de voegmortel) met keilbouten of chemische ankers. Een draadeind door de muur heen met een paar forse sluitringen of een ijzeren plaat aan de binnenzijde is ook een mogelijkheid.
Een gegalvaniseerde buis van 1½ of 2 inch (resp. 38 of 50mm) is goedkoper en sterker dan aluminium.
De mast moet over 1/3 van de lengte worden ingespannen. Dat is de sterkste bevestiging. Zie plaatje hieronder.

En nog iets vergeten: sluit de mast aan de bovenkant af met een dop.
Anders gaat de buis als orgelpijp werken als de wind er langs strijkt. Dat is een heel hinderlijk geluid.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Nee der is geen boom in de buurt of t is deze van de boze buur... lol
Is wel een goed idee, ik kan wel een katrol gebruiken in combi met een alu paal van een meter of 8.
Dank voor de tip

Hugo Welther

Moderator

Er bestaan raam patch panels van MFJ. MFJ-4603.
Klem je in een openslaand raam en daar zitten piraten bulkheads, N-bulkheads en kippenladder doorvoeren in.

Kan je ook simpel zelf maken en direct aanpassen aan je eigen raam situatie.
Mijn antennekabels gaan via een dakpan met standpijp ontluchter mijn schuine pannendak in.

Voor de /P situatie en DXpedities maken wij simpele doorvoeren van dun Teflon coax met weerszijde een female connector of gewoon twee stukjes montagedraad.
Deze gaan dan in de raamsponning.
De impedantiesprongen zijn niet zo schokkend. en we maken daar toch 1000+ verbindingen op in een week.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 24 januari 2016 09:04:11 schreef Dieter8560:
Nu is het probleem denk ik dat de plaats waar de coax binnen kan in de woning maar een 2m hoog is en dat de draad niet horizontaal gespannen zal zijn.

Ja, en dus? Wat is het probleem daarmee?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hubie

Special Member

@TS:Zie hierboven.
Dat maakt niets of bijna niets uit,de stralingshoek veranderd wat.

@hubie
idd ik denk uw idee te gaan volgen...
achteraan de tuin zou ik een uitschuifbare mast plaatsen en de draad laten lopen tot aan de nok van de woning... onderhandelingen daarvoor met de huisbaas zijn nog wel bezig...

bij slecht weer of als ik de instalatie een tijdje niet nodig heb kan ik ze inschuiven en desnoods wegnemen.
voor 2m heb ik nog een klein mobiel antennetje liggen ga daar dan eens mee exerimeneren op zolder, ik kan deze mss bovenop de isolatie plaatsen. maar ga in ieder geval die zelfbouw dat u voortelde eens proberen.

We zijn er intussen uit.....

Net bericht gekregen van de huisbaas dat de antennekabel mag bevestigd worden aan de zijgevel van de woning.
Ga nu op zoek naar een telescopische mast, die dingen zijn te krijgen in Nederland tweedehands, (voor het Belgische leger zijn deze nog hyper modern en worden daarmee niet verkocht.... :-) )

iedereen bedankt voor de reactie's

Hubie

Special Member

@Dieter8560:Succses met de studie volgende maand.
Weer een zendamateur erbij hoop ik.
Join the club and enjoy.!

Hubie

@hubie

Ik hoop het...eerst de cursus en het examen afwachten, hopelijk ontmoeten we elkaar dan eens als ik QRV ben.