Dimbare High power led

beste forumleden,

ik ben al een tijde bezig met high power leds.
zowel de 1 w als de 3w versie.
nu wil ik een led lamp maken van 12 high power leds 1 w in serie.
deze wil ik dimbaar maken en aan sturen met een controller.
maar de vraag is hoe? mijn kennis gaat helaas nog niet zo ver.

de leds die ik gebruik:

DC Forward Voltage:3.2V~3.6V Forward Current: 350mA

de controller die ik wil gebruiken:

20A Programmable Timer Controller DC12-24V LED RGB/ Single-Color Streaks

led driver ben ik nog niet over uit, want ik weet niet precies welke ik kan gebruiken hier voor? ik denk dat het een 12v of 24v moet worden sowieso insamen met de controller.

nu las ik van alles op internet over weerstanden en een LM 317 of LM 350?

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hier mee.

alvast bedankt!

mvg jeff

Willie W

Golden Member

Als je 12 leds in serie gaat zetten die een FV van 3,4 volt hebben ga je het niet redden met 12 of 24 volt.
12 x 3,4 = 40,8 volt.

Wat je wel zou kunnen doen is 3 leds in serie en dan 4 stringen parallel setten.
Dan heb je genoeg aan die 12 volt maar heb je wel 1400mA nodig.

Dus 4 aparte groepen maken van 3 stuks. Maar kan dit wel dan op 1 kabel naar de driver?
Ik weet dat er al led verlichting is high power 1w per stuk die ook gewoon daarmee aangestuurd worden op 1 driver en controller. Die gebruiken zo.n laptop oplader zeg maar. Maar wat die hebben gebruikt weet ik helaas niet. Vast en zeker weerstanden enz maar hoe en wat en welke?

Mvg jeff

Willie W

Golden Member

Je kan een weerstand van @,7 Ohm in serie zetten met elke string,
Dan valt er 1V over.
Daarna ga je gewoon met 1 draad naar je driver, zorg dat je een driver hebt
van 1400mA en zeker 12 volt haalt.

Beste willie,

Zou je hier een simpele tekening van kunnen maken wat u precies bedoeld? @,7 ohm? Klopt dit?

Mvg

Op 27 januari 2016 17:04:12 schreef Willie W:
Je kan een weerstand van @,7 Ohm in serie zetten met elke string,
Dan valt er 1V over.

Je hebt een rekenfout. 0.35A*0.7V =~ 0.2V.

Volgens mij moet je ongeveer 3 ohm per string hebben om 1V aan spanningsval over de weerstand te krijgen.

Jeff, de normale berekening is als volgt:

Deel 80% van voedingsspanning door het de "Vf" van de led. Rond naar beneden af op gehele getallen. Zoveel leds per string. Noem dat n.

Doe daarna Voedingsspanning - n *Vf, en deel dat door de gewenste stroom. Dan krijg je je weerstand.

Deze berekening zorgt er voor dat je minimaal 20% van je voedingsspanning in je weerstand stopt. Dat is om bij variaties in de led en de voedingsspanning er voor te zorgen dat de stroom niet wild gaat varieren. Dat krijg je wel als je "absurd" kleine weerstanden als 0.7 Ohm neemt en een "absurd" kleine spanningsval berekent over de weerstand. (beetje overdreven. Sorry WW). :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Willie W bedoelde natuurlijk 2,7 ohm...

edit: en hij gaat uit van een constante stroombron LED driver.

Dit soort LEDs aansluiten op een vaste spanningsbron van 12 of 24 volt is gewoon niet zo'n goed idee. De Vf van de LEDs wordt lager als ze warmer worden, en de stroom loopt dan dus op.

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op donderdag 28 januari 2016 10:02:28 (77%)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ik zou deze pakken:

https://www.conrad.nl/nl/vermogensweerstand-27-axiaal-bedraad-5-w-roya…

5 Watt is misschien overdreven, maar het zijn de kosten niet, en deze worden lang niet zo warm.

Gebruik je een stroombron als LED driver?

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ok thanks! Dan zal ik die bestellen.

Moet ik die dan op de plus of de min solderen van de led?

Mvg

Qua stroombron moet ik nog even kijken wat nodig is voor dit. Voor mij is het helemaal nieuw op deze manier. Normaak gebruikte ik constand current drivers van 12w 350ma. Nu moet ik een 12v driver gebruiken. Alleen welke is de vraag.

Beter zo:
http://www.powerguru.org/wordpress/wp-content/uploads/2012/07/Series-Parallel-Array-with-Resistor-Ballasting.jpg
(bron)

Met weerstand en aantal LEDs in serie aangepast zoals boven beschreven.

In dit geval zou ik eens kijken of je een 0.7A LED driver kunt vinden die ca. 24~30V als uitgangsspanning kan leveren. Dan kun je 2 rijtjes maken van elk 6 LEDs in serie met per rijtje bijv. 10Ω/2W weerstand er tussen. Helemaal mooi als je zo'n driver kunt vinden met ingebouwde dimmer functie (mbv. potmeter of een PWM-ingang).

Op die manier word het niet echt makkelijker. Het moet allemaal in een profiel van 30x15mm komen in een rechte rij. Dus als wat ik had getekend op die manier kan zou dat mooi zijn. Ik weet alleen niet of dan me weerstand op de juist zit. Op de plus of op de min?

Dit is trouwens de controller.

Schema geeft alleen maar aan hoe het aangesloten wordt. Zegt niks over fysieke plaatsing van de onderdelen, die kun je zelf bepalen.

Over die controller: is die wel dimbaar? Lijkt me meer een soort aan/uit timer voor LEDs, waarbij up/down toetsen dienen om door een menu oid. op dat schermpje te bladeren.

Wat wil je eigenlijk als energiebron gebruiken? Auto accu? Lichtnet? Nog iets anders?

Deze is dimbaar. Kan je via de computer helemaal instellen. Via het lichtnet gewoon. Het is voor een aquarium.

Dat schema wat je stuurde. Kan ik die wel gebruiken samen met die weerstand die mij aangeraden werd? Want die heb ik namelijk al besteld nu hahaha

[Bericht gewijzigd door jeff2016 op donderdag 28 januari 2016 15:09:43 (41%)

Die controller werkt niet op het lichtnet, je hebt daar nog een 12-24 volt voeding bij nodig. Die 2,7 ohm was voor een constante stroombron LED driver, voor 12 of 24 volt wordt het een andere waarde....

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ja dat had ik toch gezegd? 12v of 24v. Voeding. Alleen welke wist ik nog niet.

Waarom een aparte voeding erbij als die LED driver zelf de 230V -> LED spanning kan doen? Even een beetje gezocht, hier zoiets als ik bedoelde:

Mean Well LPF-25D-24

Check even die datasheet... Lijkt me perfect voor jouw toepassing.

Mijn doel is gewoon dat ik 12w aan high power leds 1w per stuk kan aansturen met die controller zoals afgebeeld. Zodat ik zons op en ondergang kan simuleren. Hoe het gebeurd maak mij verder niet uit. Als het maar gebeurd haha vandaar het topic hier. Jullie hebben hier meer verstand van dan ik.

Ik weet dat het kan want JMB led verlichting heeft het ook gewoon. Zelfde leds.

Als iemand een andere makkelijkere manier weer hoe ik zons op en ondergang kan simuleren met een controller hoor ik het graag!

[Bericht gewijzigd door jeff2016 op donderdag 28 januari 2016 16:27:03 (15%)

Arco

Special Member

Ik begrijp niet goed wat nu het probleem nog is...
Hang gewoon een paar constant current led drivers van 350mA achter dat ding en je bent toch klaar?
(moeten wel tegen PWM kunnen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

We leggen uit hoe het moet, maar omdat je zelf nog niets besloten hebt hoe je de LEDs gaat aansluiten (serie/parallel, spanningsbron/stroombron), zit het topic een beetje vast.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Willie W

Golden Member

Gebruik zoiets als stroombron.

uitgang van je controller aan de 100 Ohm en aan de bovenzijde van de BUZ11 je leds.
Let er wel op dat dit lineair werkt en dus niet geschakeld, dus wel de buz koelen.

wel nog even de weerstand berekenen, er zit er nu een van 0R82

Ik zal vanavond eens gaan kijken wat ik allemaal heb liggen aan drivers enz. Heb die weerstanden ook binnen.