32PFL4606 doet niks voeding OK

Ik zit al een paar dagen te zoeken naar een probleem met een Philips 32PFL4606 platte TV. De voeding apart gecontroleerd en indien ik stby en 5 volt doorverbind en de 5 volt een beetje belast komt er netjes 12 volt en 24 volt uit. In rust, standby-toestand onbelast is de 5 volt ca 4,6 volt. In de TV gebeurt er niks. Ik verwacht toch een rood lampje of zo als ik de stekker er in steek. Maar er gebeurt helemaal niks. Op het moederboard meet ik achter een stabilisator netjes 3,3 volt. Dat lijkt me gunstig. Iemand nog een ander idee van de meest voorkomende fouten in dit toestel of wordt het replace motherboard.

Ondertussen weer verder er mee gegaan. Er staat spanning op de CI interface en ik meet spanning op de USB aansluiting. De CPU wordt na een poosje handwarm. Er is geen enkele reactie op de AB. Er brandt nergens een lampje. Via een externe voeding precies 5 volt op de 5 volt aansluiting gezet. Verbruik ongeveer 1,3 A. Zie je ook nergens een lampje. Enig idee? Als iemand mij kan helpen aan een compleet werkend mainboard ben ik natuurlijk ook gered.

Ik weet niet of dit model er ook onder valt maar het dood blijven van de tv 'kan' veroorzaakt worden door een defecte spanningsregelaar op het mainboard. Bij de philips tv's die ik gerepareerd heb zat het 8-potig smd ic telkens in de buurt van de side HDMI poort en door met een meetkabel van een multimeter een bepaalde pin van het ic aan te raken kwam de tv weer tijdelijk tot leven, tot de stekker weer even uit het stopcontact ging en dan bleef deze weer dood.

Het is het proberen waard en als het ic daadwerkelijk vervangen moet worden, let dan wel op dat het ic buiten de 8 poten ook nog eens met zijn body gesoldeerd zit en dat het eigenlijk alleen maar met hetelucht gedaan kan worden.

maartenbakker

Golden Member

Het gaat hier geloof ik om een TPV fabrikaat, dus dat van die spanningsregelaar sluit ik niet uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die beruchte spanningsregelaar zit niet in dit type maar in een PFL3605/12

32PFL4606 heeft inderdaad geen standby IC op het logicboard zoals de 32PFL3605.

momenteel heb ik een zelfde 32PFL4606 (TPM7.1E) die geheel niets doet. gemeten aan de voedingsconnector komt er wel 5 volt op de standby pin, echter start het moederbord niet. geen led die aan gaat op de TV.

de codensatoren op de power supply heb ik preventief vervangen door Panasonics.
IC901 (TOP264VG) van de power supply heb ik besteld, deze zal ik vervangen. dit IC schijnt nogal warm te lopen. visueel lijkt het IC aangetast maar ik zie dat dit normaal is.

moederbord alle plastic verwijderen....op proccessor iet zwaars zetten,geheel in alufolie wikkelen.
oven voorverwarmen op ca 210 graden en daarna moederbord ca 15 minuten bakken op 210 graden,daarna oven uit en af laten koelen.
heb zo al diverse toestellen weer spelend gekregen.
de kloe hierbij is:bij deze temperatuur is het soldeertin stroperig....tegen het vloeibaar aan,hierdoor zakken de pennetjes van de bga weer in hun soldeer en het kontakt is weer hersteld.
het eerste toestel wat ik zo heb gedaan speelt nu ruim een half jaar.

als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!

in dit specifieke geval zal de oven niet helpen. ik begrijp van de topicstarter dat een IC op de voedingsplaat het probleem verhelpt en dat zijn TV alweer een half jaar goed werkt.
heb zelf inmiddels een tweede IC ook besteld die de backlight inverter regelt, de UBA2017. deze schijnt regelmatig de geeft te geven.

de 'oven'-methode ken ik als een 'reflow'. bij videokaarten, playstation3, moederborden heb ik dit gedaan, met wisselende resultaten. het is een tijdelijke oplossing en er blijft de vraag of het lang goed blijft. een haarfohn helpt soms ook voor een kort effect. als dit het euvel tijdelijk verhelpt, dan is een BGA reball een permanente oplossing. daarbij reinigd men het oude tin en worden nieuwe balletjes gesmolten onder de chip. een firma in Rotterdam vond ik die dat voor 90 euro kan doen.

Op 26 maart 2018 16:37:49 schreef pinguin:
ik begrijp van de topicstarter dat een IC op de voedingsplaat het probleem verhelpt en dat zijn TV alweer een half jaar goed werkt.

Waar lees jij dat ?
BTW best een oude koe.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/