Onderdeel van verwarmingsspiraal kapot?

Ik heb een verwarmingselement dat door een thermostaat schakelaar bediend wordt. Als ik de thermostaat er tussenuit haal en direct de netspanning op het element zet, dan doet ie het niet.

Weerstand over de verwarmingsdraad is nul. Weerstand over het ton-vormige onderdeel is oneindig. Wat is dat voor een onderdeel? Misschien een vermogensweerstang? Kan die kapot zijn?

Ben benieuwd of iemand dit herkent en een tip voor me heeft?

pietplof

Golden Member

Dat ,,tonvormige" onderdeel is een zekering.
Deze sneuvelt bij overbelasting.
Je vindt ze in veel huishoudelijke apparaten.
Thuis heb ik een hele zooi van die zekeringen en bij een defect exemplaar vervang is het ding door een ander.
Ik denk dat de fabrikant dit niet voor ogen heeft gehad toen hij de zaak heeft geassembleerd.
In zijn visie betekent een kapotte zekering simpel... Een nieuw apparaat verkopen.

festina lente

het is geen zekering, het is een thermische beveiliging. gaat eruit bij een X temperatuur welke er vaak opgedrukt staat. meestal als de thermostaat het laat afweten of het ding is omgevallen en kon zijn warmte niet kwijt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Moet dit onderdeel dan een weerstand 0 hebben?
Ik dacht dat ik niet zomaar netspanning op de gloeidraad kon zetten omdat deze wellicht zou kunnen smelten? Vandaar mijn idee dat het een weerstand zou zijn.

Arco

Special Member

Moet inderdaad een weerstand van ~0 Ohm hebben.
Even in opdruk naar temperatuur kijken en dan zo'n nieuwe bestellen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Is inderdaad een temperatuur zekering.
Zijn in verschillende temperaturen te koop:
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewCat&catId=350

jerome

Golden Member

Het kan best dat de thermostaat ok is, maar dat deze, toch wel aparte manier van aansluiting een overgangsweerstand heeft die de zekering dat heet stookt bij hoge stroom.

als je dat ding vervangt maak niet de fout om hem te solderen ;) dan mol je hem meteen...

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Het was me inderdaad al opgevallen dat de uiteinden met een ringetje 'vastgeklonken' zit op het frame.
Bedankt voor de tip!

Arco

Special Member

Defect raken zal 'ie niet gauw bij insolderen, als je snel soldeert en/of een punttang tussen zekering en soldeerplek houdt om de warmte af te voeren.
Het is gewoon geen goed idee om een onderdeel te solderen in een apparaat wat erg heet wordt. Kans dat 'ie zichzelf 'lossoldeert' is dan aanwezig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com