Probleem Ferrite Bead

Alleen berichten met de trefwoorden “digitale voeding” worden getoond. Alle berichten tonen

Hallo,

Om de ground van mijn analoge schakeling te scheiden van de digitale ground heb ik een ferrite bead gebruikt.
Voor de digitale 5V gebruik ik een schakelende voeding Recom R-78E5.0-0.5 en voor de analoge 5V een 7805.

Op de PCB zit verder een Atmega328, ADCs en wat opamps.

Nu is het probleem wanneer ik een apparaat in de buurt inschakel dat mijn Atmel zichzelf reset. Wanneer ik de ferrite bead tussen de analoge en digitale ground weg haal en deze met elkaar door verbind heb ik dat probleem niet meer. Maar natuurlijk wel een hoop ruis om mijn analoge ground.

Heeft iemand een idee wat dit probleem zou kunnen zijn?

Groet,
Jeroen

[Bericht gewijzigd door jvink op woensdag 3 februari 2016 09:35:38 (20%)

Is het niet mogelijk om alles uit 1 5V voeding te leveren?

Wat ik vermoed is dat je spanning van de schakelende voeding instabiel wordt zodra de massa een stoor signaal op de lijn krijgt. Het spoeltje in het ferriet werkt nu als antenne.

Je zou dus eens kunnen kijken met een multimeter wat de spanning doet.

Hi jvink,

Op zich is er niets mis mee als je d.m.v. een ferriet kraal de aarde koppelt maar zorg er dan wel voor dat de ontkoppel condensatoren van het digitale deel ook daar naar de retour leiding gaan in het digitale deel en de analoge naar de analoge retour leiding.

Zonder layout is er niet zo veel mee te denken ;)

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Een ground is een referentiepunt, die dient zo hard als mogelijk te zijn.
Een ferrite bead zorgt er juist voor dat je ground gaat "zweven" voor hf en dus geen vast referentiepunt meer is.
Alleen al vanuit dit oogpunt is een ferrite bead in een groundleiding een slechte keuze.
Beter is om de analoge en de digitale ground appart met zo kort mogelijke verbindingen naar 1 enkel sterpunt te voeren.
Op dat sterpunt komt dan ook de ground van je voeding.

Een ferrite bead bevat ook een spoel die magneetvelden kan oppikken, dat zou eventueel een reset kunnen verklaren.

Helemaal niks mis met zo'n oplossing. De ground moet lokaal zo "hard" mogelijk zijn. Dus het analoge deel moet een eigen goede plane hebben, en het digitale ook. Beide verbindt je daar waar de koppeling tussen beide is. Vaak is dat onder een ADC en die zijn daarom qua pinning ook zo bebouwd.

Of die koppeling via een bead moet is de vraag. Kan ook via een smal stukje plane, in koper dus.

Een bead is trouwens niet zomaar spoel want die zou (inderdaad) gaan slingeren op z'n resonantiefrequentie. Het materiaal is zo gekozen dat het een hele lage Q heeft. Het absorbeert als het ware de hf signalen. De waarde van een bead is meestal ook niet in Henry opgegeven, maar in impedantie bij een bepaalde frequentie.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 3 februari 2016 13:40:39 schreef Brainbox:
Dat betekent dus dat (als voorbeeld) de analoge ground bij 100 MHz niet hard aan de groundplane ligt maar via een weerstand van 1 KOhm.
Voor een HF stoorpuls wordt deze analoge ground dus als het ware opgetild ten opzichte van het groundplane en wordt zwevend.

Dat klopt wel, en misschien is dat ook wel het probleem van TS. Toch is de manier zoals je beschrijft wel een manier hoe het prima kan werken. Beide planes zijn op zichzelf staand, met een eigen circuit erop. Retourstromen lopen terug naar hun eigen plane (en voor dc natuurlijk ook buiten de plane terug naar de voeding). Waar je alleen wel goed op moet letten is controlsignalen tussen digitaal en analoge circuits. Daarvoor lopen de retourstromen wel over die ferriet terug naar de bron. Dat "zweven" wat je beschrijft kan dan onbedoelt een puls op zo'n controlsignaal geven.

Dus, TS, je zult iets meer moeten vertellen over je circuit anders valt er niet veel speciek over te zeggen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein