Welke weerstand en potentiometer

Op youtube zag ik iemand die zelf voor videowerk een ledpaneel op een statief heeft gemaakt.

Hij gebruikt een dc voeding (zeg 36 V DC), die voedt een 100W step down voltage regulator.

Ingangsspanning : 8-40V
Uitgangsspanning : 1,25-36V
Uitgangsstroom : 0-8A, 100W
werkingsfrequentie : 300KHz

Vervolgens sluit hij een 22k potentiometer er op aan met een 6.8k weerstand ertussen. Om zo niet onder de 6 V DC te komen.
Vervolgens stelt hij de step down voltage regulator af met de stelschroef zodat de spanning niet boven de 12 V DC komt.
Zijn ledstrips zijn 12 V DC 1.2A.

Ik heb dezelfde voeding en step down voltage regulator.
Alleen zijn mijn ledstrips 35 V DC en 1.2A.

Kan iemand mij vertellen welke potentiometer en weerstand ik moet gebruiken? Ik wil d.m.v. de weerstand niet onder de 25 V DC komen.

Alvast bedankt!

Mvg Albert

Shiptronic

Overleden

Spanning is niet relevant, je moet een regelbare stroom bron hebben en die zo begrenzen dat je niet boven de 1,2 A uitkomt.

Leds werken niet op spanning maar op stroom, regen de stroom de spaaning er over word door de LED's zelf geleverd. Wel moet de voeding voldoende spanning kunnen leveren.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bedankt voor je reactie Shiptronic.

Ik heb precies het tegenovergestelde geleerd van wat je me nu verteld.
Regel de spanning. De stroom die de leds nodig heeft pakt die zelf.

Voorbeeld van voltage dimming:
https://www.youtube.com/watch?v=jLia59KfkSw

Ik denk dat ik wel snap waarom die oplossing werkt.
Ja leds zijn te regelen door de stroom aan te passen.

De leds welke gebruikt worden zijn al uitgerust met een weerstand zodat deze rechtstreeks aangesloten kunnen worden. Wat gebeurt er nu als je de spanning minder maakt, de leds hebben een vast Uf en zullen dus deze vast houden. Waar is dan wel de spannings variatie, over de weerstand waardoor je eigenlijk dus de stroombeperking regelt.

Welke waarden nodig zijn is zonder schema eigenlijk niet te berekenen, het zal dan echt proef ondervindelijk uitproberen zijn wat het gewenste resultaat geeft.
Eigenlijk gebruik je de dc-dc convertor op een manier waar deze niet voor ontworpen is, maar dat zegt natuurlijk niet dat het niet werkt.

Albert: Iedere step-down regelaar heeft een zogenaamde "dropout spanning". De ingang moet minimaal zoveel volt boven de uitgangsspanning zitten.

In het verhaal van die andere gast, 36V in, 6-12V uit wordt daar ruimschoots aan voldaan. Bij jou 36V in 35V uit echter niet.

Wat voor leds heb je?

Die andere gast had een 12V ledstrip. Zoals ship al zegt, leds werken op een stroom. In zo'n 12V ledstrip zit een spanning-stroom conversie (een weerstand) zodat je met het varieren van de spanning de stroom redelijk kan regelen.

Nu ik jou verhaal herlees, begin ik te vermoeden dat jij gewoon "high power leds" hebt. De 10W exemplaren werken op 0.3A ongeveer 30V. De specs zeggen meestal iets van: 33-36V. Dat betekent dat als je er 0.3A doorheenduwt er ongeveer 33-36V over zal komen te staan. Niet dat je ze MAG voeden met 33-36V en dat het dan goedkomt. (omgekeerd: Een ding waarop staat 85-240VAC dan bedoelen ze WEL dat je zelf mag kiezen en dat het dan goedkomt!).

Je moet een CV/CC converter kopen, en dan aan de CC potmeter iets gaan prutsen met een extra weerstand en potmeter. Ik zou dan voor een "step up" kiezen, en met bijvoorbeeld 24V beginnen. Let op: Een step-up kan alleen omhoog, dus met 24V in kan ie niet minder dan 24V leveren! (met jou 25V minimum zou dat dus precies goed gaan).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt mensen. Langzamerhand begin ik er steeds iets meer te begrijpen.

Ik heb de Philips Fortimo Linear LED Strip 1100lm 940.

260mA
34,5V
8.5W

De ledstrip van mij ziet er ook anders uit dan die van hem.
Bij die van mij zie ik alleen maal leds, niets anders.

Shiptronic

Overleden

je zal hier: http://www.lighting.philips.co.uk/oem-emea/support/technical-downloads de juiste DS moeten zien te vinden ;) Dan pas kan je zien hoe je hem aan moet sturen en hem heel kan houden .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb deze bekeken: http://d3eurf9v83z5xo.cloudfront.net/en_gb/oem/download/led_strip/PHIL…

Volgens mij moet je daar 250mA (*) doorheensturen, niet een spanning op anleggen.

(*) 246mA volgens het datasheet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 februari 2016 13:42:00 schreef Albert.:
Ik heb precies het tegenovergestelde geleerd van wat je me nu verteld.
Regel de spanning. De stroom die de leds nodig heeft pakt die zelf.

dat is idd zo voor andere belasting.
hang je bv een verwarmingsweerstand aan 220V, dan zal die x stroom trekken en warm worden.
hang je die op 230V zal die ietsje meer stroom trekken en warm worden.
hang je die op 110V, dan trekt die de helft stroom, en zal 1/4de van de warmte produceren.

ECHTER bij leds gebeurt dit niet.
een led zal bv een spanning hebben van 3.3-3.4V ALS je daar 20mA doorstuurt.
bv led 1 doet dat bij 3.334V, led 2doet dat bij 3.399V,....
als jij led 1 op een voedingsbron aansluit die EXACT ZONDER AFWIJKEN 3.334V levert, zal er idd altijd 20mA lopen.
als jij led 2 op ook zo een bron aansluit die exact 3.399V levert, werkt die ook. hang je led 1 op die 2de bron POEF led dood.

bij 3.334V zal die led 1 een goeie 20mA trekken. bij 3.350V zal die misschien al 40mA trekken. kleine afwijking in spanning, groot verschil in stroom.

daarom moet je leds altijd aansturen met stroom.
20mA door led 1 zal je een spanning over de led geven van 3.334V, 18mA door die led zal je een stroom geven van 3.330V. een kleine afwijking in de stroom veranderd niet zo heel veel op de spanning.

het beste kan ik je dat aantonen met een grafiek
http://d2vlcm61l7u1fs.cloudfront.net/media%2F9ee%2F9ee45ab5-2cf1-43ed-9292-a1a7206ea86b%2FphpKb5S9Y.png
links de stroom, onder de spanning. als je bv de blauwe lijn volgt:
2.5V = 10mA
2.6V = 15mA
2.7V = 30mA
2.8V = ... meer dan 50mA want ligt al buiten de grafiek.

neem je nu een weerstand:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/04/U-I-karakteristiek.jpg/300px-U-I-karakteristiek.jpg
10V = 2kA (t is nu wel een grafiek met hgoge stromen, maar dat boeit niet)
20V = 4kA
40V = 8kA.

bij weerstand: verdubbeling spanning = verdubbeling stroom. OF verdubbeling stroom = verdubbeling spanning.
bij led: verdubbelt de stroom als de spanning nog maar 0.1V stijgt (in mijn voorbeeld van 2.6 naar 2.7V). 5% meer spanning = 100% meer stroom

heel belangrijk om dat laatste goed te onthouden. velen maken die fout door 'spanning' over een led te zetten en zich dan afvragen waarom het zo snel stuk gaat

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 4 februari 2016 01:48:33 schreef rew:
Ik heb deze bekeken: http://d3eurf9v83z5xo.cloudfront.net/en_gb/oem/download/led_strip/PHIL…

Volgens mij moet je daar 250mA (*) doorheensturen, niet een spanning op anleggen.

(*) 246mA volgens het datasheet.

Heb je gelijk in rew, alleen je moet wel aan het minimale Uf voldoen.
De stroombron zal een minimale spanning moeten kunnen leveren van 34,5V met een stroom van max 300mA. Let wel op dat 300mA je levensduur van de ledstrips behoorlijk beperkt en ze ook redelijk warm worden.
Minder stroom er doorheen en je dimt gelijk de leds.

Voor de TS, kijk maar op pagina 10, daar staat een tekening hoe je ze aan moet sturen.

Ik heb 10 van deze ledstrips. (per strip 34,5V 260mA)

Heb ik het zo goed begrepen:

10 stuks op vol vermogen = 34,5v 2600mA
Dimmen = ampere verminderen.
Als ik meer ampere door de leds stuur (zeg 6000mA) dan is dat niet erg. De leds pakken gewoon de hoeveelheid stroom die ze nodig hebben en niet meer.
Niet boven de 34,5v komen.
Of is het juist andersom: absoluut niet boven de 2600mA komen want anders gaat de led automatisch teveel voltage pakken.

Hoe kan ik het best de leds opstarten?
Leds aansluiten, labvoeding aan, op 34,5V zetten en daarna op 2600mA zetten?
Of in een andere volgorde?

Bedankt mensen! Ik ben echt zo'n rookie op dit gebied, maar vind het wel erg interessant allemaal.

Nee, dan gaan ze kapot.

De spanning die nodig is om de leds te laten branden is 34,5V, meer kan maar is niet nodig.
Aangezien jou led strips niet zijn uitgerust met een weerstand zal de stroom NIET beperkt worden en de leds zichzelf slopen doordat er zoveel stroom gaat lopen als de spanningsbron kan leveren.

In de datasheet welke rew al aangaf staat dat er een stroombron wordt gebruikt om de leds aan te sturen. Je kunt de originele van Philips pakken of zelf een schema in elkaar zetten.
Het lastige is alleen bij parallel schakelen hoe ga je voor elkaar krijgen dat alle led strips gelijk reageren op het dimmen en niet dat er 1 feller brand als de andere. Ik denk dat je er niet onderuit komt om toch weerstanden in serie te plaatsen om het regel gedrag stabiel te houden. Dan kom je alleen gelijk met een probleem te zitten, je voeding is waarschijnlijk niet voldoende om en de weerstand te voeden en je stroombron.

De DC-DC convertor heb je al niet meer nodig, 36V voeding min de 34,5V van de strips houdt je 1,5V over voor de stroombron en eventuele weerstand.

Shiptronic

Overleden

ligt aan de manier van aansluiten.

Als je alle strips in serie zet, mag er maximaal nog steeds niet meer dan 260mA lopen, je heb dan wel een voeding nodig die 345V levert, en erg veilig is dit niet.

code:

 

in 0---260mA-- LED---LED---LED---LED---LED---LED---LED---LED---LED--LED--0 345V

als je ze parallel zet moet je 10x een voeding maken van 260mA. Voordeel je kan alle 10 groepen afzonderlijk dimmen.

Zoek eens wat het verschil is tussen serie en parallel schakelen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik dacht aan een parallelle schakeling.

Je hebt gewoon een "ongeveer 40V" oeding nodig en een manier om van ongeveer 40V een stroom van 246mA te maken (staat in het datasheet dat je daarop moet mikken, als je daarop gemikt hebt mag de stroom ABSOLUUT niet boven de 260-mA komen. Ga je mikken op 260 en schiet je net iets hoger, gaan ze versneld kapot).

Die 1.5V waar mdBruin het mee wil doen is te weinig.

Een weerstand is met zeg 3-6V marge prima bruikbaar als onderdeel om van de spanning een stroom te maken.

Albert, we proberen nu al een paar dagen je duidelijk te maken dat dat niet verstandig is. Naast procesvariaties kan het zo zijn dat een ledje warmer is dan een andere. De ene hangt bij het raam de andere boven de verwarming. Gevolg:de ene zou 34.9 nodig hebben de andere 34.1 om 250mA te laten lopen. Stuur je 2600mA (nog steeds te veel) door het geheel gaat er nu 1 ongeveer 2x zo veel als de andere nemen. Rond de 500mA en 2 minuten later is ie kapot. Geeft wel even veel licht. Heel even.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 4 februari 2016 10:55:39 (34%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

leds parallel mag niet.
stel we nemen 10 leds in parallel.
elk 20mA. dus ik ram er 200ma in. de leds onderling verschillen (ze zitten allemaal tussen 3.2 en 3.4V).

als ik er 200ma doorstuur, is de gemiddelde spanning 3.3v. de leds die op 3.2V werken, krijgen teveel stroom, en de leds die op 3.4v werken krijgen te weinig.

met als gevolg dat er bv een verdeling is van
28 - 26 - 24 - 18 - 19 - 21 - 16 - 17 - 20 - 11mA.

de eerste vind het niet leuk en zegt POEF.
nu moet er dus 200mA verdeelt worden over 19leds waardoor ze allemaal MEER krijgen.
led 2 en 3 zeggen POEF. nu is er dus nog 200mA over die over 7leds verdeeld wordt.

na een paar minuten heb je een donkere kamer...

het gaat IN SOMMIGE GEVALLEN wel goed. als je bv 10leds hebt uit dezelfde productie die nagenoeg bijna niks verschillen, en je voorziet 100mA voor de 10leds (maw, je laat ze op de helft branden). zelf met het onderlinge verschil zullen de zwakste leds wel meer stroom krijgen, maar nog altijd niet boven het maximum toegelaten. dit systeem gebruiken chinezen graag (lekker goedkoop en als het na een tijdje kapot is, koopt de persoon toch lekker weer een goedkoop chinees lampje)

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 4 februari 2016 11:05:02 (26%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Jammer, ik had gehoopt dat met bovenstaande tekening ik 1 voeding nodig had en alles in 1 keer kon dimmen.

dat kan als ze allemaal een stroomlimiterend ding (weerstand) hebben.

stel dat je iets maakt dat tussen die leds en je voeding zet, zodat de stroom beperkt wordt.
bij 20V loopt er 130mA, bij 40V loopt er 240mA.
dan mag je al die dingen aan elkaar knopen en gewoon een spanning voorzien

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Bedankt allemaal voor de tips en moeite. Ik zie nu in dat het onbegonnen werkt is. Ik koop wel een led driver.

Weet iemand welke dimbare xitanium led driver ik moet hebben?
Ik ben namelijk compleet de weg kwijt nu :P

http://d3eurf9v83z5xo.cloudfront.net/en_gb/oem/download/led_strip/PHIL…

[Bericht gewijzigd door Albert. op donderdag 4 februari 2016 11:36:56 (23%)

Je kunt het wel met 1 voeding en 1 regelknop voor elkaar krijgen maar dan moet de voedingsspanning omhoog.
De voeding die je in gedachte hebt, is dat een accu of eentje dit door netspanning wordt gevoed?

@rew,
Zat al flink te twijfelen of het genoeg zou zijn.

MdBruin, hij wordt gevoedt door netspanning.

Op 4 februari 2016 11:11:56 schreef Albert.:
Bedankt allemaal voor de tips en moeite. Ik zie nu in dat het onbegonnen werkt is. Ik koop wel een led driver.

Weet iemand welke dimbare xitanium led driver ik moet hebben?
Ik ben namelijk compleet de weg kwijt nu :P

http://d3eurf9v83z5xo.cloudfront.net/en_gb/oem/download/led_strip/PHIL…

Er staat wel in de datasheet dat je parallel kan schakelen maar dan houd je hetzelfde probleem als waar je nu tegenaan loopt. De dimmer kan niet zien of er een ledstrip kapot is en zal dus dezelfde stroom blijven leveren. M.a.w. de stroom zal zich verdelen over de rest waardoor deze te veel zullen krijgen op de maximale stand.

Heb je de voeding al of moet deze nog worden aangeschaft?

Indien je de voeding al hebt zou je kunnen kijken naar een boost convertor zoals bijvoorbeeld deze:
http://m.ebay.com/itm/321795761567

Anders zou je een eigen regelbare voeding kunnen maken op jou specificaties.
Voorbeeldje

Voeding levert 48V maximaal.
De weerstand per strip wordt dan (48 - 34,5) / 260mA = 51,9 --> 56Ω
Zou je nu de voedingsspanning verlagen naar 40V houd je nog maar de volgende stroom over:
(40V - 34,5V) / 56Ω = 98mA

Er zijn verschillende manieren om de spanning te regelen. Een potentiometer is een makkelijke manier maar geeft niet de mooiste regeling. Daarbij moet deze geschaald worden naar de stroom dit deze moet verwerken. Een lineaire spannings regelaar weer wel maar die verbruikt ook weer spanning plus dat deze aardig wat stroom moet kunnen verwerken (warmte)

Bedankt MdBruin.
Ik had blijkbaar niet een juiste voeding ervoor. Maar ik heb inmiddels maar de led drivers gekocht die er bij horen.

Er staat dan wel weer bij dat er nog een weerstand geplaats moet worden bij de ingang van de Rset. ;(
Ik dacht dat het gedonder met weerstanden voorbij was :D
Maar misschien heb ik het gevonden!

De ledstrips die ik heb:
260mA
34,5V

De leddriver die ik krijg:
Xitanium 75W 0.7-2A 54V 230V

Op pagina 26 staat een weerstand tabel.
http://d3eurf9v83z5xo.cloudfront.net/en_gb/oem/download/led_strip/Fort…

Als ik naar het tabel kijk en ik sluit 7 ledstrips a 260mA aan = 1820mA = een weerstand van 2740 Ohm oftewel 2,7kOhm.
Al weet ik nog niet de belastbaarheid van de weerstand.

Als dit klopt dan is er nog hoop :D

Kom toch op een andere waarde uit de tabel.

Wil je nog alle 10 de ledstrips aansluiten dan zou ik beide led drivers gelijkwaardig belasten.
Regelbaar is de driver nu ook te maken aangezien je nu waardes hebt.

Voor 7 strips kom je uit bij Rset2 en 16kΩ
Je zou ook kunnen zeggen potentiometer van 15kΩ met in serie een 1kΩ weerstand. Wordt de stroombron regelbaar.
Van 452mA tot 1817mA
Heb je toch wat je wou hebben.

De weerstand hoeven nu geen grote hoeveelheid stroom door te laten, standaard weerstandje zou genoeg moeten zijn.

Edit:
Oja voor jouw gemak, bij de potentiometer moet je de middelste pin verbinden met 1 van de twee buitenste pinnen. Je houdt dan 2 aansluitpunten over. Vergeet niet de extra weerstand in serie. De overgebleven pin van de potentiometer gaat naar 1 aansluitpunt en het overgebleven kant van de weerstand naar de andere. Hoop dat het er een beetje duidelijk staat ;)

[Bericht gewijzigd door MdBruin op donderdag 4 februari 2016 17:43:47 (25%)