Plaatsen nieuwe trappenhuisautomaat theben elpa 8

Beste leden,
In mijn trappenhuis zit een tijdschakelaar Stromart MM 50.
Deze heeft het inmiddels begeven en moet vervangen worden door een nieuwe.
Van de verschillende elektriciens krijg ik geen reacties waaruit ik afleid dat het of extreem moeilijk of juist heel makkelijk moet zijn.
Na wat speurwerk op het net lijkt het dat ik hem kan vervangen door de theben elpa 8.

Nu heb ik een zwarte, groene en rode draad.
Als ik in het schema kijk moet dan groen op de L, rood op de N en zwart op de 3?

Ik hoop dat jullie mij willen en kunnen helpen, alvast grote dank!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De grijze draad moet op 3, de oranje draad op L en de paarse draad op N.

Als je even nadenkt, dan kom je wellicht tot de konclusie dat mijn antwoord bijna net zo dom is als jou vraag.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Jinny

Golden Member

Klopt als je het zegt, groen is fase, rood is nul.
Zwart is schakel...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Dankjewel voor je reactie Jinny!
Voor de zekerheid heb ik nu ook het schema van de schakelaar bijgevoegd.
Klopt het dan nog steeds, of zit ik toch mis?
Bedankt op voorhand voor je moeite.

Jinny

Golden Member

Bij de Baco vandaan?
Maar klopt wel hoor....
Je hebt nog oude kleuren, van voor '69

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Jaren 50 woning....

Wat bedoel je met van de baco vandaan?

Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Misschien wel een beetje vlauw van me.
Maar snap je de moeilijkheid?
Zoveel info krijg ik niet van je.
Gelukkig heb je nu de moeite genomen om een aansluitschemaatje bij te voegen.
Als je groene draad de fase is, dan moet die op de L
Als de rode draad de nul is dan moet die op de N
Heb je nog 2 aansluitingen over en maar een draad.
Je kunt natuurlijk proberen of het gaat werken, maar ik ben bang van niet.

Je zult ook uit moeten zoeken hoe de bedrading in het trappenhuis uitgevoerd is. Vermoedelijk zitten de drukknopen tussen de fase en de zwarte draad, en de lampen tussen de zwarte draad en de Nul.

Ik denk dat je met de ELPA P9 meer kans van slagen hebt om het werkend te krijgen.
Maar.... dan eerst weten hoe de bedrading in het trappenhuis in elkaar steekt.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op woensdag 3 februari 2016 17:31:22 (31%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Volgens het schema wat je hebt geplaatst heb je 4 draden nodig.
Als ik de tekst lees heb je er 3 ?

Ehm, snapte de moeilijkheid niet.
Ben een echte leek die 5 elektriciens heeft aangeschreven dit te repareren.
2 hebben het te druk en 3 geven geen reactie.
Dan sla je aan het googelen en kom je hier uit.
Het barst hier van de echte experts.
Vandaar dat ik hier mijn vraag stel.

Wat voor jullie gesneden koek is, is voor mij abracadabra.
Wanneer je mijn/een vraag als dom bestempelt probeer je dan eens te verplaatsten in iemand die echt geen verstand heeft van deze materie, maar iets moet.

Een simpel antwoord als, heb je een foto van de situatie of een schema, kan diegene dan wel op reageren. Zo komen we dichterbij een oplossing.
Overigens zag ik pas net het knopje dat ik een afbeelding kan toevoegen...

Nu geeft jinny aan dat het klopt en geef jij aan dat je twijfelt of het gaat werken.

In de omschrijving van de schakelaar staat dat deze zowel met 3 als 4 draden moet werken.

Ik hoop op nog wat extra uitleg.

mel

Golden Member

de pulsdrukkers moeten tussen fase en een aansluiting, en de lampen tussen een andere aansluiting en de nul,dus 4 draden idd.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

https://www.conrad.nl/nl/trappenhuisschakelaar-analoog-16-a-1x-no-230-…

Beschrijving op de site heeft het ook over 3 draden

4-draads met aansluiting voor vloerverlichting. 3-draads aansluiting zonder vloerverlichting (voor nieuwe installaties niet meer toegestaan). Naschakelbaar · Geen ruststroomverbruik · Tuimelschakelaar voor permanent licht · Optimale betrouwbaarheid door aandrijving met synchrone motor. Eenvoudige tijdinstelling en direct aflezen van de vertragingstijd op een absolute schaalverdeling. Precisiemechanisme en daardoor exacte schakelduur. Zeer hoge storingsongevoeligheid.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 3 februari 2016 17:33:41 schreef Peter van Gelderen:
Heb er maar 3

Dan zul je toch mijn vorige verhaaltje door moeten lezen, of je nu zin hebt of niet.....

P.S is het in Utrecht?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Heb wel zin, maar zoals gezegd. Abracadabra voor mij.

Peter,

L en N moet je op L en N aansluiten. Bij jou zijn rood en groen de L en N en Jinny weet hoe om ze moeten. Ik zou dat moeten overtikken van Jinny, zoek jij maar.

De zwarte draad is meestal de "schakeldraad" van de lampen. Dus die moet op "3".

Daarnaast moet je de schakelaars aansluiten. Die moeten op aansluiting 4 komen.

Die "keuze" tussen "optie 3" en "optie 4" is als je nog elders lampen wil aansluiten, buiten het ding om. Waarom dat als optie er bij staat weet ik niet.

Maar vast blijft staan, het ding moet met vier draden aangesloten worden, je hebt er maar drie. Dus je moet van die zwarte uitzoeken of dat inderdaad de draad naar de lampen is, en een vierde draad gaan reglen die naar de schakelaars gaat.

Op 3 februari 2016 17:40:52 schreef Peter van Gelderen:
Heb wel zin, maar zoals gezegd. Abracadabra voor mij.

Kijk, het IS simpel, voor iemand die er verstand van heeft.

Maar, omdat er nu iets "uitgezocht" moet worden, is het net tricky om iemand die er geen verstand van heeft stap-voor-stap uit te leggen hoe het op te lossen. Het is een kwestie van "kijken en nadenken".

Als je situatie was: ik heb drie draden en het ding moet met drie draden aangesloten worden, dan is het simpel genoeg om jou te vertellen: ZO moet het, maar helaas kennelijk is het hier net niet zo simpel.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 3 februari 2016 17:48:39 (31%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

Na het schema even te hebben bekeken, je mist inderdaad een pulscontact...
Nu weet ik niet hoe het oude ding in elkaar heeft gezeten, misschien een foto van de oude situatie?
Anders wordt het een extra draad bijtrekken.

Rew was sneller...
Rood is nul, de tegenwoordige blauw.
Groen is fase, de tegenwoordige bruin.

[Bericht gewijzigd door Jinny op woensdag 3 februari 2016 17:48:52 (18%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik denk dat je bij je laatse postje een verkeerde zoekopdracht ingegeven hebt
De ELPA P9 0090001. heeft 3 aansluitdraden.

je kunt de gok nemen of het werkt. Maar feitelijk zou je eerst uit moeten zoeken hoe de bedrading in je trappenhuis gemaakt is.
Standaard (had ik al gegeven) is de drukknoppen aangesloten tussen fase en Zwart, en de lampen tussen dezelfde zwarte en de Nul. Als dat zo s dan kun je deze trappenhuisautomaat (de P9 dus) toepassen.
Heb ik nog niet over de netspanning gehad, is alles 230 Volt?

Heb je de P8 al in huis? dan kun je proberen klem 3 en 4 door te verbinden en daar de zwarte draad aan te doen.
Ik denk dat je verlichting dan wel aangaat, maar nooit meer uit gaat. Maar als je hem in huis hebt kun je het altijd proberen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Tnx!
Heb nog niets in huis.
Dacht tot vanochtend asn een expert...

Oude situatie bij dezen.

En het hele apparaat erop.

Dus echt maar met 3 draden.

Draadjes omzetten lukt mij nog net...