Raspberry pi + PT4115-ledbalk + relais bord

Hoi allen,

Ik heb (of liever: had, want hij is stuk) een Raspberry PI (B+ model), 2 led-balken die een PT4115 als driver gebruiken, en een relais bord met de naam "keyes funduino". Ik heb dat aangesloten zoals op de tekening in bijlage. Nu is de PI dus stuk, en de vraag is nu of dit kan komen doordat ik de zaken verkeerd heb aangesloten.

Bij mijn weten heb ik nooit ergens kortsluiting gemaakt, dus op die manier al geen 5V op de GPIO pinnen van de PI gezet.

Van het relais-bord is weinig of geen officiele info te vinden. Hij krijgt een aparte 5V voeding via de bovenste twee pinnen (die ik dan rechtstreeks op de GND en 5V pinnen van de PI heb gezet). De jumper op het relais-bord heb ik laten zitten waardoor de massa van de ingangen dezelfde wordt als die van de 5V voeding. Het relais bord gebruikt optisch gescheiden ingangen dus veel stroom zou dat ook niet moeten trekken lijkt me.

Zien jullie iets mis met deze aansluitingen? Als ik een nieuwe PI aanschaf wil ik wel zeker weten dat deze ook niet na een tijdje sneuvelt omwille van dezelfde oorzaak...

Alvast bedankt!!

Voorop gesteld: Ik ben geen Raspberry kenner.

Is je schema compleet? Ik mis in je tekening de PT4115.

Je mag, ach wat is mogen.., het relaisbordje niet via je 5V van je RPI voeden. Immers, voor zover leesbaar op je "foto", zie ik op het relaisbord iets staan dat er minimaal 8V op moet. NU probeer je de relais te voeden met de spanning van de RPI. Not done!
De I/O pinnen van je RPI geven 3.3V af. Is dat correct voor je Ledstrip driver (die ik mis in je tekening).
Ik vind het wel beetje raar.. een ledstrip via een relais, en dan pwm.. Ja, kan best zijn wat je wil, maar zoals het op je tekening vind ik er iets niet aan kloppen..

TonHek
[Edit] Uhhh... het is toch niet zo dat je denkt de RPI te voeden via de 5V die van het relaisbordje komt? (Want daar komt niks uit... als het goed is)
Maak de tekening eens opnieuw met ALLES wat je aan hebt gesloten..

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

Realis bord vraagt 8-12V , die zit bij jouw op 5V, dat gaat dus niet werken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Je voeding voor je relaisboard ligt tussen de 8 en 12VDC dat gaat dus niet werken op 5VDC, zoals mijn voorgangers ook al zeiden. Je input signaal voor je board ligt tussen de 1 en 5VDC, dat moet dus werken op je PI. Je input gaat via een optocoupler, dus daar kan weinig fout gaan.

Hoe je dat met je pwm signaal gedaan hebt is voor mij een raadsel, of zit er nog iets tussen wat je niet getekend hebt?. En waar voor zit dat relais er tussen, wat heeft dat voor een functie?.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
leime

Golden Member

Volgens mij is die led bar wat anders dan een simpele ledstrip. Zo'n led bar zal wel een pwm input hebben.

Verder zou ik even uitzoeken hoeveel stroom die 5v uitgang van de rpi mag (kan) leveren, al zal zo'n relais niet heel veel stroom verbruiken (even opgezocht, 30mA). Weet je al wat er stuk is aan de rpi?

Groeten,
Emiel

EDIT: Heeft dit schema trouwens een tijdje gewerkt? Of ging het direct na aansluiten stuk?

edit: ik had niet goed gekeken...
Relais lijkt me een tikkie zwaar voor de Pi. Gebruik eventueel een FET om de LED-bar in te schakelen.

[Bericht gewijzigd door Boudie op donderdag 4 februari 2016 14:03:41 (70%)

Vervangen DOOR.

Alvast bedankt voor het meedenken allemaal!

Even een aantal verduidelijkingen:

Het relais bord heeft wel degelijk 5V nodig (https://www.sossolutions.be/8-x-relais-5volt-no-nc). De foto die ik gebruikt heb is blijkbaar een iets ander type, en ik had niet eens gemerkt dat die 8V daarbij stond. Excuses!

De 5V pin van de PI zou kunnen leveren wat de 5V voeding van de PI kan leveren, min het gebruik van de PI zelf. Die voeding is een 2A-adapter, dus het grootste deel van die 2A zou op die 5V-pinnen beschikbaar moeten zijn.

De led-bar die ik getekend heb, is inderdaad iets meer dan gewoon een led-strip. Deze bevat inderdaad een pwm draadje, en de led controller PT4115 zit in die balk ingebouwd (http://www.aquaterraleds.nl/a-41723737/cree-high-power-led-balken/52cm…). Ik zie daar nu wel staat dat hij te dimmen is met een 2.5-5V signaal, maar de datasheet van die PT4115 spreekt van 0.3 - 2.5V... Als men spreekt van "dimbaar met 2.5V tot 5V, dan kan dat toch geen schade aanrichten aan de PI? Dat ik de led niet op 100% zou krijgen omdat de PI maar tot 3.3V kan, dat zou ik nog begrijpen...

De led-bar heeft 24V voeding nodig, wat ik dus via de relais doe. Als die pwm deftig zou werken, zou ik die wellicht gewoon "vast" aan de 24V kunnen hangen, en enkel via de pwm aan/uit zetten.

Het heeft een tweetal weken gewerkt op deze manier, met de RPi.GPIO python module voor het pwm-gedeelte. Maar als ik de leds op 1% zette, dan flikkerde dat. Via google kwam ik dan bij een andere module voor het aansturen van de GPIO pinnen: pigpio. Daar heeft het even mee gewerkt, en toen crashte de PI. Het lijkt er dus op dat er dmv een software fout ergens iets misgelopen is, maar iets zegt me dat dat niet logisch is. Hardwarematig lijkt alles me in orde, maar ik ket er allemaal te weinig van, vandaar mijn vraag hier...

Hopelijk heb ik één en ander verduidelijkt hiermee? Sorry voor de lange uitleg!

Lambiek

Special Member

Dat is wel lekker handig om een (schema) te plaatsen met andere componenten, zo wordt je probleem wel opgelost. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Er zijn geen andere componenten dan diegene die ik op mijn schets gezet heb. Wat er in die led-bar zit weet ik ook niet, alleen dat die 3 draadjes heeft: een +24, een GND en een PWM... Als ik meer info had, zou ik het zeker ook vermelden!

benleentje

Golden Member

Maar wat is er nu precies kapot aan de PI.

IK - Hallo ANWB Mijn auto is kapot hij doet niks.

Monteur van de ANWB vraagt mag ik de sleutels even om te proberen.

Ik - die heb ik niet ben ik kwijt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Start je raspi wel op of doet hij helemaal niets meer ? Corrupte/defecte flash kaartje veroorzaakt door het zomaar uitschakelen van de raspi is een veel voorkomende fout. Mogelijk is dat bij jou ook de oorzaak.

Hij doet niets meer. Eerst was er nog het rode power ledje, en brandde het groen 'act' ledje continu. Dat zou dan wijzen op een probleem met de sd-kaart. Maar met een andere kaart ging het niet beter, en vandaag ging er zelfs geen enkel ledje meer branden. Ik heb hem teruggestuurd, en we zien wel of ze het onder garantie behandelen of niet.

Als ik een nieuwe heb (garantie, of nieuw gekocht), dan zou ik wel willen voorkomen dat dit in de toekomst opnieuw gebeurt... vandaar dit topic ook :-)

Ik zie geen werstand tussen je rpi en je opto op het relaisbordje. Verder zie ik niet meteen een fout, het zou kunnen dat je je voeding onderuit trok, dat is zo moeilijk te zeggen. Niet meer dan 25mA uit je rpi pin trekken, liever nog minder. Misschien is het daar fout gegaan?

Blijkbaar kan de PI in totaal maar max +/-50mA op alle outputs samen leveren. Dat is niet bijzonder veel... Ik ga trachten te weten te komen hoeveel elk van de relaiskaart-inputs nodig hebben, en hoeveel de pwm draad van de led-balk nodig heeft. Als dat te veel blijkt, dan zal er meer nodig zijn dan enkel een weerstand, maar dan kom ik hier terug want dat kan ik zelf niet berekenen :-)

je kan beter achter relais bordjes zoeken voor arduinos.
kosten ook niks, worden gevoed met 5V en je stuursignaal komt op een transistor aan die het relais schakeld
http://www.soliddepot.com/images/l/201204/13335939180.jpg

verder zelf altijd het absolute basic testen:
-doet de voeding het nog op een ander toestel (bv je gsm er eens mee proberen opladen
-doet de rpi nog iets op een andere power adapter
en het liefst testen zonder dat er nog iets aanhangt van draadjes. volgens mij kan er weinig kapot aan zo een PI zoals je hem nu gebruikt hebt, of je zou de verkeerde klem van die 24V moeten pakken

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 5 februari 2016 15:01:36 (45%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Blijkbaar kan de PI in totaal maar max +/-50mA op alle outputs samen leveren.

Dat is misschien niet veel, maar je relaisboard input is een optocoupler en die nemen al genoegen met bijv. 5mA Ligt wel aan het type natuurlijk. Kan je zien wat voor type optocoupler er op het relaisboard zit? Het zijn de vier pins ic's.

Je kan zelf kijken wat de ingangen trekken, neem een weerstand van 470E en zet die in serie met 3.3V en de ingang van je relaisboard. Als je relais dan aantrekt loopt er een stroom van +/- 4mA, als je alle 8 relais aan zou sturen moet de PI +/- 32mA leveren. Dat hou je ook nog wat over. Je kan er ook even een multimeter tussen hangen (op de stroom stand) en kijken hoeveel stroom er loopt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@fcapri: een ander relais bordje zoeken is ook een optie, maar die ik nu heb werd verkocht in dezelfde winkel, dus ga ik er van uit dat die ook moet werken... en ik heb echt alles geprobeerd met die pi hoor, andere voeding, zonder kabeltjes, met/zonder sd kaart, ...

@Lambiek: als ik goed kijk staat er "B1522 817C" op, kan dat? Ik heb momenteel geen PI om te testen, maar kan ik dezelfde test niet doen met een 5V voeding? Ik ben echt een leek hoor, maar kan je dat dan niet gewoon omrekenen naar 3.3V ?

Lambiek

Special Member

Op 5 februari 2016 15:14:20 schreef bmaster:
als ik goed kijk staat er "B1522 817C" op, kan dat?

Dat is het zelfde type als de PC817, die neemt genoegen met +/- 4 of 5mA.

Ik heb momenteel geen PI om te testen, maar kan ik dezelfde test niet doen met een 5V voeding?

Ja, dat kan. Zet een 1K voorschakelweerstand tussen je 5VDC en de ingang en kijk of het relais hoog wordt. Wel de voedingspanning voor je relais aansluiten hé. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lambiek, op dat kaartje zelf zijn voor de opto geen serieweerstanden gemonteerd, of wel?
TS zegt dat hij de gpio RECHTSTREEKS aan de stuuringang koppelde. Het ging een tijdje goed maar bleef niet goed gaan.

Zou het kunnen dat er geen stroombegrenzing aanwezig was maar de maximale stroom door de gpio de boel een tijdje heel hield?

Lambiek

Special Member

Op 5 februari 2016 17:09:39 schreef Appel:
op dat kaartje zelf zijn voor de opto geen serieweerstanden gemonteerd, of wel?

Ja, dat weet ik dus niet zeker want hij gebruikt een ander relaisboard dan op de foto staat. Daarom moet hij het even proberen met een weerstand er tussen, en dan eigenlijk de stroom even meten.

TS zegt dat hij de gpio RECHTSTREEKS aan de stuuringang koppelde. Het ging een tijdje goed maar bleef niet goed gaan.

En dat kan weer betekenen dat er geen weerstanden op het relaisboard zitten, maar de TS heeft er geen documentatie van. Dus je kan er weinig over zeggen zo.

Zou het kunnen dat er geen stroombegrenzing aanwezig was maar de maximale stroom door de gpio de boel een tijdje heel hield?

Zou kunnen, een uitgang is niet direct stuk.

Maar zolang de TS niet weet hoeveel stroom er nodig is voor de ingang van het relaisboard blijft het gokken.

DUS METEN IS WETEN. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb een weerstand van 1K gevonden, en even uitgetest met 5V. Op deze manier vloeit er 2mA. In bijlage trouwens een foto die ik zelf gemaakt heb. Tussen de IN-pinnen en de optocouplers zag ik bij elke pin telkens een zelfde componentje. Ik ging ervan uit dat het weerstanden waren, en heb het even gemeten: deze zijn ook 1K... Mag ik ervan uitgaan dat zonder mijn extra weerstand er 4mA zal vloeien?

Als dat het geval is, dan is dat nog ruim binnen de grenzen van de PI... Mag ik er dan ook vanuit gaan dat het relais-bord hoogstwaarschijnlijk niet de PI beschadigd heeft?

Het beste is om dit soort relaisboards extern te voeden. Volgens mij heeft dit board ook deze mogelijkheid. De PC817, dan de transistor en uiteindelijk het relais kan al schakelen op 5V bij minimaal 4mA.

Zie voorbeeld: (zomaar eentje van internet geplukt)

I love it when a plan comes together !

Dat kan zeker, maar ik ben er 100% zeker van dat de 5V pin op de PI rechtstreeks verbonden is met de USB voeding van de PI. Die is in mijn geval 2A, dus dat moet toch ook ruim volstaan zou ik denken, en bespaart me een extra 5V Voeding...

Update: ik heb dezelfde test gedaan met een 1.5V batterij en de PWM ingang van de led-balken. Zonder extra weerstand kom ik op 0.026mA uit, en het licht werd wel degelijk iets gedimd. Dat is wel echt heel weinig stroom, niet?

Lambiek

Special Member

Op 6 februari 2016 13:25:12 schreef bmaster:
Mag ik ervan uitgaan dat zonder mijn extra weerstand er 4mA zal vloeien?

Ja, daar kan je wel van uit gaan. Die extra weerstand is dus niet nodig.

Als dat het geval is, dan is dat nog ruim binnen de grenzen van de PI...

Ja.

Mag ik er dan ook vanuit gaan dat het relais-bord hoogstwaarschijnlijk niet de PI beschadigd heeft?

Daar kan je bijna zeker van zijn, mits het goed aangesloten geweest is.

Op 6 februari 2016 15:26:39 schreef bmaster:
Update: ik heb dezelfde test gedaan met een 1.5V batterij en de PWM ingang van de led-balken. Zonder extra weerstand kom ik op 0.026mA uit, en het licht werd wel degelijk iets gedimd. Dat is wel echt heel weinig stroom, niet?

Dan moet er toch iets niet goed aangesloten geweest zijn, aan de stroom die er loopt kan het niet liggen. Als de metingen kloppen tenminste.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.