schoolproject converter inverter

Goedendag,

Ik ben Sef Janssen en doe op het moment motorvoertuigen techniek niveau 4.

Voor het vak LAB elektro moeten wij een inverter namaken.
Eigenlijk een ruwe schets van een inverter in een hybride auto.

Nu hebben wij op twee breadboardjes de converter en inverter schakelingen opgebouwd.

Op het moment doet de mijne niet wat ik wil

Je ziet hier 2 afbeeldingen 1 is het bordje, de andere de schema voor de "Low side"

In dit geval is het omcirkelde gedeelte een schakeling voor de low side.
Met deze schakeling sturen we trouwens een igbt aan die weer de stroom schakelt naar een motor.

In het omcirkelde deel zitten 2 transitortje.
Deze moeten eigenlijk schakelen zodat ik een mooie blokspanning krijg om de igbt aan te sturen.

Dit is niet het geval.
Op de tekening zie je dat op de rechter transistor de collector is verbonden met de weerstanden 10Kohm en 1Kohm.

De 1 Kohm moet een mooie blokspanning doorgeven alleen hier komt een heel erg vergruisde signaal uit.

De 10Kohm is er voor om de spanning omhoog te krikken.

Misschien een erg onduidelijk verhaal maar kan dit in mijn eigen woorden niet beter verwoorden.

Maar hoe kan t dat deze transitortjes niet schakelen?
Dit is niet alleen met deze schakeling het geval maar met alle andere trouwens ook.

Hier zie je het complete bordje, met de PIC die de signaal verstuurt.
Hier komt gewoon een net signaal uit, die binnenkomt op de weerstand van 220 ohm in de low side schakeling.

rbeckers

Overleden

De basis van een tor wordt niet genoeg laag of hoog getrokken.

Wel raar getekend normaal zit de + lijn boven aan en de - of 0 onderaan.

Ik zou een 2kanaals scoop er aanhangen om te kijken wat je hebt. Zoals Beckers al zei: er word een tor niet goed open/toe getrokken.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

volgens mij zit er iets fout met die 1K en 10K weerstand van die transistor. zelf als zou die rechter BC547 niks doen, dan zit die transistor op + 12 tot 15V met 2 weerstanden in zijn basis. dat geeft een basisstroom van 1 tot 1,3mA.
...ff verwijderd, schoolvraag ...

[Bericht gewijzigd door fcapri op donderdag 4 februari 2016 21:29:13 (12%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

We hebben de schemas nagetekend vanuit het bordje, daarom dat de plus en min onder zitten. Maar moeten er zwaardere weerstanden of dergelijke in dan?

Anoniem

Hoi Sef
Kijk je schakeling in het gele cirkeltje goed na.
Je hoeft niks te meten of te rekenen, je ziet het gewoon. :-)
Suc6