Barebones-Arduino

Alleen berichten met de trefwoorden “breadboard” worden getoond. Alle berichten tonen

rob007

Yarr, Matey!

ik heb expres ook een Arduino UNO gekocht destijds omdat ik iets had gezien over hoe te programmeren ook.
hoe te programeren met die Arduino weet ik niet uit het bloote hoofd en dus aan het zoeken gegaan en kwam ik hier terecht -
(scroll op deze site naar omlaag?):
http://www.arduino-tutorial.de/category/advandced/
maar nu kijk ik naar het uit eindelijke schema op het breadboard dan raak ik een beetje de weg kwijt!
hoe/waar voed je hem nu? twijfelde trouwens ook of het zo wel kon? (En neem aan met 9.....12/13,5Volt?)
en als ik het goed en wel begrijp gebruik je dus nu de reset van de UNO toch?
dit vraag ik omdat ik voorheen ook ge reset hebt met de hand -
(kwam omdat ik de verkeerde USB-to-Serial convertor had zonder reset)
wat is trouwens wel een goedkope goeie USB-to-Serial MET RESET? (linkje? ja graag?)

(En tussen haakjes)
ik schrijf dit stukje niet voor mij alleen!
weet zeker dat er meerdere NL mensen zijn die niet alles van dit Arduino gebeuren begrijpen,
en er dus ook maar niet eentje kopen (al is het maar de kale chip) omdat er net niet genoeg van begrepen word!
ik had het geluk dat ik bij toeval nog maar net begreep dat je ook met de hand kunt resetten,
eerlijk zijn? wisten jullie dit ook gelijk in het begin?

leuke/interessante filmpjes om te zien (klik niet te snel weg?):
https://www.youtube.com/watch?v=sNIMCdVOHOM
manier van programmeren:
https://www.youtube.com/watch?v=Vawhrr4COjI

hebben jullie over dit onderwerp leuke linkjes naar site of misschien filmpjes dan graag?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Volgens mij wordt steeds één van de arduinos gevoed via usb, en op het breadboard zitten alle voedingen vervolgens weer aan elkaar.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
rob007

Yarr, Matey!

Ben ik weer eens onduidelijk ja, kan best zijn hoor!
dat laatste filmpje Lambiek gaat natuurlijk over de manier waarmee je hem programmeert.
ik had zo'n USB-to-Serial maar daar zat dan geen reset aansluiting aan,
was gloof ik ook dat je dan een apart draadje moest solderen of met de hand resetten.

de vraag was: hoe/waar voed je hem nu?
als je onderaan op deze link kijkt bij Barebones-Arduino :
http://www.arduino-tutorial.de/category/advandced/
en dan direct onder: Barebones-Arduino
dan kun je op het breadboard voeden OF op de Arduino en daarbij op de voedingsplug of via de USB.
nu ik er over nog eens over nadenk moet het ook via de USB denk ik,
want je programmeert hem ook via die USB natuurlijk.
en dan inderdaad haal je hem los van de Arduino om hem Barebones te gebruiken met zijn eigen voedingsschakeling.

lijkt het raadseltje nu opgelost denk ik.

alhoewel,
vind het dan toch nog raar dat je dan de volt regulator(op de breadboard) aan de verkeerde kant voed?
of zie ik dat verkeerd en blijft deze wel heel zo?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik snap dat plaatje niet helemaal; waarom is die microcontroller uit zijn voetje getrokken en op het breadboard gezet? Wordt dat Arduino bordje nu alleen nog als USB-UART converter gebruikt?

Om een of andere reden zit daar ook een diode op een onlogische plaats, in de ground lijn tussen de regelaar en de ingangscondensator. Nu heb je alsnog geen beveiliging tegen omgekeerde polariteit (de condensator zou klappen), en aangezien de rest van de schakeling aan de ground van de regelaar zit, is het blijkbaar ook niet de bedoeling geweest om de uitgangsspanning van die regelaar iets hoger te maken.

En in dat geval: geef dan het goede voorbeeld, en ga zelf een artikel schrijven over je Arduino's in het Nederlands. Hoeveel mensen ken jij die hiermee bezig zijn of zouden willen zijn, die echt geen Engels kunnen lezen? De hele "jonge generatie" is ermee opgegroeid, en het is al een verplicht vak op de middelbare school sinds de slag om Nieuwpoort.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zaterdag 6 februari 2016 15:11:56 (23%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Wat ik tot mijn eigen schade en schande geleerd heb. Langs 5V zijde ook met +/-5 V voeden !!!
Ik voed een Arduino Nano meestal via USB of stekker. Tot een dag. Ding staat op een breadboard klaar. Toch gauw naar werkplaats om een idee te testen; Weinig tijd; mama en de kindjes zeuren; Och, geen voeding. Snel de regelbare voeding op de 5V ingang/uitgang zonder nazien. Rook!? Waarom?
Voeding stond op 8V ingesteld. De 328 mag max 6V voeding hebben. Heeft de ganse nano verknoeit. Elk chipje had een bultje.
Wel geen zwaar verlies. Het was een chinees exemplaar waar ik in tegenstelling met anderen geen klachten over heb. Degelijk en proper afgewerkt, Mooie lassen, stevig.
Maar toch een speeltje minder.
De is Uno is zover ik me herinner gelijkaardig opgebouwd en dus ook hiervoor vatbaar.