zanussi droger start niet op

Nee dat hoor ik niet. Heb al veel getest relais zijn goed ook de elco's hebben gen afwijking. Triacs zijn ook goed

aanloop condensator zit niet op de print..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die heb ik doorgemeten maar die gaf de juiste waarde. Maar de motor bromt nietdus ik dacht die aanloop condensator is prima.

Ik heb de trommel ook een duw gegeven en die begint dan niet te draaien.

je krijgt ook geen netspanning op de motor? dat zou nog steeds een relais kunnen zijn op de print, zowel gaar contact als spoel die niet werkt..

of de droger wacht ergens op, geen zeef verstopt of waterbak vol oid? als dat ledje brand ondanks filters en bak schoon/leeg is er iets met de sensor aan de hand doorgaans..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Relais getest met een externe voeding en gemonteerd op de print?? Dan is er nu meer stuk op de print....

Ik heb de relais wel verwijderd vd print. Maar kunnen die ondanks ze klikken en piepen kapot zijn? En de bak en onder ruimte bij de vlotter zijn gewoon droog. Toch maar nieuwe relais halen?

Hoe meet je de netspanning op de motor?

Willie W

Golden Member

Hoe heb je die relais getest als ik vragen mag? Omschrijf eens wat je hebt gedaan.
Wat is de spoelspanning van de relais?

Ik heb ze uit de print gehaald . en vervolgens spanning gezet met een blok batterij (9V) op de spoelkant. en vervolgens met een multimeter op piepstand de schakeling doogemeten. Aan een kant relais zitten drie poten. Daarvan links en rechts spanning opgezet. De middelste met de multimeter op piepstand een voor een met de ander twee pootjes verbonden zowel met als zonder spanning.Zo te horen aan de pieptoon schakelden ze goed

Shiptronic

Overleden

Dat klink goed, maar heb al vaak meegemaakt dat zodra er stroom gaat lopen er toch teveel spanningsval over de contacten onstaat. Meten onder belasting !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik geloof er wel in dat de relais OK zijn, er is meer aan de hand met de print. Tikken de relais wel tijdens starten?? Als er geen eentje tikt, is de aansturing niet OK..

Soms hoor je een tik maar er komt geen vervolg

Belasting is toch meten in het apparaat

Ik vermoed dat de tryac van de motor niet aangestuurd wordt...

Die zit neem ik aan op de printplaat direct naast een relais positie TY1? Is dit nu einde oefening of is er nog een oplossing??

Tsja, dit zijn niet van die standaard dingen en je kan de aansturing van de tryac meten. Uiteraard is er hoop maar dan word het meten geblazen.. Zolang de processor nog goed is( wat ik wel vermoed) kan print nog hersteld worden...

Ik heb de tryac al gemeten en die doet het goed. Die heb ik gemeten met de tryac meter van deze site. Dat zelfbouw pakketje.

Hoe meet je de aansturing van de tryac??

Op het moment dat de droger start, trekt de gate naar beneden en triggert de tryac intern. Verschil is duidelijk meetbaar

Oke ga ik dat controleren bedankt.

positie van die tryac is toch TY1?