Grundig Multioktav luidsprekers

RAAF12

Golden Member

Kijk eens op een lager wisselspanning bereik als de meter niet automatisch omschakelt.
edit
Foto gezien, helaas, lager kan de meter niet (1V op het 199V bereik), dan houd het op en zal er een gevoeliger meter moeten komen als je op die manier impedantie wil meten.

Omdat je niet precies weet wat de beste crossoverfrequentie is, kan je net zo goed diverse waardes spoelen en condensatoren proberen. Calculeer de boel maar voor 6 ohm, en dan diverse crossoverfrequenties.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Bedankt voor de tip ledlover, maar ik ben nu al zo ver en wil het toch doen volgens de "regels", dus volgens de werkwijze van RAAF12. Dus heb ik een geavanceerde multimeter gevraagd aan een kennis, waarmee ik alles ga uitmeten dit weekeinde. Ik hou jullie op de hoogte. De volgende stap zal dan zijn welke filters ik ga nodig hebben...

Allen bedankt!

Ok, juist de metingen gedaan met een Finest 201 multimeter op de stand 200 mV. Dat geeft de volgende resultaten op 400Hz:

- voor de woofer: 60.2
- voor de andere: 27.3

Mag ik daaruit besluiten dat het om 6 en 3 ohm gaat respectievelijk?

Verder wil ik ook nog proberen te schatten wat de crossoverfrequentie is volgens de methode van RAAF12:

amateur > afstembare sinusgen, luisteren wanneer de toon zwakker wordt en de frequentie aflezen.

Een paar vraagjes daarover:
- welke sinusgenerator moet ik daarvoor gebruiken op http://onlinetonegenerator.com/?
- de toon zwakker: bedoel je daarmee dat het simpelweg stiller begint te klinken?
- nog iets anders waarop ik moet letten, eventueel qua instellingen?

Bedankt!

RAAF12

Golden Member

Als het geluid merkbaar zwakker wordt kan je met -3dB rekenen. Omdat er geen gegevens bekend zijn van die oude luidsprekers kan je na aansluiten van het wisselfilter ook een sweeptest van bijv. van 100Hz naar 15kHz doen en luisteren of er ergens een dip of bult zit. Vermoedelijk zal de cross-over f rond de 5000Hz zitten.

Hier staat een audio sweepgen http://www.audiocheck.net/audiofrequencysignalgenerator_sweep.php

Vul je bijv. 100 en 15000 en duration 10 in, download de .wav en afspelen.

Met het wisselfilter bedoel je wel degelijk dezelfde schakeling met de 2 weerstanden die ik gebruikt heb om de impedantie te meten?

Mijn veronderstellingen over de impedanties van 6 en 3 ohm zijn juist?

Bedankt!

RAAF12

Golden Member

Als het volgens de aanwijzingen en formule gedaan is moet de uitkomst kloppen. Een wisselfilter bestaat uit een condensator of een L/C combinatie.

Dus heb ik nog een extra schakeling nodig om de frequentie te kunnen testen? Hoe ziet die er dan precies uit?

Bedankt!

Ok dan, als ik kies om te testen met 5000 Hz, dan bekom ik het bijgevoegde schema. Is het mogelijk iets te doen met een standaard scheidingsfilter waarvan de waarden hierbij in de buurt komen? Of zit er niets anders op dan het volledig zelf samen te stellen?

Bedankt!

5000hz is veel te hoog voor die grote woofer. Je moet denken aan 1000hz of zelfs minder. Die ovaaltjes kunnen als je dat zou willen starten op 300hz. Maar mijn schatting dat 600-1000hz nog wat minder vervorming oplevert.

Omdat die wisselfrequentie zo laag moet zijn, zit je aan zelfbouw vast. Maar het is echt supersimpel. Paar ringkernspoeltjes (270µH, 470 of 680µH, 1mH) kopen. Paar bipolaire elcootjes 10-22-47µH en je hebt al een leuk bereik waarover je kan experimenteren. Koop dat spul eerst nu eens, en een setje krokodillenkabeltjes. Okaphone kan dat hele pakket voor één of twee tientjes bij je thuisbezorgen.

Zo zit het bij mij. De speaker in mijn radiomeubel geeft heel weinig hoog, dus ik wilde tweeters toevoegen.
Stel bipolaire elco's (mag er één zijn, maar ik ben uiteindelijk op alle parallel uit gekomen voor beste klank) in serie met de tweeter. Direct aan de terminal gesoldeerd want ze wegen geen drol. Niet netjes, maar prima voor een test. Kleine spoeltje in serie met de woofer. De spoelen zitten wel gewoon op de baffle vastgeschroefd. Als ik de versterker ook gemodificeerd heb, kijk ik er nog eens naar en vervang ik de bipolaire elco's door een normale kunststofcondensator.

Met een te lage waarde elco kwam er alleen het allerhoogste gesis uit de tweeters. Met deze waarde zit de wisselfrequentie rond de 2khz (acceptabel voor dit type Philips tweeter).
Eerst had ik de grote spoel genomen in serie met de woofer. Echter van zichzelf ging de woofer al niet erg hoog. Helemaal weghalen zorgde voor een grotere 'schelheid' doordat het stuk wapperkarton die hoge frequenties niet kon volgen. De kleine spoel was een mooie middenweg. Geen schelheid, geen gat tussen woofer en tweeter.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Bedankt Ledlover, ik ga je raad opvolgen en wat experimenteren, aangezien de componenten toch niet duur zijn...

In het geval van 600 Hz, ziet het schema er dan uit als in bijlage, heb ik dat goed? Hoeveel ohm geeft deze schakeling dan?

Het schema in je bijlage klopt. De waardes die ik in mijn vorige post aangaf zijn wellicht wat te klein.
Om te experimenteren kan je voor C1 beter 22µF, 47µF, 100µF en 220µF 25v of 50v kopen, en voor de spoel een 2,7mH spoel waar je aftakkingen op soldeert (goedkoper dan losse spoelen en net zo makkelijk).

De draad om zo'n ringkern ontstoorspoeltje is gelakt, de lak moet je er voorzichtig afkrabben (geen sluiting maken tussen twee naast elkaar liggende windingen) en er dan een draadje aan solderen.

Hoeveel ohm je versterker ziet, is afhankelijk van de frequentie. Dat is bij alle speakers zo. Dat komt doordat de speaker geen zuivere weerstand is, maar ook zelfinductie heeft. Daarnaast heb je een 3 en een 6 ohm speaker, dus zul je in de lage tonen iets meer richting 6 ohm zitten, en bij hoge tonen wat meer richting 3 ohm.
Een wilde gok is dat je gemiddeld op 4 ohm zit. Het kan je versterker meestal niet zoveel schelen.

Als je gaat experimenteren, wel de speakers in hun kast of op een klankbord van 1*1m doen, anders zijn je experimenten weinig meer waard.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ok, dat snap ik bijna allemaal. Behalve het solderen van aftakkingen op een spoeltje dan: hoe gaat dit dan in zijn werk?

Op okaphone heb ik zowat alles gevonden, maar kan je me eventueel een link geven naar die bipolaire elco's? Daar ben ik niet helemaal zeker van...

Bedankt!

En een ontstoorspoel van 2,7 mH zie ik daar ook niet zo onmiddellijk...

Of toch: onder luidspreker filteronderdelen...

Rest nog de kwestie van die aftakkingen...

Bipolaire elco's: http://www.okaphone.com/artikelen.asp?groep=1075
Ontstoorspoeltjes: http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=450622

Aftakkingen maken op de Visaton speaker filterspoelen is lastig zo te zien - je zult de draad er af moeten wikkelen. Kan je doen maar is veel werk. Aangezien die filterspoelen wel goed maar niet goedkoop zijn, raad ik aan om de eerste tests te doen met 3 stuks 1mH ontstoorspoelen. Hoe meer je na elkaar zet, hoe hoger de inductiviteit en hoe minder hoge tonen er naar je woofer gaan. Als je de spoelen parallel zet, wordt de inductiviteit lager en gaan er meer hoge tonen naar je woofer.

Als je eenmaal de perfecte waarde hebt gevonden, kan je een betere spoel kopen (als je daar behoefte aan hebt). Ik weet zelf het verschil niet, maar er zal ongetwijfeld een reden zijn waarom je weinig ringkernspoelen in speakers ziet. Voor experimenten zijn ze in ieder geval prima :)

Met drie van die ontstoorspoeltjes zul je geen aftakkingen hoeven te maken omdat je al tussen 0,33mH (alledrie parallel), 0,5mH (2 parallel), 0,66mH (2 serie, 1 par) 1mH, 1,5mH (2 par, 1 serie), 2mH (2 in serie) en 3mH (3 in serie) kan kiezen.

Voor stereo heb je natuurlijk 2 elco(sets) en spoelen(sets) nodig

Als je in Amsterdam woont kan ik je laten zien hoe ik het heb gedaan in m'n radiomeubel.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik woon in Gent, België. Iets te veraf dus, jammer...
In ieder geval, alles is besteld, dus ik laat je wel weten wanneer en of het geslaagd is.

Bedankt!