Alternatief voor het 1-wire protocol

Beste lezer,

Onlangs ben ik, voor een project, begonnen met het doen van research over data over powerline (48VDC).
Vrijwel alles is in dit stadium nog mogelijk, daarom ben ik op zoek gegaan naar manieren om deze data op de powerline te krijgen.

Het eerste waar ik achter kwam (en wat ook wel erg logisch is), is dat de data verstuurd moet worden met een protocol dat werkt met maar één draad. Daardoor kwam ik al vrij snel bij het Dallas 1-wire protocol terecht. Op zich een leuk protocol, maar ik vroeg me af of er ook nog alternatieven zijn.

Hebben jullie hier misschien ervaring en/of ideeën over?

Alvast bedankt.

~ Lars

Hoe wie wat waar wil je dit voor gebruiken? School/stage vraag?

Dallas 1-wire is voor zover ik weet normaal helemaal niet bedoeld om op een bestaande 48V DC-voeding in te koppelen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 9 februari 2016 11:10:11 schreef Jochem:
Hoe wie wat waar wil je dit voor gebruiken? School/stage vraag?

Dallas 1-wire is voor zover ik weet normaal helemaal niet bedoeld om op een bestaande 48V DC-voeding in te koppelen.

Dit is een stage-vraag. En oke, is er iets anders wat je me aan kan raden?

Shiptronic

Overleden

Afstand en hoeveel data maakt ook een groot verschil.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fripster

Golden Member

Er zijn systemen waar de "voedingskant" de spanning moduleert, en de units op de lijn de stroom moduleren... Zo kunnen de units zien wat de master wil vertellen, en kan de master zien wat de units willen vertellen.
Collision avoidance is dan niet makkelijk...weet je ook waarom?

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Op 9 februari 2016 11:12:23 schreef Shiptronic:
Afstand en hoeveel data maakt ook een groot verschil.

Dit is inderdaad een goede tip om even bij stil te staan, bedankt!

Op 9 februari 2016 11:13:52 schreef fripster:
Collision avoidance is dan niet makkelijk...weet je ook waarom?

Collision avoidance; het uit de weg gaan van "botsingen". Nou, ik denk omdat de slaves duidelijk moeten weten wanneer ze data op de lijn mogen zetten, anders gaat het mis.

Lambiek

Special Member

Onlangs ben ik, voor een project, begonnen met het doen van research over data over powerline (48VDC).

Je wil dus de powerline van 48VDC als drager gaan gebruiken om data te versturen. Hoe wordt die powerline belast, komt daar veel rommel op, wat is de lengte van de line, in welke omgeving is dit, wat is / wordt de grote van het te versturen signaal, wat wordt de frequentie van het te versturen signaal, dit zijn zomaar een paar vragen en dingen waar je rekening mee moet houden.

Heb je zelf al enig idee wat er eventueel zou kunnen werken?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 februari 2016 11:23:59 schreef Lambiek:
[...]
Je wil dus de powerline van 48VDC als drager gaan gebruiken om data te versturen. Hoe wordt die powerline belast, komt daar veel rommel op, wat is de lengte van de line, in welke omgeving is dit, wat is / wordt de grote van het te versturen signaal, wat wordt de frequentie van het te versturen signaal, dit zijn zomaar een paar vragen en dingen waar je rekening mee moet houden.

Heb je zelf al enig idee wat er eventueel zou kunnen werken?

Super, bedankt! Dit zijn vragen die ik aan de opdrachtgever kan stellen.

Om eerlijk te zijn had ik gedacht dat ik een signaal "gewoon" op een powerline kan toevoegen. Als ik dan aan de andere kant de 48V er weer af haal, dan heb ik het signaal weer.
Dat was mijn eerste gedachte. Ik weet dat het iets gecompliceerder ligt, maar hoe dat precies in elkaar zit is mij nog niet helemaal duidelijk.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Of je draait het om: Ethernet als communicatie, en dan POE voor je power.

Maar je vertelt nog steeds niet wat voor apparaten het om gaat waar het op toegepast moet worden.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 9 februari 2016 11:33:53 schreef Jochem:
Of je draait het om: Ethernet als communicatie, en dan POE voor je power.

Dat zou inderdaad een optie kunnen zijn, maar dat gaat volgens mij nog moeilijker worden aangezien (sorry dat ik dit nog niet vermeld had) de 48V van een zonnepaneel met accu komt.

Lambiek

Special Member

sorry dat ik dit nog niet vermeld had) de 48V van een zonnepaneel met accu komt.

Wat voor informatie wil je daar van weten dan? Dat ding levert spanning en stroom aan je accu.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 februari 2016 11:40:15 schreef Lambiek:
[...]
Wat voor informatie wil je daar van weten dan? Dat ding levert spanning en stroom aan je accu.

Dat klopt en de accu levert spanning en stroom aan een load. Deze accu's kunnen uitgelezen worden (state of charge en dat soort dingen). Het uitlezen is er al, alleen moet er een soort laag overheen gemaakt worden die de data op de 48VDC kan zetten.

Lambiek

Special Member

alleen moet er een soort laag overheen gemaakt worden die de data op de 48VDC kan zetten.

En dat wordt dan gedaan tussen de accu en gebruiker/verbruiker, of zie ik dat verkeerd.

Heb je al eens aan draadloos gedacht, bijv. de Xbee modules?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 9 februari 2016 11:55:16 schreef Lambiek:
[...]
En dat wordt dan gedaan tussen de accu en gebruiker, of zie ik dat verkeerd.

Heb je al eens aan draadloos gedacht, bijv. de Xbee modules?

Dat zie je nagenoeg helemaal goed. De gebruiker wordt ook een printje die het dan om gaat zetten naar iets als een webinterface.

Draadloos is iets was ik nog een keer na kan vragen. Ik had daar ook al eens naar gevraagd en toen was de reactie dat dat wellicht niet betrouwbaar genoeg zou zijn. Heb zelf (nog) geen ervaring met de Xbee modules, maar als dat erg betrouwbaar is zie ik zelf geen probleem. Bedankt voor de tip!

De "smart" accu heeft al een protocol waarover die dingen uitgelezen kunnen worden. Het moet naar een webinterface, waar een printje voor gemaakt gaat worden. Waarom dan nog de eis om het over een DC-bus te voeren?

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 9 februari 2016 12:06:59 schreef Jochem:
De "smart" accu heeft al een protocol waarover die dingen uitgelezen kunnen worden. Het moet naar een webinterface, waar een printje voor gemaakt gaat worden. Waarom dan nog de eis om het over een DC-bus te voeren?

Er zijn meerdere "smart-accu's" die parallel werken. Deze moeten dus allemaal centraal uitgelezen kunnen worden.

Je gaat iets maken dat eerst het protocol dat de accu spreekt om gaat zetten naar iets dat over de DC powerbus meegevoerd kan worden, en dat ga je dan aan de andere kant van die DC-bus omzetten naar een webinterface? Waarom dan niet gelijk die omzetting maken bij de accu.

Het zal wel nodig zijn, of een reden hebben, maar je geeft zo verschrikkelijk weinig informatie dat het gewoon moeilijk is om zinnige tips te geven.

Daarnaast vind ik dat je erg weinig doet zelf; er zijn hier op het forum eisen aan vragen over school-opdrachten.

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Heb zelf (nog) geen ervaring met de Xbee modules, maar als dat erg betrouwbaar is zie ik zelf geen probleem. Bedankt voor de tip!

Xbee is betrouwbaar, de module blijft net zo lang zenden totdat het bericht/data verstuurd is. De modules hebben allemaal hun eigen unieke adres, dus als je twee modules met elkaar wil laten kletsen kan dat zonder dat er andere modules mee kunnen luisteren. Maar je kan ze ook in een netwerk gebruiken van meerdere modules. Ook kan je de range van de modules vergroten, ze zenden dan het ontvangen signaal door naar een andere module. Op die manier kan je zeer grote afstanden overbruggen.

Hier heb je nog wat info.

XBee modules.pdf

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mét CE

Als er dan ook nog een beetje stroom getrokken wordt en de belasting is niet 'netjes'... Succes met je communicatie.

Heb je al eens gekeken naar TF in het electriciteitsnetwerk?

Op 9 februari 2016 13:45:37 schreef Lambiek:
[...]
Xbee is betrouwbaar, de module blijft net zo lang zenden totdat het bericht/data verstuurd is. De modules hebben allemaal hun eigen unieke adres, dus als je twee modules met elkaar wil laten kletsen kan dat zonder dat er andere modules mee kunnen luisteren. Maar je kan ze ook in een netwerk gebruiken van meerdere modules. Ook kan je de range van de modules vergroten, ze zenden dan het ontvangen signaal door naar een andere module. Op die manier kan je zeer grote afstanden overbruggen.

Hier heb je nog wat info.

[bijlage]

Ontzettend bedankt, morgen ga ik met de opdrachtgever praten over het draadloze idee. Heb zelf ook nog wat onderzoek gedaan. Ik heb de nRF24L01+ gevonden, waarmee het ook goed mogelijk is om een mesh netwerk te maken die dan alles weer doorstuurt naar de master.

Op 9 februari 2016 16:41:46 schreef EricP:
Als er dan ook nog een beetje stroom getrokken wordt en de belasting is niet 'netjes'... Succes met je communicatie.

Heb je al eens gekeken naar TF in het electriciteitsnetwerk?

Bedankt voor de tip!

Lambiek

Special Member

morgen ga ik met de opdrachtgever praten over het draadloze idee.

We horen wel wat het geworden is. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.