Domotica maken met een Siemens Logo 0ba8

Beste Forummers,

IK ben bezig met een project om een woonhuis te regelen met een Siemens Logo!, ik dit logo gebruiken voor lichtsturingen en dan in het speciaal om verlichting te dimmen.
Nu ben ik er achtergekomen dat er maar 2 analoge uitgangen mogelijk zijn bij een 0ba5.
Ik heb ongeveer 8 verlichtingspunten die ik wil kunnen dimmen dus dit is al het eerste probleem.

Daarnaast wil ik zeker weten of het mogelijk is om vanaf het logo direct 0-10v te sturen naar de lamp (Led).

Ik heb gevonden dat het mogelijk is om een 0-10v signaal naar een led travo te sturen, die ook apart 12v gevoed is, dit lijkt me de manier.

Ik hoor graag suggesties of manieren hoe ik dit beter kan doen.
Er is ook al naar een Nikobus gekeken, maar dit systeem is aan de dure kant.

Of wel is het mogelijk om bij de 0ba8 meerdere AM2Q (analoge uitgangen) uitbreidingsmodules te koppelen.

mel

Golden Member

NIKO bus is erg duur, word volgens mij veel in Belgie gebruikt.
normaal sturen en regelen is van 4 tot 20 mA, niet met 0-10 volt..Alhoewel dit ook gebruikt word.
ik denk dat je dimmer modules moet zoeken die, A, goedkoop zijn, en B serieel (analoog ) werken.
Geen idee of dit bestaat, zelf maken is een optie dan.Of een soort bus maken waar iedere gebruiker apart geadresseerd is, zoiets als UTP/ip. dan hej je maar een kanaal nodig. (ethernet).

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 10 februari 2016 17:52:49 (18%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

met veel analoge in en uitgangen valt een logo snel af als kandidaat.

Kijk even goed naar je 0-10v signaal.
Als dit signaal in de meet en regeltechniek wordt gebruikt dan bied de regelaar dit aan aan de te regelen apparatuur.

Actieve signaal komt dan uit de regelaar.

Heb het zelf een paar keer meegemaakt dat bij verlichtingsarmaturen hier een actief signaal uitkomt.
En op dit signaal komt dan een regelweerstand te zitten.
Waarmee je dan de verlichting regelt.

Kan dus met anders zitten dan dat je verwacht, voor mij wel dus.