Schema en Layout programma voor de ZZP-er.

Op 13 maart 2016 19:05:20 schreef Ben De Lathouwer:
Over Kicad gesproken kan iemand mij dat libary systeem eens goed uitleggen?

In KiCad heb je symbolen, die in het schema teken pakket gebruikt worden. Symbolen staan gegroepeerd in .lib bestanden.

Als het schema klaar is koppel je een symbool aan een footprint (via het CvPcb programma) en daarna maak je een netlist. De footprints staan gegroepeerd in folders, met de .pretty extensie.

Aan een footprint is ook een 3D symbool gekoppeld.

De netlist open je met het pcbnew, het print ontwerp programma.

Als je dan alles goed hebt gedaan krijg je er zoiets uit (gisteren naar de printboer verstuurd)

Ik zit net even naar DipTrace te kijken maar dat programma heeft toch wel een heel erg korte leercurve :)

This is the world we know best, the world of madness

Op 21 februari 2016 20:50:14 schreef VWG3JB:
de TS is bezweken aan de vrij aggressieve commentaren en opmerkingen. gebeurt wel vaker.

In dit geval was de TS gewoon weg veelste druk met andere dingen helaas.
Inmiddels wel al de nodige ervaring opgedaan en uiteindelijk blijven hangen bij circuitmaker.Wel nog in discussie geweest met farnell / altium om te kunnen overstappen van circuitmaker naar circuistudio maar kennelijk zijn ze die stap stomweg vergeten... (heel handig!)..

Circuitmaker voldoet en het openbaar maken van je ontwerpen is geen heel groot bezwaar voor het merendeels van de ontwerpen. Je kunt namelijk de licentie rechten aanpassen waardoor anderen je ontwerp wel kunnen zien maar niet zomaar 1 op 1 kunnen kopieeren of aanpassen. Daarmee is voor mij de angel eruit los van het feit dat 90% van mijn borden toch digitaal zijn met software en dus toch al weinig waarde hebben met alleen de schema's en print.

Nu nog wachten tot altium met de update komt om te upgraden naar circuit studio. Het is een flinke investering (2300 euro excl btw.) maar dit pakket bevalt me wel erg goed en heeft de power die ik nodig heb voor mijn ontwerpen.

Hieronder het project waar ik de laatste weken mee bezig ben geweest in circuitmaker.

Je naam/logo WEtronic doet me meteen aan Würth Elektronik denken... (WE in het logo is ook nog eens "gelijkend"..)
https://www.we-online.de/web/media/10_w_rth_elektronik_gruppe_/newsroom_1/icons_3/header_container/we_socialmedia_28.png

If you want to succeed, double your failure rate.

Die is wel heel ver gezocht en had ik zelf nog niet eens gelegd.
Overigens is het de vraag wie dit eerder had ik voer dit logo al sinds 2006..

https://www.element14.com/community/servlet/JiveServlet/showImage/230028/WE-Logo.jpg

https://wetronic.nl/webshop/image/catalog/Wetronic/logo_site.png

Daarnaast is zowel mijn W als E duidelijk anders van stijl.. nog los van de kleur. maar dat was niet te zien op de pcb.

Ik heb me zelf sinds vorig jaar meer zorgen gemaakt om dit logo:
http://www.navtec.de/logos/weatronic_logo.jpg

Maar zelfs daar zijn de verschillen nog wel duidelijk zichtbaar. Daarnaast zijn zij in 2008 dit logo gaan gebruiken 2 jaar nadat ik het al deed. En is dit bedrijf afgelopen februari over de kop gegaan.

[Bericht gewijzigd door veenie op zondag 8 mei 2016 13:42:57 (27%)

Denk ook niet dat je je zorgen hoeft te maken. Het was meer dat ik nogal eens met dat bedrijf te maken heb en de combinatie WE en tronic mij daardoor het verband deed leggen. Zodra het logo niet in silk is dan is de gelijkenis zoals je al aangeeft miniem (hoewel jij het "volledige logo" pakt, en op componenten en kleine uitingen dat ding wordt gebruikt dat ik hierboven neerzette).

If you want to succeed, double your failure rate.
GJ_

Moderator

Als ZZP'er de slogan "WE take care" voeren is dan wel weer dapper.

Verder adviseer ik je jezelf dat idiote stempel "zzp'er" niet aan te meten. Het is niks officieels, en heeft een negatieve connotatie. Waar het over zzp'ers gaat gaat het vaak over gedwongen zelfstandigen in een verkapt dienstverband.

Ik denk dat ZZP ook niet helemaal de juiste term hierin is geweest. Eenmanszaak past beter maar die was te lang voor de titel.
Overigens ben ik ook geregistreerd als engineering en detailhandel bij de KVK en niet als zzp. Ik verhuur mijzelf dan ook praktisch niet aan anderen en heb mijn eigen ontwikkelingen die ik doe.

Eigenlijk is eenmanszaak technisch gezien in mijn geval wel correct maar zit ik wel indirect weer samen met een aantal andere eenmans zaken vaak te brainstormen en dingen uit te werken. Zwart wit gezien zijn dit leveranciers en afnemers met hun eigen bedrijf. Maar uiteindelijk is het een cirkel.

We Take Care is ontstaan uit het feit dat WeTroniC daar mooi op aansluit.
En als bedrijf spreek je nu eenmaal verreweg bijna altijd als meervoud ook al is het maar 1 persoon. Of je moet het zien als het bedrijf en ik.

maar volgens mij raken we te ver van het topic onderwerp af nu ;).
Ik doe het op dit moment overigens nog gewoon naast mijn vast dienstverband en de ontwikkeling is allemaal doorgroei vanuit de hobby. Mijn werk is ook niet direct gerelateerd aan de ontwikkeling van elektronica aangezien ik werk als service engineer en daar zit maar een heel klein deel ontwikkeling in.

@jochem ook ik heb al regelmatig met wurth te maken gehad zowel vanuit mijn eigen bedrijfje als via de zaak dus vandaar dat ik zelf de link ook niet had gelegd. De afkorting WE kom je op veel meer plekken tegen net als de tronic deel want feitelijk is tronic voor 95% gerelateerd aan elektronics. Overigens bezit ik het .nl / .be / .eu adres van deze naam. De .com en .de hoop ik ook nog toe te gaan voegen aangezien beiden niet actief worden gebruikt maar in handen zijn van domein handelaren die er absurde bedragen voor willen hebben.

GJ_

Moderator

Even rechtzetten: inschrijven als ZZP'er kan ook niet want het is, zoals ik al eerder opmerkte helemaal geen bedrijfsvorm. En een eenmanszaak heeft niks te maken met het aantal werknemers. Een eenmanszaak met 50 man personeel is dus ook een eenmanszaak.

Op 8 mei 2016 14:34:58 schreef veenie:
We Take Care is ontstaan uit het feit dat WeTroniC daar mooi op aansluit.

Dat is een helder verhaal!
En inderdaad, off-topic.

Arco

Special Member

Eerdergenoemde Diptrace zit qua prijs wel in de lift. De full version kostte in 2014: $695.-, in 2015: $895.-, en nu: $1195.-... ;(
Bespreking van Dave op EEVblog: https://www.youtube.com/watch?v=Wbr0RWb3kkU

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 mei 2016 19:40:52 schreef Arco:
Eerdergenoemde Diptrace zit qua prijs wel in de lift. De full version kostte in 2014: $695.-, in 2015: $895.-, en nu: $1195.-... ;(
Bespreking van Dave op EEVblog: https://www.youtube.com/watch?v=Wbr0RWb3kkU

Ik heb in het verleden wat gestoeid met Designspark. Daar zou je eigenlijk alles mee moeten kunnen doen. Gratis.
Omdat je alle info mbt Designspark stukje bij beetje uit losse forumbijdragen moest peuteren vond ik het toch wel complex.
Het heeft lang in 'opbouwfase' gezeten.
Er is nu een pdf-handleiding voor: https://designspark.zendesk.com/hc/en-us/articles/115004904249-Is-ther…
Directe link: DesignSpark PCB Guidebook.pdf

Ik heb ook Diptrace onderzocht. Dat lijkt best veel op Designspark. Alleen het oogt zoveel simpeler. Er staan uitstekende instructies op hun website. Al met al lijkt het meer af, stabieler.
Ik vind de professionele prijzen wel meevallen eigenlijk.
Voor een amateur lijkt me de 500 pins FREE versie aantrekkelijk. http://diptrace.com/buy/non-profit/
En ga je commercieel dan kost die versie je slechts $145. Diptrace biedt m.i. een heel betaalbaar pad van hobby (Non-Profit) naar commercieel. De duurste versie kost nu (okt 2017) nog steeds slechts $1195.

Op 23 maart 2016 11:28:21 schreef Blackfin:
Ik zit net even naar DipTrace te kijken maar dat programma heeft toch wel een heel erg korte leercurve :)

Klopt. Voor mij is Diptrace het eenvoudigst aan te leren pcbCAD pakket.

Arco

Special Member

Diptrace is wel een goed programma, maar helaas met teveel 'quirks' om er echt fijn mee te werken... Een paar:

- Bij gebruik crosshair cursor wandelt de mouse cursor er vertraagd achteraan. Heel storend en nutteloos.
- Bij verplaatsen componenten zie je de x/y positie van de plek waar je toevallig het onderdeel aanklikte, niet van het referentiepunt.
- Autopan werkt heel gebrekkig en traag.
- Als je een onderdeel edit, en inzoomt, wordt dit niet automatisch gecentreerd. Je moet dan met pijltjestoetsen/muis de boel midden op het scherm krijgen.
- Rotate van pinnamen en reference designators gaat niet.
- Max zoom ontbreekt. (met 1 toets schema/pcb/part maximized en gecentreerd op het scherm krijgen)
- Auto restore ontbreekt. (automatisch laden van laatst gebruikte pcb/schema bij programmastart)

Zo waren er een stuk of 30 ergernissen. Ging me al gauw tegenstaan. Zeker omdat mijn 20 jaar oude Ultiboard dat allemaal wel prima doet.
De support op hun forum is ook slecht, veel zinvolle antwoorden krijg je er niet.
Jammer, want het programma werkt verder wel fijn en intuitief...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 februari 2016 11:18:10 schreef bprosman:
[...]
Wat weer terugkomt op de vraag welke ZZP'er boards maakt met >1000 componenten.

Een ZZP'er is geen hobbyist! Bij veel grote bedrijven wordt ontwikkeling juist door ZZP'ers gedaan. 1000 componenten klinkt als veel, maar het merendeel is ontkoppeling en ander klein grut. Daarmee is 1000 best wel normaal, hangt van de grootte van de PCB af.

Het kleinst wat ik gemaakt heb was een PCB met 2 connectoren. En de grootste had een dikke BGA (FPGA) met ca 680 lijnen waar op veel lijnen i/o hing met van alles daaromheen. Ik heb de componenten niet geteld, de lengte aan koper als ik me goed herinner was iets van 60 a 70 meter.

Op 7 oktober 2017 12:22:05 schreef Arco:
Zeker omdat mijn 20 jaar oude Ultiboard dat allemaal wel prima doet.
De support op hun forum is ook slecht, veel zinvolle antwoorden krijg je er niet.
Jammer, want het programma werkt verder wel fijn en intuitief...

Mee eens. Altium is veel gebruikt en heeft veel mogelijkheden maar je moet er eigenlijk constant mee werken wil je het echt goed leren kennen. Veel teveel knoppen en mogelijkheden waardoor de normale workflow uit het zicht verdwijnt. Ultiboard kun je zo aan beginnen, voor Altium heb je echt cursussen nodig.

Ultiboard is alleen veel te duur en heeft niet de mogelijkheden van Altium.

Door deze site: https://www.changpuak.ch/electronics/index.php heb ik gekozen voor Target 3001.
Vroeger maakte ik printen op bijna alle toen voorhanden zijnde mogelijkheden: stift (Dalo), plakkertjes, plakbandmethode, fotografisch.
De 'tandpastamethode' à la Elektuur heb ik nooit gebruikt:-).
Voor de fotografische film tekende ik de print met Protel in Windows 3.1. Daarna lange tijd niets meer gedaan.

Met Eagle geraak ik niet vooruit. KiCad heb ik onlangs geprobeerd, geen ingebouwde demo's, en er is het ontbrekende library probleem.
Bij Target zijn er geen library's (meer), alles zit in één database. Dat maakt zoeken naar het gewenste component wel lastig.
Het programma heeft zeker zijn nukken. Zeker omdat ik in het begin zelf symbolen moest maken, maar uiteindelijk went het wel.
Een onderdeel in 3D tekenen is wel apart...
De Target site biedt veel hulp, maar er is weinig te vinden door de gebruikers voor specifieke vragen.
Nadeel bij de gratis versie is de 250 pins beperking. Ook als je panels maakt telt dit mee.
Voor het maken van de PCB's heb ik gekozen voor JLCPCB: zij maken de panels zelf aan.
Gisteren de Gerbers verstuurd, ze zijn er nu mee bezig.

Mijn eerste project: een ontvanger op 70cm met Si4432 die de data van een draadloze sensor, in dit geval een windsnelheidsmeter via een WiFi (ESP8266) doorstuurt naar Thingsspeak.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
bprosman

Golden Member

Niet dat ik er aandelen in heb maar :

geen ingebouwde demo's,

YouTube staat er vol mee.

en er is het ontbrekende library probleem

Die begrijp ik niet helemaal, op GitHub barst het van de libraries. Het ontbreken van libraries noem je een "nadeel" maar uiteindelijk moest je bij het alternatief alle componenten aanmaken.

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 23 april 2018 14:04:10 (21%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 23 april 2018 12:47:28 schreef Pertinax:
Door deze site: https://www.changpuak.ch/electronics/index.php heb ik gekozen voor Target 3001.

Ik was even aan het klikken, maar kon niet vinden waar op die site ingegaan wordt op (de voordelen van) Target 3001..?

If you want to succeed, double your failure rate.

Op het werk zijn we aan het kijken voor kicad. We gebruiken nu multisim maar willen hier eigenlijk graag vanaf. Altium is een prachtig pakket maar de prijzen liegen er niet om.

...Hmm best een oud draadje dit...

PE2BAS