airco met twee slangen nodig

Ik ben op zoek naar een verplaatsbare airco met TWEE luchtslangen.
Beide slangen gooi je uit het raam.
Slang 1 is buitenlucht innemen.
slang 2 is verwarmde lucht afgeven.

Zo trek je je huis dus niet vaccuum.

Ik heb ze vroeger wel eens gezien, maar nu zie ik ze nergens meer.
Ik heb alle webshops ed afgelopen.
Je krijgt alleen nog airco's met een slang die de warmte lucht naar buiten blazen, maar dan trek je je huis vacuum, waardoor warmte buitenlucht gewoon weer naar binnen stroomt door alle kieren/roosters.

Wie kan me tips geven hoe ik aan deze airco kom?

Ik wil GEEN split-airco, of een ander vast opgesteld type.

Graag hulp/tips.

Er ist wieder da...
Arco

Special Member

Makkelijkst is om er zelf een extra slang aan te maken, heb ik zelf vroeger ook gedaan. Wat handigheid voor nodig, maar moeilijk is het niet.
Airco's met 2 luchtslangen zie je zo goed als niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Bij het goedkope bouwmarkt airco ding dat ik heb is het heel erg makkelijk.
Het zijn twee gescheiden systemen: de ene voor de koeling van het systeem, de andere voor de circulerende lucht in de kamer.
Voor de uitlaat van de systeemkoeling is een slang aanwezig en op de inlaatopening daarvan kan een tweede slang worden gestoken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

dat probleem ken ik, heb het toen zelf gemaakt door een bak van multiplex aan de zijkant van de airco te maken, met een 125mm uitvoerslang eraan welke de aanvoer lucht koeling van de condensor op zich neemt. scheelt een paar graden, maar let wel dat je bij 35 graden de motor koelt met veel warmere lucht als uit huis zelf komt, en er dus niet heel veel mee opschiet. merendeel van de dagen in dit land werkt het wel..

ik had er ook een plank voor gemaakt welke in het raamkozijn paste, kon met zelfbouw klauwen in het kozijn worden geklemd, en bleef de hele zomer staan daar. wind en waterproof, anders sloeg de slagregen langs het open staand raam en liep het vol. ook trokken er anders muggen binnen en ander door licht aangetrokken ongedierte, 2 slangen laten het raam best een eind open staan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Ik draaide om de hete afvoerslang ook nog isolatiefolie, zodat die warmte niet in de ruimte zelf kwam.
(die single units hebben toch al een beroerd rendement, en dan zijn alle beetjes meegenomen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maakt het dan veel uit of je de lucht via een slang of via kieren retour krijgt?

Arco

Special Member

Ja.
Als het via een slang komt heb je een gesloten systeem. (wat er in komt gaat door de andere slang weer weg.)
Als het door de kieren binnenkomt, komen er steeds ladingen warme lucht binnen die gekoeld moeten worden.
En de koele lucht in de ruimte wordt zonder extra slang gebruikt om de condensor te koelen, waarna die als hetelucht naar buiten verdwijnt...
Dat schiet natuurlijk niet erg op...

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 12 februari 2016 19:25:56 (24%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

maar met 2 slangen gebruik je wel de hete lucht van buiten om een hete verdamper te koelen ?? .

of moet het relatief weinig verschil maken , 10% rendement ipv 12% ?

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
evdweele

Overleden

maar met 2 slangen gebruik je wel de hete lucht van buiten om een hete verdamper te koelen

Precies.
Mijn balkon ligt op het zuidwesten en daar kan de temperatuur 's zomers makkelijk tot boven de 40 graden oplopen.
Het heeft dan weinig zin om die lucht voor de koeling te gebruiken.
Ik zet aan de andere kant van het huis, die in de schaduw ligt, een raampje open. De lucht die daar binnenkomt is al snel 10 graden koeler.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Misschien heel stom, maar er is niemand die je verplicht een split airco vast op te stellen.
Heb zo'n ding al eens eerder door een raam aangesloten(historisch pand), enige nadeel is dat je de koppeling liever niet meer losmaakt om geen koudemiddel te verliezen, dus het geheel door het raam halen om te verplaatsen.
Ze worden met een vulling geleverd, dus kunt deze gewoon zelf neerzetten/plaatsen zonder een airco monteur erbij te halen.
Slangen zijn ook nog eens een heel stuk dunner.

evdweele

Overleden

Die mobiele split-airco systemen heb ik vroeger op mijn werk ook gebruikt. Bijvoorbeeld als de vaste airco in een computerruimte defect was.
Ze zijn alleen wat duurder dan die airco's die hierboven worden genoemd. Wel veel effectiever.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Als je die enkele dag meetelt per jaar dat het 40 graden wordt, kan het iets uitmaken ja... :)
Met extra slang is altijd efficienter. Je koelt dan alleen de al aanwezige lucht, niet je hele woonplaats...
(die 10 of 15 graden warmere koellucht voor de condensor weegt daar niet tegen op)

Qua single unit wint de mono-block toch ruim. Is erg efficient en koelt echt goed. Alleen het inbouwen is wat lastiger... ;)

http://www.koel-airco-smilde.nl/uploads/images/Raamairco.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

idd een mobiele split unit heeft een beter rendement als een monoblock rammelbak. het bedrijf waar ik vaker kom heeft ook een split unit voor de uitleen staan. dat ding heeft al veel geleden, slangen steken al jaren getwist uit de mantel van het vele verzetten.

als je een airco hebt die het maar net aankan, ramen dicht houden, gordijnen dicht als er directe zon binnenvalt, 1m2 zon is 1000W aan warmte. scheelt zeker als je op en 36 graden dag thuiskomt en er maar 5 graden gekoeld hoeft te worden ipv 12 graden. heb hier ook wel dagen gehad dat de compressor pas afsloeg na 5 uur continu draaien, veel vocht in de lucht die dag, ijs stond op de leidingen buiten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb al +/- 20 jaar een DeLonghi/Pinguino mobile airco ,werd geleverd met alleen een afblaasslang maar is wel voorzien van een pilaar rond 100 mm voor een aanzuig slang.
Deze heb ik aangesloten met een 18 meter lange slang naar de Noord-Oost kant van het huis ,alwat het rendement een stuk verbeterd. Het is wel zo dat al is het rendement zonder minder de airco ook net als een bouwdroger de lucht ontvochtigd wat je een aangenamer gevoel geeft.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?