74hct153n

Dit topic is gesloten

hallo ik moet een htc gebruiken voor een schema maar ik heb geen idee hoe dit precies werkt 2c0 tm 2c3, 1G en 2G heb ik niet nodig A en B worden zijn de hoofd ingangen ? maar wat doen 1c0 tm 1c3 dan hoop dat iemand me kan helpen

Hubie

Special Member

Is gewoon een 2 x 4 bit mux.
ff de datasheet bekijken zou ik zeggen.

Op 16 februari 2016 18:27:37 schreef Hubie:
Is gewoon een 2 x 4 bit mux.
ff de datasheet bekijken zou ik zeggen.

ik ga het proberen thnx, geen idee wat een bit mux is tho xd

Arco

Special Member

Daarom moet je dus de datasheet lezen... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 februari 2016 18:31:37 schreef Arco:
Daarom moet je dus de datasheet lezen... :)

ik ben 2de jaars op een mbo opleiding dus zelfs als ik het lees snap ik het soms niet xd

Arco

Special Member

Dan kun je altijd daarna nog vragen stellen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 februari 2016 18:27:37 schreef Hubie:
Is gewoon een 2 x 4 bit mux.
ff de datasheet bekijken zou ik zeggen.

okay ik ben erachter gekomen dat 1c0 tm 1c3 data input sources zijn
A en B data select inputs zijn maar verder zegt dat mij niks lol...

Op 16 februari 2016 18:41:44 schreef Arco:
Dan kun je altijd daarna nog vragen stellen...

kan je me dan nu helpen ;p

Op 16 februari 2016 18:46:34 schreef Hubie:
Dit even goed bekijken:http://www.nxp.com/documents/data_sheet/74HC_HCT153_CNV.pdf

ik gebruik nu de pinnummers is minder verwarrend i guess
als de ingangen 3 tm 6 de uitgang beinvloed waarom heb je dan 14 en 2 nog nodig?

Hubie

Special Member

Eerste kolom in de functietabel pin 2 en 14 is inputselect.

Op 16 februari 2016 19:00:59 schreef Hubie:
Eerste kolom in de functietabel pin 2 en 14 is inputselect.

3

dus de select inputs beinvloeden de data inputs?
en sorry voor de poep vrage lmao

buckfast_beekeeper

Golden Member

Bekijk de function table op blz 4. Is er een verschil als je S0 of S1 hoog of laag maakt? Zo ja, dan zijn ze nodig.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Wat begrijpelijke taal helpt ook wel... ;)

...tho xd...
...
...de poep vrage lmao...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

@TS\Gewoon even op je gemak rustig bekijken.
E\ Het is tenslotte geen rocket sience ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 16 februari 2016 19:38:50 (33%)

Op 16 februari 2016 19:05:50 schreef buckfast_beekeeper:
Bekijk de function table op blz 4. Is er een verschil als je S0 of S1 hoog of laag maakt? Zo ja, dan zijn ze nodig.

hmmm maar wat doet 1l0 tm 1l3 dan? want die heb ik ook nodig

Arco

Special Member

Dat zijn de ingangen van een van de multiplexers, dat staat er bij...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

is de opleiding in Nederland zo slecht? geen wonder dat we een arm volk zijn...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

@mel:Arm in kennis of economisch ? Valt toch wel mee ? (beide)

Op 16 februari 2016 21:10:42 schreef Arco:
Dat zijn de ingangen van een van de multiplexers, dat staat er bij...

wat is dan het verschil tussen die data inputs en de select inputs?

Arco

Special Member

Met de select inputs kies je de multiplexer, en de data inputs zijn ... de data die je wilt multiplexen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 februari 2016 23:13:17 schreef Arco:
Met de select inputs kies je de multiplexer, en de data inputs zijn ... de data die je wilt multiplexen.

wat houd multiplexen in xd?

Arco

Special Member

Ik weet niet wat je met 'multiplexen in xd' bedoelt, maar ik neem aan dat je toch wel weet wat multiplexing is? https://nl.wikipedia.org/wiki/Multiplexing

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

@TS:Stel,je hebt twee weilanden met elk 4 koeien.
Weiland 1 heeft koe a,b,c,d
Weiland 2 heeft koe e,f,g,h
De poortjes van de weilanden zijn net breed genoeg om 1 koe door te laten.
Je wilt ze naar de slager brengen in de volgorde a,e,b,f,c,g,d,h

Hoe ga je dat doen ?

Edit\ Als je alleen koe a,b,c,d, nodig hebt hoeft het poortje van weiland 2 niet open.
Simpeler kan ik het niet uitleggen,maar mss schept dit alleen maar meer verwarring ?

Einde Jip&Janneke modus.

Begin brommodus.
De TS kan er niets aan doen dus hem is niets te verwijten.Verder blijft hij doorvragen,wat positief is t.o.v. van andere scholieren die hier even een vraag dumpen zonder enige vorm van inzet of eigen initiatief.

Er worden karrenvrachten geld uitgegeven voor onderwijs,dure boeken,ipads etc.maar een simpel breadboard met wat weerstandjes en een IC'tje en ledjes om te ondergaan hoe het echt werkt in de praktijk,en te experimenteren is blijkbaar te duur of er is geen tijd voor.
Wat is kennis zonder praktijk ?

Einde brommodus.

Om toch positief te eindigen "de jeugd heeft de toekomst" (hoop ik )

Multiplexing.

Je hebt een toestel met 4 uitgangen. Je kan deze met 4 kabeltjes verbinden met 4 ingangen van een ander toestel. Maar als dit laatste toestel maar 1 ingang heeft, dan moet je gaan multiplexen

Met multiplexing maak je een verbinding met slecht 1 kabeltje en je stuurt de 4 uitgangssignalen beurtelings over dit ene kabeltje.

Je kan het vergelijken met een draaischakelaar met 4 standen en 1 uitgang, alleen is dit nu een elektronische versie. Met de ingangen S0 en S1 selecteer je de "stand van de schakelaar". Je moet dan wel even digitaal denken. Hoeveel combinaties kun je maken met 2 bits?

Depeet

Dit topic is gesloten