UV om eprom te wissen

fred101

Golden Member

Ik probeer een 27C512 eprom te wissen zodat ik hem van nieuwe firmware kan voorzien.
Ik heb een TL866 om hem te branden maar dan moet hij eerst leeg.

Ik heb daarvoor een oude pcb belichter uit de garage opgegraven welke 4 x 20W Philips, kleur 05 TLs heeft. Dat zijn UV-B lampen met 300-400nm golflengte (piek rond de 365)
Ik lees dat vaker maar ook lees je over mensen die zo'n ding in de zon leggen.

Daar heb ik een zwik eproms direct onder de buizen gelegd (ongeveer 2 a 3 cm van de buis af)
Ik heb ze er nu al een uur of 5 onder gehad. Er gebeurd helemaal niets.

Ik heb er 2 die ik steeds controleer op de TL866 omdat daar een flink stuk leesbare tekst instaat. Ik las dat zo'n ding niet in 1x gelijkmatig leeg gaat dus ik hoopte zo gaten in de test te zien waardoor ik weet of er wat gebeurd. Maar er valt nog geen letter weg.

Dus wat zoeken.
De datasheet heeft het over UV-C ergens rond de 250nm. De tl's zitten bijna op het dubbele maar als zelfs een uurtje in de zon werkt dan verwacht ik eigenlijk dat mijn lampen in ieder geval iets doen.

Voor die hooguit 1x per jaar ga ik geen eraser van 200 euro kopen, maar ik zou verwachten dat er nu UV leds zijn die bruikbaar zouden kunnen zijn. Ik vond er wel een, maar 400 dollar voor 1 led is me ook wat te heftig.

Heeft er iemand nog een suggestie ? Mag best lang duren (voor de grapjassen, geen 6 maanden buiten ;-) ). Ik wil er van alle types die ik heb er 2 per type wissen zodat ik ze kan programmeren als nodig. Daarna kan het jaren duren voor ik het weer nodig heb.

Bij de goedkope ebay-erasers die ik zag (en ze lijken allemaal op elkaart) stond geen golflengte en ik vertrouw er niet zomaar op dat zo'n ding ook echt werkt.

Er zijn vijver UV buizen die wel UV-C (horen te) zijn. Kosten 1 a 2 tientjes. Ik ken ze van jaren terug maar toen waren die dingen erg duur. Werken de huidige wel ?

Ik las ook dat een kwikdamper het goede licht gaf. Die heb ik hier 1 liggen. Ik heb hem vorige maand nog in mijn handen gehad bij wat reorganiseren van mijn lab om hem op een veilige plek te leggen. Blijkbaar iets te veilig want ik kan hem niet vinden. En voor ik alles overhoop haal, geeft zo'n ding wel genoeg UV ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

In direct helder zonlicht duurt het ongeveer een week... :)
Meest effectief is licht van 265nm:

"The device window must be placed within one inch and directly underneath an ultraviolet lamp
with a wavelength of 2537 Angstroms, intensity of 12,000 µW/cm2 for approximately 40 minutes."

De G8T5/G6T5/G4T5 van Philips is een goedkoop en geschikt wisbuisje: http://www.teletel.nl/merken/diversen/g4t5-tuv-15-cm-6-inch-4w-filterb…
Als EVSA kun je het binnenwerk van een oude (nog goede) 5W spaarlamp gebruiken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Heeft er iemand nog een suggestie ? Mag best lang duren (voor de grapjassen, geen 6 maanden buiten ;-) ). Ik wil er van alle types die ik heb er 2 per type wissen zodat ik ze kan programmeren als nodig. Daarna kan het jaren duren voor ik het weer nodig heb.

Je mag ze opsturen :-)
Weet niet of je mijn mail gehad had, heb ok nog een zwikje AT29C512's liggen die zouden (eventueel met tussenvoetje) het ook moeten doen.

Heb op zolder de mijne weer teruggevonden :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
guidob

Overleden

Marktplaats

Nieuwe (lege) 3 euro p/s. http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/elektronica-componente…
Eventueel krijg je ze al voor geprogrammeerd.

Er staat ook een wisser op, maar dat is een gezichtsbruiner. Zou even mp in de gaten houden en een fatsoenlijke kopen. Komen wel langs. Of anders Rosmalen. Als je het vraagt wil men wel uitkijken naar zo'n ding bij het rondlopen.

[Bericht gewijzigd door guidob op zaterdag 20 februari 2016 16:09:54 (28%)

Die TUV-6 meen ik, van bprosman heb ik hier ook maar dan in een lunch-box ingebouwd. :-)

In geval van nood kan je ook een oude hoogtezon gebruiken, zo een met twee infraroodstralers als voorschakelweerstand aan weerszijde.
Vreemd genoeg zie ik die dingen nog steeds met enige regelmaat bij de kringloopwinkel liggen. Levensgevaarlijk...

Deze:
http://jeugdsentimenten.net/omgeving/nostalgische-voorwerpen/de-hoogte…

RAAF12

Golden Member

Die dingen heten nu gezichtsbruiners. Waarom zijn die zo gevaarlijk? Wij hadden er brilletjes bij die het UV niet doorliet.

Heb ook ergens iets van ~255 nm golflengte in een datasheet zien staan, da's redelijk 'kortgolfig' UV. Direct in de volle zon leggen werkt, maar kan zo een paar week duren (om over het momentele grijze weer maar niet te praten :) ). P.S. in de zon leggen hoeft niet buiten, kan ook in de vensterbank of onder een zolder raampje.

Als je iets anders dan speciale EPROM-wisser wilt gebruiken, dan denk ik dat je beste kans hebt met UV buizen die voor desinfectie toepassingen bedoeld zijn (waterzuivering, na-reiniging van spullen die door een spoelbad oid. geweest zijn).

Wat betreft het wissen zelf: ga er maar vanuit dat er eerst een tijdje niks gebeurt, totdat de meeste bitjes op het punt staan om te vallen. Dan zul je binnen relatief korte tijd heel veel bitjes gewist zien worden. Hoelang dat precies duurt, kan ook afhangen van hoe de EPROMs geprogrammeerd zijn (volgens welk algoritme). En natuurlijk hoe lang geleden de data erin gebrand is.

Voor zover ik weet is glas redelijk UV-dicht. Dat venstertje in de chip is dan ook kwarts en geen glas. Dus voor "betrouwbaarheid" kan je hem maar beter niet in de vensterbank leggen, maar om hem te wissen is NIET achter glas veel beter.
(Voor betroubaarheid: Als 1 bitje omvalt is het foute boel! Voor wissen: Als 1 bitje NIET omvalt is het foute boel!).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Voor het wissen heb je UV-C nodig en dat komt niet door gewoon glas heen. Het zit in zonlicht maar komt zelfs niet door onze atmosfeer heen. UV-V is 10-280 nm. UV-C wordt genoemd in de datasheets van eproms

Hoogte zon lampen zijn UV-B, dat is het UV wat voor verbranding van de huid zorgt. Ook dit gaat niet door gewoon glas heen maar wel door de atmosfeer. Dit is 280-315nm.

UV-A is het UV wat wel door glas heen komt. (315-400nm) UV-A veroorzaakt huidkanker. UV-A is ook wat blacklights en de meeste hoogtezon buizen uit braken.

De Philips kleur 05 die ik hier heb zijn 365nm en dus UV-A. Dat is dus voor eproms het meest veilig, zit in zonlicht, komt door glas heen en is voor ons het meest gevaarlijk. Lang leve de hoogtezon.

Die buizen produceren wel UV-B maar de coating en het glas zelf houden dat tegen zodat alleen UV-A er doorkomt (of zo iets)
Maar als eproms achter glas in zonlicht te wissen zijn, moet UV-A genoeg zijn. Alleen is dat niet het geval volgens de datasheet.

De UV-C is erg gevaarlijk, vandaar dat het voor sterilisatie wordt gebruikt. Het komt niet door glas en de atmosfeer heen en zet zuurstof om in ozon. De buizen die het uitstralen zijn niet van gewoon glas gemaakt.
Dit is het UV wat eproms nodig hebben. Maar blijkbaar gaat het met elke golglengte alleen duurt het steeds langer als de golflengte toeneemt.

Er is een youtube filmpje waar ze de data (een foto) van een eprom door een of ander video weergave geval laten weergeven terwijl ze de data mbv uv licht wissen. Best gaaf, je ziet het plaatje langzaam verdwijnen naarmate er meer bitjes "gaan staan" ;-)
Edit: https://youtu.be/eafhFs-ZOgs
Als je 2 uur geduld hebt, dit is een audiofile op een eprom die ze afspelen terwijl ze de eprom wissen. https://youtu.be/7wVaEhOl1kE

Eproms zijn overigens heel interessante componenten. Ze zijn min of meer per ongeluk ontdekt en heel zwart/wit gesteld was het eigenlijk een soort defect. Het zijn mosfetjes. Programmeren is de zwevende gate opladen dmv een hogere spanning waardoor het kanaal in het ding gaat geleiden en een nul vormt. UV licht zorgt voor ionisatie waardoor de gate lading dissipeert en de channels sperren om zo een 1 te vormen.

In theorie zou je, volgens mij, een eprom met een negatieve spanning ook moeten kunnen wissen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

In theorie is dat vergelijkbaar met wat ze in flash geheugen doen.... :-)

Trouwens, "komt niet door ..... " zijn onhoudbare stellingen. Er komt altijd wel wat doorheen. In extreme gevallen is het 10-veel, maar voor "atmosfeer" of "glas" blijft er vaak een paar procent of ppm doorheenkomen.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 21 februari 2016 10:33:24 (61%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Wissen van een eprom is inderdaad het dissiperen van de in de geïsoleerde gate gevangen lading.

Er zal echter een balans gevonden moeten worden tussen het acceptabel snel vrijmaken van die opgeslagen lading en het beschadigen van kristalraster van het silicium. Klaarblijkelijk is UV-C dat optimum, maar het zou dus in theorie ook moeten kunnen met straling met een lagere energie-inhoud.

Uitgaande van de stelling dat er niet zoiets bestaat als een absoluut lekvrije condensator zou het dus voldoende moeten zijn om die opgeslagen electronen wat meer in beweging te krijgen, bijvoorbeeld door de eproms (ik schat minstens enige etmalen) op hun maximum storage temperature (doorgaans iets van 175°) te brengen.
Ik heb wel eens een experiment gedaan met mijn gewone (huis-tuin-en-) keuken oven om OTP-processors te wissen, maar 8 uur was duidelijk te kort...

Negatieve spanning lijkt heel leuk, maar dan loop je tegen (of is het door) de intrinsieke diodes aan die tijdens het fabricageproces ontstaan... Zal ongeveer hetzelfde effect hebben als de microwave (heb ik ook geprobeerd: geen succes, en je eten smaakt nog wéken naar verbrande electronica).

Maar misschien is er iets te doen met röntgen straling?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
bprosman

Golden Member

Maar misschien is er iets te doen met röntgen straling?

Wil ze a.s. Maandag wel meenemen , dan moeten er een paar foto's gemaakt worden :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 21 februari 2016 10:42:48 schreef fatbeard:
Klaarblijkelijk is UV-C dat optimum, maar het zou dus in theorie ook moeten kunnen met straling met een lagere energie-inhoud.

Het kan heel goed dat er een drempel-energie is. Onder 2.4V kan je water niet ontleden in waterstof en zuurstof, onder 1.8V kan je geen rode fotonen maken in LEDs onder xxx eV per foton kan je geen elektronen-lek veroorzaken in de eprom.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 februari 2016 10:42:48 schreef fatbeard:
Maar misschien is er iets te doen met röntgen straling?

Die UV-C is gewoon een optimum. Bij langere golflengtes hebben fotonen gewoon niet genoeg energie om zo'n elektron van z'n plaats te wippen. Met kortere golflengtes wel, maar naarmate de golflengte korter wordt (röntgen -> gamma) heb je een steeds grotere kans dat de straling gewoon door het ding heen gaat zonder er mee te 'reageren'.

Ik kan me wel voorstellen dat temperatuur een rol speelt. Maar hoe groot dat effect is, of hoe heet je zo'n EPROM moet stoken om veel sneller te kunnen wissen...?

Overigens: van wat ik begrijp, zijn de hoge spanningen tijdens programmeren de oorzaak van 'slijtage' in het materiaal (elektromigratie oid?), niet het wissen met UV. Maar qua aantal programmeer/wis cycli maakt dat natuurlijk niet uit, voor elke keer opnieuw programmeren zal je 'm in de praktijk toch eerst moeten wissen.

Dat hangt er van af. Iedere "1" bit kan je na afloop nog naar "0" programmeren. Een echte cyclus is het natuurlijk niet, maar je kan een eprom prima gebruiken om zeg iedere 10 minuten een waarde te loggen en zo een jaar lang data te verzamelen in je 27c512.

(Ik deed een prakticum en vond een bug in de "systeem" software die ze aangeleverd hadden in een eprom. Er werd een waarde op "1" geïnitializeerd die op nul moest staan. Maar de software kon niet gefixed worden: Er waren 8192 van 8192 bytes van de eprom in gebruik!.... No problem! Initialiseer op 1 is "maak register nul, increment register, store register". Door de "inc" door "nop" (opcode 0x00) te vervangen kon de boel "in place" gefixed worden. Voor toekomstige versies was er een byte vrijgekomen!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Eeprom even blootstellen aan licht van een lasapparaat gaat wel lukken lijkt me. De vlamboog geeft een heel ruim spectrum aan uv licht.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Al helemaal bij aluminium :-)
leg 3 hechten zonder bescherming en je bent verbrand.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Yup. En uv c is nauwelijks aanwezig in zonlicht dat ons bereikt. Bijna alles wordt geabsorbeerd in de hoge atmosfeer waar het zuurstof ioniseerd en er voor zorgt dat we een ozon laag hebben.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Arco

Special Member

De GxT5 buisjes zijn vrij specifiek:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco
Exact hetzelfde als de TUV-6 buis, met 253.7nm.
Lijkt me dus een perfect buisje voor de klus.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Voor eproms te wissen gebruikte ik een klein handig apparaatje om vals geld te testen.
Er zat een mini tl-buisje in dat paars licht gaf.

De lamp was gemonteerd in de deksel van een klein houten doosje, de eproms op de bodem van de doos .

Het doosje was niet helemaal lichtdicht , goed genoeg voor mij.
Een eierwekker erbij en om het kwartier een paar eproms testen.

Zo heb ik er honderden gedaan..de hele 27 serie..

Op vele chinese site's zijn deze valsgeld testers al voor 5€ te koop.

Kijk ook eens naar een nagellak drogertje 15€ ..

Natuurlijk bestaan er betere en snelle wissers maar die zijn ook een heel stuk duurder.

bprosman

Golden Member

Voor eproms te wissen gebruikte ik een klein handig apparaatje om vals geld te testen.
Er zat een mini tl-buisje in dat paars licht gaf.

Volgens mij zitten er in vals-geld testers blacklight TL'etjes en ik twijfel of je daar EPROMS mee gaat kunnen wissen.

Kijk ook eens naar een nagellak drogertje 15€ ..

Nagellak drogers zijn geen UV-C maar UV-A

Lamp is inderdaad de TUV-6W, ook toegepast door Elektuur in de "Bytegum" , April 1984

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

Vals geld detectors zijn blacklights en dat zijn UV-A lampen. Dat is in theorie nog ongeschikter dan 365nm buizen. Zo'n ding moet ik ergens hebben liggen, waarschijnlijk naast de kwikdamper die ik ook niet terug kan vinden.

Ik heb een mig las apparaat maar ik ben bang dat ik ze dan iets te definitief wis ;-)

Ze hebben vandaag weer de nodige uren onder 365nm gelegen. Vanmiddag was er nog niks gebeurd. Verder nog niet gezocht naar een adres voor zo'n doorzichtig TUV-6W buisje. Ik moest vandaag de TV van mijn zoon repareren. Dat had ik al lang geleden beloofd als hij zelf mee zou werken. En dat wilde hij vandaag. Even snel elco's swappen dacht ik..... pfff, mijn favoriete reparaties (not)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henk424

Golden Member

http://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en-apparatuur/zonnebanken-en-gezic…

Met zo'n apparaat wiste ik altijd mijn Eproms. Ongeveer 10 minuten op 40 cm afstand van de lamp. Moet voor enkele euro's nog wel te krijgen zijn in de kringloopwinkels

bprosman

Golden Member

Hier lijken ze die lampen nog te hebben :

http://www.grootaers.nl/?page=product&id=6388

Vanmiddag was er nog niks gebeurd.

Gebeurt er helemaal niets of gaat t langzaam, is de checksum nog het zelfde ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 21 februari 2016 21:35:58 (43%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.