2 natuurrampjes op microschaal: Bruggelijkrichters overleden door ....

EricP

mét CE

Ik moet nog ff denken aan een klant van mij een jaar of 2 terug. Setup: accuset, ergens hangt de - aan de huid van het schip. Op 24V gevoed een weer-ontvanger. Dat is een black-box, de handjes en voetjes zijn een stuk software op een computer. Die computer wordt gevoed uit walstroom of uit een omvormer, uit dezelfde accuset. Van dat 220V net hangt de aarde aan de huid van het schip.

Welnu, dat heeft jaren lang prima gewerkt. De galvanische scheiding was de voeding van de laptop, die had geen aarde aangesloten (by design, dus geen knutsel-constructie). Toen kwam er een andere laptop, omdat M$ dat verordonneerde. Die had uiteraard een andere voeding, waar de aarde wel aangesloten was. Hij heeft dat spul aangesloten, allemaal prima.

Nu gaat hij varen. Het accupack moet aan het werk en na korte tijd begint z'n weerontvanger te roken. Hij was zo helder om snel de voeding eraf te halen, dat loste het 'probleem' op. Met dat ding terug naar z'n leverancier (was nog geen jaar oud) en daar kreeg hij een nieuwe. Dat ging goed, tot hij weer ging varen. Waarop die ook begon te roken.

Na bovenstaand topic hebben jullie natuurlijk meteen door wat er aan de hand is: ergens een groundloop en zodra er in een kabel spanningsval op treedt, dan gaat er ergens anders in die loop (ook) stroom lopen. In dit geval via aarde laptop - USB kabel - ontvanger - accupack. Blijkbaar was het 'aardpunt' niet handig gekozen (en galvanische scheiding afwezig :) ).

Tot op de dag van vandaag snapt hij het probleem niet (ja, maar het zit toch allemaal aan de min?), maar accepteert braaf dat met een galvanische scheiding (in dit geval in USB) het spul wel heel blijft.

Overigens bleek de schade in de ontvanger redelijk te herstellen te zijn (het zwakste punt was gelukkig een veter die de PCB aan de voedingsconnector bond; wat 'randschade' omdat er een gloeiende draad in gezeten heeft, maar verder niks).

klopt, vaak hangt bij een laptop adapter met randaarde, de min 19V ook aan de aarding. heb weleens mensen geholpen die brom hadden met het afspelen via een laptop, op accu was het wel goed..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

laatste heb ik ook al gehad.
DJ op een fuif met een laptop en zijn versterker hadden brom als ze beide inpluggen op het stopcontact.
met mijn versterker was er absoluut geen probleem. had ook geen zin om het probleem uit te zoeken, dus heb gewoon mijn versterker en laptop daar gelaten voor die ene avond

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Henk H.

Golden Member

Op 25 februari 2016 17:00:17 schreef EricP:
Dat is natuurlijk stierenpoep. Er zit niks 'achter de scheiding'. Je houdt 2 apparaten uit elkaar.

Wederom bedankt Eric, ook dat kwartje is gevallen!

Ik ga aan de slag met een nieuw ontwerp, als ik mijn huiswerk af heb leg ik het graag aan jullie voor.

Het scherm is alleen via een VGA kabel met de radar verbonden als slave scherm.

maartenbakker

Golden Member

Een VGA-kabel is in elk geval een prima manier om een massalus te sluiten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 26 februari 2016 12:16:41 schreef Henk H.:
[...]

Wederom bedankt Eric, ook dat kwartje is gevallen!

Ik ga aan de slag met een nieuw ontwerp, als ik mijn huiswerk af heb leg ik het graag aan jullie voor.

Het scherm is alleen via een VGA kabel met de radar verbonden als slave scherm.

Dus toch verbonden met de RADAR.
RADAR en andere navigatieapparatuur zijn op een schip van levensbelang en moest ik kapitein zijn, zou ik niet toelaten dat een goedbedoelende hobbyist daar allerlei nuttige maar ondoordachte amateuristische bouwseltjes aanknoopt.
Al was het maar omdat die geen inzicht heeft in het totale plaatje en dat er al gauw een en ander over het hoofd gezien wordt. Wat hier dus duidelijk al het geval is. Al was de eerste reactie van Henk natuurlijk om de schuld ergens anders te leggen.

Stel dat je het opgelost krijgt, wat zal het volgende probleem zijn?

Je richt 24Vac gelijk, dan krijg je 24-1,4x1,42= 31,5 Vdc. De gebruikte stabilisator 7805 max maximaal 35V op de ingang hebben. Omdat je schakeling geschikt gemaakt is voor zowel dc als ac voeding ga ik er vanuit dat je bron het boordnet van de boot is, of minstens een voeding die daar in hoofdzaak voor andere toepassing aanwezig is. Een beetje overspanning door variatie in de belasting of schakelpieken en je overschrijdt de maximale ingangsspanning. Het is dus maar een kwestie van tijd voor die stabilisator er net zo uitziet als je gelijkrichter. En dan komt de 31V vermoedelijk op de uitgang en blaas je meteen ook dat ICtje op en wat er verder aan vasthangt kan vast ook wel stuk.
Omdat de werkelijke spanning erg dicht tegen de maximale spanning is, zou ik na de brug een weerstand van 12 Ohm 5W in serie zetten en een dikke 24V zenerdiode naar massa als voorstabilisatie.
En nog wat, de condensatoren op de stabilisator zijn bedoeld om onstabiel gedrag te vermijden. Maar een stabilisator krijgt niet graag een pulserende dc spanning op zijn ingang.Een afvlak condensator van 470µF/63V lijkt me onontbeerlijk.

Beginnen de kwartjes al te vallen? Dat moet ondertussen al de jackpot zijn. :-)

Shiptronic

Overleden

Op 26 februari 2016 15:23:37 schreef grotedikken:
[...]Je richt 24Vac gelijk, dan krijg je 24-1,4x1,42= 31,5 Vdc.,,, bla bla bla bla..

Waar staat ergens dat er 24V AC gelijk gericht word ??

De brugcel zit daar maar om 1 reden, en dat was om uit te sluiten dat er bij een aansluitfout van + en - 24V geen desastreuze gevolgen zouden zijn ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ook een mogelijke oplossing: Ik weet niet of je bij de wisselspanning kan geraken.
Zet daar dan een kleine 1:1 trafo, en je hebt je isolatie.

TonHek
[edit] als het ook nog een 300Hz net is, heb je echt een kleine trafo.
@Shiptronic hieronder. Ook prima keuze.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

er zijn van die lego blokjes te koop dc/dc galvanisch gescheiden.
~24 DC in, 5V DC out.

http://www.distrelec.nl/nl/voedingen-en-verlichting/industriele-voedin…

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 26 februari 2016 16:35:25 schreef Shiptronic:
[...]

Waar staat ergens dat er 24V AC gelijk gericht word ??

De brugcel zit daar maar om 1 reden, en dat was om uit te sluiten dat er bij een aansluitfout van + en - 24V geen desastreuze gevolgen zouden zijn ;)

Ik zou dan gewoon een diode in geleiding aansluiten. zet je het verkeerd, doet het toestel niks.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Anoniem

Op 26 februari 2016 16:35:25 schreef Shiptronic:
[...]

Waar staat ergens dat er 24V AC gelijk gericht word ??

De brugcel zit daar maar om 1 reden, en dat was om uit te sluiten dat er bij een aansluitfout van + en - 24V geen desastreuze gevolgen zouden zijn ;)

In de startpost staat: voeding is 24V dc of ac.
En als de voeding ac kan zijn, dan is de spanning gevaarlijk bij de limietwaarden van de stabilisator en is bovendien een elco noodzakelijk. Onze geniale ontwerper zou ook geen brug gebruikt hebben bij enkel de mogelijkheid tot dc voeding, een enkele diode volstaat dan. Gezien er spanning zat is, kan die gewoon in serie.
Niks blabla, de nagel op zijn kopje.

evdweele

Overleden

Op 26 februari 2016 12:16:41 schreef Henk H.:
Het scherm is alleen via een VGA kabel met de radar verbonden als slave scherm.

Oei, het wordt steeds spannender.

Dan zal ook aan de kant van het scherm en waar dit met de radar is verbonden een galvanische scheiding moeten zitten.
Het uitgangspunt moet zijn dat er helemaal niets galvanisch verbinding met elkaar kan maken, ook niet een kastje dat even op een ander metalen deel wordt neergezet, of een kabel waar de isolatie van beschadigd raakt.
Het lijkt me geen project dat even tussen de soep en de aardappelen door bedacht kan worden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Anoniem

Toen ik las dat Henk H de radar verdacht en dat de technieker daaropvolgend meerdere fouten in de scannerunit gevonden had dacht ik al direct, dat knutselwerkje hangt daar op één of andere manier aan vast en heeft de fouten veroorzaakt.
Hoe dan ook op de brug van een schip staan enkel navigatie besturings en veiligheidsapparaten. Die zijn gehomologeerd en gekeurd. Het is niet enkel onverantwoord om daaraan te laten klooien door onbevoegden, maar ook illegaal Meer nog je brengt de veiligheid van het schip en zijn bemanning in gevaar.
Stel dat de radar eruitgegaan was bij slecht weer en het schip ergens tegenaan gevaren was. De verzekeringsmaatschappij ging nogal gelachen hebben als ze dat printje vonden, denk je niet?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 26 februari 2016 23:00:14 (50%)

evdweele

Overleden

Op 26 februari 2016 22:53:54 schreef grotedikken:
dacht ik al direct, dat knutselwerkje hangt daar op één of andere manier aan vast en heeft de fouten veroorzaakt.

Dat vind ik nu weer wat te boud gesteld.
Het doet me denken aan de verwijten die ik vroeger kreeg: "3 maanden geleden heb jij de tv gerepareerd en nu is hij alweer stuk. Je hebt je werk niet goed gedaan". Dat er nu heel iets anders aan de hand was viel de eigenaar niet aan het verstand te peuteren.
Voor mij een reden om privé nooit meer reparaties voor derden uit te voeren, want naar je geld voor die tweede reparatie kon je dan ook fluiten.

Het is sowieso onverstandig om modificaties aan te brengen aan gecertificeerde apparatuur die voor de primaire veiligheid zorgt zonder overleg/samenwerking met de leverancier of onderhoudsinstantie.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
EricP

mét CE

Hoe dan ook op de brug van een schip staan enkel navigatie besturings en veiligheidsapparaten. Die zijn gehomologeerd en gekeurd.

Nou vaar ik zelf, en je stelt je het wel heel idealistisch voor hoor :)

maar ook illegaal

Waar staat dat?

Meer nog je brengt de veiligheid van het schip en zijn bemanning in gevaar.
Stel dat de radar eruitgegaan was bij slecht weer en het schip ergens tegenaan gevaren was. De verzekeringsmaatschappij ging nogal gelachen hebben als ze dat printje vonden, denk je niet?

Je werkt zeker bij een verzekeringsmaatschappij? :) Op zich ben ik het wel met je eens dat je goed na moet denken over wat je doet. In welke vorm dan ook. Maar als die radar niet wil en het zicht zegt dat je 'm nodig hebt, dan pak je danwel de andere, danwel je vaart niet. 'Gekeurde' en 'gecertificeerde' apparatuur gaat ook stuk hoor (sterker nog... gecertificeerd spul gaat vaker stuk... modificaties af-fabriek betekenen her-certificeren, en dat is duur... Ofwel: vaak worden alleen ernstige problemen verholpen en minder ernstige (naar mening van de maker) blijven gewoon zitten.)

Het is sowieso onverstandig om modificaties aan te brengen aan gecertificeerde apparatuur

Er is geen modificatie aan de apparatuur aangebracht. Er is mee ge-interfac-ed. Da's wat anders.

Overigens heb je een hele aardige kans dat die kijkpijp als 'slave' helemaal nergens aan voldoet (maar er zit van wel een CE merkje op :) ). Die meeuwenmepper zelf vast wel. Maar een slave display... Wellicht staat er een label van de fabrikant op omdat zij iets gefrutseld hebben op het spul om 24V te laten draaien.

Daar komt bij dat het op z'n zachtst gezegd vaak triest is hoe 'gecertificeerde' apparatuur door 'gecertificeerde' bedrijven wordt geïnstalleerd en geconfigureerd. Ik heb wel eens de indruk dat het soms 'gecertificeerd incapabel' is...

[offtopic]Zoiets heb ik met printers gehad. Het zijn gewoon Oki matrix printers. Maar de housing heeft een andere kleur (gespoten, zo blijkt) en de PSU die erin zit is door een eigen frutsel vervangen zodat ze op 24V draaien. Ook de linten worden in eigen doosjes verpakt. Als je die uitpakt, staat er weer gewoon Oki op. Je snapt dat die printer nu het 10-voudige kost (en dat is geen grap) van de Oki-variant. En die linten komen ook aan het 7-voudige. Terwijl het enige wat anders is de PSU is om ipv. 220V (uit die tijd komt het spul) naar de 'printerspanningen' dat nu vanuit 24V doet. Goeie business! :)

evdweele

Overleden

Op 27 februari 2016 09:56:12 schreef EricP:
Er is geen modificatie aan de apparatuur aangebracht. Er is mee ge-interfac-ed. Da's wat anders.

Voor die interface zal toch een ingang op die radarinstallatie moeten worden gemaakt, neem ik aan.
Maar het blijft giswerk omdat we niet meer hebben gezien dan het schema met dat ene IC.

Daar komt bij dat het op z'n zachtst gezegd vaak triest is hoe 'gecertificeerde' apparatuur door 'gecertificeerde' bedrijven wordt geïnstalleerd en geconfigureerd. Ik heb wel eens de indruk dat het soms 'gecertificeerd incapabel' is...

Dergelijke voorbeelden ken ik ook. Mobilofoons die aan militaire specificaties moesten voldoen en de modificaties die daarvoor door de fabrikant Philips/PTI waren aangebracht gingen 10 keer vaker kapot dan de standaard mobilofoon van hetzelfde type.

[off topic]
Dat je getild wordt als je iets speciaals bij een leverancier bestelt zag ik bij hartbewakingsmonitoren. Als je de kast openschroefde was het een heel gewone HP oscilloscoop waarvan een groot aantal bedieningsknoppen niet door de frontplaat naar buiten staken.
Maar de prijs was wel 4 keer zo hoog.
[/off topic]

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Peter_dtn

Golden Member

kan je de voeding voor de controller ook niet uit de serial port halen, wellicht zijn er control signalen zoals DTR of RTS die continue hoog staan. zo'n PIC heeft niet meer nodig dan een paar mA. alles wel zo dicht mogelijk bij de serial port houden geen meters kabel ertussen..

Op 27 februari 2016 10:22:44 schreef evdweele:
[...]Voor die interface zal toch een ingang op die radarinstallatie moeten worden gemaakt, neem ik aan.

Tuurlijk niet. Dat zat er al. (en ik denk dat het om een uitgang ging, maar goed).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henk H.

Golden Member

Ik deel de ervaringen van Eric. Alles gecertificeerd wil niet zeggen dat het beter is. Kwaliteit van gecertificeerde mensen die service komen uitvoeren wisselt ook, wat niet wisselt is het hoge uurtarief (helaas). Gecertificeerd is niet altijd blind te vertrouwen en niet-gecertificeerd is niet per-se onveilig en onverantwoord als er geen papiertje bij zit.

Op 27 februari 2016 09:56:12 schreef EricP:
[offtopic]Zoiets heb ik met printers gehad. Het zijn gewoon Oki matrix printers. Maar de housing heeft een andere kleur (gespoten, zo blijkt) en de PSU die erin zit is door een eigen frutsel vervangen zodat ze op 24V draaien. Ook de linten worden in eigen doosjes verpakt.

Wij hebben die printers ook. De Sailor/Thrane & Thrane H1252B sat-C printers. Die 24V voedingen gaan nogals eens stuk, ik heb er ook nog defecte 3 liggen. Voeding alleen is zowat net zo duur als een compleet nieuwe OKI printer. Linten halen we inmiddels ook bij de leverancier voor kantoorartikelen voor een derde van de prijs.

De slave monitor waar de dimmer voor bedoeld was, is een extra monitor die op de video-uitgang voor een extra slave monitor bedoeld is. Die uitgang zat er al op. Ik ga niet in de systeemkast van de radar zitten prutsen. Slave monitor is overigens wel een officiële slave monitor. Dimmer is aangesloten geweest op 24V DC.

In de datasheet van het scherm wordt aangegeven dat op de seriële ingang alleen Rx, Tx en signal ground gebruikt worden. Voor RS-232 worden handshakes via loopback teruggegeven. Ik neem dan maar aan dat ik daar geen voeding vanaf kan halen. Er is tevens een USB-B connector op het scherm, maar daar wilde ik maar af blijven. De DC/DC converters (legoblokjes) had ik gevonden, hartelijk dank voor de suggestie! Ik denk dat ik daar één of twee van ga gebruiken. Wisselspanning is niet zo gemakkelijk aan te komen en veelal 230V AC. Meestal ook in gebruik voor van alles.

Als <> een galvanische scheiding voorstelt denk ik aan het volgende: Voeding 24V DC <> circuit met PIC en potmeter <> seriële uitgang.

Voor die laatste scheiding heb ik nog niet helemaal een geschikte oplossing gevonden.

Op 25 februari 2016 22:24:41 schreef Peter_dtn:
Beste voor de nachtrust is een kant en klare DC DC converter kopen en dan tegelijk een galvanisch gescheiden RS232 converter. Dit zijn kleine en betaalbare units iets groter dan een ouderwetse eprom, niks geen koeling nodig.

Ik heb al gezocht en oa de Max3250, Max250/251/252 en ADM3251 gevonden, ik denk dat je zoiets bedoelde?

De 3250 en 3251 gebruiken een ladingpomp voor de spanning van de uitgang, de 250 heeft een tweede externe voedingsspanning nodig.

Het enige dat ik nodig heb is één Tx poort en signal ground. Deze IC's lijken me een beetje overkill (de 3250 heeft 2 kanalen, Rx en Tx) en indien mogelijk zou ik het liever bij THD houden. Misschien zou het ook lukken met een optocoupler? Baudrate is 9600 dus supersnel hoeft het niet te zijn.

fatbeard

Honourable Member

De ADM3251 is verreweg de elegantste oplossing, om zelfs zoiets traags als 9k6 met een optocoupler goed te krijgen ben je enige tijd verder: opto's zijn notoir temperatuurgevoelig (aan boord van schepen wil de temperatuur nog wel eens hevig schommelen) en hebben een grote spreiding in parameters.
Ik ben er zelf wel eens mee bezig geweest en heb het uiteindelijk wel goed gekregen, maar makkelijk was anders. Het grootste probleem is dat de H-L vertraging sterk afwijkt van de L-H vertraging en daardoor de bitstroom verminkt.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
EricP

mét CE

Wij hebben die printers ook. De Sailor/Thrane & Thrane H1252B sat-C printers. Die 24V voedingen gaan nogals eens stuk, ik heb er ook nog defecte 3 liggen.

Die ken ik ook. Probleem is dat het ding z'n papier op vreet. Daardoor wil de head niet meer. Daardoor loopt het stroomgebruik op en tript de polyfuse op die voedingen. Die reset na verloop van tijd, en dan begint het spelletje van voren af aan net zo lang tot iemand het ding uit zet of het papier vrij maakt. Een poly-fuse kan maar een beperkt aantal malen schakelen, daarna blijken die 'trigger-happy' te worden.

Overigens heb ik er een aantal vervangen door een iets dikkere poly-fuse (die kan een hogere spanning hebben; wel dezelfde stroom). Die lijken ook het herhaald uitschakelen beter te verdragen.

Het enige probleem is dat ik in een 'gecertificeerd' apparaat heb zitten solderen. Het werkt nu wel, maar dat is niet relevant. Broken by design (maar gelukkig wel 'wheelmarked' dus goed). Ofzo.

Als <> een galvanische scheiding voorstelt denk ik aan het volgende: Voeding 24V DC <> circuit met PIC en potmeter <> seriële uitgang.

Voor die laatste scheiding heb ik nog niet helemaal een geschikte oplossing gevonden.

Als je het spul kan voeden uit apparaat A (of vanaf dezelfde kabel als A) heb je alleen een scheiding naar B nodig. Nee, niet helemaal 'state of the art', wel zoals het in de praktijk vaak gaat en prima werkt.

Voor dat maxim spul: er is zat te koop. Kijk ook even wat Farnell enzo hebben. Als je 20 printjes gaat maken, is de prijs niet relevant - heb je elders een 2 euro goedkopere oplossing, dan loont dat alleen als je er niet meer dan 20 minuten aan moet besteden zeg maar.

Ik ben er zelf wel eens mee bezig geweest en heb het uiteindelijk wel goed gekregen, maar makkelijk was anders.

Jij bent daar dus ook tegenaan gelopen :) Het is wat met opto's spelen. En voor een fixed bitrate kun je het redelijk goed krijgen - spelen met die basis weerstand. Op de scope kun je met een blokgolf met een duty-cycle van 50% heel mooi zien of je 'goed' zit. En zo heel kritisch zijn die flanken niet. Zolang je rise / fall time maar ruim binnen 1/4 van je periode tijd zitten, gaat het eigenlijk wel goed. (waarom 1/4? Nou, je hebt per periode 2 transities en elke bit wordt in het midden van z'n state gesampled - als het goed is). Voorwaarde is wel dat de CLK van beide UARTS gelijk loopt. Anno 2016 (maar ook 20 jaar terug al) liep dat bijna allemaal op Xtals. Dat is eigenlijk bijna altijd wel goed genoeg om 10 bits ofzo 'synchroon' te blijven - daarna sync je tenslotte opnieuw.
Toegegeven, je ben aan de error-marge aan het snoepen...

Peter_dtn

Golden Member

die USB op de monitor is anders ook een hele mooie om de voeding vanaf te halen, de ground van USB en serial zijn waarschijnlijk in de monitor al verbonden. Je schema kan zowat hetzelfde blijven, alleen de brugcel eruit. Lijkt me een stuk makkelijker dan met discrete componenten die galvanische scheiding maken voor de serial verbinding. (er zijn overigens ook geisoleerde serial blokjes te koop)

Henk H.

Golden Member

Inmiddels tijd gevonden om dit project weer op te pakken. De USB op de monitor is USB-B, de vierkante variant die je vooral op randapparatuur ziet. Alleen USB-A, de platte variant die je vooral op computers ziet, levert spanning/vermogen. USB-B heeft alleen de datalijnen en geen spanning om allerlei problemen bij aansluiten te voorkomen. Daar kan ik dus geen voeding vanaf halen. De seriële poort op de monitor luistert alleen op Rx/GND zonder handshake etc. Ook daar dus geen pennen die continu hoog zijn en wat vermogen van te pakken.

Op 27 februari 2016 23:18:55 schreef EricP:
[...]Als je het spul kan voeden uit apparaat A (of vanaf dezelfde kabel als A) heb je alleen een scheiding naar B nodig. Nee, niet helemaal 'state of the art', wel zoals het in de praktijk vaak gaat en prima werkt.

Ik zou hiermee verder willen gaan, dus één scheiding tussen voedingsspanning en de rest (PIC, potmeter en seriële uitgang). Zoals ik het nu zie heeft een extra scheiding tussen PIC/potmeter en seriële uitgang weinig meerwaarde mbt voorkomen van aardlussen en maakt het het de schakeling wel ingewikkelder en duurder (of een groot SMD IC met ladingpomp of een extra voeding).

De nieuwe opzet is een galvanisch gescheiden DC/DC converter voor de voeding, die nu alleen DC mag zijn. Het PCB wordt geheel geïsoleerd opgesteld tov behuizing/massa door gebruik van nylon PCB holders. De behuizing wordt aan de massa gelegd op een soort steraarde waar ook de afscherming van de binnenkomende/uitgaande kabels op wordt aangesloten.

Het nieuwe schema:

Ik heb de volgende maatregelen voor bescherming/ontstoring in gedachten:
- D1 beschermt tegen verkeerd aansluiten van de voedingsspanning, reverse voltage is 60 V DC
- Zekeringen (F1 en F2) in zowel de +24V als de 0V leiding, waarde zoals voorgeschreven in datasheet van de DC/DC converter
- Laagdoorlaatfilter (R4 en C4) op de A/D ingang, afhankelijk van de stand van de potmeter is Fc 290-3.185 Hz. R4 beschermt tevens de A/D ingang tegen te hoge stroom als de weerstand tussen P+ en Pw (bijna) 0 is.
- C1, C2 en L1 zijn zoals voorgeschreven door de fabrikant van de DC/DC converter en bedoeld om storing die binnen de schakelde DC/DC converter ook binnen de schakeling te houden.

Graag hoor ik jullie op- en aanmerkingen en evt suggesties tot verdere verbetering.

Henk H.

Golden Member

Klein kickje na een paar dagen. Ben nu zo ver dat ik bijna kan gaan bestellen. Allen nog wat randzaken uitzoeken (behuizing, wartels etc).

Niemand met op- en aanmerkingen of suggesties voor verbetering mbt mijn nieuwe schema obv enkelvoudige galvanische scheiding? Ik heb het zo goed mogelijk geprobeerd te verbeteren met mijn beperkte kennis, maar leer graag bij om het nog beter en robuuster te maken.

Shiptronic

Overleden

Toch jammer hoe dit soort posten afloopt :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.