Supercondensator. Raar gedrag.

Niet dat ik er mee zit, maar...

Ik heb een 10F 2.7V condensator gekocht. Wat blijkt? Bij 0-1.0V is de capaciteit 7-10F, en rond de 2V loopt dat op naar rond de 12-13F!

Precies wat je in de meeste toepassingen zou willen. Of eigenlijk, het maakt niet zoveel uit wat ie onder de 1V doet, de energie die daar inzit kan je waarschijnlijk toch lastig gebruiken.

Het is een Dynacap DZN van ELNA Datasheet

(meetmethode: labvoeding op 0.1A, en iedere 0.1V het tijdverschil met de vorige "stap" noteren. Getal is capaciteit in Farads.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het diëlectricum zal soortgelijke spanningsafhankelijke eigenschappen hebben als dat in een X7R of Y5V condensator. Misschien is het wel een gigantische X7R of Y5V.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

bij X7R (en eigenlijk alle 'normale' ceramische capaciteteiten) neem de capaciteit AF bij toenemende spanning. Hier neemt ie TOE.

Overigens zegt rew' zijn datasheet +/-30%, dus daar zit ie netjes binnen :-)

Kan het ook aan de temperatuur liggen? Volgens de datasheet kan de capaciteit tot 30% variëren t.o.v. de waarde bij kamertemperatuur.

Frederick E. Terman

Golden Member

labvoeding op 0.1A, en iedere 0.1V het tijdverschil met de vorige "stap" noteren.

Als die cap een behoorlijke lek heeft, zou je hetzelfde zien. :)
Maar dat zal wel niet; dan zou je er als energieopslag niets aan hebben.

In dit geval is blijkbaar het diëlectricum niet zo lineair.
Misschien bestaat daar wel een datablad van.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Volgens de labvoeding in CV mode, was de lek (na een paar seconden) rond de 30mA. Dat zou betekenen dat ie iedere 5 minuten een volt verliest, toch? Ik wilde wat "langere duur" meten en mat tegen de tijd dat ik de multimeter paraat had 1.6V. Dat leek me "te veel". Ding was ook een beetje warm geworden. Kennelijk had ik hem perongeluk kortgesloten met m'n meetpennen. Tweede poging ging beter. Morgen eens kijken of er nog wat in zit.

Inderdaad, het "rare" zit hem er in dat het effect omgekeerd lijkt aan dat wat ik van Y5V ken. (of X7R dat ook doet wist ik niet).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hier staat bij de nadelen dat het kan zijn dat "de ontlading niet constant verloopt":
http://technotheek.utwente.nl/wiki/Supercondensatoren

fred101

Golden Member

Dielectrium kan spanning afhankelijk reageren.

Mogelijk mechanisch, er zit in zo'n ding vreselijk veel "plaat" en een dielectrium met een heel erg hoge dielectrische constante. Platen van een condensator trekken elkaar aan. Een klein beetje aantrekking kan dan mogelijk heftige effecten geven.

Neem je ook de ESR mee in je tijd berekening ? Die weerstand verlengt de laad tijd. Ik denk dat je hiervoor niet de esr @ 1kHz kunt gebruiken. De ESR is frequentie afhankelijk (en niet zo'n beetje ook, van DC tot 10kHz stort deze van bijna oneindig naar bijna niets) Geen zin om te rekenen, dat kun jij beter. Ik weet van rotte condensators met hoge ESR dat dit capaciteit metingen van DMM's (die met DC meten) vertekent. Deze geven dan een te hoge capaciteit.

De lekkage die ze opgeven is best hoog. ( 600uA na 24 uur, meestal wordt de waarde genomen die ze na een paar minuten meten. Voor jou condensator geven ze de waarde na 24 uur) En lekkage neemt toe met spanning. Ik heb toevallig net aan een lekke 1000uF zitten meten. Mijn WK meet met 3VDC en gaf < 1uA aan. Maar bij 28V, (de max werkspanning is 35V) liep er zelfs na 2 uur nog >100uA stroom. Zijn broertjes zaten onder de 5uA.

Ik vraag me af hoe een coulomb meter werkt in dit soort situaties. Die meet de lading onafhankelijk van de weerstand.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Op 24 februari 2016 18:31:20 schreef rew:
Inderdaad, het "rare" zit hem er in dat het effect omgekeerd lijkt aan dat wat ik van Y5V ken. (of X7R dat ook doet wist ik niet).

Strikt genomen zijn X7R, Y5V en consorten (X5R en NP0/COG kom je ook vaak tegen) geen soorten dielectrica, maar temperatuur/tolerantie specs.

De capaciteitsafname versus spanning is bij iedere fabrikant en formaat weer anders, en het kan zijn dat bij een fabrikant de X5R in 0603 beter is dan de X7R, en in 1206 andersom.....

fatbeard

Honourable Member

Da's niet geheel waar. Of geheel niet, ik ben geen eindredacteur.

In elk geval heeft AVX daar een interessant document over: Multilayer Ceramic Capacitors - Materials and Manufacture.

X7R gedraagt zich domweg anders dan Y5V, het heeft o.a. een kleinere spanningsafhankelijkheid en een kleinere diëlectrische constante dan Y5V...
Dat laatste is een reden dat er geen C0G (cee-nul-gee en niet cee-oh-gee) condensatoren bestaan van 100µF en geen Y5V condensatoren van 1pF: ze worden onhandelbaar groot of klein, of onredelijk duur.

Voor wie zoiets toch nodig denkt te hebben: 1µ8 C0G en 1n Y5V zijn wel verkrijgbaar...

Een (niet volledige) lijst van diëlectrica is C0G, C0H, C0J, M5U, P2H, P9O, R2D, R2H, S2H, T2H, U2J, X5R, X6S, X6T, X7R, X7S, X7T, X7U, X8G, X8L, X8R, Y5E, Y5U, Y5V, Z5U en Z7S.
Er zit systeem in: letter-cijfer-letter, de details daarvan willen me nu ff niet te binnen schieten maar zijn op Wikipedia na te lezen.

Vroeger werd 'gewoon' aangegeven of de tempco positief (P) of negatief (N) was, en hoeveel ppm: P100 en N750 waren veelgebruikte compensatiecondensatoren in TV-tuners, NP0 (en-pee-nul) was/is (nagenoeg) onafhankelijk van tempertatuur.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 24 februari 2016 20:18:29 schreef fred101:
Ik denk dat je hiervoor niet de esr @ 1kHz kunt gebruiken. De ESR is frequentie afhankelijk (en niet zo'n beetje ook, van DC tot 10kHz stort deze van bijna oneindig naar bijna niets)

Met een DC weerstand van max 200mOhm en een 1kHz weerstand van 100mOhm is de spanningsval over de ESR bij 100mA ongeveer... 10-20mV. Kortom, verwaarloosbaar.

@fatbeard, Ik heb op Wikipedia de condensator-code-specs gelezen... Of dat het artikel is waar je naar linkt weet ik niet. Maar Blurp heeft gelijk: De X7R specificeert een max temp, en een max afwijking(*) en NIET het spul (materiaal) wat daarvoor gebruikt wordt. In de praktijk lijkt het er op dat er wel degelijk maar 1 spul aan die specs voldoet, maar mogelijk is daar nu al verandering in aan het komen.

De "V" in de Y5V is de allervervelendste: Dat betekent dat de capaciteit over het werkgebied maarliefst 80% mag zakken. Denk je een 10uF condensator genomen te hebben, is ie nog maar 2uF als je hem nodig hebt. Mijn stelregel ondertussen: Alles is goed, als de laatste letter maar niet V is. Als je dan ruim 20% marge houdt, komt het goed.

(*) En nog iets. De derde is geloof ik min-temp.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 februari 2016 00:28:35 schreef rew:
Alles is goed, als de laatste letter maar niet V is. Als je dan ruim 20% marge houdt, komt het goed.

Werkelijk? Lees dit document van Kemet maar eens. Vooral figuur 13.
Als je 4V op je 6.3V X5R capaciteit zet heb je minder dan de helft van de capaciteit over. Bij 25 graden, die 15% temperatuurvariatie krijg je er nog eens bij...

EricP

mét CE

Vrij vertaald: het is zoiets als componenten uit China halen: je weet nooit wat je krijgt :) (was het leven vroeger toch simpeler, je had gewoon een 10μF condensator en als die niet voldeed, dan pakte je 22μF) :+

Wat overigens wel weer grappig is in het hele verhaal is dat de waarde van de condensatoren vaak niet zo heel kritisch is. Immers... bij iets simpels als een 555-oscillator pendelt de C continu tussen 1/3VCC en 2/3VCC. En toch werkt het best aardig... :+

Interessant leesvoer, blurp! :)

In grote lijnen al wel bekend, maar altijd leuk om wat te lezen van iemand die in de ionen, elektrolyten en constructie-methoden gedoken is.

Blurp: Figuur 13 is "typisch" voor een Y5V condensator. Daar ben ik bekend met dat gedrag. Als je naar Tabel 2 kijkt zie je dat voor de R in X5R geldt dat de afwijking van de "bij 25 graden" waarde maximaal 15% mag bedragen. Ik zie een afwijking van zo'n 50%, dus m.i. mag ie niet "R" zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@Rew:
Ik begrijp je redenatie, maar mijn indruk is dat fabrikanten de 'R' in XnR gebruiken voor strict de temperatuursafhankelijkheid van het dielectricum.

En mijn inkoopmacht is helaas niet groot genoeg om dat te beinvloeden. Ik hou er maar gewoon rekening mee in de designfase...

Maar dan zegt "X7R" (of wat voor rating dan ook) helemaal niets over de capaciteit bij 90% van de rated-voltage.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hangt ook van de grootte af; groter (meestal hogere max. spanning) is meestal beter... :)

https://www.maximintegrated.com/en/images/appnotes/5527/5527Fig01.gif

Voor AC zijn de capaciteitsveranderingen wat complexer: http://www.johansondielectrics.com/ac-power-computations-for...-caps.html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Op basis van "theorie" zou ik verwachten dat een bepaald type "max 25V" condensator op zeg 12.5V een capaciteits reductie heeft van 50%, en dat z'n 16V broertje die zelfde reductie heeft bij 8V.

Aan de drie-kleuren-lijnen, kan je zien dat een fabrikant kennelijk een 1206 X7R condensator maakt, en dan vervolgens hetzelfde ding als 10V, 16V, en 25V variant verkoopt. Die 25V kan ie wel hebben, maar de capaciteit loopt terug. Kies je een grotere variant, dan kan de "technische" maximum spanning hoger zijn, en heb je bij een zelfde absolute spanning een relatief lagere spanning t.o.v. de max spanning, met als gevolg dat je op een ander deel van de curve zit.

Mijn supercap heeft 24-48 uur een gemiddelde lekstroom van ongeveer 11 µA. (hij is van 1.603 naar 1.507 gezakt).

[Bericht gewijzigd door rew op 26 februari 2016 17:38:24 (14%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 februari 2016 17:36:45 schreef rew:
Aan de drie-kleuren-lijnen, kan je zien dat een fabrikant kennelijk een 1206 X7R condensator maakt, en dan vervolgens hetzelfde ding als 10V, 16V, en 25V variant verkoopt.

Zolang die drie 1206 condensatoren alleen in werkspanning verschillen hebben ze voor iedere spanning hetzelfde dielectricum met dezelfde dikte.
Dus zullen de capaciteit vs spanning grafieken samenvallen.

De uiteindelijke werkspanning wordt ook door andere factoren (testgedrag, zuiverheid van het dielectricum etc) beinvloed.

Je moet je wel afvragen waarvoor deze condensatoren (kleine SMD caps met grote (>100nF) waarden) gebruikt worden. Ik gebruiks ze in ieder geval eigenlijk alleen in voedingen, waar de preciese capaciteit niet heel belangrijk is (als het maar genoeg is)

fred101

Golden Member

Je zou het ding eens echt moeten meten. Met jou methode zijn er teveel onbekende en blijft het raden. Elke serieuze LCR bench meter of brug heeft een optie om DC bias toe te passen. Dit is niet een nutteloze optie.
Dat zou een interessant vergelijk zijn. Ik zou eens moeten kijken of ik iets groots heb liggen. (ik denk dat ik niet verder dan 2F kom)

Je moet hem dan wel in serie zetten met een goed bekende en heel goede condensator. Er zijn maar weinig meters die zo 10F aankunnen (ivm de extreem lage reactantie bij 100Hz). Ik gebruik daarvoor een 1 of 10 uF C standaard van GR samen met een GR1620, een waanzinnig accurate C meetbrug die nog steeds geproduceerd wordt,zeg maar de 3458 onder de C bruggen met aF resolutie. (de mijne blijkt de standaards-lab meter van GR zelf te zijn geweest volgens Henry Hall, 40 jaar lang ontwerper bij GR die dus zelf met mijn brug gewerkt heeft). Er is maar 1 nadeel, een full-resolutie meting kost je zo 15-30 minuten.

Niet om te zeuren maar gewoon omdat ik dit soort metingen wel interessant vind zomaar wat opmerkingen. OK, je zit dan wel heel diep in hele kleine meetfoutjes maar wie weet kan iemand dat weer koppelen aan iets anders (zo als het voltco ebn meetsal levert dat weer leerzame discussies en pdfs op.

De onbekende DC weerstand van het ding (dat is meer dan de blijkbaar 100m Ohm van de pootjes, er zit ook nog een paar meter alu foil in welke een niet echt ideale verbinding naar de pootjes heeft.) De ESR is bij 0,0000001 Hz vreselijk veel hoger dan bij 1kHz ;-) Zelfs bij 10 Hz is het verschil al groot.

Een labvoeding is niet perfect dus die 100 mA kan zo 110 of 95 zijn. En als je er een stroonmeter tussen hangt voeg je shunt weerstand toe welke groter wordt als de meter naar een lager bereik schakelt. Hoe groot is die invloed ?

Daarnaast zit je er zo een paar seconden per meting naast omdat je de stopwatch en meter tegelijk moet aflezen.

Je multimeter trekt bij voltmeting ook continu wat stroom uit de condensator. Dat neemt toe met de spanning. Tenzij je een 10G gebruikt, dan is het zelfs voor mij verwaarloosbaar ;-)

En wanneer weet je of hij vol is, dat verloopt tenslotte niet lineair. Die 2,7V is helemaal vol en dat krijg je hem in theorie nooit. Ik dacht dat men meestal tot 63% ofzo gaat, dus 1,7V , maar jij gaat tot 2,7V door. Hoe zit dat wiskundig. Heb je jou cijfers in een grafiek gezet en komt dat een beetje overeen ? Zou interessant kunnen zijn.

Die 2,7V zal ook niet 100% vast liggen. Dat is gewoon een veilige waarde waarbij het ding zijn oxidelaag niet te veel doorlekt. Ook is de folie en oxide geen precisie component. En bij dit soort enorme gevallen kunnen kleine afwijkingen hard gaan. Dat is een van de redenen dat elco's zo'n grote tolerantie hebben.

Naarmate de spanning stijgt loopt de stroom terug. Loopt er bij jou bij 2,7V nog steeds 100mA ? Meestal is hij de praktijk vol bij het punt waarbij de lekstroom net zo groot is als de laadstroom. De spanning stijgt dan niet meer. Ik had vanmiddag een condensator in een snubber die een soort "one man" oscillator op iets van 0,5 Hz vormde. De spanning steeg, hij sloeg door, de stroom nam toe, spanning zakte, lekken stopte, spanning steeg weer etc. Best grappig. Op mijn IET LCR meter zag je niets maar op de GR1608 zag ik de nulmeter op en neer gaan en daarna op de lektester zag je het echt goed.

Als de cap al wat ouder is en/of niet echt geweldig geformeerd lijkt de capaciteit groter omdat hij meer lekt.

Al de tijd die jij meet loopt er ook stroom weg en kan het zijn dat de oxide laag groeit. Dat is volgens de datasheet 600uA (natuurlijk niet veel tov de 100mA maar alle beetjes helpen en als de elco in de buurt van de 2,7 V komt loopt er waarschijnlijk geen 100 mA meer maar neemt de lekstroom toe. En al die foutjes hebben 1 overeenkomst, ze verhogen de schijnbare capaciteit.

Dan is er nog de aantrekking tussen de platen. Bij dit soort condensators zou dat best groot kunnen zijn en neemt toe met spanning. Is er hier een wiskunde/natuurkunde genie welke dat kan berekenen. Het papier tussen de folies is waarschijnlijk vrij makkelijk samen te drukken. Dat verhoogt ook de capaciteit.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Op 26 februari 2016 20:25:16 schreef fred101:
Er is maar 1 nadeel, een full-resolutie meting kost je zo 15-30 minuten.

Och. Ik behelp me met een gewone multimeter en krijg een ruwe indruk. Als ik het nauwkeuriger wil meten, ga ik inderdaad niet meer op de labvoeding metertjes vertrouwen.

De ESR is bij 0,0000001 Hz vreselijk veel hoger dan bij 1kHz ;-) Zelfs bij 10 Hz is het verschil al groot.

Die 0.0000001 Hz van jou is bijna 4 maanden. De ESR is dan verwaarloosbaar: De capaciteit en zelfontlading overheersen.

Verder snap ik niet dat je zegt dat de ESR omhoog zou gaan bij afnemende frequentie. Bij oplopende frequenties is het zo dat er diep in de condensator energie zit opgeslagen die niet onmiddelijk verliesloos naar de terminals kan komen. Volgens mij wordt bij afnemende frequentie de ESR juist lager.

Een labvoeding is niet perfect dus die 100 mA kan zo 110 of 95 zijn. En als je er een stroonmeter tussen hangt voeg je shunt weerstand toe welke groter wordt als de meter naar een lager bereik schakelt. Hoe groot is die invloed ?

Inderdaad, ik kan er zomaar 10% naastzitten omdat ik die 100mA van de labvoeding niet gecontroleerd heb. Een shunt-multimeter zal, niet van bereik wisselen omdat we een "constant current" meting aan het doen zijn. En de labvoeding zit in "CC" mode, dus zal compenseren voor impedantiewisselingen in de multimeter. Daarnaast hou ik niet van autorange, dus de meter die dat kan ligt al een jaar in een hoekje....

Daarnaast zit je er zo een paar seconden per meting naast omdat je de stopwatch en meter tegelijk moet aflezen.

Ik denk dat het minder is. Ik lees "huidige tijd" af op het digtale klokje van m'n computer. Dat doe ik door te staren naar de volt meter van de labvoeding en zodra ie springt met m'n ogen naar de computer te draaien. Ook al doe ik dat langzaam, ik probeer dat consistent te doen, zodat de tijd die het me kost wegvalt in de meting. Als ik het nauwkeuriger wil meten kan dat zeker. Het hele topic was gebaseerd op mijn constatering dat deze condensatoren juist MEER capaciteit krijgen bij hogere bias. Dat is andersom als wat we van Y5V en kennelijk ook X5R kennen. De relatieve meting klopt wel ongeveer. Ik heb een variatie van ongeveer 7F naar 13F gemeten. Haast een factor 2.

Je multimeter trekt bij voltmeting ook continu wat stroom uit de condensator. Dat neemt toe met de spanning. Tenzij je een 10G gebruikt, dan is het zelfs voor mij verwaarloosbaar ;-)

Ik heb de capaciteitsmeting nog onnauwkeuriger gedaan door het "grove" display van de labvoeding te gebruiken.

Als ik een multimeter had gebruikt, is de lekstroom bij 2.5V zo ongeveer 0.25 µA.

Voor de zelfontladingsmeting hangt de multimeter natuurlijk maar 5-10 sec per dag aan de condensator. Ik denk niet dat ik vandaag ga kijken hoe ver ie ontladen is. Volgende meting maandag pas.

En wanneer weet je of hij vol is, dat verloopt tenslotte niet lineair. Die 2,7V is helemaal vol en dat krijg je hem in theorie nooit. Ik dacht dat men meestal tot 63% ofzo gaat, dus 1,7V , maar jij gaat tot 2,7V door. Hoe zit dat wiskundig. Heb je jou cijfers in een grafiek gezet en komt dat een beetje overeen ? Zou interessant kunnen zijn.

Een supercap moet je heel lang op een spanning houden, voordat "het onderste uit de kan" ook geladen is. Toen ik hem een paar seconden op 2.5V (of 2.7) had, was de lekstroom nog rond de 30mA. Dat is gewoon stukjes "diep" in de condensator die nog geladen moeten worden. Het eerste stuk ontladen is dus naast de zelfontlading ook nog het herverdelen van de lading binnen de condensator.

Dus voor "zelfontlading" specs bij dit soort componenten hoor je hem minuten, uren of zelfs een dag op een spanning te houden alvorens je gaat meten. Ik vond het laad-experiment leuk geweest en heb hem aan de kant gelegd. Enkele minuten later bedacht ik me dat ik wel eens de zelfontlading kon gaan meten. De gemeten spanning was zodanig laag dat ik geconcludeerd heb dat ik tijdens het prutsen met de aansluitingen waarschijnlijk kortsluiting heb gemaakt. Dus weer kort aan de labvoeding en daarna de "lekstroom meting" gestart.

Maar dit is dus niet volgens de voorgeschreven test-methode, dus als er waardes uitkomen die buiten spec zijn, dan kan ik niet klagen. Maar na 24 uur krijg ik een waarde die meer dan 1000x beter is dan de specs volgens het datasheet. Mwah. Kan ik mee leven.

Daarnaast kan het best zijn dat ze nog wat geformeerd moeten worden.

Die 2,7V zal ook niet 100% vast liggen. Dat is gewoon een veilige waarde waarbij het ding zijn oxidelaag niet te veel doorlekt. Ook is de folie en oxide geen precisie component. En bij dit soort enorme gevallen kunnen kleine afwijkingen hard gaan. Dat is een van de redenen dat elco's zo'n grote tolerantie hebben.

Naarmate de spanning stijgt loopt de stroom terug. Loopt er bij jou bij 2,7V nog steeds 100mA ? Meestal is hij de praktijk vol bij het punt waarbij de lekstroom net zo groot is als de laadstroom.

Specs zeggen: "max 2.7V", dus daar houd ik me in princiepe aan. Geen zin in ploffende elko in m'n kantoor. Bij 100mA zit je meer dan 0.25W te stoken... Hmm. moet kunnen (ik had eerst.. rekenfoutje, 2.5W uitgerekend).

De labvoeding zat tot 2.7V in CC mode en dan gaat het rode CC ledje uit en het groene CV ledje aan. Net als bij een LIPO zie je dan een aflopende laadstroom. Bij 30mA vond ik het welletjes. Volgens mij was dat binnen 60 sec.

Al de tijd die jij meet loopt er ook stroom weg en kan het zijn dat de oxide laag groeit. Dat is volgens de datasheet 600uA (natuurlijk niet veel tov de 100mA maar alle beetjes helpen en als de elco in de buurt van de 2,7 V komt loopt er waarschijnlijk geen 100 mA meer maar neemt de lekstroom toe. En al die foutjes hebben 1 overeenkomst, ze verhogen de schijnbare capaciteit.

Die 600µA is gewoon 0.6% van de 100mA. Dat is verwaarloosbaar ten opzichte van de andere fouten. Het was een ordegrootte meting en die 0.6mA draagt niet meetbaar bij aan de totale fout.

Dan is er nog de aantrekking tussen de platen. Bij dit soort condensators zou dat best groot kunnen zijn en neemt toe met spanning. Is er hier een wiskunde/natuurkunde genie welke dat kan berekenen. Het papier tussen de folies is waarschijnlijk vrij makkelijk samen te drukken. Dat verhoogt ook de capaciteit.

Dichter bij mekaar = hogere capaciteit. Dus dat zou een verklaring kunnen zijn voor het gemeten effect....

[update] Ik zat met 100mOhm ESR en 30mA lekstroom in m'n hoofd. Dat is onjuist. ESR is 35mOhm, en lekstroom is 0.6mA. Lullig dat ze niets over die "hold tijd" en/of de lek in de eerste 24 uur zeggen. (Ik heb hier een condensator. Die is na 24 uur gewoon helemaal leeg. Voldoet ook aan de < 0.6mA spec na 24 uur, toch?)
Ik heb de 10x35 variant. Er is ook een 10F 18x35. Die is meer dan 3x groter, en heeft volgens het datasheet geen enkel voordeel behalve dan dat ie een iets lagere ESR heeft. Volgens mij kan je dan al beter 2 van deze 10mm diameter dingen parallel zetten. Lagere ESR (17mOhm) en 2x de capaciteit (20F).

UPDATE2: na 6 dagen. lekstroom nu ongeveer 4.3 uA (gemiddeld over die 6 dagen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Even alle andere factoren daar gelaten neemt de capaciteit linear toe met het verminderen van de afstand van de platen.
Maar de aantrekkingkracht van de platen neemt dan ook lineair toe met het verminderen van die afstand. Net als de de verhoging van de spanning.
Als het dielectrum een lineare veer constate heeft, twee keer zoveel druk=twee keer zo plat. Dan neemt de capaciteit dus kwadratisch toe met de spanning.Maar ja,wat doet de dielectrische constante onder die extra druk, geen iedee.
Heel veel onbekenden dus.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Ik kom net deze tegen: http://www.farnell.com/datasheets/1889748.pdf
Hier is gespecificeerd dat de capaciteit rond de 0.35µF begint, en naarmate de DC bias toeneemt de capaciteit ook toeneemt tot boven de nominale waarde van 1µF.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Bert_Camper

Golden Member

@rew: Dat is toch een MLCC en niet een supercap?