IGBT opgeblazen oorzaak?

Bij die scoop-plaatjes moet IK denken aan een spoel op je emitter. Gokje: "draadgewonden weerstand"?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 11 maart 2016 00:36:02 schreef rew:
Bij die scoop-plaatjes moet IK denken aan een spoel op je emitter. Gokje: "draadgewonden weerstand"?

Het is een schuifweerstand, maar ik denk dat deze vanbinnen inderdaad draadgewonden is.

Hey, normaal ben ik best goed in het uitpuzzelen wat wat is, maar deze modules ken ik niet, dus wat "annotatie" in het plaatje zou ik waarderen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

@ TS,

Dit staat in de datasheet van je adapter board: Gate resistors TOP, R151, R152, R153, R154, R155, R156. BOT, R151, R152, R153, R154, R155, R156. Factory setting not equipped.

Daar maak ik uit op dat de gate weerstanden er niet op zitten, die zal je dus zelf moeten aanbrengen. De waarde daarvan ligt helemaal af van het doel waarvoor je het gaat gebruiken, daar heb je dus je scoop bij nodig. De waarde kan variëren van 10E tot +/- 100E.

Wat je nu op de scoop ziet is enorm veel ringing en daar kan een gate weerstand wel wat aan veranderen. Maar neem ook het verhaal van SparkyGSX mee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De gate weerstanden zijn reeds gesoldeerd op het bord. Ik heb deze al aangepast, maar dit heeft geen invloed op de ringing.
Ik ga er dus vanuit dat dit het gevolg is van de belasting.
Bedankt voor de feedback!

Ik heb nu ontdekt dat de drivers van de inverter niet meer werken.
Ik heb deze een tijdje niet meer gebruikt.
Ik heb wel een zelfgemaakt printje die de verbindingen voorziet tussen de levelshifter en de drivers. Daar is een tijdje geleden de ground doorgeslagen waarschijnlijk door een braampje. Nu vrees is ik dat dat de oorzaak is.

edit:

Ik begin nu net te twijfelen of de driver misschien in een soort fout mode zou kunnen zitten, waardoor hij moet gereset worden.
Ik zal de datasheets eens bekijken.

[Bericht gewijzigd door gihlutax op zaterdag 12 maart 2016 11:52:36 (14%)

Lambiek

Special Member

Ik begin nu net te twijfelen of de driver misschien in een soort fout mode zou kunnen zitten, waardoor hij moet gereset worden.

Als de driver in een fout modus zou zitten stuurt deze niets uit, en dan zou je error uitgang ook actief moeten zijn. Heb je daar al op gemeten? Als je error uitgang laag is, is er niets aan de hand.

Heb je daar wel een pull up weerstand aan zitten van 10K? Anders kun ja daar slecht aan meten, uitgang zweeft dan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Correct me if i'm wrong, maar...

Ringing die gebeurt als je de boel AANzet kan je beinvloeden met de gateweerstand.

In het scoop plaatje, was daar niet wat "activiteit" bij het uitzetten van de schakel-tor?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Ringing die gebeurt als je de boel AANzet kan je beinvloeden met de gateweerstand.

Ja, ik begrijp ook niet waarom het niet reageert op een andere waarde van een gate weerstand.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Bert_Camper

Golden Member

Als ik het plaatje goed interpreteer, treedt de ringing op bij het uitschakelen. Oorzaak zal in het pad zitten waar de collector/emittor stroom loopt. Te lange bedrading, weerstand met veel zelfinductie, onvoldoende of geen afvlakking van de voedingsspanning etc.

Shiptronic

Overleden

Scoop plaatje nog een bekeken, en ringing lijkt toch bij aanschakelen te gebeuren, maar er viel mij nog wat op :

Trigger staat op 8 Volt en word alleen maar gehaald door de slingeringen, maar de werkelijke spanning om de gate te sturen = 3V? is dat niet veel te laag?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

ringing lijkt toch bij aanschakelen te gebeuren,...

Het is ook bij het inschakelen.

maar de werkelijke spanning om de gate te sturen = 3V?

Divisie staat op 2V, en ik tel vier hokjes, dat is toch 8V. Of kijk ik nu verkeert.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

Bij het steady signaal tel in maar 1,5 hokje, ook als ik als referentie het gele referentie pijltje links van het scherm bekijk.

Ja de 1e opslingering tikt de 8volt aan, maar daarna kak de boel in naar 3V?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Ja, je hebt gelijk. Ik zat verkeert te kijken, dat is inderdaad veel te weinig. Die dingen hoor je met 15V aan te sturen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Bert_Camper

Golden Member

Het zal aan mij liggen maar ik zie bij dat scopeplaatje niet staan waar dat gemeten is.
Ook de gevoeligheid is een vraagteken als het met een differential probe gemeten is. Welk type probe, heeft die voldoende common mode onderdrukking?

Lambiek

Special Member

Het hele topic wordt een beetje vaag onderhand. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Er werd met een differentiaal probe gemeten die op 1:10 stond.
De spanningsvorm die je ziet is de spanning over de IGBT zelf, dus niet de op de gate.
En aan de gate komt inderdaad +15V en om de IGBT te sluiten -7V.

Bert_Camper

Golden Member

@gihlutax: Dus toch ringing bij het uitschakelen.

Lambiek

Special Member

Op 16 maart 2016 15:37:51 schreef Bert_Camper:
Dus toch ringing bij het uitschakelen.

Het is toch bij een opgaande flank, of ben ik nu gek.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Bert_Camper

Golden Member

Ja, het is bij opgaande flank en 0V is beneden.

Lambiek

Special Member

Dan is het toch bij het inschakelen, en niet bij het uitschakelen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Bert_Camper

Golden Member

Denk het toch niet, kijk even mee naar het scope plaatje.
Van hokje 2,5 tot 5 is de spanning 0V, dus hij is ingeschakeld. Na het vijfde hokje gaat de spanning omhoog, dus de IGBT schakelt daar uit.

Lambiek

Special Member

Dat ligt er helemaal aan hoe de TS de belasting schakelt, of het in de plus of in de min is. Het kan net zo goed in de plus zijn, en dat is niet ongebruikelijk met een IGBT.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Bert_Camper

Golden Member

Het is de spanning over de IGBT en 0V is in het midden van de verticale as. Lijkt me toch duidelijk waar hij in geleiding is.
Edit: "In de plus of in de min" snap ik niet. Het is geen stroomprobe.

[Bericht gewijzigd door Bert_Camper op woensdag 16 maart 2016 19:24:07 (22%)

De nieuwste info is gewoon dat het plaatje de spanning over de IGBT laat zien:

Op 16 maart 2016 15:22:43 schreef gihlutax:
De spanningsvorm die je ziet is de spanning over de IGBT zelf,

De ringing zou dan dus bij het uitschakelen optreden. De "aanschakel" flank ziet er dus wel redlelijk strak uit.

Het hangt een beetje van de belasting af of je dit een probleem vindt.

Edit: Ik heb nog wat vragen over die scoop plaatjes. Ik lees zo'n 30V af als "stabiele" spanning. 2V/DIV, 1:10 probe -> 30V. Klopt dat?

Zoals je ziet, begin je met 30V over je IGBT, en als ie afschakelt krijg je ineens > 60V over dat ding. Dit kan je voorkomen door een diode van de output naar de voeding te zetten.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 17 maart 2016 08:33:46 (27%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 16 maart 2016 19:22:10 schreef Bert_Camper:
Het is de spanning over de IGBT en 0V is in het midden van de verticale as. Lijkt me toch duidelijk waar hij in geleiding is.

Het zal wel, ik kan het in ieder geval niet goed zien op dat plaatje.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.