Schakelen van verschillende apparaten vanaf Arduino

met 1.5K weerstanden loopt er dan 2.9mA en dan zouden de transistoren opengestuurd worden tot een 2.9A. ga je dus boven de 2.9A met je verbruikers, dan is de transistor niet volledig open gestuurd en zal die heeeeeel warm worden. ik vermoed dat je op 1A werkt en dan komt het wel goed.

fet zijn idd spanningsgestuurd, je zet er een spanning op en de fet wordt open gestuurd. echter moet je wel een beetje opletten. intern in de fet zit er eigenlijk een kleine condensator.
als uw arduino van 0V naar 5V gaat, moet die kleine condensator instant van 0->5V getrokken worden. hierdoor krijg je een hele korte piekstroom.
beter kan je ook een weerstand tussen gate en arduino zetten om die begin piekstroom te beperken. dat is beter voor de arduino, maar de fet zal er iets trager door schakelen (ik zie hier nog altijd geen probleem).
dit fenomeen begint pas goed te spelen als je pakweg 10fets parallel zet om grote stromen te schakelen. dan heb je ook 10 gate condensatoren die parallel staan en dit zou grote stromen kunnen opleveren.

ik zou alles eens afkoppelen, massa's van beide voedingen aan elkaar hangen (t zijn toch echt 2 compleet losse voedingen hé??), arduino met 1K weerstanden aan een TIP120 hangen en zien of de uitgangen dan goed schakelen.
als dit werkt, dan hang je uw ledstrip tussen die ene voeding en de TIP120 collector en die zou dan moeten werken.
daarna pas de volgende uitgangen samenhangen.
als je slechts 5mA per pin aanstuurd van je arduino, zie ik ook geen problemen bij het aansturen van meerdere pinnen tegelijk

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Op 9 maart 2016 21:33:58 schreef Thornberg:
Kijk, dat heb ik dus niet, de massa's gelinkt. Als ik dat doe lijkt de Arduino op hol te slaan.

Dan is er dus wat anders aan de hand, de gnd's zullen toch aan elkaar moeten anders werkt het niet.

Er is dus iets wat die storing teweeg brengt, die zal je eerst op moeten lossen. Lange draden, geen diode over je relaisspoel, zomaar een paar dingen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik ga hier vanmiddag mee aan de slag zodra ik mijn weerstanden binnen heb, onwijs bedankt.

Wel vreemd dat t wel heeft gewerkt zonder de aardes te verbinden. Bij het aansturen van 1 van de 6 stripjes was er niks aan de hand. Des te meer er aangestuurd werden des te zwakker de leds. Gezien de TIP's met stroom werken denk ik idd dat het met weerstanden op te lossen moet zijn, als het qua amperage te veel van de arduino vraagt. We zullen het meemaken, ik ga het testen op de manier zoals jullie het omschrijven. Transistor voor Transistor.

Nogmaals, als iemand een handige plek weet om schema's te maken zoals in dit topic, graag!

En... Dan vraag ik me alleen af... Als FET's op spanning werken, en zo weinig verliezen hebben, zijn deze toch zo velen malen effectiever? Al helemaal als ze op 5 volt schakelen (logic level dacht ik?). Waarom gebruiken mensen in vredesnaam nog TIP's? Al helemaal bij dit soort projecten?

Lambiek

Special Member

Wel vreemd dat t wel heeft gewerkt zonder de aardes te verbinden. Bij het aansturen van 1 van de 6 stripjes was er niks aan de hand. Des te meer er aangestuurd werden des te zwakker de leds.

Dan heeft de stroom toch een ander pad gezocht, maar het is niet de juiste methode.

Nogmaals, als iemand een handige plek weet om schema's te maken zoals in dit topic, graag!

Zelf gebruik ik dit altijd, SPLAN6.0 van ABACOM.
Hier kun je een demo vinden, kijk maar of je het iets vindt.

http://www.abacom-online.de/demos/splan70(demo).exe

Inmiddels is het SPLAN7.0. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 10 maart 2016 09:16:17 schreef Thornberg:
En... Dan vraag ik me alleen af... Als FET's op spanning werken, en zo weinig verliezen hebben, zijn deze toch zo velen malen effectiever? Al helemaal als ze op 5 volt schakelen (logic level dacht ik?). Waarom gebruiken mensen in vredesnaam nog TIP's? Al helemaal bij dit soort projecten?

een fet is ook gewoon een transistor, het is alleen iets moeilijker om 'stabiele' schakelingen ermee te maken.
de ene fet is de andere niet, en soms kan door de afwijkende specs een schakeling ineens niet meer werken.
bij transistoren heb je dat ook (hfe van 1000-1500 bv), maar kan je makkelijker een schema voor maken die het 'altijd' doet.

transistoren zijn goed ingeburgerd en bijna iedereen kan ermee rekenen, fets vraagt soms wat meer opzoekwerk.
ikzelf gebruik graag fets (heb een doosje IRF740's liggen hiervoor, VDS=400V, ID=10A) in de autos. zijn de ideale vervangers voor relais.
doch als ik een kleine schakeling wil maken om een relais met een arduino aan te sturen, zal ik nogal sneller een bc547c gebruiken.

fets hebben ook een iets 'slechter' lineair gebied, volgens mij (zal daarvoor toch mijn schoolboeken eens moeten induiken om het op te frissen)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

een fet is ook gewoon een transistor, het is alleen iets moeilijker om 'stabiele' schakelingen ermee te maken.

Moeilijker? Nou daar verschillen we van mening over dan. :)

transistoren zijn goed ingeburgerd en bijna iedereen kan ermee rekenen,...

Nou, kom maar al te vaak het tegendeel tegen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ahhh :p verhelderend :p

Aan de ene kant wel fijn om te zien dat de meningen hierover ook hier veel verschillen. Er is voor een beginner echt zo veel diepgaande informatie te vinden, maar geen duidelijke voorkeur bij dit soort dingen. De 1 gaat voor TIP's, de ander voor FET's. In mijn ogen leken me 5v logic level FET's veel makkelijker in gebruik met arduino, omdat deze de pins bij hoog altijd op 5 volt zet. Dus deze gekocht, maar ik krijg ze niet eens werkend :).

Ow, deze btw:
https://www.conrad.nl/nl/mosfet-international-rectifier-irl-540-n-n-ka…

Lambiek

Special Member

Ow, deze btw:
https://www.conrad.nl/nl/mosfet-international-rectifier-irl-...62798.h…

Wat voor gate weerstand gebruik je?

Je bedoelt toch de IRL540 en niet de IRF540, want daar zit verschil in.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 10 maart 2016 10:21:57 schreef Thornberg:
Dus deze gekocht, maar ik krijg ze niet eens werkend :).

als de massa tussen leds en arduino niet verbonden waren, kan ik best begrijpen dat ze niet willen werken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Op 10 maart 2016 12:07:16 schreef fcapri:
als de massa tussen leds en arduino niet verbonden waren, kan ik best begrijpen dat ze niet willen werken

En dat was hierom.

Kijk, dat heb ik dus niet, de massa's gelinkt. Als ik dat doe lijkt de Arduino op hol te slaan.

Op 10 maart 2016 08:58:27 schreef Lambiek:
Dan is er dus wat anders aan de hand, de gnd's zullen toch aan elkaar moeten anders werkt het niet.

Er is dus iets wat die storing teweeg brengt, die zal je eerst op moeten lossen. Lange draden, geen diode over je relaisspoel, zomaar een paar dingen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hey fijne mensen, ik wou even terugkomen op dit hele verhaal. En een tip voor zoekenden zoals ik:

Voor iedereen die een transistor als (simpele aan/uit-)schakelaar nodig heeft in zijn Arduino project, en zich afvraagt welke te moeten nemen, zou ik aanraden naar een logic level N-channel MOSFET te kijken. De door mij gebruikte IRL540N heeft zeer goede specs om met een microcontroller aan te sturen (ook aldus hier)

Lang verhaal kort wat betreft dit topic:
De oplossing is dus gevonden in een alternatieve transistor.

Kort verhaal lang:
Ook met de juiste weerstanden was het een hel. Stuk voor stuk deden ze het prima, maar bij meerdere kleuren tezamen bleef de helderheid afnemen. Ten einde raad en gewoon niet snugger genoeg diep in de materie te duiken zocht ik naar alternatieven. Verschillende transistoren geprobeerd, verschillende manieren van aansturen getest, tot ik bij de perfecte oplossing kwam:

Een logic level NPN MOSFET, en wel de IRL 540 N.
De L staat voor logic level, wat beknopt betekend dat deze volledig open stuurt bij 5 volt op de Gate, dus ook bij een High output van een Arduino pin. En dat deed 'ie inderdaad, altijd fijn :)

Dit werkt zo verdomd makkelijk, 5 volt op de gate = schakelaar gesloten... Niks op de gate = schakelaar open. Ik heb een rits van deze FET's aangeschaft en gebruik ze nu ook bij mijn andere projecten om elektromagneten aan te sturen (op de harde manier geleerd dat je dan nooit de N4001 diode moet vergeten :P ) en om een alarmsysteem te maken. Ze hebben een veel hogere efficiëntie en veel minder warmteverlies dan de TIP's, die gaan voor mij dan ook meteen de vergetelheid in.

Bedankt voor jullie hulp, ik heb er heel veel aan gehad! :D Tot de volgende NOOB-quest van mij :)