degelijke stereo FM transmitter met IC

Eerst en vooral: ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt :p

Ik zou graag een FM transmitter bouwen die ietwat degelijk is, met een laag vermogen, stereogeluid en ietwat moderne chips. Ik ets en soldeer intussen mijn eigen printjes met SMD chips, dus ik ga liever een minimum aan chipjes gebruiken in plaats van losse transistoren. Ik ben echter volledig nieuw in het RF gedeelte.
Nu. Bij mijn weten heb ik een RF verzender nodig, die moet een pre-emphasis hebben en ergens moet er gemultiplexed worden om in stereo te versturen.

De BA1404 ligt voor de hand. Niet enkel is de chip veroudered, hij is ook moeilijk te krijgen, net als de variabele spoel (sumida 10C-3F6 3 1/2 T, ik dacht 65 - 79nH) en 38Khz oscillator. Lijkt me onheilspellend wanneer Farnell al die dingen niet in stock heeft. Lijkt me wel erg eenvoudig om te maken, hier een schakeling: http://electronics-diy.com/BA1404_Stereo_FM_Transmitter.php
Hij heeft ook een leuk schema voor pre-emphasis, encoding en mixing:
http://electronics-diy.com/stereo_encoder.php

Ik keek naar de Maxim MAX2602. Lijkt prima. Die kan ik combineren met de stereo encoder die ik hierboven linkte?

Dus, nog twee vragen:
Zijn er chipjes die bruikbaar zijn? Ik heb echt moeite om uit te vogelen wat voor chip ik nodig heb.
Kan ik een 38.4khz kristal gebruiken voor de schemas van electronics-DIY? Ze vragen 38khz kristallen, maar farnell heeft enkel 38.4khz kristallen.

Hubie

Special Member

BA1404 en X-tal 38 kHz zijn bij Kent te koop.
Voor het spoeltje kan je een TOKO S18 rood gebruiken.

Arco

Special Member

De BA1404 komt bij mij niet echt in gedachten als het om een degelijke stereo fm transmitter gaat... :)
(de NJM2035 die je noemt is volgens mij trouwens nog ouder)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

De 38 kHz mag bij omroepzenders maximaal 4 Hz afwijken.
Voor jezelf mag je het zelf weten, maar 400 Hz afwijking is beslist teveel. Daar zal een ontvanger niet goed mee kunnen werken.
(Daarbij: als 400 Hz werkelijk niet uitmaakte, zou om te beginnen al geen kristaloscillator nodig zijn, maar een RC-generator goed genoeg zijn.)

Een BA1404 is goed genoeg voor een klein zendertje om in de auto via de radio naar andere audioapparatuur te luisteren. Dat zal probleemloos werken, en versterking is niet nodig en trouwens ongewenst.
Om te piraten (en met de genoemde tor doe je dat al volop) is hij minder geschikt, omdat je dan niet slechts één kanaal in gebruik hebt (wat al enig risico inhoudt :)), maar over een heel brede band als storing te horen bent.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 25 februari 2016 13:25:39 schreef Hubie:
BA1404 en X-tal 38 kHz zijn bij Kent te koop.
Voor het spoeltje kan je een TOKO S18 rood gebruiken.

ok, top :)

Op 25 februari 2016 13:47:17 schreef Arco:
De BA1404 komt bij mij niet echt in gedachten als het om een degelijke stereo fm transmitter gaat... :)
(de NJM2035 die je noemt is volgens mij trouwens nog ouder)

gohja, die BA1404 lijkt wel meer te bieden dan een eenvoudig FM bugje van 10 componenten met bipolaire transistoren

Op 25 februari 2016 14:31:50 schreef Frederick E. Terman:
De 38 kHz mag bij omroepzenders maximaal 4 Hz afwijken.

Een BA1404 is goed genoeg voor een klein zendertje om in de auto via de radio naar andere audioapparatuur te luisteren. Dat zal probleemloos werken, en versterking is niet nodig en trouwens ongewenst.

OK, dus geen 38.4khz kristal dan
en ja, het moet dienen voor in de auto
ik probeerde al 4 of 5 FM transmitters in verschillende auto's. de prijs varieerde sterk, maar ze waren allemaal ontgoochelend slecht.
zelf een circuit bouwen, en zien hoe ik optimaal gebruik van de antenna, dat geeft mij een pak meer vertrouwen

bprosman

Golden Member

ik probeerde al 4 of 5 FM transmitters in verschillende auto's. de prijs varieerde sterk, maar ze waren allemaal ontgoochelend slecht

Ik weet niet of het toegestaan is en of je het geprobeerd hebt maar bij mij was het wel een groot verschil als ik er een draadantennetje aan knoopte.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Vermogen mag maar 50nW zijn (0.00000005W), dus (zeker met stereo) krijg je snel ruis...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 februari 2016 15:15:34 schreef bprosman:
[...]
Ik weet niet of het toegestaan is en of je het geprobeerd hebt maar bij mij was het wel een groot verschil als ik er een draadantennetje aan knoopte.

hoezo? waar knoop je die antenne aan?
dat ding openvijzen en hangen aan de antenne of spoel die je er in vindt?

Op 25 februari 2016 15:18:01 schreef Arco:
Vermogen mag maar 50nW zijn (0.00000005W), dus (zeker met stereo) krijg je snel ruis...

ach, alcohol is ongezond en vloeken mag ook niet
veel FM transmitters in de handel zenden ook teveel vermogen uit

"The NAB published a study in which 17 different transmitters from various manufacturers were tested; 13 of them (“76%”) were alleged to be in violation of the FCC’s standards. Six of the devices were at least 20 times stronger than the FCC’s limits, and one was 200 times stronger."
http://www.ilounge.com/index.php/articles/comments/fm-transmitters-dir…

Shiptronic

Overleden

Ik heb daar deze voor gebruikt : http://isimple.com/catalog/install/ISFM23 (wel met een ander prijskaartje)

En die werkt wel goed, signaal van de antenne word onderbroken op het moment dat hij actief is (kan op hand, auto of uit) dus geen meng signalen die via de buiten antenne op dezelfde frequentie zitten.

En signaal gaat hardwired de radio in dus ook geen ontvangst problemen . werkt bij mij perfect en goede kwaliteit sound (in tegen stelling tot die Chinese rotzooi in de aansteker plug, die krengen lopen naar verloop van tijd cq temperatuur van de zender af, of je komt in een gebeid waar al een zender zit en maken ze ruzie met elkaar)

heeft 3 vaste frequenties dmv schuif schakelaar te kiezen, of je stelt de frequentie in met de bijbehorende App.

Werden ook onder andere merknamen verkocht, en er zijn ook luxere versies die ook handsfree doen.

Maar deze hardwired modules zijn slecht te vinden, maar ik ben er heel content mee.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

die dingen ken ik, geen optie
te duur, en mijn ouders of die van mijn lief zullen het niet fijn vinden als ik hun dashboard ga open vijzen

fripster

Golden Member

ik heb een Belkin Car Audio Connect. Heel content mee. Doet precies wat ik wil.

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Henry S.

Moderator

Op 25 februari 2016 15:04:15 schreef Teus:
gohja, die BA1404 lijkt wel meer te bieden dan een eenvoudig FM bugje van 10 componenten met bipolaire transistoren

Maar levert niet meer kwaliteit op.

ik probeerde al 4 of 5 FM transmitters in verschillende auto's. de prijs varieerde sterk, maar ze waren allemaal ontgoochelend slecht.

Met een beetje HF-ervaring zijn ze zo te modificeren dat ze wel goed werken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

OK goed, dan zoek ik op hoe ik die kan aanpassen
ik maak dan ook nog een FM zender van dit artikel http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/38
beide zullen me al een pak wijzer maken

Shiptronic

Overleden

Je speel vals, die is niet stereo ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Op 25 februari 2016 20:55:26 schreef Henry S.:
Met een beetje HF-ervaring zijn ze zo te modificeren dat ze wel goed werken.

Hoe zorg je dan dat die krengen gewoon op 1 frequentie blijven staan?
(heb er hier nog een liggen waar de 5V tor opgebazen is , op 5 V voeding doet ie het dus daar gaat en 7805 in)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hubie

Special Member

Op 26 februari 2016 21:45:54 schreef Shiptronic:
[...]

Hoe zorg je dan dat die krengen gewoon op 1 frequentie blijven staan?
(heb er hier nog een liggen waar de 5V tor opgebazen is , op 5 V voeding doet ie het dus daar gaat en 7805 in)

Ik denk dat de TS beter met de BA1404 kan beginnen i.p.v. een bugje.Zeker voor de stabiliteit.

Edit\Als je zo'n bug niet als een loodgieter bouwt zwabbert het alle kanten op (behalve de goede kant)

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 27 februari 2016 03:47:33 (12%)

Hi Teus,

Ik ben het met Hubie eens als uitgangspunt kun je deze chip nemen je 38KHz en dus ook je 19KHz zijn aan elkaar vergrendeld en kristal gestuurd.

Het oscillator gedeelte is denk ik wel bruikbaar dus ook de FM modulator maar let op dit is een reactance modulator en is zeker niet geschikt voor een zwaai van 75KHz het geen de maximale zwaai van een omroep of wel radio station is dit betekend dat je op de auto radio altijd een geluidsterkte bereikt welke zachte is ten opzichte van de andere radio stations.

Op simpele wijzen is dit probleem te omzeilen door de oscillator als slave te gebruiken en de interne modulator niet te gebruiken maar via pin 10 extern het audio aan te bieden tevens is op dit punt de oscillator aan een PLL te vergrendelen waardoor de uitgangsfrequentie ook kristal gestuurd wordt en dus uiterst stabiel.

Aan de LF ingang kan je wel een versterkertje gebruiken om direct op de pre-emphasis binnen te komen werkt niet echt goed aanpassing verder kan je een pot-meter in het pilot signaal opnemen om deze op 10% van de maximale zwaai in te stellen.

De prijs van het chipie is $ 0,80 dus dat is het probleem niet en het is zeker leuk en vooral leerzaam om hier mee te experimenteren ;)

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

@electron920
$ 0,80 ? Dat moet dan in China zijn.?
In NL kost hij een dikke 6 euro.

Hi Hubie,

Ja Taiwan dat is in grote aantallen.
Enkele stuks zeg twee €2,53 incl. verzenden.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Brokx in vlaardingen heeft ze ook voor 3.65 euro

Dat is veel sneller dan 3 weken uit Taiwan (China) ;)

Als je de modulator extern gebruikt kan je ook nog wat aan de lineariteit doen.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 27 februari 2016 00:19:24 schreef electron920:De prijs van het chipie is $ 0,80 dus dat is het probleem niet en het is zeker leuk en vooral leerzaam om hier mee te experimenteren ;)

Groet Henk.

hmmm, bedankt voor het mooi advies. ik zal wat studiewerk moeten doen om in te zien hoe dat werkt.

dutch rf shop heeft deze ook 2,95 maar je moet daar wel voor min. 5,00 euro bestellen