degelijke stereo FM transmitter met IC

Eerst en vooral: ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt :p

Ik zou graag een FM transmitter bouwen die ietwat degelijk is, met een laag vermogen, stereogeluid en ietwat moderne chips. Ik ets en soldeer intussen mijn eigen printjes met SMD chips, dus ik ga liever een minimum aan chipjes gebruiken in plaats van losse transistoren. Ik ben echter volledig nieuw in het RF gedeelte.
Nu. Bij mijn weten heb ik een RF verzender nodig, die moet een pre-emphasis hebben en ergens moet er gemultiplexed worden om in stereo te versturen.

De BA1404 ligt voor de hand. Niet enkel is de chip veroudered, hij is ook moeilijk te krijgen, net als de variabele spoel (sumida 10C-3F6 3 1/2 T, ik dacht 65 - 79nH) en 38Khz oscillator. Lijkt me onheilspellend wanneer Farnell al die dingen niet in stock heeft. Lijkt me wel erg eenvoudig om te maken, hier een schakeling: http://electronics-diy.com/BA1404_Stereo_FM_Transmitter.php
Hij heeft ook een leuk schema voor pre-emphasis, encoding en mixing:
http://electronics-diy.com/stereo_encoder.php

Ik keek naar de Maxim MAX2602. Lijkt prima. Die kan ik combineren met de stereo encoder die ik hierboven linkte?

Dus, nog twee vragen:
Zijn er chipjes die bruikbaar zijn? Ik heb echt moeite om uit te vogelen wat voor chip ik nodig heb.
Kan ik een 38.4khz kristal gebruiken voor de schemas van electronics-DIY? Ze vragen 38khz kristallen, maar farnell heeft enkel 38.4khz kristallen.

Hubie

Special Member

BA1404 en X-tal 38 kHz zijn bij Kent te koop.
Voor het spoeltje kan je een TOKO S18 rood gebruiken.

Arco

Special Member

De BA1404 komt bij mij niet echt in gedachten als het om een degelijke stereo fm transmitter gaat... :)
(de NJM2035 die je noemt is volgens mij trouwens nog ouder)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

De 38 kHz mag bij omroepzenders maximaal 4 Hz afwijken.