tracking generator Advantest R4131D

@ heer rbeckers,

Ja dat is een mogelijkheid om een Bidirectional testpunt te maken het nadeel is dan wel dat je afhankelijk ben van de SWR op de lijn.
Deze veroorzaakt een rimpel en de ALC zal hier op reageren.

Nu is het wel zo dat voor de lage frequenties je wel een heeeele lange meetkabel moet gebruiken wil je last hiervan hebben.
Dus misschien kan ik de richtkoppel welke al een getrapte weerstand is kan overbruggen voor de lage frequenties zeg tot 50MHz.

De bandfilters van rond de 4GHz is geen probleem wel om aan de juiste isolators te komen althans met in het achterhoofd dat het redelijk na te bouwen moet zijn €145,- is voor de meeste te duur je heb er twee nodig :(

Ik ga eens kijken of er met een isolatie versterker iets te maken is.

De eindversterker is ook niet makkelijk de meeste gain blokjes tot zeg 4GHz gaan niet zo laag 10 a 100KHz eens kijken wat hier een goede oplossing is.

De versterker van 4GHz tot 7.5GHz is verder geen probleem dit zit in de zelfde wereld ;) wel de verliezen van het gebruikelijke print materiaal valt ook voor korte verbindingen tegen ik heb hier wel Rogers maar dat is uiteraard een stuk duurder :( ik heb met een ontwerp altijd in gedachte dat het voor de geïnteresseerd redelijkerwijs na te bouwen is.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rbeckers

Overleden

Bij dit project verwacht ik niet veel nabouwers.
Wel wat meelezers.

@ heer rbeckers,

Ja daar kunt u wel gelijk in hebben maar een isolator is voor mij ook prijzig :+
ik heb eerst gekeken of ik iets met een brug kon doen om de reflectie met een 50 Ohm weerstand af te sluiten experiment loopt nog wel maar ik denk dat een active isolator meer kans maakt.

Ik heb een opzet gemaakt ik heb alleen 4dB chip dempers is kijken wat dit voor resultaat geeft.

Ik heb 4dB aan de ingang ivm de signaal/ruis verhouding dan 10dB versterking en daarna 8dB verzwakking ik zou dan +/- 28dB isolatie moeten halen dit is evenveel als een isolator op deze frequentie.

De chip demper gaan tot ruim 10GHz en de versterker tot 5GHz.
Nu eerst de meetopstelling opbouwen teven voor het meten aan de mixers :P

Ik heb ook al een idee voor de richtkoppler aan de uitgang

Groet Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rbeckers

Overleden

Een actieve isolator lijkt mij een goed compromis.

RAAF12

Golden Member

Op 26 maart 2016 23:01:05 schreef electron920:
Verder een opzet gemaakt van de indeling en de behuizingen laten frezen.

Dat is mooi gedaan. Frezen ze ook grotere kasten uit een stuk met koelprofiel rondom?

edit: tnx zal eens gaan zoeken hier in de buurt....

Hi RAAF12,

Ja die CNC machine is groot geschikt voor 19".
Er zijn nog een aantal behuizingen onderweg voor de ruis meetplaats en voor de ingang van de versterker voor lage spanningen.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo allen,

Een update de up converter is redelijk uitgekristalliseerd ik heb een aantal testen mbt de keuze van de MMIC achter de rug ook de mixer is geselecteerd.
Voor het besturen van de AD9851 maak ik gebruik van een Attiny48 hier voor een klein programma geschreven voor de frequentie instelling en de offset van de kristal oscillator deze is niet in te stellen 30 MHz vast tevens het activeren van de X6 vermenigvuldiger.

Omdat ik de referentie klok ook wil gebruiken als referentie voor de leveling loop maak ik een eigen 30 MHz oscillator deze hoeft niet in een oven maar wordt wel temperatuur gecompenseerd.

Het duplex filter achter de mixer is stripline techniek foto's volgen omdat ik gebruik wil maken van standaard print materiaal en een zo'n klein mogelijke invloed van het diëlektricum wil hebben zitten de lijntjes aan de onderkant met als gevolg dat het diëlektricum lucht is ten opzichte van de bodem van de behuizing welke als grond vlak fungeert op deze manier kan ik low kost een zeer constant omgeving realiseren.

Het ligt in de bedoeling om het geheel op te bouwen in drie behuizingen de 1 de up converter 2 het MF met de AGC op 4 GHz en 3 de down converter met level detector.

De voeding zal op het moeder board komen tevens de versterker voor de AGC deze is digitaal 5 bit in stappen van 1dB dus tot 31 dB ik ben de AD8318 nog aan het testen misschien is deze bruikbaar.

Verdere experimenten lopen voor de 8 GHz isolator ook deze wordt actief ik gebruik hier voorde MGA86576 van Avago gaat moeizaam 8 GHz valt niet mee maar daar zullen meer bouwers ervaring mee hebben :(

De mixer in de down converter is de SIM 14 van mini-circuits een van de weinigen die tot 8 GHz gaat met als MF DC tot 3800 MHz.
Ik heb deze net binnen en ga hier eerst aan meten hoe het met de IMA zit.

Print ontwerp van de up converter is onderweg afwachten of het allemaal lukt :P

schema up converter.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Een update vandaag klein stukje van de midden frequent versterker met de AGC gemaakt voor de test.

Het schema is nog niet compleet na de programmeerbare verzwakker volgt nog een versterker trap of 3.
Maar het gaat mij hier om het uitgangsniveau de amplitude frequentie respons is niet van belang ik heb maar een spot frequentie wel de SNR kijken maar.

Deze verzwakker had ik nog liggen maar is al een jaar of 6 geleden aangeschaft en inmiddels verouderd maar de PE4312 is er voor in de plaats gekomen.
Ik heb al eens met dit chipie geexperimenteerd wat ik me nog kan herinneren was het geen succes :( misschien nu een betere aanpak.
in plaats van parallel programmering gebruik ik nu serieel minder digitale klim bim over de print.

Ik zal een klein programma schrijven om de verzwakker te besturen tijdelijk in een Attiny later ligt het in de bedoeling om alle kleine uP te vervangen voor een grotere waarin alle besturing zit en tevens de calibratie tabel voor de overall karakteristiek.

MF 4 GHz en AGC/verzwakker.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Update:

Vandaag nagedacht over de uitkoppeling voor de amplituderegelaar.
Omdat het frequentiebereik van de tracking generator van 10 kHz tot 3.5 GHz loopt is het niet mogelijk om een richtkoppler op te bouwen in sripeline techniek frequentie te laag maar ook niet met een conventionele trafo frequentie te hoog.
De enige oplossing welke ik kan bedenken is een ongelijke weerstand deler of een brug van Wheatstone misschien nog ideeën ;)

Tevens een ontwerp uitgerekend van een effenaar om de slope van de MMIC's te compenseren.
Zoals bekend is de amplitude frequentie karakteristiek niet recht dit geldt voor de meeste versterkers alleen hier kan je niets doen met een terugkoppeling en zal ik tussen de trapjes de slope moeten corrigeren.
Komende week een proef printje maken.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rbeckers

Overleden

Een ongelijke weerstand deler lijkt de juiste keuze en is al lastig.

Ha heer rbeckers,

Ik denk dat ik dan wel on track zit het enige wat ik wil bekijken is de invloed van de VSWR aan de uitgang.
Indien je een DUT aansluit met een niet al te beste aanpassing zie je dit terug op het pickoff punt.
En er is meer verlies voor een 20dB tap ongeveer 1.76dB.
Ik heb vandaag al een klein experiment gedaan met 3 hoogfrequent weerstanden ging redelijk dit moet zeker lukken.

Verder een ontwerpje voor de effenaar deze geeft bij 4 GHz ongeveer 4.5dB en heeft een karakteristiek redelijk in de buurt van de MMIC dit moet om de twee trapjes voldoende zijn om een en ander in de perken te houden zodat de AGC alleen een klein stukje hoeft te regelen.

Equualizer 4 GHz 4.5dB

Misschien kan ik het meetpunt voor de AGC net voor de laatste trap plaatsen dan heb ik ontkoppeling naar de uitgang eens kijken.
Voor de AGC detector ga ik ook nog een proefje doen met de AD8362 deze begint bij 50 Hz ik heb er een besteld ook weer 3 a 4 weken levertijd ik weet niet of je hier nog iets van deze componenten kan kopen?

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.