Constant hoog/laag omzetten naar Puls

Hallo,

Ik ben niet zo thuis in schakelingen ontwerpen, hopelijk kom ik er op deze manier uit.

Ik wil een signaal van een digitale temperatuur regelaar (no/nc) relais omzetten naar een Puls, dus als het relais afvalt of opkomt moet ik een enkele puls hebben ongeacht hoelang het relais hoog of laag is.

Ik kom zelf op de NE555, maar de schema's die ik gevonden heb, hebben het over een puls als ingang trigger, kan ik hier ook het constante hoog/laag signaal gebruiken van mijn relais?

Alvast bedankt

Als de lengte van de puls niet echt critisch is kun je dit met een EX-OR poort doen. Als je beide ingangen aanstuurt vanuit het relais maar één van de poorten iets vertraagt m.b.v. een RC netwerkje moet dit lukken. Door te spelen met de R en de C kun je de lengte van de puls beïnvloeden.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

lengte van de puls is niet heel kritisch, het moet het indrukken van een knopje simuleren.

Ik heb een zonneboiler en de temperatuur hiervan meet ik met een digitale temperatuur regelaar. Als de boiler een bepaalde temperatuur bereikt heeft zal de regelaar schakelen (instelbaar op regelaar), en wil ik dat de warm water voorziening op de ketel uitgeschakeld wordt om zo wat extra gas te besparen.
Het aan/uit zetten van de warm water voorziening op de ketel gebeurd met een druk toets (maak contact, puls gevend), hier wil ik dus een relais overheen zetten die dmv een puls signaal het aan/uit zetten verzorgd.

EX-OR poort zegt me zo niks, en Oneshot is in combinatie met de NE555?

Je loopt wel het risico, dat als er een puls gemist wordt op één of andere manier, dat de zaak andersom gaat werken. Uitschakelen als er ingeschakeld moet worden, en vice versa.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 29 februari 2016 14:54:59 schreef Fuzzbass:
Je loopt wel het risico, dat als er een puls gemist wordt op één of andere manier, dat de zaak andersom gaat werken. Uitschakelen als er ingeschakeld moet worden, en vice versa.

Dat klopt, dat risico wil ik wel nemen, kan in de gaten houden of het goed blijft gaan.
Heb de print van de ketel bekeken, en het aan/uit zetten gebeurt met een 1.2 volt signaal naar processor, dus ik zou niet weten hoe ik het anders moet doen.

Is het zoals het onderstaande dat je wenst? Als het signaal van laag naar hoog gaat geeft dit een puls. Als het signaal weer laag gaat wordt er weer eens puls gemaakt.

https://www.flukso.net/sites/default/files/frequencydoubler_0.png

[Bericht gewijzigd door depeet op maandag 29 februari 2016 15:13:44 (34%)

Depeet

Die puls kan je niet onbeperkt langermaken, dus dan zouden de weerstand en condensator onhandig groot worden. Als je hem zo dus niet lang genoeg kan krijgne, kan je de wat kortere puls oprekken met een NE555.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 29 februari 2016 17:45:50 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Zit er nog iets van een lampje/LED op om te zien af de WW aan/uit staat. dan zou je simpel iets terug kunnen koppelen en altijd in de juiste stand staan.

PS, aangaande CV ketel en verantwoordelijkheid, zou ik niet op de print gaan zitten maar een servo o.i.d. nemen die dat knopje indrukt.
en een foto diode om de lamp/LED uit te lezen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 29 februari 2016 18:15:58 (38%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 29 februari 2016 15:11:56 schreef depeet:
Is het zoals het onderstaande dat je wenst? Als het signaal van laag naar hoog gaat geeft dit een puls. Als het signaal weer laag gaat wordt er weer eens puls gemaakt.

[afbeelding]

Ja dit is wat ik wens, laag/hoog en hoog/laag moeten een puls geven. Weet niet hoelang de uitgaande puls moet zijn, de lengte van het indrukken van het knopje is voldoende, 0,1-0,5 sec?

Er zit een ledje op die aangeeft of warm water functie aan is of niet, dus kan snel controleren of dit goed gaat/blijft gaan.
De ketel is wat ouder en allang buiten de garantie, dus zat er wel aan te denken om 2 draadjes aan het knopje te solderen, en die naar de schakelkast te brengen die er naast hangt, heb al een kast voor besturing van centrale afzuiging, met daarin ook de digitale thermostaat van de boiler.
Wil de schakeling niet te complex maken, de ketel gaat er toch een keer uit als ik helemaal overga naar een warmte pomp.

Thevel

Golden Member

Voor de XOR poort kun je een CD4030 gebruiken.