Naar aanleiding van het "Cad software voor ZZPers" topic, ben ik ook maar eens naar een alternatief gaan zoeken. Ultimate gebruikte ik vroeger nog als DOS versie. Later overgestapt naar Eagle, maar die heeft een beperking tot 10x10 cm printplaat als vrije versie. En is me te duur om te kopen voor die enkele printplaten die ik sporadisch maak.
Nu heb ik eens Kicad op m'n XP machientje gezet en moet zeggen dat het even wennen is, maar ben tot nu toe niet ontevreden over dit pakket.

Maar nu komt het. Ik heb onlangs ook een Rpi 2B geïnstalleerd met Ubuntu Mate. Wat extra progjes op gezet wat gewoon ging. Maar bij het installeren van Kicad krijg ik steeds het zelfde te zien.

Ik gebruik de installatieprocedure van de Kicad-site, maar dat werkte niet.
Daarna verder gezocht naar alternatieve installatieprocedures en deze geprobeerd Maar allemaal geven het zelfde resultaat.

http://www.walagata.com/w/nightwalker/Kicad-ubuntu.jpg

Wie weet wat ik fout doe of wat er verkeerd is aan de intallatie.
Ik moet nu werken maar na 22:30 kan ik weer wat gaan proberen.

Meer een tweakers.net vraag maargoed:

De bovenste (twee) regels zijn waarschijnlijk niet goed gelukt bij je:

sudo add-apt-repository --yes ppa:js-reynaud/kicad-4
sudo apt-get update
sudo apt-get install kicad

Het gekke is die bovenste regel heb ik ook niet gedaan maar ik heb wel de package available van de standaard Ubuntu repository:

sudo apt-cache search kicad

Package: kicad
Priority: optional
Section: universe/electronics
Installed-Size: 14893
Maintainer: Ubuntu Developers <ubuntu-devel-discuss@lists.ubuntu.com>
Original-Maintainer: Georges Khaznadar <georgesk@debian.org>
Architecture: amd64
Version: 0.20131208+bzr4024-1
Replaces: kicad-common (<< 0.0.20071129a-1)

Als je versie 0.2 prima vindt moet je dus die kicad repository weghalen:

sudo add-apt-repository -r ppa:js-reynaud/kicad-4

zoiets, en dan gewoon "apt-get update" en "apt-get install kicad"

Die installatieprocedure werkt waarschijnlijk niet omdat dat repository alleen x86/amd64 packages heeft en niet voor de arm processor van je raspberry pi.

Zie hier voor het install-script: https://github.com/KiCad/kicad-source-mirror/blob/master/scripts/kicad…

Het installscript zou alle benodigdheden binnen moeten halen en compileren.

Mijn raspberry pi heeft gewoon kicad in z'n repository staan. Dus private PPAs gaan toevoegen zou ik achterwege laten. Dat maakt ook de kans dat er wat mis is gegaan met dat gedeelte van de instructies klein.....
Wat doet

cat /etc/issue

bij jou?

update: ik heb

sudo apt-get install kicad

getikt en krijg nu "weet je het zeker?", dus hij komt bij mij verder dan bij jou.

Bedankt voor de antwoorden. Ik zal eens wat gaan proberen wanneer ik weer thuis ben.

@rew:
moet ik die eerste regel exact zo intikken?

Edit:
Ik krijg

Ubuntu 15.10 \n \l

bij het ingeven van

cat /etc/issue

Maar ik denk dat ik weet wat er aan de hand is. Iets wat ik, denk ik, steeds over het hoofd heb gezien aangezien dit nog allemaal nieuw is voor me. Maar hij heeft niet alles kunnen laden bij het updaten.

http://www.walagata.com/w/nightwalker/Kicad_regel_1.jpg

http://www.walagata.com/w/nightwalker/Kicad_regel_2.jpg

@Springuin:
Hoe werkt deze installatieprocedure? Ik heb even gekeken naar die site, maar kan niet duidelijk zien hoe het werkt. Ik ben nieuw op Ubuntu gebied.

Edit 2:
De zoekopdracht die K7Jz opgaf geeft:

nightwalker@Ubuntu:~$ sudo apt-cache search kicad
[sudo] password for nightwalker: 
kicad-common - Common files used by kicad
kicad-doc-en - Kicad help files (English)
kicad-doc-es - Kicad help files (Spanish)
kicad-doc-fr - Kicad help files (French)
kicad-doc-de - Kicad help files (German)
kicad-doc-pt - Kicad help files (Portuguese)
kicad-doc-ru - Kicad help files (Russian)
kicad-doc-it - Kicad help files (Italian)
kicad-doc-hu - Kicad help files (Hungarian)
kicad-doc-zh-cn - Kicad help files (Simplified Chinese)
kicad-doc-pl - Kicad help files (Polish)
kicad-doc-ja - Kicad help files (Japanese)
kicad-demo - Common files used by kicad
kicad-library - Kicad library files
kicad-doc-nl - Kicad help files (Dutch)

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op (35%)]

Op de een of andere manier zat ik in mijn hoofd dat het om een "beperkte" Linux-installatie op een raspberry pi ging. Dan kan ik begrip hebben voor installatie-instructies van een jaar geleden dat er toen mogelijk nog geen kicad in de raspberry pi distributie zat.

Maar ubuntu is zeer uitgebreid en moet al jaren kicad gewoon in de standaard repository hebben. Dus allemaal PPAs toevoegen is niet nodig.

Mogelijk is het wel zo dat je ergens moet aanvinken dat je "universe" verzameling er bij wilt hebben.

Dat met PPAs is leuk, maar valt of staat bij de discipline die de auteur heeft om de boel bij te houden. Het is makkelijk om NU een PPA voor iets te maken, en dan nooit meer er naar te kijken. Dan veroudert de boel en is het voor de volgende Ubuntu versie niet meer bruikbaar. Indien mogelijk het gedoe met PPAs vermijden.

OK. Ik was te snel. kicad zit kennelijk NIET in de standaard ubuntu repository, en ook ik heb hier die renauld PPA moeten toevoegen.

Bij mij geeft "apt-cache search kicad" ongeveer 2x zo veel output als bij jou. De mijne begint bij "kicad" (niet kicad-iets).

In de lijst met "other software" bij software & update heb ik een vinkje gezet bij alles waar Kicad in stond. Niet alles was gemarkeerd.
Daarna geprobeerd de repository te updaten, maar ik krijg een error.

http://www.walagata.com/w/nightwalker/Repository_error.jpg

Daarna maar eens "sudo apt-get install kicad-common" ingetikt. En nu wordt er wel wat geïnstlleerd.

nightwalker@Ubuntu:~$ sudo apt-get install kicad-common
[sudo] password for nightwalker: 
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
De volgende pakketten zijn automatisch geïnstalleerd en zijn niet langer nodig:
  apt-clone archdetect-deb dpkg-repack gir1.2-json-1.0 gir1.2-timezonemap-1.0
  gir1.2-xkl-1.0 libdebian-installer4 libparted-fs-resize0 libtimezonemap-data
  libtimezonemap1 os-prober python3-icu python3-pam rdate
Gebruik 'apt-get autoremove' om ze te verwijderen.
Aanbevolen pakketten:
  kicad
De volgende NIEUWE pakketten zullen geïnstalleerd worden:
  kicad-common
0 opgewaardeerd, 1 nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
Er moeten 57,9 MB aan archieven opgehaald worden.
Na deze bewerking zal er 794 MB extra schijfruimte gebruikt worden.
Ophalen:1 http://ppa.launchpad.net/js-reynaud/kicad-4/ubuntu/ wily/main kicad-common all 4.0.0-0rc2.201511171653+6189~33~ubuntu15.10.1 [57,9 MB]
57,9 MB opgehaald in 19s (2917 kB/s)                                           
Voorheen niet geselecteerd pakket kicad-common wordt geselecteerd.
(Database wordt ingelezen ... 170552 bestanden en mappen momenteel geïnstalleerd.)
Uitpakken van .../kicad-common_4.0.0-0rc2.201511171653+6189~33~ubuntu15.10.1_all.deb wordt voorbereid...
Bezig met uitpakken van kicad-common (4.0.0-0rc2.201511171653+6189~33~ubuntu15.10.1) ...
Instellen van kicad-common (4.0.0-0rc2.201511171653+6189~33~ubuntu15.10.1) ...
nightwalker@Ubuntu:~$

Alleen kan ik het nog nergens vinden als er wat geïnstalleerd is.
Ik zal de Pi eens opnieuw opstarten en kijken wat dat voor verschil maakt.

Edit:
Pi herstart maar kan nog steeds geen geïnstalleerde Kicad vinden.
Maar eens een nieuwe zoekopdracht gedaan. Niet veel verschil.

nightwalker@Ubuntu:~$ sudo apt-cache search kicad

kicad-common - Common files used by kicad
kicad-doc-en - Kicad help files (English)
kicad-doc-es - Kicad help files (Spanish)
kicad-doc-fr - Kicad help files (French)
kicad-doc-de - Kicad help files (German)
kicad-doc-pt - Kicad help files (Portuguese)
kicad-doc-ru - Kicad help files (Russian)
kicad-doc-it - Kicad help files (Italian)
kicad-doc-hu - Kicad help files (Hungarian)
kicad-doc-zh-cn - Kicad help files (Simplified Chinese)
kicad-doc-pl - Kicad help files (Polish)
kicad-doc-ja - Kicad help files (Japanese)
kicad-demo - Common files used by kicad
kicad-library - Kicad library files
kicad-doc-nl - Kicad help files (Dutch)
nightwalker@Ubuntu:~$

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op (16%)]

Het pakket genaamd "kicad" zal het normale kicad programma bevatten. Als je kicad-common installeert dan zal dat dingen als: de handleiding, config files, plaatjes bevatten (dpkg -L kicad-common laat de lijst met files zien). Die zijn NIET verschillend of je op een ARM, een i386 (32bit) of een ia64 (64 bit) machine zit. De "kicad" binary is bij jou niet beschikbaar. Ehhh...

Draai jij ubuntu op een pi? Eerst dacht ik gelezen te hebben dat je een pi had, daarna zag ik dat je ubuntu had, maar nu lees ik WEER dat je een pi hebt.

Ik kan me zomaar voorstellen dat mijn reserveringen tegen PPAs terecht zijn. Het zou zomaar kunnen dat de PPA beheerder dus verzuimd heeft om kicad voor ARM (raspberry pi) te compileren. Dus...

kicad is gewoon in de NORMALE repository van raspbian beschikbaar. Heb ik vanochtend voor je gecontroleerd. Nu speciaal voor jou gaan uitzoeken hoe je de raspbian packages op ubuntu-op-pi installeert gaat me te ver. Zou misschien kunnen. (afhankelijk van libraries en zo).

Als je raspbian op je pi draait is het "apt-get install kicad" en het werkt.

Ik draai idd Ubuntu Mate op een Pi 2B

http://www.walagata.com/w/nightwalker/Pi_system.jpg

Omdat deze Pi een 32bit versie is kan het de verklaring zijn dat het niet werkt.

Ik zal anders eens wat gaan proberen met Raspbian.
Ook ben ik er over aan het denken om de Pi 3 te kopen. Die is wel 64bit en weer sneller dan de 2B. Proberen ik ubuntu op die.

Op 1 maart 2016 13:00:38 schreef Nightwalker:
Omdat deze Pi een 32bit versie is kan het de verklaring zijn dat het niet werkt.

Het lijkt er sterk op dat jij het verschil tussen een ARM en een i386 (compatible) processor niet herkent.

Vroeger veel met hardware van pc's gewerkt, maar de laatste jaren niet meer. De pi is nog behoorlijk nieuw voor mij en zodoende weet ik dus nog niet wat voor een proccessor hij heeft en waar deze compatible mee is.
Dus het is wss zo dat kicad helemaal niet wil draaien op een pi. Ach, was leuk geprobeerd.

Nee hoor, da's onzin.

Kicad is een open source programma, dat kan iedereen die dat wil compileren voor wat voor processor ie maar heeft.

Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld "eagle", dat is een commercieel programma wat door de fabrikant voor 32-bit i386 processoren gecompileerd wordt en dus niet op een ARM kan draaien (en ook niet in 64-bit mode op intel-computers die dat kunnen).

Het grappige is dat men dit al voor je gedaan heeft!

tree:~> apt-cache search kicad
kicad - Electronic schematic and PCB design software
...

"tree" is de naam van mijn raspberry pi-3 (ik heb ook "Too").

[Bericht gewijzigd door rew op (26%)]

Dus er is wel al een geschikte Kicad versie. Maar, als ik het goed begrijp, is deze alleen te gebruiken op de Pi3 en niet op de Pi2 die ik heb.
Ik zat er al aan te denken om een Pi3 te kopen. Snellere processor en WiFi ingebouwd. Binnenkort maar eens bij sossolutions binnenstappen.

Op 2 maart 2016 10:44:16 schreef Nightwalker:
Dus er is wel al een geschikte Kicad versie. Maar, als ik het goed begrijp, is deze alleen te gebruiken op de Pi3 en niet op de Pi2 die ik heb.

Nee hoor, dat is onzin. Voor de software is er nauwelijks verschil tussen pi(1), pi2, en pi3. Dat ik nu toevallig op m'n pi3 voor jou gekeken heb dat kicad standaard in de distributie zit is toeval (nouja, TOO staat uit, omdat ik vooralsnog even dezelfde voedingskabel gebruik voor die twee).

Op 2 maart 2016 10:44:16 schreef Nightwalker:

Zou zo niet uit m'n hoofd weten op welke CPU-types Ubuntu tegenwoordig beschikbaar is. Maar Ubuntu is afgeleid van Debian, en hetzelfde geldt voor Raspbian.

Als ik in een Debian repository kijk, zie ik KiCad packages voor volgende CPU architecturen:

"all": onafhankelijk van CPU-type. Meest documentatie etc.
"armel": voor (32-bit) ARM v4t instructieset of nieuwer, lees: alle RPi's.
"armhf": voor (32-bit) ARM v7 instructieset of nieuwer, lees: RPi 2 of 3.
"arm64": voor (64-bit) ARMv8 instructieset of nieuwer, lees: RPi 3.

Maar die laatste dan weer niet van een actuele KiCad versie (4.x). Mogelijk dat nog niemand KiCad 4.x packages voor 64-bit ARM gecompileerd heeft, of wel geprobeerd maar getest / niet goed genoeg bevonden.
Voor Raspbian zijn ze nog aan het debatteren of het zin heeft 64-bit ARM packages speciaal voor de RPi 3 te gaan bakken. "i386" of "amd64" gaat in geen geval werken, x86 is een heel andere CPU architectuur dan ARM (onafhankelijk van 32- of 64-bit).

Kortom: een actuele versie van KiCad is dus wel beschikbaar als kant-en-klare package voor élke RPi (hoeveelheid RAM zal eerder een probleem zijn :) ).

Wat zou kunnen is dat bijv. een KiCad 4.0.2 package wel beschikbaar is, maar afhankelijk is van bepaalde versies van libraries / systeemonderdelen die in jouw versie van Ubuntu (nog?) niet aanwezig zijn. Package is er dan wel, maar 'past' niet in jouw systeem. Hetzelfde proberen in Raspbian (of Debian?) zou dan een oplossing kunnen zijn.

Zelf compileren uit sourcecode is altijd een optie, maar dat zal in het geval van een pakket als KiCad een behoorlijke klus zijn denk ik :o (en dan maar afwachten of 't ook nog werkt). Tenzij dat gesneden koek is zou ik daar niet aan beginnen.

retrotechie: Ubuntu is welliswaar afgeleid van debian, maar dat is "het systeem". Ubuntu bepaalt zelf of ze een bepaald pakket wel of niet in hun distributie opnemen. Voor dingen die standaard in debian zitten is het wel "makkelijk" voor ze om gewoon "ja" te kiezen, maar dat hoeft niet. Kennelijk heeft Ubuntu gekozen voor "nee" toen het om kicad ging.