Condensator waterpomp vervangen - ontladen

Hoi,

Ter info, ik ben een leek m.b.t. electronica.
Ik zou de condensator in mijn waterpomp willen vervangen (12.5µF - 450V), maar ik lees vanalle onheilspellende berichten over het gevaar en dat deze eerst goed ontladen moeten worden.

Ik zoek een efficiente, gemakkelijke en vooral veilige manier (voor een electronica-leek) om de condensator te vervangen.

Op vele fora komen er dan instructies met vanalle aparatuur waar ik niet over beschik of waar ik nul kennis over heb.

Dan vroeg ik me af: kan ik die condensator niet neutralizeren door hem gewoon in een emmer met water te werpen? Gaat hij zichzelf dan niet kortsluiten/ontladen?
Misschien nog een kabel van de emmer in de grond zodat het water ook kan ontladen naar de grond toe (ik ben maar luidop aan het denken)?

Ter info, de condensator die ik wil ontladen mag kapot (ik wil hem zowiezo vervangen).

Of toch beter mijn handen afhouden en door een professional laten doen?

Bedankt voor de raad!

mel

Golden Member

Is de condensator defect?Anders , waarom zou je m willen vervangen?

Eerst de spanning afschakelen, en dan de aansluitingen kortsluiten door een schroevendraaier of iets dergelijks, dan is er niks aan de hand.Ik denk zelfs dat de condensator zichzelf ontlaad door de motor.

[Bericht gewijzigd door mel op dinsdag 1 maart 2016 11:12:35 (15%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik vermoed inderdaad dat hij defect is. Ik vervang dus liever eerst de condensator zelf (als ik dat veilig en makkelijk zelf kan), voor ik honderden euros kwijt ben aan een vakman of een nieuwe pomp.

Die truc met de schroevendraaier ben ik ook al tegengekomen op het internet, maar is dat echt wel veilig? Ik heb niet veel zin in het bijeenvegen van lichaamsonderdelen.

Een condensator van een motor zal zich vanzelf ontladen binnen uiterlijk ongeveer 20ms nadat je de spanning van het apparaat hebt afgehaald.