Condensator waterpomp vervangen - ontladen

Hoi,

Ter info, ik ben een leek m.b.t. electronica.
Ik zou de condensator in mijn waterpomp willen vervangen (12.5µF - 450V), maar ik lees vanalle onheilspellende berichten over het gevaar en dat deze eerst goed ontladen moeten worden.

Ik zoek een efficiente, gemakkelijke en vooral veilige manier (voor een electronica-leek) om de condensator te vervangen.

Op vele fora komen er dan instructies met vanalle aparatuur waar ik niet over beschik of waar ik nul kennis over heb.

Dan vroeg ik me af: kan ik die condensator niet neutralizeren door hem gewoon in een emmer met water te werpen? Gaat hij zichzelf dan niet kortsluiten/ontladen?
Misschien nog een kabel van de emmer in de grond zodat het water ook kan ontladen naar de grond toe (ik ben maar luidop aan het denken)?

Ter info, de condensator die ik wil ontladen mag kapot (ik wil hem zowiezo vervangen).

Of toch beter mijn handen afhouden en door een professional laten doen?

Bedankt voor de raad!

mel

Golden Member

Is de condensator defect?Anders , waarom zou je m willen vervangen?

Eerst de spanning afschakelen, en dan de aansluitingen kortsluiten door een schroevendraaier of iets dergelijks, dan is er niks aan de hand.Ik denk zelfs dat de condensator zichzelf ontlaad door de motor.

[Bericht gewijzigd door mel op dinsdag 1 maart 2016 11:12:35 (15%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik vermoed inderdaad dat hij defect is. Ik vervang dus liever eerst de condensator zelf (als ik dat veilig en makkelijk zelf kan), voor ik honderden euros kwijt ben aan een vakman of een nieuwe pomp.

Die truc met de schroevendraaier ben ik ook al tegengekomen op het internet, maar is dat echt wel veilig? Ik heb niet veel zin in het bijeenvegen van lichaamsonderdelen.

Een condensator van een motor zal zich vanzelf ontladen binnen uiterlijk ongeveer 20ms nadat je de spanning van het apparaat hebt afgehaald.

Dat gezegd zijnde, neem een schroevendraaier, hou die bij het plastic vast, glij langs 1 van de contacten van de condensator en tik de andere aan. Doe dat drie keer om er zeker van te zijn dat je verbinding hebt gemaakt. Draag hierbij een (veiligheids)bril. (worst case springt er een vonk weg, precies in je oog).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Als jij de steker er uit trekt dan ontlaad de condensator zich over de wikkeling in de motor. De condensator is sneller ontladen dan dat jij er bij kan komen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

Op 1 maart 2016 12:31:39 schreef rew:
Een condensator van een motor zal zich vanzelf ontladen binnen uiterlijk ongeveer 20ms nadat je de spanning van het apparaat hebt afgehaald.

Dat gezegd zijnde, neem een schroevendraaier, hou die bij het plastic vast, glij langs 1 van de contacten van de condensator en tik de andere aan. Doe dat drie keer om er zeker van te zijn dat je verbinding hebt gemaakt. Draag hierbij een (veiligheids)bril. (worst case springt er een vonk weg, precies in je oog).

Gloeilamp gebruiken om de stroom binnen de perken te houden, maar in dit geval niet echt nodig.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pamwikkeling

Special Member

Als de motor nog goed is, dan weet je kwasie zeker dat de condensator zich ontlaadt via de motorwikkelingen.
Ik heb maar al te vaak mijn vingers verbrand aan een nog opgeladen condensator. Het voordeel is wel dat je weet dat de condensator dan nog goed is :-)

LOL!

Waar ik bang voor ben is dat het een start-condensator zou kunnen zijn. Die wordt afgeschakeld als de motor draait. Als dat met een centrifugaal schakelaar gebeurt, is die natuurlijk ondertussen weer teruggevallen als je gaat knutselen. (je knutselt niet met lopende motor, neem ik aan). Maar mogelijk zijn er andere constructies waarbij het inschakelen pas weer gebeurt als de spanning terugkomt.

Of misschien is de hulpwikkeling gesneuveld?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Toch wel weer grappig dat een 'leek' (niet door mij beoordeeld, citaat uit de startpost) hierover nadenkt, terwijl de meesten onder ons dat dus niet doen (meer automatisch zoiets van 'motor, is leeg'). Bij een switching PSU denk ik er dan weer wel over na...

Het advies van rew is juist. Sluit het ding kort met iet waar jij geen contact mee hebt - geïsoleerde schroevendraaier bijvoorbeeld. Daarna kun je zeker veilig sleutelen. Je hebt natuurlijk al wel verzonnen dat je vooraf de stekker van de pomp uit de WCD trekt :)

Shiptronic

Overleden

Tja als je niet te veel waarde aan je schroevendraaiers hecht, voor je het weet mist er een stukje ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Beter een stukje schroevendraaier weg dan een stukje vinger ;)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
EricP

mét CE

Als het mist, heb je slecht zicht. Als je een stukje mist, is je schroevendraaier stuk. Ik heb eigenlijk nog nooit een schroevendraaier zien misten...

Maar goed, die C hoort al leeg te zijn. Derhalve is het risico op een schroevendraaier die gaat misten (ofwel: een vonk) bijzonder klein. Meer iets om onze TS gerust te stellen en om te voorkomen dat hij nou net die ene maffe situatie voor handen heeft die niemand hier voorziet en alsnog een opdonder krijgt.
Als het om 'netjes' ontladen zou gaan, dan zou ik het met een gloeilamp doen. Beter voor de schroevendraaier en beter voor de C in kwestie...

Zelfs als die condensator nog geladen is, zou dat even flink pijn doen, maar echt gevaarlijk is het niet, zeker niet als je beide contacten met de vingers van dezelfde hand zou aanraken (versus met beide handen 1 contact).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mel

Golden Member

Op 2 maart 2016 12:13:07 schreef Fuzzbass:
Beter een stukje schroevendraaier weg dan een stukje vinger ;)

vinger groeit aan, schroevendraaier kost geld :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pamwikkeling

Special Member

@ sparky misschien is het niet echt gevaarlijk, maar die 25uF die via een slecht werkend relais van de start/stop print verbonden was met de motor van een ELU zaagtafel, zorgde er toch voor dat ik twee kratertjes (diameter 2à3 mm) in mijn vinger had toen ik de print uit de kunststof behuizing wou trekken.

Ik had de print vastgenomen met mijn vingers op de uitstekende draadstukjes aan de achterzijde van de print. En natuurlijk stevig genepen...

De krater randen waren netjes wit verbrand, zoals de korst(zwoerd) van hard gebakken spek. En het rook een beetje naar verbrand vlees...

tja hoe zeggen ze dat : al doende leert men...

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op woensdag 2 maart 2016 21:44:46 (13%)

Zit een beetje met hetzelfde probleem als wat in de post van 2016 werd gesteld: waterpomp doet het niet meer en als advies werd door de producent geopperd dat het normaal is dat na 5 jaar gebruik de condensator het laat afweten.
Bijgevolg voor 15€ mij een nieuwe aanschaffen.
Vraag van een leek: ontlaad ik de condensator terwijl ie nog gemonteerd zit in het toestel of dien ik hem eerst te verwijderen (uiteraard ná afkoppeling van de netspanning)?
Alvast bedankt voor de info

maartenbakker

Golden Member

In het toestel, anders loop je kans op een schok bij verwijdering (voor zover hij niet al ontladen was).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bedankt voor de snelle reactie.
Dus gewoon ontladen via aansluiten gloeilamp op beide contactpunten als ik dit goed begrepen heb uit de vorige posts?

Mvg.

Anoniem

Condensatoren altijd ontladen.
Op zich is van een startcondensator van een huishoudelijkapparaat geen dodelijke schok of ernstige brandwonden te verwachten als de spanning afstaat. Behalve bij magnetronovens, maar die zijn zo gevaarlijk dat je daar als leek best afblijft.
Net als pamwikkeling heb ik ervaren dat een stevige condensator kleine brandwondjes kan geven die flink pijn doen en moeilijk genezen omdat ze klein maar diep zijn.
Een schok veroorzaakt ook een pijnreflex . En daardoor kan je motor laten vallen of zo of ergens tegenaan stoten met schade tot gevolg.
Ik ben niet zo gecharmeerd van het kortsluiten met een stuk gereedschap.
Condensatoren kunnen bij het ontladen een grote piek geven en je gereedschap krijgt een putje en het minieme wegspattende stukje metaal kan je kledij of het aanrecht of zo beschadigen. Heel erg is het allemaal niet hoor. Er gebeurt zelden iets ernstigs.
Soms brand je een braampje aan een schuifconnectortje zodat de condensator niet meer zo makkelijk terug gemonteerd kan worden.

Een tweede reden is dat de zeer hoge piekstroom van de ontlading een mechanische kracht uitoefent in het inwendige van de condensator en die daardoor kan beschadigen.

Ervaren elektrocowboys voor wie tijd geld is, nemen wel vaker de schroevendraaier Maar als je voorzichtig aan wilt doen neem je best een gewone ouderwetse 230v gloeilamp, vermogen 25-60W, in een lampvoetje met twee draadjes aan.
Ontlaadt hem na een minuutje nog eens, want eigenaardig genoeg krijgen ontladen condensatoren soms opnieuw enige lading zelfs als ze compleet losgekoppeld zijn.

Beste allen,

Hartelijk dank voor jullie support.
Ondertussen de condensator gedemonteerd en ontladen met gloeilamp. Resultaat: totaal geen reactie in de lamp.
Is het doordat de condensator defect is of omdat ie automatisch ontlaadt?
Condensator zit in de wisselstroom aansluitkast van een regenwaterpomp Wilo.

Weet wel dat ik mij een multimeter zou moeten aanschaffen maar is er een andere manier om te weten of ie effectief stuk is (prijs condensator is maar 17€, dus niet voor de prijs van een nieuwe maar gewoon uit interesse)?

Wilo geeft voor dit type van waterpomp een condensator van hetzij:
- 12µF - 470V
- 16µF - 470V

De verwijderde condensator is er één van 20µF - 425V (zie bijlage).

Is er een reden voor deze verschillen en welke is aan te bevelen voor een dergelijk toestel?

Gr.

ik zou terugzetten wat er inzat. en neem een betere als die ducati, rommel eerste keuze. een alu model of een die gesloten is werkt langer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Met 16uF zal hij ook wel lopen, 12uF is wat mager als er 20uF in zat.

Dat je niets ziet met de lamp is logisch, in die condensator zit lang niet genoeg energie om die te laten gloeien, en daarbij is de condensator, zoals gezegd, in de meeste gevallen al leeg millisecondes nadat je de motor uitgezet hebt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

Toch een kanttekening bij jouw advies Sparky. Tenzij je héél goed weet wat je doet, en de nodige meetapparatuur hebt, altijd een component vervangen door een van dezelfde waarde.
Een hogere werkspanning voor een condensator is gunstig, maar neemt meestal meer plaats in die je niet altijd hebt.

Een andere capaciteit kan voor problemen zorgen als die teveel afwijkt en zowel de motor als de condensator om zeep helpen..

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 18 september 2019 13:00:00 (72%)

Afhankelijk van wat je bij de hand hebt, is ontladen via een weerstand ook wel een gebruikelijke en veilige methode. (dus ook voor nieuwe) Wanneer de fabrikant voor vervanging specifiek 12 of 16 uF adviseert dan lijkt het mij dat er met 20 uF al een keer eerder een vervanging heeft plaats gevonden. Misschien is dit wel een teken aan de wand. In het geval van vervanging zou ik in ieder geval teruggaan naar de originele waarde, dus wat de fabrikant adviseert.

Anoniem

Repareren blijft ondanks alle voorzorgen altijd iets onzeker.
Mogelijk heeft de fabrikant gemerkt dat de pompen na een tijdje door toegenomen wrijving of vervuiling onvoldoende startkoppel hadden en dus voortijdig blokkeerden. en de condensator verhoogd naar 20µF in de volgende reeksen. Maar of dat de levensduur van de pomp uiteindelijk verhoogt is maar de vraag?
Ofwel is de condensator al eens vervangen door een te hoge waarde.

Bij condensatoren en spoelen in serie, trekken de reactanties zich van elkaar af. Hierdoor vergroot de stroom bij sterk afwijkende waarden meer dan lineair.
Afhankelijk van de spoelimpedantie kan de stroom dan niet het dubbele maar een pak meer zijn.

Als voorbeeld neem ik de condensator van 12µF. die heeft een Xc van ca 260 Ohm. Als de spoel een Xl van 100 Ohm heeft, dan is de totale reactantie 160 Ohm capacitief.
230/160 = 1,4A.
De spanning over de spoel is dan 140V en over de condensator 364V.

Alhoewel ik het vermogen van de pomp niet ken en ook de waarde van de hulpwikkeling niet, lijken mij dat toch realistische cijfers.

Neem je 20µF dan is de capacitantie 160 Ohm. totale reactantie wordt dan 160-100 = 60 Ohm capacitief en de stroom 3.8A.

Zou het centrifugaalcontact indien aanwezig dan ook even lang meegaan met meer dan dubbele stroom ?
en de spanning over de spoel is dan ineens 380V ipv 140. Hoe vindt de isolatie dat? Over de condensator staat 608V ipv 364
. Zou die dat leuk vinden?

Tenzij ik me misrekend heb toch iets om over na te denken. Ik zelf zou opteren voor een 16µF.Je hebt dan wat meer koppel dan met een 12µF, anderzijds is de spanning over de condensator hoger en zoals op de opdruk staat de levensduur korter.

Als je ziet dat de spanning over de condensator waarden kan aannemen die beduidend hoger zijn dan de netspanning, in het slechtste geval moeten die getallen dan nog eens met 1.4 vermenigvuldigd worden, lijkt het me dus erg verstandig telkens de condensator te ontladen voor je met je handen ergens aankomt. Ook al is de kans klein dat er nog veel lading aanwezig is, Je weet wel wiens moeder Voorzichtigheid heet :-)