Nieuwe laserunit, cd draait niet

Beste,

Ik heb hier een Denon DCD1550AR, een heel behoorlijke cd-speler. Gekocht zijnde 'defect: laser moet vervangen worden'. Inderdaad speelt ie wel, maar niet altijd, hapert, blijft zoeken, etc. Via eBay bij een Duitse firma een nieuwe laser besteld voor € 20,-. Hoewel er werd geadverteerd met 'imitatie', lijkt ie toch verdacht veel op de originele (100% zelfs, als is de opdruk 'SHARP' iets vager dan op het origineel.
Goed, nieuwe laserunit gemonteerd. Lens beweegt wel op en neer, maar er is geen rode laserstraal zichtbaar (speler doet verder dus ook niets). Dit aangegeven bij de verkoper, ik kreeg een nieuwe toegestuurd. Van deze nieuwe beweegt de lens weliswaar minder duidelijk heen en weer, maar er is wel een laserstraal zichtbaar. De cd draait echter niet, spindlemotor doet niets. Als ik de cd aan de kant van de laserunit naar beneden duw, gaat ie wel draaien.

Ligt het aan mij, of zijn deze beide laserunits gewoon van prutkwaliteit? En nieuwe laserunit is toch plug&play, hoeft toch niets aan afgeregeld te worden?

Er zit overigens een Sharp H8147AF laserunit in.

Alvast bedankt!

Bij die eerste laserunit waarvan de laser niets doet, heb je daar de ESD beveiliging verwijderd? (Druppel tin op de flexprint).

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Nee, dat was mij niet bekend. Hoe kan ik deze druppel tin herkennen? Is vergelijken met het origineel goed genoeg?

Maak anders even een (duidelijke!) foto van het ding, wellicht kunnen wij dan zeggen waar 'ie zit.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Als ik de cd aan de kant van de laserunit naar beneden duw, gaat ie wel draaien.

Dat kan met een verkeerde montage te maken hebben, zodat de CD niet vrij loopt. De veertjes waar het loopwerk in hangt zijn verschillend en moeten ook altijd weer op dezelfde plaats worden gemonteerd. Ik plakte ze altijd tegen een magneet in volgorde zoals ze er uitgekomen waren.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Hans, het loopwerk hoeft niet los om de laser unit te vervangen. Daarnaast, als ik de oude 'originele' er weer in zet, speelt ie wel gewoon. Het zit hem mijns inziens dus gewoon in de laserunit.

Bij deze foto's van de nieuwe laserunit.

Ik zie nergens een brug, ook vergelijk met de originele geeft geen verschil.

pa3gws

Golden Member

Ik zie ook geen brug maar die dingen zijn erg gevoelig voor statische ladingen.
Zodoende zit er meestal een een doorverbinding als beveiliging op.
In ieder geval is het raadzaam als je met zo'n ding bezig bent een polsbandje te dragen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

dat rood gemerkte boutje wat doet die.
wijkt af van de andere 2

Het lijkt er inderdaad op dat die de boel mechanisch blokkeerd.
Hij valt ook niet binnen de opstaande rand.

Maar die ESD blob heb ik ook nog niet kunnen ontdekken.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ik was hiervan op de hoogte, maar heb geen polsbandje. Heb afwisselend (en tussendoor ook) de behuizing van de cd-speler aangeraakt evenals de cv leidingen die hier lopen. Daarnaast heb ik met van die latex handschoentjes aan gewerkt. Zou dat goed genoeg zijn geweest?

Kan iemand aangeven of deze laserunits nog te redden zijn? Of zal ik maar weer een nieuwe bestellen?

Onder het roodgemerkte schroefje zit een veertje. Wat het schroefje precies doet weet ik niet. Wellicht blokkeert ie idd iets. Moet ik hem dan iets losser draaien, of helemaal verwijderen?

geen begeleidend schrijven gehad?
zit hij ook in je oude laser?
als er een veertje onder zit dan is die waarschijnlijk voor de beweegbaarheid van de laser.
dus verwijderen.

[Bericht gewijzigd door Win2k op woensdag 2 maart 2016 20:44:47 (46%)

Hensz

Golden Member

Wat is dat voor schuimachtig spul op foto 1 net boven de sticker?

Don't Panic!

Dat lijkt schuim, maar is gewoon metaal met een drup lijm eraan.

In de originele laserunits zit die schroef met rode stip trouwens ook. Even 1 laserunit uit elkaar gehaald, het 'frame' van de lens zit met die drie schroefjes vast, daarnaast zit er aan weerszijden ook een drup lijm tussen. De schroef lijkt dus geen functie te hebben mbt het functioneren van de lens. Ook nog even getest, schroef eruit en gemonteerd; geen verschil.

Zelf ook even gaan googlelen. Naar aanleiding van deze link de nummers op mijn 4 laserunits vergeleken: http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=46649

Wat blijkt? Mijn beide 'nieuwe' units hebben een identieke sticker erop. Als het waar is wat in bovenstaand topic wordt geschreven, vrees ik dat ik neppers/versleten units heb gekocht. Dit zou wellicht ook kunnen verklaren waarom en geen beveiliging op zit.

Zie de foto, de bovenste 2 zijn dus de nieuwe, de onderste 2 de originele, beide aan het eind van hun latijn (maar ze doen het nog wel een beetje).

Wat zoeken op eBay levert een andere leverancier op met exact dezelfde sticker:

Volgens mij zijn het allemaal neppers. Als ik bij Nederlandse onderdelenshops kijk lees ik ook dat deze unit niet meer leverbaar is, ik wordt verwezen naar een alternatief.

maartenbakker

Golden Member

Lijkt me inderdaad nep, de stickers lijken serienummers te bevatten en die moeten niet massaal hetzelfde zijn. Ook de datumcodes op de IC's en de silkscreen van de printplaatjes tonen wat verschillen. Zou zomaar kunnen dat het uiterlijk gelijkende maar andere types zijn en/of opgelapt sloopmateriaal en/of afkeur. Er zal per ongeluk wel eens een werkende tussenzitten.

Een verwijzing naar een alternatief is meestal een goed teken. Alternatieven zijn hooguit slecht, maar meestal niet nep.

Voor de volledigheid en om makkelijker te zoeken: Het vollediger Sharpnummer is RCTRH8147AF en het type van het alternatief is HPC1CC en dat zou voor ten hoogste 35 euro in de handel moeten zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nieuwe laserunit binnen, wederom via eBay maar via een andere verkoper. Dit is een vervangende die er ook iets anders uit ziet. Op de factuur stond duidelijk dat er geen esd brug aanwezig is. Erin gezet, en spelen maar!
Valt me wel op dat ie redelijk gevoelig is voor schokken, maar misschien moet ik ook niet op de behuizing gaan trommelen ;)

dat was vroeger 1 van de manieren om de laser als gaar te kunnen bestempelen. snel overslag gedrag ( of men had nooit de transport schroeven uit de bodem gedraaid) of de speler ging over de rooie als je play, spelen en dan naar de laatste track zapte, even spelen en weer terug zappen naar de 1e track. menig speler ging dan over de rooie heen, soms stopte de cd dan direct, of ging stukjes track spelen van meerdere nummers, of de cd ging als een cd rom keihard draaien..

ook is de overslag vaak afhankelijk van de cd kwaliteit ( veel krassen op de cd of een recordable ), en de stand van de laser zelf. bijna de laatste track slaat doorgaans makkelijker over ondanks dat de cd langzamer draait. een oude philips cdm swingarm laser kon je verticaal nog laten spelen zelfs. die hebben het verticaal zwaarder als de lasers met tandwiel/spindel geleiding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik weet niet of er een buffergeheugen in zit .
ik stel mezelf voor dat die erg klein is .
als ik m'n usb stick met mps muziek uit de pc trek speelt hij nog een second of langer door .

dacht dat de cd speler ook een hersteltijd zou hebben voor de aanvoer van data

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
maartenbakker

Golden Member

Het kan zijn dat er toch iets aan de servo afgeregeld moet worden, als die mogelijkheid ueberhaupt bestaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Bij stand-alone spelers meestal een beperkt buffer. Bij autoradio's vaak 20...30 seconden buffer. (anders zou het niet om aan te horen zijn... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Kan ook nog zijn, dat disc table iets naar onder gegaan is, waardoor uit focus.
Dus mogelijk disc table iets omhoog schuiven op de disc motor as.

Hij slaat toch wel erg snel over. Soms begint ie ook met een kleine stotter halverwege het nummer, in plaats van aan het begin. Het is alsof ie nu té gevoelig is ?
Daarnaast, het loopwerk is we erg duidelijk hoorbaar. Je hoort de schijf duidelijk draaien, op een bijna irritant volume. Nu kan ik de kap wel dempen, maar het geluid komt volgens mij vooral van rondom de lade. Daar zitten best wat kieren. Zijn er aanpassingen die er gedaan kunnen worden waardoor ie weer fluisterstil wordt?