Circuits Online Voeding 2016 Deel 2

Dit topic is gesloten


Sine

Moderator

Het eerste deel was alweer vol, we gaan hier vrolijk verder

Opbouw tips truuk en hints, deel ze hier.

De Leds:
X1 CC, stroomregeling actief
X2 CV, spanningsregeling actief
X3 Spannings verdubbeling actief
X4 LED stroombron (gebruik hier een rode led)

X3 is puur indicatief en handig bij het werken met afwijkende trafo spanningen, X4 dient als zener voor de stroombron, laat deze vooral op de print zitten en gebruik hiervoor een rode led.

X1 en X2 zijn zinvol om te verlengen naar het front, let hierbij op goede verbindingen, als er ergens een breuk zit in die verbinding zal de spannings- resp stroomregeling NIET meer werken, en dat is niet fijn voor je aangesloten schakeling.
Ook de drempelspanning van deze leds mag niet TE hoog worden, dus ga geen blauwe leds gebruiken.

Het uitgangsprintje is NIET optioneel !!
Zonder de condensatoren aan de uitgang kan de voeding NIET stabiel regelen. Als het printje niet past met de gebruikte uitgangsbussen plaatst de componenten die er normaal op zitten dan zwevend aan de uitgangsbussen.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/CO_Voeding_2016/Warning.gif PAS OP, Smerige bug !! http://www.gigawatts.nl/co/projects/CO_Voeding_2016/Warning.gif

Er is een smerig bugje in de definitieve versie geslopen waarbij bij het uitschakelen de uitgangsspanning hoog kan oplopen.
Dit is potentieel dodelijk voor aangesloten elektronica

Dit is te fixen door een weerstand van 1k5 over C21 te zetten of C21 te verkleinen van 10uF naar 100nF. Zie ook hier.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/CO_Voeding_2016/Modificatie_1_schema.png http://www.gigawatts.nl/co/projects/CO_Voeding_2016/Modificatie_1_klein.JPG

Als je toch aan het bakken bent in die hoek is het aan te raden R29 te vergroten naar 220 Ohm, voor de werking is dit niet noodzakelijk. Maar zo blijf je binnen de officiële maximale stroom die de opamp mag sinken.

De hoofd trafo:
De voeding is ontworpen voor een trafo met midden aftakking om zo de dissipatie te kunnen beperken. Als je die niet wilt gebruiken is het genoeg om D9 weg te laten.
De rest kun je gewoon monteren, alleen komt de uitgang van de brugcel dan direct over de elco.

De componenten rond de FET zijn dan in principe niet meer nodig.
(U1, R1, R2, D1, Q1) maar het kan geen kwaad ze op de print te zetten.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/CO_Voeding_2016/enkele_wikkeling.png

Maximale stroom:
De print is bruikbaar tot 5A, daarboven moet het vermogensdeel extern opgebouwd worden ( waarschijnlijk wil je dan ook een extra regel transistor gebruiken ) denk hierbij ook aan de dissipatie van de transistoren, 15V bij 5A door twee arme TO220 packages is misschien wat heftig.

De hulptrafo:
De hulpvoeding hoeft niet symmetrisch te zijn, de buffer elco's zijn groot genoeg om met enkelzijdige gelijkrichting weg te komen. Als je een trafo met enkele wikkeling gebruikt sluit dan een van de buitenaansluiting van de trafo connector niet aan.

Externe aansluitingen:
De potmeter aansluitingen zijn eventueel extern aan te sturen met een 0-5V signaal. Let er op dat eventuele rimpel in deze spanning meteen op de uitgang terug te zien is. Als je met een externe spanning wilt werken sluit dan de massa van die spanning aan op de positieve uitgangsklem.

Flexibel:
Het idee is dat de voeding schaalbaar te bouwen is, dus wie nog een trafo heeft liggen met niet al te absurde formaten kan daar perfect een voeding mee bouwen door wat te spelen met een paar weerstandswaardes die de spanning en stroom bepalen, in de bijsluiter bij de kit zijn enkele voorbeelden gegeven..
Het gunstigste is een trafo met midden aftakking, dan kan er automatisch een wikkeling bij geschakeld worden bij een hogere uitgangsspanning. Dus hoeft er minder in de koelplaat opgestookt te worden.

Paneelmeters:
Als er gebruikt wordt gemaakt van paneelmeters die met een ICL7106 werken en de common los van de InHi en InLo hebben dan kunnen die meters direct gevoed worden uit de +-5V van de voeding en via een paar weerstandsdelers aangesloten worden op de voeding.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/CO_Voeding_2016/Met_meters_klein.jpg

A Meter schema
V Meter schema

Ga geen grote stromen trekken uit de hulpvoeding om paneelmeters met een LED uitlezing direct te voeden, dit zorgt voor drift van de 7805 die als referentie gebruikt wordt EN het kan voor onverwachte effecten zorgen bij in/uit schakelen.

Verder kunnen natuurlijk ook andere universele paneelmeters gebruikt worden. De voltmeter kan direct over de uitgang en de Ampere meter is met een geschikte weerstandsdeler direct aan te sluiten tussen de stroom sommator weerstanden en de massa.
Let er daarbij op dat je die constructie niet te laagohmig maakt, minimaal 10k is geen gekke waarde.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/CO_Voeding_2016/Ameter_alg.png

Optionele sense lijnen:
Op de uitgangsprint zitten twee gaatjes voor sense draadjes. (niet gelabeld overigens) en ook op de hoogdprint zijn twee niet gelabelde plaats, eentje (S+) tussen D6,D7 en R10,R23 de andere (S-) tussen R20 en C11.
Deze zijn als optie op de printen gezet voor de mensen die tot het gaatje willen gaan (jullie weten wie jullie zijn ;)) het praktisch nut ervan is discutabel. Een "echte" sense hoort namelijk met een paar bussen op het front, en dat kun je met deze beter NIET doen, ze zijn namelijk niet beveiligd tegen verkeerd aansluiten.
De punten 'A' zitten er puur om de pcb software gelukkig te houden. Ofwel, die kun je compleet negeren.

Schema:
En last but not least, het schema en de bijsluiter

http://www.gigawatts.nl/co/projects/CO_Voeding_2016/Proto2.jpg
Het instrumentkastje van de laatste proto is bij Banggood te vinden voor minder dan een tientje. Een 25V 1,5A voeding is net in dit formaat behuizing te proppen.

Laatste update: 20-10-'16 10:53, bijsluiter toegevoegd

Extra aanwijzingen bij het opbouwen:

De kleurcodes van 120ohm en 10kohm zijn gespiegeld hetzelfde!
Let hier goed op bij het opbouwen en hou ze uit elkaar.

Bij BR1, let goed op de AC-kant!

En werk vooral netjes en veilig.

[Bericht gewijzigd door MAH op 13 maart 2016 21:52:57 (12%)]

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

@MdBruin

Reken maar eens wat er gebeurt als je bijvoorbeeld een microprocessor (3,3V) aansluit waarbij je
afstelt dat bij 3A het voltage 3,3V en het hoge stroomverbruik wordt afgeschakeld en je gebruikt maar in een keer een 100mA (0,1A). Wat gebeurt er dan met je microprocessor als de shunt 0,33Ω is.

Zou je me dan wel een goede kunnen aanraden van bv aliexpress of conrad ?

Nathan

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Ik was ook op zoek Liefst Conrad.
Liefst, indien mogelijk en schappelijk in prijs met de achtervoegsels " V " en " A ^". Alhoewel minder belangrijk.
Bob.

[Bericht gewijzigd door Opabob op 31 maart 2016 17:26:00 (39%)]

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
RAAF12

Golden Member

De V en A op de bekende China meters zijn er zowel in silkscreen opdruk als in oplichtende (LED) uitvoering. De LED V is bij de meters een brakke U. Dat krijg je met 7 segment displays.
Ik ben nog geen meters tegengekomen die in autoranging ook V/A resp. mA/mV symbooljes achter de digits weergeven.

Jinny

Golden Member

Opbouw...

Groot en grof voor 1.5 Amp, maar das nie erg...
Warmte gaat volledig gescheiden worden van de electronica.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Shiptronic

Golden Member

Toch wel flinke gaten/sleuven onder en bovenin de kast?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Ik loop zelf ook nog een beetje te zoeken wat ik wil, kan je niet zo een type geven.
Mede omdat ik de schakeling ook nog niet heb gebouwd en ook niet precies weet welke spanningen er staan (kan wel een aanname natuurlijk doen van er staat zoveel volt over de weerstand).

Bij het gebruik van een 0,33Ω emitor weerstand (origineel zoals de schakeling is ontworpen) krijg je een spanning er overheen van U = (Iuitmax/2) x 0.33Ω uitgaande van 2 darlington transistoren.
Voor jou zou je dan uitkomen op U = 1,5 x 0.33 = 0.495V. Je zal dan een meter moeten hebben welke of bij 0.495V zegmaar 0.5V, 3A meet of de schaal aan gaan passen door een spanningsdeler toe te passen.

Edit:

Kan prima de meter welke je in gedachte hebt, heeft alleen een groot nadeel.
Alles heeft een factor 2. Bedoel hiermee dat je kan tot 2A (eigenlijk 1,999A) meten en als je daarover wilt kom je uit op een factor 10 groter (19,99A). Bij jou gewenste 3A krijg je een wat lastiger bereik hierdoor tenzij je deze schakelbaar maakt waardoor je alleen bij de +2A omschakelt naar het grotere bereik. Hetzelfde geld voor de spanningsmeting alleen licht deze dan van 20V naar 200V.
Merk hetzelfde als ik ga zoeken, weinig meters welke een volledige digit hebben als start. Het gros gaat maar tot 1.

[Bericht gewijzigd door MdBruin op 31 maart 2016 17:59:31 (31%)]

Jinny

Golden Member

@Ship, yep, moeten nog ingevreesd worden, maar zitten in de behuizing.
Een 100mm fan op de bovenkant zal de ellende wel wegwerken...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Op 31 maart 2016 17:48:43 schreef MdBruin:
Ik loop zelf ook nog een beetje te zoeken wat ik wil, kan je niet zo een type geven.
Mede omdat ik de schakeling ook nog niet heb gebouwd en ook niet precies weet welke spanningen er staan (kan wel een aanname natuurlijk doen van er staat zoveel volt over de weerstand).

Bij het gebruik van een 0,33Ω emitor weerstand (origineel zoals de schakeling is ontworpen) krijg je een spanning er overheen van U = (Iuitmax/2) x 0.33Ω uitgaande van 2 darlington transistoren.
Voor jou zou je dan uitkomen op U = 1,5 x 0.33 = 0.495V. Je zal dan een meter moeten hebben welke of bij 0.495V zegmaar 0.5V, 3A meet of de schaal aan gaan passen door een spanningsdeler toe te passen.

Sorry voor mijn domme vragen maar is dat dan mogelijk met deze meter ?
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/125000-14999..._fr_nl.pdf

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Op 31 maart 2016 17:53:18 schreef olaf88:
[...]

Sorry voor mijn domme vragen maar is dat dan mogelijk met deze meter ?
http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/125000-14999..._fr_nl.pdf

Heb m'n bericht al een beetje aangepast op je vraag ;)
Ja is mogelijk met de extra opmerkingen welke ik in mijn vorige antwoord heb toegevoegd.

Op 31 maart 2016 18:00:53 schreef MdBruin:
[...]

Heb m'n bericht al een beetje aangepast op je vraag ;)
Ja is mogelijk met de extra opmerkingen welke ik in mijn vorige antwoord heb toegevoegd.

Ok, Dan ga ik er men z'on 2 aanschaffen.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Op 31 maart 2016 17:50:53 schreef Jinny:
@Ship, yep, moeten nog ingevreesd worden, maar zitten in de behuizing.
Een 100mm fan op de bovenkant zal de ellende wel wegwerken...

Ben benieuwd, je idee heeft namelijk wel een nadeel.
Je gebruikt het koellichaam anders als deze door de fabrikant is gespecificeerd (mits je deze gegevens natuurlijk hebt). Normaal gesproken kan de lucht vrij langs het koellichaam stromen waardoor er een bepaalde warmte afgifte wordt gecreëerd. Door deze in een behuizing te plaatsen veranderd dit en word het koellichaam minder effectief. Normaal gesproken kan je de warmte ook redelijk buiten de behuizing houden door het koellichaam aan de buitenzijde te plaatsen waardoor de warmte buiten de behuizing kan verdwijnen door de luchtstroom.
Ik weet wel dan o.a. Siglent ook een soort van koeltoren heeft gemaakt waardoor de lucht langs het koellichaam wordt geforceerd waardoor er voldoende koeling ontstaat.
Laat je vooral niet ontmoedigen maar denk er wel over na hoe je voldoende koelt zodat je plezier van je voeding hebt en niet dat je elke keer een probleem er mee hebt. ;)

Ik ben bezig een aantal eigen aanpassingen te proberen/testen.
Is er een eagle schema van de CO-voeding2016 beschikbaar?

Jinny

Golden Member

Dank voor het meedenken, de koellichamen komen ook in een soort koker te staan waarbij de lucht geforceerd door de fan er doorheen wordt getrokken.
Deze wil ik temp geregeld maken, zodat het ding normaal op 4 Volt draait en dus vrijwel onhoorbaar is.
De lucht gaat van beneden naar boven door de behuizing.

Het koelblok met de brugcellen krijgt een eigen fan, ook geregeld.
De warmte wordt dmv 4 mm printplaat geheel gescheiden van de electronica, evenals de wisselspanningprut en dergelijke.

edit, het zijn nieuwe P2 koelblokjes, per definitie bedoeld voor geforceerde koeling.
Geen verdere gegevens aanwezig.

[Bericht gewijzigd door Jinny op 31 maart 2016 18:22:06 (11%)]

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Als je een (bijna) geluidloze fan van 100mm zoekt kan ik deze van scythe aanraden, hoeft niet geregeld want is maar 14dB, hoor je in een normale ruimte geheel niet. (1000rpm)
https://www.alternate-b2b.nl/Scythe/Kaze-Jyu-Slim-1000-Case-...mp;lk=9346
Er is ook een uitvoering die 2000rpm kan lopen, die geeft maar 29dB (als je 'm op 1000rpm zet ook maar 14dB)
https://www.alternate-b2b.nl/Scythe/Kaze-Jyu-Slim-2000-Case-...mp;lk=9346

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Jinny

Golden Member

Dank, ik had nog een ongebruikte liggen, die probeer ik eerst..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

Op 4 maart 2016 18:49:33 schreef MAH:
...
En werk vooral netjes en veilig.
[bijlage]

@MAH, je meissie heeft vuurvaste handjes en een leuke bril!

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

MdBruin: met geforceerde koeling maakt de plaatsing van het koelblok nauwelijks nog iets uit, en zolang je er maar voor zorgt dat hij de warmte lucht niet terug naar binnen zuigt, zal het eigenlijk altijd veel beter koelen dan bij een passieve koeling met optimale plaatsing van het koelblok. Mijn ervaring is dat harder blazen op een bepaald moment nauwelijks nog extra koelvermogen oplevert; als de lucht nauwelijks opwarmt heeft het ook weinig zin om deze nog sneller te verversen. Met een redelijke luchtstroom kun je een thermische geleiding van 3-4x de opgegeven passieve waarde verwachten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Mijn eerste light-versie van CO-2016 labvoeding heb ik inmiddels werkend, met volledig regelbereik.
Alle weerstanden zwevend gemonteerd en een classic-LM324 (1974).

Ziet er op de scope netjes uit, regelt goed ook belast.

Er is nog wel wat ontwikkelwerk te doen. Bij onbelast uitschakelen heb ik last van een flinke overshoot als de uitgangsspanning laag (<5V) stond ingesteld.

Nog niet helemaal duidelijk wat dit veroorzaakt, afschakelen van de +-5V?

blackdog

Golden Member

Hi markce,

Ik heb nog geen testen gedaan betreffende het uitschakel en inschakel gedrag.
Ik zal als ik dit weekeinde weer wat metingen doe, dit ook even meenemen.

Tidak Ada
De DIKKE elco, met wat ander klein spul is naar je onderweg :-)

Gegroet,
Blackdog

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

@SparkyGSX,
Ben ik het toch niet helemaal mee eens. Het maakt voor een groot deel wel uit hoe de fan t.o.v. het koellichaam zit. Er zijn posities te bedenken waarbij de fan niet effectief de lucht langs het koellichaam forceert. Natuurlijk plaats je de ribben nooit parallel aan de fan, is vragen om problemen ;)

Ha Blackdog, ik wacht in spanning af ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

Dit topic is gesloten