mosfet na pwm sturing

Lambiek

Special Member

Op 4 april 2016 18:50:36 schreef rew:
Verder is Lambiek er altijd als de kippen bij om te zeggen dat het met een breadboard niet gaat werken, omdat dan de draden te lang zijn.

Nu moet je niet overdrijven hé rew. :) Maar je hebt wel een puntje natuurlijk.

Op 4 april 2016 18:37:02 schreef Mrtijn:
Maar we hebben deze nu al 3 keer gemaakt en deze werkt nog altijd niet.

Je zou toch zeggen drie maal is scheepsrecht. :) Wat werkt er niet, en wat werkt er wel? En heb je het één op één na gebouwd met de zelfde componenten, of heb je gedeeltes weggelaten en er zelf iets van gemaakt?

Nu is mijn vraag of er zaken die makkelijk over het hoofd te zien zijn?

Als je de print gebruikt niet, maar op een bread board kan er van alles mis gaan natuurlijk.

Ook hebben we geen dodemansknop maar sluiten deze op de 5v aan.

Die kan je ook gewoon doorverbinden als je die niet gebruikt.

Maar je hebt het nu over de hardware, hoe zit het met de software? Gebruik je het bijgeleverde programma?, of iets anders.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

hallo,
we hebben een pic programmer gebruikt van iemand en de kans was dat deze niet goed werkte, waarschijnelijk zal het dat zijn (dar hebben we ook niet gedacht).
zou dit ook werken met een 555 ic of niet?
een nieuwe pic programmer is redelijk duur en niemand gebruikt dit niet van onze groep
mvg Martijn

Lambiek

Special Member

Op 5 april 2016 12:23:09 schreef Mrtijn:
we hebben een pic programmer gebruikt van iemand en de kans was dat deze niet goed werkte, waarschijnelijk zal het dat zijn (dat hebben we ook niet gedacht).

Kreeg je geen fout melding dan, als er iets niet goed gaat tijdens het programmeren laat een goede programmer dat meestal wel weten.

zou dit ook werken met een 555 ic of niet?

Zou misschien kunnen als je alleen het PWM signaal daarmee maakt, maar dan heb je geen enkele beveiliging. En je kunt niet helemaal naar 0 en 100% PWM toe met alleen een NE555.

een nieuwe pic programmer is redelijk duur en niemand gebruikt dit niet van onze groep.

Een pickit3 is toch niet zo duur? En misschien kun je het programma over nemen en in een arduino zetten, hardware matig kun je dan het zelfde gebruiken.

Heb je de signalen al eens met de scoop bekeken?

Wat werkt er niet, en wat werkt er wel? En heb je het één op één na gebouwd met de zelfde componenten, of heb je gedeeltes weggelaten en er zelf iets van gemaakt?

En je hebt dit nog niet beantwoord!!! :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

beste,
we hebben een arduino, dus we zullen eens kijken om te werken met een arduino in de plaats van een programeerbare ic.
vraagt dit vel kennis om in een arduino programma te zetten of is dit iets wat je met opzoekwerk kan bekomen ?
mvg Martijn

Lambiek

Special Member

Op 5 april 2016 13:50:05 schreef Mrtijn:
we hebben een arduino, dus we zullen eens kijken om te werken met een arduino in de plaats van een programeerbare ic.

Er is eigenlijk geen verschil, het zijn alle twee controllers. De ene is van Atmel, en de andere is van Microchip. Buiten de software om dan.

vraagt dit vel kennis om in een arduino programma te zetten of is dit iets wat je met opzoekwerk kan bekomen ?

Voor de arduino moet je om kunnen gaan met C, ik weet niet of je daar ervaring mee hebt? Maar er is op internet wel veel over te vinden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ledjes laten knipperen motortjes laten draaien en die dingen met een arduino maar talen omzetten niet.
mvg Martijn

Lambiek

Special Member

Op 5 april 2016 14:06:09 schreef Mrtijn:
...motortjes laten draaien....

Je wil nu toch ook een motortje laten draaien. :)

....maar talen omzetten niet.

Er staat een voorbeeld programma bij de rolstoelmotorregelaar, die moet je dan omzetten naar C. Of te wel een nieuw programma schrijven.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Hier nog een filmpje om je lekker te maken. :)
https://www.youtube.com/watch?v=bujTpcw4oMc

Zoals je ziet doet de regelaar het bij mij wel goed.
Dit is trouwens een 24VDC - 1200W rolstoelmotor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

haha, jammer dat het dezelfde motor niet is x)

we zullen eens proberen met een NE555 eerst omdat we de motor niet op 100% moeten laten draaien want hij mag niet te snel rijden.
Als dat niet lukt zullen we eens proberen met de arduino.
ik zal hier wel nog op reageren als het lukt of niet xp
op hoop van zegen, bedankt voor de antwoorden. x)
mvg Martijn

Lambiek

Special Member

Op 5 april 2016 16:48:38 schreef Mrtijn:
we zullen eens proberen met een NE555 eerst omdat we de motor niet op 100% moeten laten draaien want hij mag niet te snel rijden.

Je zal er toch iets van een vertraging op moeten maken vrees ik.

Als dat niet lukt zullen we eens proberen met de arduino.

We horen het wel hier, in ieder geval succes. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hallo,
hier ben ik terug, we hebben het gedaan met een arduino en alles werkt, we kunnen de motor sturen x) (enkel op nullast getest, ons frame is nog niet helemaal af)
Onze motor maakt wel raar lawaai als we hem in de lagere toeren laten draaien, ook is er een piep toon als we hem volledig stil zetten. Is dat normaal of niet?
mvg Martijn

Als je een PWM signaal naar een motor stuurt, gaat de PWM frequentie deels omgezet worden in geluid. Truuken die je kan gebruiken om dat te voorkomen zijn:
* niet PWMen. (bijvoorbeeld als ie echt uit moet).
* Zo hoog PWMen dat wij het niet meer horen.
* Zo laag PWMen dat wij het niet horen. (De verwarming van mijn 3D printer werkt op iets van 0.1Hz. Hoor je niets van).

Maar goed. Als ie dus nog piept als ie uit staat vind ik het een beetje raar.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 12 april 2016 11:30:53 schreef Mrtijn:
..., ook is er een piep toon als we hem volledig stil zetten.

Dan staat er blijkbaar toch nog een pwm signaal op als de motor stil staat, bij mij is uit ook daadwerkelijk uit.

Is dat normaal of niet?

Als je zegt dat hij uit staat maar je hoort nog gepiep, dan is dat niet normaal. Zie hier boven.

Misschien nog een foutje in de software?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.