Rechtszaak n.a.v. elektrocutie

er zijn al veel regels mbt veiligheid, maar veel ervan zijn niet echt noodzakelijk. in appartementsgebouwen zijn steeds vaker (hollewand) inbouwdozen nodig die brandvertragend zijn als dit een gedeelde muur betreft, of een muur die grenst aan een vluchtweg. die inbouwdozen zijn duurder uiteraard..

noodverlichting in trappenhallen en vluchtgangen zijn verplicht in woongebouwen. echter doet de woningbouw er vaak amper iets aan. ( afgezien van tl's wisselen ) accu's zijn al geheel gaar na 6 jaar.

kwam recent in een bejaardenflat waar nul komma niks aan noodverlichting hing, alleen een picto bordje her en der onder de armaturen. dat voldeed daar blijkbaar, want het hele pand had een noodaggregaat..

gekoppelde rookmelders zijn ook bekend, men stoort zich te snel eraan als die niet goed geplaatst zijn, bijv dicht bij de douchedeur of bij het fornuis.

ook mogen rookmelders niet meer in de nok op de balken worden gehangen als daar obstakels als spanten langs zitten. je dient ze op een 30cm of meer stang te plaatsen dan. dat zie je echter niet vaak ook daadwerkelijk zo gedaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 maart 2016 13:32:27 schreef Shiptronic:
@Roetsen, en wat had je gedaan als 3 weken na de Kwikfit keuring, je dochter dodelijk verongelukt, om dat het subframe door gebroken was?

Dat is een hypothetische kwestie, het is niet gebeurd. Eén van de redenen dat het niet gebeurd is, is dat er niks mis was met dat subframe. Als het echt op doorbreken stond, dan hadden de vijf APK keurmeesters die de auto daarna nog gekeurd hebben dat toch ook moeten zien. Toch? Of waren die allemaal onbekwaam?

Maar als dat het geval zou zijn, als één op de zes keurmeesters onbekwaam is, dan is er dus echt iets helemaal mis met die APK.

Dezelfde wantoestanden gaan we natuurlijk krijgen met verplichte periodieke keuringen voor electrische installaties.

Niet aan beginnen dus.

Op 12 maart 2016 13:51:13 schreef GJ_:
[...]Nou, eerlijkheid gebied me natuurlijk wel te vertellen dat een APK bij een onafhankelijke keurder (een die niet repareert) natuurlijk een stuk objectiever is. Een elektrokeuring door een installateur is te vergelijken met kwikfit of de dealer.
[...]Vooropgesteld dat dat subframe echt zo erg was natuurlijk.

Dankzij een tip van een medezendamateur die bij de RDW werkt, kwam er later ook achter dat er onafhankelijke keurders zijn die niet repareren. Mijn volgende auto heb ik ook altijd daar laten keuren.

[Bericht gewijzigd door Roetzen op zaterdag 12 maart 2016 14:03:50 (27%)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

Even naar de winkel geweest, voedsel in huis halen.

Ik woon in een appartementje van Woonbron, twee jaar terug kwam een bedrijf wat ankers aanbrengen in de daken van de woninkjes hier rondom. Valbeveiliging. Maar die ankers waren nog niet genoeg, bij de opstelpunten voor klimgerei hebben ze dan ook nog hekken neergezet. Voor diegenen die in Delft wonen: rij eens een keer door de Egyptelaan. Vergelijkbare appartementen staan in Tanthoof Oost, daar zal het er ook net zo uitzien. En daar heb ik nou toch een beetje moeite mee, voor die enkele keer dat er iemand het dak op moet worden kosten nog moeite gespaard, de arbo wet vereist het. Als daar geld aan uitgegeven kan worden, zou een beetje veiligheid naar de bewoners van hun eigendommen geen kwaad kunnen.

Op 12 maart 2016 13:21:22 schreef mvdk:
@GJ, ok, het kwartje is gevallen. Blijf maar stil.

Ik was te snel, verhuurders kunnen best die kosten voor die nen1010 opbrengen. Zou het zo worden dat een periodieke keuring wettelijk zou worden, ook voor eigenaar/bewoners, dan zou het ook logisch zijn dat de wettelijke eisen gratis inzichtelijk worden.

EricP

mét CE

Deze hele discussie over het invoeren van een periodieke keuring is al eens gevoerd. Het ging toen om het invoeren van een jaarlijkse keuring voor personenauto's. Is hier iemand op het forum die daar weer vanaf zou willen ?

Ik zou daar ook wel graag weer vanaf willen. Meer dan geldklopperij is het niet.

Hoe triest het ook voor de dame in kwestie is (of eigenlijk: voor haar familie; zij zelf zal er geen last meer van hebben), ze gaat wel door voor de Darwin-award.

Het is (in mijn mening) niet onredelijk om te verwachten dat wanneer er wat ter verhuur wordt aangeboden dat het aan een minimum standaard voldoet. Wat die standaard is, is een andere discussie (of dat nou NEN1010, 3140 of weet ik wat voor een besluit is).
Aan de andere kant bestaat er ook nog wat als 'eigen verantwoordelijkheid'. Als je met een spanningszoeker onder de douche moet, dan zou er een belletje mogen gaan dat je misschien niet onder die douche moet.
Als je een bootje huurt, dan verwacht je dat die waterdicht is. Als er dan toch water inloopt, dan ga je naar de verhuurder en doet je beklag. Je vaart niet door en controleert elke keer hoe erg het lek is en stelt dan de verhuurder aansprakelijk als het ding afborrelt.

Anno 2016 mag 'eigen verantwoordelijkheid' niet meer, zo schijnt het. Er moet altijd iemand anders verantwoordelijk zijn. In mijn optiek ligt de schuld bij de ouders. Die hadden de dame in kwestie beter op het leven moeten voorbereiden (inderdaad, niet je 'vingers in het stopcontact steken' is zo'n voorbeeld. In mijn tijd had je geen 'veiligheidsstekkers' en kon je beide pootjes aanraken als je de stekker half instak. Mij is als jochie van een jaar of 5, 6 al uitgelegd waarom je dat dus niet moet doen). Je zou de schuld ook nog bij de middelbare school van de dame in kwestie kunnen leggen. Er zal toch wel enige vorm van 'natuurkunde' in gezeten hebben, als is het een α kant (aanname).

Keuringen: houd er over op. De Roverheid dringt zich al veel te veel op. In veel te veel hoeken en gaten. Het is al een enorm waterhoofd, het nog groter maken is 'de verkeerde kant op'.

En voor de uitspraak: condoleance aan de ouders en familie. Er zal wel een zondebok gevonden worden.

Met het leger Poolse vakmannen, dhz-ers en handige klusjesmannen die dagelijks aan de slag is, is het een kwestie van afwachten tot er meer van dergelijke ongelukken gebeuren. In mijn dagelijkse werk als installateur kom ik bijna wekelijk zeer gevaarlijke situaties tegen zoals het geval waar het hier om draait. Wonder boven wonder loopt het altijd met een sisser af. Veel verhuurders en particuliere woningbezitters zijn kennelijk niet in staat om veilig met hun e-installatie om te gaan. Getuige deze lange discussie zijn veel mensen hier tegen een APK, maar niet onverschillig als er een dode valt te betreuren.

Aan de tegenstanders van APK voor e-installaties;
Hoe kunnen we er dan voor zorgen dat e-installaties veiliger worden? Of moeten we maar onze schouders ophalen als er een dodelijk ongeluk is gebeurd?

Gr.

Erik

GJ_

Moderator

Een APK optuigen als reactie op een incident lijkt me wat overspannen.

Op 12 maart 2016 17:36:07 schreef EricP:
Hoe triest het ook voor de dame in kwestie is (of eigenlijk: voor haar familie; zij zelf zal er geen last meer van hebben), ze gaat wel door voor de Darwin-award.

Dat probeerde ik eerder ook al voorzichtig naar voren te brengen. Nu worden er schuldigen gezocht, maar ook de gebruiker heeft een verantwoording. Die hoeft niet deskundig te zijn om een gevaarlijke situatie te kunnen constateren, dat heeft deze zaak als eerste bewezen.

Op 12 maart 2016 17:39:50 schreef erik1234:
Aan de tegenstanders van APK voor e-installaties;
Hoe kunnen we er dan voor zorgen dat e-installaties veiliger worden? Of moeten we maar onze schouders ophalen als er een dodelijk ongeluk is gebeurd?

Dodelijke ongelukken door electrocutie zijn gelukkig uiterst zeldzaam in Nederland. Het is kennelijk toch behoorlijk veilig hier. Maar we moeten accepteren dat 100% veiligheid niet haalbaar is. Soms werkt het zelfs averechts om te proberen die laatste 0,000001% ook nog eens af te dekken. Zo zal een verplichte periodieke keuring extra verkeer genereren. Met als gevolg meer verkeersongelukken....

@GJ_ Inderdaad, mensen worden mondiger en daarbij hoort meer eigen verantwoordelijkheid en minder betutteling.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

Volgens mij moet er in de ons omringende landen bij het betrekken van een woning, of bij wijzigen van de installatie, een letter of compliance worden afgegeven. (Hier op dit forum komen nogal eens onze zuiderburen om nadere uitleg over hun AREI.) Dan is het toch wel eigenaardig hoe het dan hier gaat.
Wat het gedrag van die bewoners betreft: die waren zich hoogst waarschijnlijk niet van de gevaren bewust.
Voor de forumleden hier is het allemaal gesneden koek. Zelf voel ik me de laatste maanden ook minder happy als ik onder de douche sta, het huis is al 31 jaar oud, de wasmachine staat in de badkamer zodanig dat ik em kan aanraken van onder de douche. De trekschakelaar is defect, en hij zit op een groep zonder aardlek.
Moet maar eens een afspraak maken met de technische dienst of ze dat groepsautomaatje willen vervangen door een alamat. Maar het zou me niets verbazen als een medewerker daar door de telefoon zou zeggen: meneer, dat is toch helemaal niet nodig ?

Edit:
@Roetzen: maar waarom dan wel die nen3140keuringen bij bedrijven en musea ? Dat geeft ook een heleboel extra verkeer.
Lees ook nog even de bijdrage daarover van Gringo.

Op 12 maart 2016 18:02:09 schreef mvdk:
Zelf voel ik me de laatste maanden ook minder happy als ik onder de douche sta, het huis is al 31 jaar oud, de wasmachine staat in de badkamer zodanig dat ik em kan aanraken van onder de douche. De trekschakelaar is defect, en hij zit op een groep zonder aardlek.

Dat is het voordeel van een eigen huis. Ik ben niet afhankelijk van een huisbaas. Ik doe het gewoon zelf als ik het nodig vind.

Edit:
@Roetzen: maar waarom dan wel die nen3140keuringen bij bedrijven en musea ? Dat geeft ook een heleboel extra verkeer.
Lees ook nog even de bijdrage daarover van Gringo.

Dat moet je mij niet vragen. Ik heb die nen3140 keuringen niet bedacht.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
evdweele

Overleden

Al veel vaker is in dit topic de eigen verantwoordelijkheid genoemd en het (diplomatiek uitgedrukt) 'opmerkelijke' feit dat iemand gaat douchen met een een spanningszoeker in de hand.
Het zal wel tot de onmogelijkheden behoren om na te gaan hoe vaak dergelijke ongevallen in het verleden voorkwamen, maar ik verwacht dat het om uitzonderingen gaat.
Waren de e-installaties vroeger dan veiliger? Ik weet vrijwel zeker van niet.
Aardlekschakelaars bestonden niet, veiligheidsaarde was nauwelijks in een woning aanwezig. @EricP noemde al de stekkers met blanke pennen die je beide gelijktijdig kon aanraken. Kerstbomen van 4 of 5 op elkaar gestapelde 3-wegstekkers kwamen in elk huishouden voor. Om nog maar te zwijgen van de rubber met katoen geïsoleerde snoeren en vaste bedrading waarvan het rubber half was vergaan, en contrastekkers met open contactbussen.
En toch overleefde het grootste deel van de bevolking al die gevaarlijke situaties.
Er werd wel vanaf de leeftijd dat een peuter vrij door de kamer kon kruipen of lopen voortdurend gewaarschuwd om niet aan die stekkers te komen.
Ik heb het vermoeden dat dat deel van de opvoeding er de laatste decennia bij in is geschoten. Anders verzin je het niet om met een spanningszoeker onder de douche te gaan staan. Bij 1 keer een prikkelend gevoel behoren alle alarmbellen te gaan rinkelen.

Ik herinner me van 55 jaar geleden de schrik van mijn moeder toen de elektrische naaimachine een prikkelend gevoel gaf. Pas nadat de machine was nagezien durfde ze hem weer te gebruiken. Mijn moeder was niet technisch geschoold, maar wist heel goed dat elektriciteit gevaarlijk kon zijn.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mvdk

Golden Member

Tot nog toe maar 9 pagina's, en iedereen blijft netjes tegen elkaar. Dat laatste was ook een verzuchting van de mod's op het duitse http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?2,7720582
waar de teller nu op 111 pagina's staat. Gaat over die treinbotsing in zuid duitsland.
Ook daar had de community in minder dan een dag een gevolgtrekking gemaakt, die naadloos overeen kwam met de voorlopige conclusies.

Ik had het stuk dat mensen met een spanningszoeker gingen douchen, niet helemaal mee gekregen. Dan sla je inderdaad ook wel een flink stuk eigen verantwoordelijkheid over. (sarcasme) Jammer dat dingen niet gewoon zwart-wit kunnen zijn, dan maakt het stelling nemen een stuk makkelijker (/sarcasme ;) )

@evdweele Ik heb op het werk nog van die oude elektrische ongevallen boekjes liggen, daarin werd elk incident dat in dat jaar geweest was met elektriciteit benoemd, inclusief vermoedelijke oorzaak. Het zou dus absoluut niet tot de onmogelijkheden moeten behoren. Ik kan op de zaak de boel wel eens inscannen.

evdweele

Overleden

@Gringo

Hier het citaat uit het verslag dat in de Volkskrant stond afgedrukt:

Janneke had al in augustus 2013 gebeld over loshangende kabels. Haar huisgenoot Akash had vonken gezien uit losse draden die zomaar uit de muur staken. Eind van die maand had hij zelf stroom gevoeld tijdens het douchen. Hij belde Camelot die een monteur langs stuurde die meer ict'er dan elektriciën was. Hij ontdekte kortsluiting in een badkamerlamp en repareerde dat. 'Probleem opgelost', concludeerde Camelot. Maar Akash had daarna altijd een spanningsmeter op de wasmachine liggen, die hij gebruikte voor het douchen.

http://www.volkskrant.nl/binnenland/-toen-ik-haar-aanraakte-kreeg-ik-e…

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mvdk

Golden Member

Op 12 maart 2016 18:16:19 schreef evdweele:
(...)Waren de e-installaties vroeger dan veiliger? Ik weet vrijwel zeker van niet.
Aardlekschakelaars bestonden niet, veiligheidsaarde was nauwelijks in een woning aanwezig.(...)

Maar er waren wel inspectieafdelingen bij de e-bedrijven, met van die lastige mannen die opmerkingen maakten over afstanden tussen zadeltjes onderling en nabij bochten. En er werd gecontroleerd of het aardsysteem indien aanwezig, functioneerde.
Geen aardlekschakelaars, inderdaad. Maar vroeger hadden de meeste huizen houten vloeren. Veel huizen hadden ook geen badkamer.
Juist al die gerieven in moderne huizen maken ze ook kwetsbaarder.

evdweele

Overleden

Die controles werden alleen uitgevoerd bij nieuwe installaties of bij grote wijzigingen.
Niet bij bestaande installaties.
Mijn ouders woonden van 1939 tot 1985 in hetzelfde huis (waar veel op de e-insallatie was aan te merken) maar hebben in die tijd nooit een "lastig mannetje" over de vloer gehad. Ik zelf ook niet in 3 woningen gedurende respectievelijk 8, 17 en 17 jaar.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zaterdag 12 maart 2016 19:55:00 (11%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
evelo

Golden Member

In België is er een keurig bij iedere nieuwe installatie, bij iedere grote uitbreiding, bij verkoop woning en om de 25 jaar.

1) Keuring bij nieuwe installatie: geen probleem want zonder attest krijg je geen elektriciteit van de netbeheerder.

2) Bij iedere grote uitbreiding: bwa, misschien 1/10 doet dit? De elektricien die de werken uitvoert kan het ook maar melden aan de klant dat dit moet gebeuren, hij kan het niet opleggen.

3) Bij verkoop woning: door die keuring wordt een oude installatie weer conform de geldende regelgeving gezet.

4) Om de 25 jaar: in de praktijk vervangen door punt 3

Keuringsinstanties zijn onafhankelijk en best wel streng.

@evelo
Het kan interessant zijn om de ongeval statistieken van Nederland en Belgie eens naast elkaar te leggen.

Zoals een paar berichten terug te lezen is ben ik best voor een onafhangkelijke keuring op bepaalde momenten. Maar Nederland en de NEN weten het altijd veel beter.

Op 12 maart 2016 19:21:34 schreef evdweele:
Die controles werden alleen uitgevoerd bij nieuwe installaties of bij grote wijzigingen.

Bij verhuizingen kwamen die lastige mannetjes langs (i.i.g. hier in Den Haag). Bewoner eruit en de hoofdzekering werd eruit gehaald, nieuwe bewoner kreeg pas spanning na een een keuring van de e-installatie. In ieder geval had een deskundige naar de installatie gekeken voor je een woning betrok (ook huurwoningen). Inderdaad lastige mannetjes, ik moest toen een keukenkastarmatuurtje vervangen. Een beter systeem dan wat het nu is waarbij er nooit meer omgekeken word naar de veiligheid van de e-installatie.

Iets anders dan de APK, maar Belgie heeft in mijn ogen een beter systeem dan NL zoals Evelo dat beschrijft.

Gr.

Erik

evdweele

Overleden

Bij verhuizingen kwamen die lastige mannetjes langs (i.i.g. hier in Den Haag). Bewoner eruit en de hoofdzekering werd eruit gehaald, nieuwe bewoner kreeg pas spanning na een een keuring van de e-installatie.

Dat is een goed systeem, maar kennelijk werd dat niet overal toegepast. Ik heb het in elk geval nooit meegemaakt in 3 verschillende woonplaatsen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
evelo

Golden Member

@Peter,

Het enige wat ik weet is dat ieder ongeval verplicht moet gemeld worden aan het ministerie van economische zaken. Statistieken hierover zijn mij niet bekend.

Eigenlijk best wel bizar dat er bijvoorbeeld geen europese richtlijn bestaat over (huishoudelijke) elektrische installaties, toch niet dat ik weet.

Bijvoorbeeld bij alles wat te maken heeft met weeginstallaties bestaat die wel. Die moet dan nog steeds nationaal/regionaal omgezet worden maar pakweg 90% is in gans europa gelijk, uitgezonderd dat er in dat of dat land een extra stickertje of weegproef geëist wordt bij certificering.

evdweele

Overleden

Bijvoorbeeld bij alles wat te maken heeft met weeginstallaties bestaat die wel.

Dat is wel begrijpelijk. Als ik een kilo suiker koop in Nederland of in België moet dat hetzelfde gewicht zijn, en niet dat de Belgische kilo 1009 gram is en de Nederlandse 912 gram.
(wat ik overigens helemaal niet uitsluit) >:)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mvdk

Golden Member

En dan kom je in nederland uit bij het nen:
https://www.nen.nl/NEN-Shop/Norm/NENEN-455012015-en-1.htm
125 euro. Je kan natuurlijk die internationale norm downloaden, maar dan gaan mensen weer twijfelen.
Ik ben van mening dat als je ergens beroepsmatig mee bezig bent,je niet moet zeuren over de kosten van dat soort zaken. Andere beroepsgroepen hebben ook zo hun dingen die ze moet bijhouden.

In principe ben ik het eens met mensen die hier eigen verantwoordelijkheid noemen - geheel of ten dele. Maar daar kun je best wat kanttekeningen bij plaatsen.

Wat ons logisch lijkt, is voor een doorsnee burger misschien lang niet zo duidelijk. En als voorbeeld de spanningzoeker: ik kan wel constructies bedenken waarbij het lampje in zo'n spanningszoeker mooi oplicht, maar zonder aanraakgevaar. Of andersom, een gevaarlijke situatie waar een spanningszoeker niet thuis geeft. Of als je een flinke statische lading hebt, kan dat een aardige tik geven en gevoelsmatig heel link zijn. Terwijl het raar moet lopen wil dáár iemand door overlijden. Nog een voorbeeld:

Toen ik nog in een studentenhuis woonde, had je op de bovenverdieping een stopcontact zitten met randaarde-opbouw. Duurde niet lang voordat ik erachter kwam dat dat alleen de opbouw betrof: aarde in dat stopcontact was duidelijk afwezig cq. niet aangesloten (fout 1). |:(

Een nieuwe bewoner wilde graag een koelkast op dat stopcontact aansluiten (fout 2). Nadat 'ie door mij gewezen was op niet-geaarde stopcontact, en risico's daarvan voor aansluiten van dingen als een koelkast, werd daarover maar wat lacherig gedaan (fout 3).

Okee - koelkast verhuisde even later wel naar de keuken beneden. Verlengsnoer vanaf een geaard stopcontact hing daarbij over een hete verwarmingsleiding. Ook verre van optimaal. "Ach wat maakt het uit, zolang het snoer niet smelt..."

Dit soort gerommel is eerder norm dan uitzondering in studentenhuizen, en in anti-kraak panden zal dat niet veel anders zijn denk ik. Als een beheerder/eigenaar maar héél af en toe langs komt, ziet 'ie dat gewoon niet. Bewoners zien dat wel, maar moeten maar net weten wat riskant is of niet. Bewoners die dat wel weten, zijn nog schaarser. En die moeten dan maar net tijd/zin hebben om zich ergens mee te bemoeien. Zelfde geldt voor eigenaars áls die ergens over ingelicht worden. Al met al een hoop "if"s die gepasseerd moeten worden voordat er iets gebeurt.

Realiteit is gewoon dat het leven gevaren kent. Maar hoe zeer (of niet :+ ) je ook je best doet om gevaarlijke situaties te voorkomen: "shit happens". Soms is er iemand verantwoordelijk, of is een schuldige aan te wijzen. Maar soms is 't gewoon een geval van domme pech, op 't verkeerde moment op de verkeerde plek zijn.

EricP

mét CE

In mijn dagelijkse werk als installateur kom ik bijna wekelijk zeer gevaarlijke situaties tegen zoals het geval waar het hier om draait.

Ik vrees dat je gelijk hebt. Ik ben geen installateur, maar verdien leuk aan het opruimen van de shit van de mensen met bussen volgeplakt met stickers waar in elk geval het woord 'gecertificeerd' op staat. Dat is in elk geval geen 'Poolse vakman', want die kan dat niet spellen. Meestal werkt het functioneel niet, omdat het botweg onhandig in elkaar zit of reeds is uitgefikt. Ik geloof dat wanneer iemand 'gecertificeerd' is, dat vaker een synoniem voor 'incompetent' is dan dat het betekent dat-ie er verstand van heeft. Terwijl het idee zou moeten zijn dat het andersom is...

Wonder boven wonder loopt het altijd met een sisser af. Veel verhuurders en particuliere woningbezitters zijn kennelijk niet in staat om veilig met hun e-installatie om te gaan. Getuige deze lange discussie zijn veel mensen hier tegen een APK, maar niet onverschillig als er een dode valt te betreuren.

De grote vraag blijft nog steeds... Waarom is die installatie onveilig geworden? Het lijkt er op (maar dat kan ik niet onomstotelijk vaststellen) dat er aan geknutseld is. Is dat het pakkie-an van de verhuurder kun je je dan afvragen? Staat er wellicht ergens in het huurcontract dat je er als huurder vanaf moet blijven?

Hoe kunnen we er dan voor zorgen dat e-installaties veiliger worden?

Moeten we daar wel voor zorgen? (in de context van een overheid die waarschijnlijk met de beste bedoelingen weer met de volgende dwangbuis aan komt?)

Of moeten we maar onze schouders ophalen als er een dodelijk ongeluk is gebeurd?

In geval van een 'Darwin Award' wel ja. En natuurlijk moet je je afvragen of er wat 'verkeerd' gaat, maar ook hoe ernstig dat is. Leven brengt nou eenmaal risico met zich mee en het is vreselijk gevaarlijk: iedereen die het doet, gaat uiteindelijk dood.

Waar het fout gaat, is het idee dat alle risico's in alle opzichten afgedekt moeten zijn en dat als het dan toch fout gaat iemand anders het bokje moet zijn.
Als je geen enkel risico aanvaardt, dan moet je de hele dag in bed blijven liggen en maar hopen dat je niet in de Bijlmer woont omdat daar een hele enkele keer nog wel eens een vliegtuig op een flat landt.

Bij verhuizingen kwamen die lastige mannetjes langs (i.i.g. hier in Den Haag).

Dat was in de tijd dat er ook nog een meteropnemer langs kwam en je nog een contract het met de lokale stroomboer. Het idee was ook dat als de oude bewoner vertrok, er een duidelijke meterstand was waarover afgerekend diende te worden. Als de volgende bewoner kwam, was er ook weer een duidelijke meterstand - en als het goed is, waren die hetzelfde, want de hoofdzekering was losgedraaid. Zo'n keuring heb ik wel eens meegemaakt. Er rent een mannetje van toen nog PEN door het huis. Ziet dat er WCDs hangen en geen losse draden uit de muur steken, moppert wat over een paar losse draden die uit het plafond steken ('daar moet een kroonsteen op'), draait de zekering vast, verzegelt de kast en gaat weer. Maar je betaalde er wel aansluitkosten voor.

Als ik een kilo suiker koop in Nederland of in België moet dat hetzelfde gewicht zijn, en niet dat de Belgische kilo 1009 gram is en de Nederlandse 912 gram.

Dat is ook nog niet zo heel lang zo. En het werkt ook nog steeds niet overal zo. Kijk maar eens hoeveel varianten er van de 'pound' en de 'mijl' zijn.

Of andersom, een gevaarlijke situatie waar een spanningszoeker niet thuis geeft.

Heb je daar een voorbeeld van? Een spanning die onder de douche toch gevaarlijk is maar te laag om het ding op te laten lichten?

Nou heb ik beroepsmatig best veel met keuringen te maken. Die hebben vaak niks met 'stroom' te maken. En als zo'n keurmeneer ergens over zeurt, dan is het vrijwel zonder uitzondering 'regeltjes gezeik' wat in die context helemaal geen probleem is ('Ja, daar heb je wel gelijk in, maar paragraaf x sub y lid z segt dat het zo en zo moet'). Kost klauwen met geld en levert niks op. Wat vaak wel zinnig is zijn de opmerkingen van de keurmeneer. 'Denk daar eens over na'. De beste man is niet achterlijk en weet dat hij ook onzinnig bezig is en probeert er op deze manier nog iets van te maken. Maar ja, erover zeuren mag hij niet, want het staat niet in de regeltjes. De eerder genoemde zeurderij mag hij niet laten zitten, want dat staat wel in de regeltjes. En afwijken mag hij niet, want zijn toko is ISO-weet-ik-wat gecertificeerd. Laat maar.

Dat was in de tijd dat er ook nog een meteropnemer langs kwam en je nog een contract het met de lokale stroomboer. Het idee was ook dat als de oude bewoner vertrok, er een duidelijke meterstand was waarover afgerekend diende te worden. Als de volgende bewoner kwam, was er ook weer een duidelijke meterstand - en als het goed is, waren die hetzelfde, want de hoofdzekering was losgedraaid. Zo'n keuring heb ik wel eens meegemaakt. Er rent een mannetje van toen nog PEN door het huis. Ziet dat er WCDs hangen en geen losse draden uit de muur steken, moppert wat over een paar losse draden die uit het plafond steken ('daar moet een kroonsteen op'), draait de zekering vast, verzegelt de kast en gaat weer. Maar je betaalde er wel aansluitkosten voor.

die kijken alleen nauw onder werktijd heb ik wel gemerkt.. bij ze thuis is het 1 grote zooi in de installatie.. een kennis heeft een woonhuis gekocht wat is bedraad door een voormalig keurder van essent. daar kon zo de kniptang in boven de meterkast. alle kleuren draad zaten erin. midden in de buizen gelast van groen naar bruin, wago's, conex, kroonstenen allemaal in 1 centraaldoos. speakerkabel in de muur gestuukt voor 230V wandlampen enz.

ik wordt ook weleens opgeroepen als men er niet meer uitkomt. op bepaalde plaatsen hoef ik alleen maar te vragen waar de eigen td'er mee bezig is geweest en dat opnieuw doen, die steekt relais zo om in schakelkasten ondanks andere spoelspanning, draden verkeerd terug zetten enz..

waar rook was, werkt nu iets niet meer