12v motor aansturen met arduino

Hallo allemaal,

Zal me eerst even voorstellen, ik ben een 1e jaars hbo elektrostudent op het avans in Breda.

Voor een schoolproject moeten we met een arduino een 12v motor aansturen. Dit gebeurt via een DAC0830 en een 2 opamps, 1 inverterende opamp en een normale opamp. De versterking van beide opamps is 2,5x.

De inverterende opamp word aangestuurd door 8 bits, waardoor via de dac een 0v tot 5v signaal komt. Wat versterkt wordt door de versterker van 0 tot 12v

De normale opamp zal aangestuurd worden door de arduino aan een digitale uitgang. Er zal via deze opamp alleen 0v of 12v gestuurd worden naar de motor. De bedoeling is om de motor zowel links als rechtsom te kunnen laten draaien. Als hij via de inventerende opamp aangestuurd word zal de normale opamp om 0v staan, waardoor deze volledig geregeld zal worden door de inventerende opamp. Als hij via de normale opamp gaat (dus de andere kant op) zal de snelheid geregeld worden door het voltage van de inventerende opamp op te voeren, waardoor de motor langzamer gaat draaien.

Nu is het probleem dat we tegen het probleem lopen dat de opamp heel warm word, waardoor er al 1 defect is. Als we per opamp apart testen doet hij het goed, als we beide opamps aansluiten gaat het fout.

Mijn idee is het dat er er een te hoge stroom gaat lopen waardoor de opamp defect gaat. Is het een idee om met diodes te werken?

Sorry voor de moeilijke uitleg ik hoop dat het een beetje te volgen is, heb een datasheet van de motor bijgevoegd en het schema.

Mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt,

Mvg,
Mitchel

http://i.imgur.com/z5YiNOX.png

Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Waarom wil je dit via opamp's doen?, of was/is dit de opdracht om het met opamp's te doen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Welkom.. zonder die lastige PDFs te openen: