Marantz sr5002 microchip defect

Hallo,

Ik heb een Marantz sr5002 versterker staan. Helaas is deze kapot gegaan na het verkeerd aansluiten van een kabel. Hij geeft geen teken van leven ik heb hem toen weg gebracht voor reparatie. Ze vertelden me dat de hele microchip vervangen moet worden. Nu konden hun die niet bestellen dus zit ik nog steeds met een defecte versterker. Iemand enig idee waar ik de microchip zou kunnen bestellen ?

Arco

Special Member

Is het de bedoeling dat we nu gaan raden wat voor 'microchip' erin zit? :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

En welke kabel er verkeerd aangesloten is geweest en wat de symptomen eigenlijk zijn.

Ik zou de diagnose sowieso niet vertrouwen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 11 maart 2016 19:14:44 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Optische kabel en hij geeft gewoon geen teken van leven geen klik geen led die brand. Dus ook niet uit de zogenaamde protect mode te krijgen dmv toetsen combinaties

Op 11 maart 2016 19:26:51 schreef Beest058:
Optische kabel en hij geeft gewoon geen teken van leven geen klik geen led die brand. Dus ook niet uit de zogenaamde protect mode te krijgen dmv toetsen combinaties

Het defect maken van een versterker door een optische kabel verkeerd aan te sluiten is ansich al een vermelding in het Guinness book of records waard.

Dat kan helemaal niet.

Microprocessor bedoel ik trouwens. Maar hoe of wat er gebeurd is doet er ook niet toe. Hij is in protect mode gekomen en krijg hem er niet uit. Dus moet weten waar ik evt een micro processor of voeding voor dit type kan bestellen

veel kans dat je de versterker na een reset weer kunt gebruiken. is wel complex, je moet er meerdere knoppen voor samen indrukkken met aanzetten.

zoek er maar eens op met oogle, dan vind je de procedure wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Als ik je microprocessor lever, hoe ga je dan de software erin krijgen ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

@Beest058: Dat doet er wel toe, want de diagnose klinkt dubieus en een onjuiste reparatie verrichten na met veel moeite dure onderdelen gekocht te hebben, leidt tot teleurstellingen. Daar schiet niemand wat mee op.

Als de microcontroller onverhoopt wel echt stuk is en langs officiële wegen niet leverbaar, zul je naar plan B moeten. Dat is zoeken op type, maskernummer en andere opschriften van de betreffende controller. Als je die geeft wil ik ook wel meezoeken. Artikelnummer uit de servicemanual wil ook nog wel eens helpen.

@Arco hieronder: ze kunnen wel kapot, maar dat is dan eigenlijk altijd gevolgschade. Als het echt na het aankoppelen van een optische kabel gebeurd is, dan zal eerst de echte oorzaak / andere defecte onderdelen gezocht moeten worden.

Wat dat betreft ga ik mee met testman, het apparaat zou in de war kunnen zijn zodat een reset helpt. Resetten gaat door de ATT en MULTI knoppen enige seconden tegelijk ingedrukt te houden. Kennelijk zit er ook een aparte reset op voor de protect mode, en die activeer je door MULTI SPK, ATT en EXIT enige tijd tegelijk ingedrukt te houden.

Voordat je de protect mode reset, eerst controleren of pin 29 van IC11 laag is. Als hij hoog is, is er iets stuk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Het juist opgeven van welke kabel je verkeerd aangesloten hebt kan iets zeggen over wat er kapot is.
Het lijkt me weinig zinvol om in het wilde weg onderdelen te gaan bestellen als je geen idee hebt wat er kapot is...
Microprocessors in audioapparatuur zijn meestal voorgeprogrammeerde speciale versies die niet los te koop zijn. (ze gaan ook bijna nooit kapot)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 maart 2016 19:33:27 schreef Beest058:
Microprocessor bedoel ik trouwens. Maar hoe of wat er gebeurd is doet er ook niet toe. Hij is in protect mode gekomen en krijg hem er niet uit. Dus moet weten waar ik evt een micro processor of voeding voor dit type kan bestellen

Op 11 maart 2016 19:26:51 schreef Beest058:
Optische kabel en hij geeft gewoon geen teken van leven geen klik geen led die brand. Dus ook niet uit de zogenaamde protect mode te krijgen dmv toetsen combinaties

Als hij totaal geen teken van leven geeft, dan zit hij niet in de protect mode (die meldt dat wel door bv een knipperende led of 'PROTECT' of 'ERROR' in het display), dan doet hij dus gewoon niks.

Kan zijn dat de processor hangt en een reset dat oplost, maar kan bv. ook gewoon een fout in de voeding zijn.

maartenbakker

Golden Member

Inderdaad. Zojuist gevonden dat de protect mode wordt aangegeven door een knipperende LED op een verder 'dood' apparaat.

Kortom, er is meer aan de hand of beter gezegd iets compleet anders. Misschien een defecte controller en misschien ook niet. De kans op een voedingsprobleem lijkt me veel groter. Hoe dan ook, indien volledig overtuigd en door waarschuwing voor twee man tellend kan de TS de controller zoeken volgens door mij in een vorig bericht genoemd plan B.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Led knippert ik heb hem toen weg gebracht hun zeiden me toen dat de micro processor vervangen moest worden. Is inderdaad de bekende protect mode. Hoop gewoon iemand uit Friesland te vinden die er verstand van heeft. En hem zou kunnen nakijken

Sian electronics in sneek. Duurde ook nog eens een eeuwigheid en heb niet echt het gevoel ze er serieus na gekeken hebben.

Arco

Special Member

Reset al geprobeerd? ('Press MULTI SPK + ATT + EXIT buttons for 3 sec')

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Resetten met toetsen combinaties heb ik geprobeerd maar krijg ik hem er niet mee uit.

Op 11 maart 2016 19:52:36 schreef Beest058:
Led knippert ik heb hem toen weg gebracht hun zeiden me toen dat de micro processor vervangen moest worden. Is inderdaad de bekende protect mode.

En toen je hem terug kreeg knipperde de led nog steeds? Of was hij daarna geheel zonder teken van leven?

Bedankt voor de reacties heb hem zojuist weer aan gekregen. Toen het gebeurd was ook 1000 x geprobeerd samen met kennis toen kregen we hem niet uit de protect mode. Nu is het wel gelukt

maartenbakker

Golden Member

Mooi! Met een beetje geluk is er verder niets mis mee. Jij ook bedankt voor het terugmelden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nee inderdaad morgen maar even op wat spul aansluiten en testen. Ben alleen inmiddels ook al voorzien van een andere marantz versterker haha

Arco

Special Member

Die reparateur wilde kennelijk ook op simpele wijze (paar toetsen indrukken) flink wat geld opstrijken voor de 'reparatie'... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 11 maart 2016 21:13:01 schreef Arco:
Die reparateur wilde kennelijk ook op simpele wijze (paar toetsen indrukken) flink wat geld opstrijken voor de 'reparatie'... :)

Dan is het te hopen dat klanten google raadplegen voor ze er heen gaan ;)

Dat viel mee gelukkig was no cure no pay

Op 11 maart 2016 21:13:01 schreef Arco:
Die reparateur wilde kennelijk ook op simpele wijze (paar toetsen indrukken) flink wat geld opstrijken voor de 'reparatie'... :)

Hoho... Kennelijk niet, anders hadden ze wel een prijsopgave gedaan in plaats van ongerepareerd terug te geven:

Op 11 maart 2016 18:44:38 schreef Beest058:
Hallo,

Ik heb een Marantz sr5002 versterker staan. Helaas is deze kapot gegaan na het verkeerd aansluiten van een kabel. Hij geeft geen teken van leven ik heb hem toen weg gebracht voor reparatie. Ze vertelden me dat de hele microchip vervangen moet worden. Nu konden hun die niet bestellen dus zit ik nog steeds met een defecte versterker. Iemand enig idee waar ik de microchip zou kunnen bestellen ?

heb een tijdje terug een sr7002 gehad die dood was, leek ook geen leven meer te vertonen tot die reset procedure. echter had die een raar probleem wat steeds terug kwam.

een gammele weerstand in de hulpvoeding zorgde voor de protect mode als de speakerrelais inkwamen of pas na uren spelen. echter niet altijd en consequent. gevalletje weerstand met kapje wat los zat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer