Miele v5745 is dood

Ik zit met een probleem een Miele V5745 is dood. Ik heb alles doorgemeten en volgens mij is de deurschakelaar goed. Er zit een ELP 152 printplaat in het apparaat. Ik heb alle relais gecontroleerd en die zijn goed. De brugschakeling ids volgens mij ook oke. Nu het volgende ik heb de igbt transistor G$BC30W doorgemeten op diode stand en toen gaf die overal OL op mijn Fluke multimeter. Ik heb dus een nieuwe besteld en deze op dezelfde manier doorgemeten en deze geeft ook overal OL.Zijn ze nu allebei kapot. Ik denk het niet. Heeft iemand een idee wat er met deze machine of printplaat aan de hand is?? Bij voorbaat Dank.

een igbt meet anders als een transistor. gezien de nieuwe ook zo meet zal de oude niet stuk zijn lijkt me..

heb je voeding op de print? zonder 230V zal de print ook niks doen. dat komt vaak via het deurslot idd..

deze printen hebben een geschakelde voeding aan boord. als die een 7 poots ic bevat met tnyxxx erop of lnk erop zou ik daar eens rondmeten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Een (vochtige) handdoek is behoorlijk anti-statisch ;-).
Anders kun je m altijd nog hiernaartoe sturen, goede service :

http://www.youfixit.eu/nl/elp152.html

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Een LNK of TNY zit niet op deze print. Maar aangezien hier wel een brugschakeling op de print zit is deze denk ik ook de voeding.Misschien nog een idee?

Haha nee die handdoek is droog. Maar statisch hmmm inderdaad niet zo bij nagedacht.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 14 maart 2016 20:57:11 (22%)

komt er spanning uit de hulpvoeding? er zal spanning uitkomen welke de relais als spoelspanning hebben..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Oep nu ga je ver. Wat is de hulpvoeding? Relais spoelspanning begrijp niet?

jerome

Golden Member

"VER" noem je dat, en we zijn nog niet eens begonnen! Zo zie ik geen slaagkans.

Hierop zit een TEA IC van NXP components, weinig stuk gehad. de IGBT is OK, dat hoort zo. Ik vermoed een doormetalisering oneindig, kwam vaker voor..

Even voor de duidelijkheid Jerome ik zit nog op school en wil deze materie dolgraag leren. Mag dat? Bedankt smd ikzal meteen eens kijken. Doormetalisering oneindig zal eens kijken of ik dat kan vinden.

Het leren van elektronica kun je beter op een andere manier doen dan op een dure Miele machine.

Best kun je de pcb opsturen naar youfixit.

Ik ben zelf behoorlijk onderlegd in elektronica, maar sommige stukken onbekende elektronica stuur ik ook gewoon naar de vakman hoor.

Er ist wieder da...

Oke ik heb de TEA1522T gevonden die zit naast de elco 47uF 400V. Ik neem aan dat deze hulpvoeding ongeveer hetzelfde is als bv een LNK304GN. Dus ik zou deze even weer door moeten solderen. De pootjes bedoel ik. Meet ik deze met de diode stand? Ik las dat dit iets van een semi conductor was. halfgeleider dus. Dus ik denk diode. War hoort hij geen oneindig te geven?

De TEA is goed verbonden met de printplaat. Zou deze dan defect zijn net zoals bij die LNK304GN in een AEG droger? Ng een vraagje wat is precies de definitie van doormetalisering. Alleen om zeker te weten.

bprosman

Golden Member

Met alle respect voor je goede bedoelingen hoor en ik snap dat je wil leren maar zou je m niet opsturen naar YouFixit, voor 89,- Euro heb je m gerepareerd terug.
De slagingskans schat ik namelijk maar heel laag in.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Maar wat s nou doormetalisering???

Oke heb het op dit forum al gevonden

Ik heb gelezen dus bij doormetalisering kun je niets meer doen.Klopt dat?

De TEA is meestal niet de oorzaak van die printen. Ik kan je evt helpen repareren van die print, stuur hem maar op, ik doe het zeker voor een kwart van you fixit

Hoi mizko,

onder het koelblik zit een printtrafo.
Vaak is de primaire wikkeling onderbroken, waardoor de trafo niet werkt.
Ik vervang deze door een ringkerntrafo. Gat boren in blik en trafo erop vastzetten.De aansluitdraden, indien nodig verlengen. Let wel op de secundaire spanningen. Eventueel bij youfixit een uitstekende vervanger bestellen van zijn eigen merk geen hahn trafo pakken.
Succes.
Groeten drukvaatje

dit model heeft geen trafo meer, zit een smps in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

IDD, een trafo is zooow oldschool...

Op 17 maart 2016 18:47:06 schreef smd:
IDD, een trafo is zooow oldschool...[/quote

Maar wel degelijker !! :)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Nou??? Wil ik niet zo zeggen want Miele had nogal beruchte Hahn trafo's welke kat achter kat stukgingen met varierende fouten zoals uitvallen, niet meer draaien, op hol slaan etc..